Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

testbaan met koploper

Gestart door wiebrand maandag 15 oktober 2012, 15:49:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
testbaan met koploper
ik heb een ovaal met een inhaal spoor ,hoe moet ik de spanning aansluiten van de cs1r.
heb deze in een blok aangesloten mag dat?.
heb iedere keerproblemen met de terug melding.
Re: testbaan met koploper
Citaat van: wiebrand op maandag 15 oktober 2012, 15:49:10
ik heb een ovaal met een inhaal spoor ,hoe moet ik de spanning aansluiten van de cs1r.
heb deze in een blok aangesloten mag dat?.
heb iedere keerproblemen met de terug melding.
De Rood aan de middengeleider en Bruin aan de niet onderbroken railstaaf.
Aaan de geisoleerde secties worden de ingangen van de terugmodule aangesloten.

Mvg,
Peter
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
daar snap ik het even niet je hebt links een o en B en rechts ook.
heb rood op O zitten bruin op B is dat goed de rail is door geknipt.
Re: testbaan met koploper
De spoorstaaf wordt aangesloten op 0 (Bruin) de middengeleider wordt aangesloten op B (Rood).
Daar waar je de rail hebt doorgeknipt (geisoleerd) wordt aangesloten op je terugmeldmodule.

Zie:
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Blokken%20en%20baanvakken.pdf

Mvg,
Peter
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
oke bedankt ga alles even opnieuw aansluiten voordat er nog meer fouten komen
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: testbaan met koploper
makkelijk onthouden :

O = nul dus massa (in electronica zwart of bruin)
B = baanspanning (in electronica rode kleur)
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
maar nu een stuk veranderd nu wil mijn ptt post niet meer rijden,en de rest wel zit nog een oude decoder in.
had mijn draden naar s88 precies andersom gesoldeerd ,rechts als de rail op z'n kop ligt is dat verkeerd geweest
Re: testbaan met koploper
Goh,  alweer of nog steeds, zie al bijna 2 jaar hetzelfde probleem bij je en iedere keer dezelfde vraag.

Eenvoudig digital alles over 2 draden, om maar eens een oude reclame slogan te gebruiken van Märklin.
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
sorry dat jij alles zo voor elkaar had ,hoef je een  ander niet te kleineren.
van fouten leer je het, ben er een tijd niet bezig mee geweest vanwege omstandigheden.
Re: testbaan met koploper
Wiebrand, misschien is het dan verstandiger als je weer een vraag neerzet over hetzelfde onderwerp, om de antwoorden en dus de oplossingen nog eens terug te lezen op de eerdere vragen omtrent het onderwerp blokken, isolaties bedrading en aansluiten in het algemeen.
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: testbaan met koploper
Wiebrand,

Misschien is het een idee om eens bij een modelspoorclub, medeclublid, of bijvb de gastendag of HIP (Hobby in Praktijk) langs te gaan die het goed kunnen uitleggen? Je opent namelijk steeds topic's met dezelfde vragen, en ik ben bang dat je het niet voor elkaar krijgt zonder hulp :(
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: testbaan met koploper
Beste Wiebrand,

Kom naar Eurospoor, wellicht vind je een clubbaan met mensen die het jou kunnen vertellen.

Groet, Anne W
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
ja weet het maar ik zoek iemand in de omgeving van roosendaal n.b. die mij kan helpen.
heb zelf al een paar foutjes gevonden.
maar er gaan bezet melders branden als ikga testen met koploper.
wat is het beste om te isoleren gebruik nu de rode isolatoren van marklin.
het weg knippen van de aansluiting op de rails gaat me net te ver .
Re: testbaan met koploper
Citaat van: wiebrand op zaterdag 20 oktober 2012, 12:29:56
ja weet het maar ik zoek iemand in de omgeving van roosendaal n.b. die mij kan helpen.
heb zelf al een paar foutjes gevonden.
maar er gaan bezet melders branden als ikga testen met koploper.
wat is het beste om te isoleren gebruik nu de rode isolatoren van marklin.
het weg knippen van de aansluiting op de rails gaat me net te ver .

