Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Geluid van sounddecoder

Gestart door Jasperkc zaterdag 30 maart 2013, 10:18:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geluid van sounddecoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Geluid van sounddecoder
Hallo Iedereen,

Ik heb in mijn lok 011 056-9 een ESU sounddecoder V4 zitten. Deze decoder is uitgerust met een 4ohm speaker, maar ondanks dat ik het geluid op max gezet heb is het geluid niet bevredigend. Kan het zo zijn dat ik de twee draadjes die naar de speaker lopen verkeerd om heb aangesloten? Als dat zo mocht zijn, dan is ook gelijk mijn probleem opgelost.

Groet, Jasper
Re: Geluid van sounddecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geluid van sounddecoder
Jasper,

Een speaker heeft geen polariteit, dus het maakt niet uit hoe je deze aansluit.
Daarom hebben beide aansluitdraden vaak dezelfde kleur.
Heb je al een andere speaker geprobeerd?
Controleer ook eens of er geen ijzervijlsel op de conus van de speaker zit.
Dit ijzervijlsel trekt de conus naar de magneet en dempt de speaker, waardoor het geluid heel zacht kan klinken.
Re: Geluid van sounddecoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Geluid van sounddecoder
Hallo Ad,

Er zat een speaker in van 4 Ohm en 0,5w en deze heb ik vervangen voor een speaker van 4 Ohm en 2w. Het geluid klinkt wel iets duidelijker maar is naar mijn mening nog niet erg luid.

Groet, Jasper
Re: Geluid van sounddecoder
Aliebengalie
gast

Re: Geluid van sounddecoder
En daar moet je wel mee uitkijken he.

In enkele gevallen kun je niet zomaar afwijken van de gegevens van de meegeleverde speaker , zeker niet als je de waarde gaat veranderen.

Je loopt een risico die ik persoonlijk niet graag loopt.

Ik zou gaan voor de orginale , er moet toch zeker wel wat anders aan de hand zijn.

Als je met een programmer werkt , probeer dan is een ander geluid , en kijk wat het doet.

Normaal moet ik hier altijd het geluid dimmen , dat ik een geluid te zachtjes vind , heb ik nog nimmer meegemaakt.

Mvg: Alex
Re: Geluid van sounddecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Geluid van sounddecoder
Op zich kan dit geen kwaad, beiden speakers zijn 4 ohm. Dat de ene iets meer vermogen kan verwerken maakt op zich niets uit.

Ik ben het wel met Alex eens dat je normaal het volume naar beneden moet bijstellen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Geluid van sounddecoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Geluid van sounddecoder
Hallo Allemaal,

Ik denk dat het aan de tenderplatine ligt. Als ik de decoder op de ESU decoder tester aansluit dan is het geluid ok. Ik heb het idee dat er op de tenderplatine een begrenser zit van het geluid. Deze tenderplatine heb ik speciaal voor de 01.10 van Märklin gekocht. Maar ik heb weinig verstand van de aansluitingen op de tenderplatine. Ik kan nog wel de draadjes voor de luidspreker direct aansluiten op de decoder, maar of dat verstandig is, dat weet ik zo even niet.

Groet, Jasper
Re: Geluid van sounddecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geluid van sounddecoder
Over welke print heb je het dan Jasper?
Die uit de 37104?
Re: Geluid van sounddecoder
Aliebengalie
gast

Re: Geluid van sounddecoder
Jasper.
Als je er een plaatje tussen hebt zitten , die je niet kunt afregellen , zou ik toch proberen of het niet mogelijk is dat te omzeilen.
Wij moeten juist regelmatig het geluid zachter zetten , daar dit regelmatig veeeeel te hard staat.
Ik neem dus aan , dat er bij jou iets niet helemaal goed is.

(misschien een fotootje wat opheldering kan geven)?

Mvg: Alex
Re: Geluid van sounddecoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Geluid van sounddecoder
Hallo Iedereen,

Het is inderdaad de printplaat uit de 37104 als daar ook een printplaat inzit. Ik voeg ook wel even een paar foto's toe





p.s. op de foto's is bij de luidspreker een weerstandje of zoiets te zien. Deze zit er niet meer. Het is een al wat oudere foto. Maar de printplaat is wel hetzelfde.

Ok ik hoop dat de foto's het een en ander verduidelijken.

Groet, Jasper