Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842

Gestart door nobody donderdag 18 oktober 2012, 12:13:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842
Deze fraaie loc gisterenmiddag opgehaald bij m'n treinenboer.
Is verpakt in een plastic inleg en kartonnen dozen, zoals Märklin z'n spullen ook verpakt.
Zéér veel, nog aan te brengen, details. Zoals imitatie trekwerk, remslangen, verwarmingsslangen, trappen voor machinistenhuis en tender, gereedschap voor de stoker op de tender, twee statische nabootsingen van de binnenliggende aandrijving en nog wat klein spul.
Het verdient aanbeveling e.e.a. vast te zetten met een weinig secondelijm.
Mijn treinenleverancier was net zo nieuwsgierig als ik en dus werd de loc op de baan gezet. Op het standaardadres 3,
reed de loc prima met de door de fabriek ingestelde decoderparameters.
Op mijn verzoek werd het adres gewijzigd in DCC adres 138. Na opnieuw starten van de Intellibox IR, reed de loc op Motorola 2, adres 138... En dat terwijl adressen groter dan 80 niet mogelijk zijn bij Motorola 2...
Thuis gekomen, de loc aan m'n ESU Lokprogrammer gehangen. Ook daar werd aangegeven dat Motorola 2, adres 138 werd gebruikt. Met slechts de 14 rijstappen. Dat wel.
Kreeg het formaat niet veranderd. Dan maar de decoder teruggezet op fabriekswaarden. Decoderparameters ingelezen in de programmer. Nu adres 3 gewijzigd in DCC adres 138. En ziedaar, 't werkt. DCC adres 138 met 28 rijtrappen. Meteen nog wat CV's aangepast aan mijn wensen en alles weggescheven in een parameterbestandje. Daarna de params weggeschreven in de decoder en getest. Alles in orde.
Loc op de baan geplaatst en proefgereden. Op sommige plaatsen werd het voorloopdraaistel uit de rails gewipt.
Blijkt dat de veren die het stel op de rails drukken erg slap stonden afgesteld. Dit verbeterd en meteen de scheefstaande (niet goed vastgeschroefde) sleepschoen gejusteerd. De veren van het voorloopdraaistel zien eruit alsof ze tevens bedoeld zijn voor stroomafname. Dit is niet het geval. Het chassis is geïsoleerd van de stroomafnemende wielen. Stoomafname geschiedt via de zes drijfwielen en zes van de acht tenderwielen. De assen zijn niet electrisch verbonden met de wielen...
De middelste drijfas en de derde tenderas zijn verend uitgevoerd. Evenals de buffers.
Opvallend genoeg zijn de figuren van machinist en stoker niet aanwezig in dit model. Moet ik dus nog aanbrengen.
Ook de felle machinistenhuis verlichting, dien ik nog te modificeren.
Al met al, ben ik content met het model en dat mag ook wel voor 539,90 Eurie. ;)

Afbeelding van Brawa: ===> klik
Re: Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842
Goed verhaal Wim, bedankt voor het delen!

Ga je deze rijdende bankrekening ook nog verouderen, of blijft hij in deze zeer schone staat?

Groet,
William
Re: Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842
Enige decente gebruikssporen. 't Is wél een (rijvaardige) museumloc. ;)
Re: Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842
Mooi hoor,
veel plezier ermee!
Re: Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842
Hola Wim,

Wat een prachtige locomotief heb je aangeschaft. Brawa maakt echt verschrikkelijk mooie spulletjes, maar toegegeven, niet voor iedereen bereikbaar. Wel raar dat je (verhoudingsgewijs nog veel) aan de loc moet sleutelen om haar perfect rijdend te krijgen. Dat is op grond van het aanschafbedrag toch niet gerechtvaardigd. Ik zelf ben met mijn Brawa AD (BR13) nog aardig wat tijd (en geld!) kwijtgeweest om haar rijdend te krijgen, maar dat doet ze dan nu ook voorteffelijk! Ben benenieuwd naar je befaamde foto reportage van deze mooie meid.
Wat voor rijtuigen laat je haar slepen?

Hasta la Pasta,
Fred
Re: Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842
Dank voor de reacties.
Fred, v.w.b de rijtuigen: Maakt niet zoveel uit, als 't maar Zuid-Duits tijdperk 1 t/m 3 is. ;)
Re: Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842
Wat een schitterende lok Wim, daar zul je vast veel plezier mee hebben.
Ga je nog een fillumpie met geluid plaatsen?
Citaat van: nobody op donderdag 18 oktober 2012, 12:13:32
En dat terwijl adressen groter dan 80 niet mogelijk zijn bij Motorola 2...
Wim, de ECOS1/2, CS1R en CS2 ondersteunen toch gewoon tot 255 adressen onder Motorola 2.
Re: Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842
Citaat van: Kappa op donderdag 18 oktober 2012, 19:42:48
Wim, de ECOS1/2, CS1R en CS2 ondersteunen toch gewoon tot 255 adressen onder Motorola 2.
Je hebt gelijk Ad :important:
De Intellibox IR dus ook... ;)

En wat het filmpje betreft: Ik ben afhankelijk van buitenlicht. Dus dat wordt moeilijk in de duistere jaargetijden.
Of ik  moet een batterij filmlampen aanschaffen. We zien wel.
Re: Brawa 40653 digitaal + sound P 3/5 H 3842
Kiekje van de besproken loc (met decente gebruikssporen) ===> klik