Die aansluiting tussen de linker en rechter rail zul je toch echt weg moeten knippen, anders krijg je altijd bezetmelding als er ergens een trein op de baan staan, omdat er dan altijd een verbinding is.
Re: testbaan met koploper
Edwin,

Ik denk dat Wiebrand iets heel anders bedoeld dan dat je nu denkt. Maar in Roosendaal zit een een hele grote en actieve modelspoor vereniging, waar voldoende kennis en ervaring zit, en waar ze je deze basis vaardigheden perfect aan Wiebrand kunnen uitleggen, maar volgen mij hebben de heren H&A dat ook al eens gedaan.  :(
Re: testbaan met koploper
Hallo Wiebrand,

Citaat van: wiebrand op zaterdag 20 oktober 2012, 12:29:56
maar er gaan bezet melders branden als ikga testen met koploper.
wat is het beste om te isoleren gebruik nu de rode isolatoren van marklin.
het weg knippen van de aansluiting op de rails gaat me net te ver .
Als je massadetectie toe wilt passen ontkom je niet aan knipwerk. Enkel isoleren met de rode isolatoren werkt niet.
Indien je alleen stroomverbuikers zoals locomotieven en rijtuigen met verlichting wilt detecteren kun je stroomdetectie toepassen.

Mvg,
Peter
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
de heren harold en alex hebben het knippen van de rails uitgelegd maar hun knippen de aansluiting waar de rode isolator over heen komt af , dan wil ik niet doen.
ze hebben vlug laten zien hoe ik in koploper een baan moet tekenen maar dat ging echt te vlug.
verder is er niet uitgelegd.
maar ze hebben me wel het een en ander geleerd daar ben ik dankbaar voor.
draai 5 ploegendienst is moeilijk om naar een vereniging te gaan.
maar we blijven het proberen in de hoop dat ik nog fouten vind.
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2010

offline
Re: testbaan met koploper
Wiebrand

Wat er bij H&A thuis in koploper is getekend is geen baan.
Dit waren meer een paar blokken zodat je het een keer gezien hebt en een voorbeeld om in terug te kunnen kijken.
Als je zelf wat invoert en niet werkt kun je dit met dat bestandje vergelijken.
Dat was de reden dat ik even snel iets voor je heb getekend.

Je kwam voor een voorbeeld melder dus veel meer viel er ook niet uit te leggen.De rest komt wel als dit allemaal werkt.
Als je liever isoleert als wegknipt is je eigen vrije keuze.
Je voorbeeld rail kan geen isolaties verliezen dus die kun je nog steeds gebruiken ter vergelijking.


Maar goed we gaan nog een poging doen :

Haal alle treinen van de baan.
Kijk even in koploper in het testscherm van de bezetmelders.
Alle melders die daar branden maken contact met de overige rails. Haal de rails dus los controleer het knip werk en kijk of ze niet per ongeluk contact met de buren maken doordat de staven zelf elkaar raken. Dit kan doordat de ondergrond niet vlak is voorkomen.
Als ze allemaal blauw kleuren is er iets anders aan de hand en moet je dat even melden.

Stap2
Als alles uit is pak je een wagon zet die op een melder die moet dan oplichten. Naar de volgende melder duwen dan moet blauwe vlakje mee verhuizen.
Alles controleren en goed werkend maken.

Stap 2,5
Nu op alle rails duwen en kijken of er dan blauwe vlakjes oplichten. Als dit zo is maken de bezetmelders bijna contact met de naastliggende rails en krijg je valse meldingen.Ik denk dat je daar last van hebt.(Maar dat is een gok.)

Pas als dit goed is kun je naar je baan overzicht verhuizen.

Stap3
Zelfde wagon rond duwen en kijken of die gele stippen op de juiste plaats geel worden en weer uit gaan.

Stap4
Champagne openen en vieren dat het gelukt is.

Succes.

Robin

Edit. stap 2,5 toegevoegd.
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
ik heb het gevonden denk ik, heb niet alle draden van de s88 op de O gesoldeert denk dat daar de fout zit,had gewoon achter de isolatie vast gesoldeerd.
dus op sommige zit hij op de B aangesloten,dat zal de oorzaak zijn.
Bijna allemaal kleurde ze geel.



Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2010

offline
Re: testbaan met koploper
Dat is inderdaad de oorzaak.
Het is niet moeilijk.(dat zal je wel niet met me eens zijn  :D ) Je moet alleen heel netjes werken.
Kleine foutjes hebben grote gevolgen.

Robin
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
ja wel maar had er gewoon niet op gelet ,had gewoon na 3 rails  isolatie tussen gedaan en aangesloten volgens tekening maar niet op de O of B gelet.
was een beetje slordig van mij ,snapte het al niet een ovaal deed het gewoon normaal.
na controleren kwam ik er achter.
misschien wilde ik het wel te snel doen,was er met mijn gedachten niet goed bij.
dacht dat het bij elke rail hetzelfde is, maar die vlieger gaat niet op.
een beetje elektronica achtergrond was wel makkelijker geweest.
ach van fouten leerd men.
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
heb alles nagekeken maar er blijven sectie's oplichten in koploper.
moet er aan de wissels nog een draadgemaakt worden om twisten te voorkomen.
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: testbaan met koploper
De bezetmeld rail aan beide kanten geissoleerd?
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
ja heb alles door gemeten,alleen bij de wissels laad hij toch stroom door aan de isolatie kant.
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: testbaan met koploper
Tussen wissel massarail  en de eerstvolgende meldrails ook isoleren, heb je echt alle rails geknipt , ook ik heb er wel eens 1 vergeten en krijg je
bezetmelding die ogenschijnlijk niet kan maar eronder wel degelijk nog niet geknipt was.

Gr, Jan
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: testbaan met koploper
Dan zul je moeten zoeken waarom hij daar nog stroom doorlaat. Eventueel een isolatie vergeten, of die niet goed zit. Of vergeten een railtje te knippen.

Verder er opletten dat de spoorstaven elkaar niet raken, dit wil af en toe ook nog wel eens voorkomen.
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2010

offline
Re: testbaan met koploper
En zet je wissel eens om.

Is het zeker weg?
Op wissels kun je geen melder maken.
Op een stand maakt je bewegwnde deel massa contact.

Robin
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
nee het is niet weg,haal de baan uit elkaar de plaat even schoon maken en dan op nieuw leggen.
anders weet ik het echt niet meer.
Re: testbaan met koploper
Wissels behoren normaal niet tot een blok, beter is dan om deze niet in de detectie mee te nemen.


Mvg,
Peter
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: testbaan met koploper
Wiebrand,

Luister/lees eens wat Peter in #3 meld , klik op de link en als je de moeite neemt om dat verhaal  eens goed te lezen ! dan
kan er niets mis gaan , duidelijker kan het niet.Alles wat je vraagt en wil weten staat daar in benoemd.

Gr, Jan
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
ik heb het gevonden er zat een stukje soldeer tussen de rail aansluiting vandaar dat hij steeds contact maakte,dus niet voor niets alles uit elkaar gehaald.
een heel klein stukje soldeer pfffffffffffff
jan dat heb ik allemaal al uitgeprint en in een map zitten.
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
blijf probleem houden.
als ik de wissel met een stuk rails aanzet geeft de multimeter geen uitslag,zodra ik het tweede stuk plaats geeft hij uitslag.
wat kan dit zijn en wat kan ik er aandoen.
doeik dit wisselen van railstuk doet hij het ook.
hier snap ik niks van ?.
de oorzaak ligt in de wissels met inhaal spoor,wat ik fout doe snap ik niet.
ze zijn voor en na beide voorzien van isolatie toch komt er spanning door.
sorry maar het is moeilijk te omschrijven voor mij.
Re: testbaan met koploper
Wel steeds dezelfde railstaaf geisoleerd en alle railstukken er tussen in de verbinding tussen de railstaven geknipt?
Re: testbaan met koploper
In een wissel is de linker met de rechter spoorstaaf verbonden op meerdere plaatsen en op een andere manier dan bij normale rechte rails. 
Het is ook nodig dat dat zo blijft, anders valt je trein stil op het wissel.
Daarom is het ook niet wenselijk dat er een wissel is opgenomen in een blok.
Je zal je blokken anders moeten indelen zodat er geen wissels meer inzitten.

Cor
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
die zitten niet in het blok aan beide zijde geisoleerd maar krijg toch uitslag op de multimeter als ik de afslaande kant een rail aan zet met rode isolatoor krijg ik geen uitslag,maar als ik de rail op recht doorgaande aansluit met isolatoor slaat de multimeter wel uit.
snap hier niks van
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: testbaan met koploper
Stomtoevallig de isolatie aan de verkeerde kant zitten?
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2010

offline
Re: testbaan met koploper
Foto's plaatsen dan kunnen we zien wat er nietgoed zit.
Re: testbaan met koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: testbaan met koploper
de wissel maakte contact met mijn bezetmelder dit schijnt wel meer voor te komen als de baan ligt een stukje afslijpen.
de sectie's werken goed nu, heb alleen nog een probleem krijg mijn loc's goed geijkt.
krijg verschillen in de snel heid  dan weer lager dan weer hoger.
hoe lang moet de  afstand tussen de ijk melders zijn.

Re: testbaan met koploper
Gewoon even handmatig corrigeren, zodat het een oplopende of aflopende volgorde is. Het gaat om de decoderstap die ongeveer bij een snelheid past.
Re: testbaan met koploper
Hallo Wiebrand,

Citaat van: wiebrand op maandag 05 november 2012, 18:13:52
heb alleen nog een probleem krijg mijn loc's goed geijkt.
krijg verschillen in de snel heid  dan weer lager dan weer hoger.
hoe lang moet de afstand tussen de ijk melders zijn.
Houd tussen de twee ijkmelders een afstand van ong. 2 meter aan. Verstandig is om de lok eerst warm te laten lopen voordat je gaat ijken.

Mvg,
Peter
Re: testbaan met koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: testbaan met koploper
Citaat van: Sprinter op maandag 05 november 2012, 19:03:54
Gewoon even handmatig corrigeren, zodat het een oplopende of aflopende volgorde is. Het gaat om de decoderstap die ongeveer bij een snelheid past.

Hallo Wim, allen,

een handmatig gecorrigeerde snelheid is naar mijn mening niet geijkt, zeker niet als je zomaar een hele andere waarde invult, het uitrijden in cm's kan zo nooit nauwkeurig zijn, zeker bij lage snelheden een belangrijk item.

een betere optie is een gemiddelde nemen van vooruit en achteruit, voor locs met lastregeling krijg je in 95% van de gevallen zeer bruikbare waarden,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: testbaan met koploper
Walter,

Allemaal prima.

Maar stel de maximale snelheid in een blok is 80 km/u
Volgens de geijkte waardes is stap 12 gelijk aan 81 km/u en is stap 11 gelijk aan 73 km/u met welke stap en met welke fictieve snelheid in km/u zal de lok dan door het blok rijden?

Dus inderdaad als stap 10 60 km/u is en stap 11 is 43 km/u en stap 12 is 70 km/u dan kun je voor stap 11 het gemiddelde nemen is 65 km/u en dat vul je dan gewoon even zelf in. Volgens mij is kees of wie dan ook klaar.
Re: testbaan met koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: testbaan met koploper
Hallo Wim,

dan zit er duidelijk een niet juiste waarde in, als je weet dat een lok even hikte kan je dat doen, want dan weet je waar de fout zit. Zelf zou ik de enkele snelheid even over doen.

met vriendelijke groet,

Walter