Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mysterie van set tankwagens?

Gestart door Cybert zaterdag 13 oktober 2012, 20:58:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mysterie van set tankwagens?
Lid sinds: 2011

offline
Mysterie van set tankwagens?
Dag 3 railers,

Vandaag zag ik bij een handelaar in Houten een Märklin Set liggen met 5(?) felrode ketelwagens van Ns Cargo en ik dacht ook een aantal met opschriften van DSM. Ik vond 'm prachtig maar te duur (?200). Daarom heb ik het artikelnummer dat op de doos stond genoteerd, nl 4798. Met het idee om de set op ebay of i.d. Ook eens op te sporen. Maar na twee uur googelen kan ik geen spoor van die set vinden. Helemaal niets, noppes 8o. Het genoemde artikelnummer blijkt een set van vijf ketelwagens van Löwengas te zijn. Nu heb ik twee vragen aan jullie;

1. Wat heb ik gezien?(Geen UFO :P).Kent iemand een set die aan mijn omschrijving voldoet? Er stond wel ' zeldzaam ' op de doos, maar zo zeldzaam dat er online niets over te vinden is?
2. Was dit wellicht een door de handelaar zelf samengestelde set. En gebeurt dit vaker?

Ik hoop dat iemand mij tips kan geven, want ik begin aan mijn gezichtsvermogen of gezonde verstand( of beide) te twijfelen.

Groet, Bert
Re: Mysterie van set tankwagens?
Is denk ik de Loewengasset in een aangepaste versie van bekende spuiter Cor uit Blerick
Re: Mysterie van set tankwagens?
Hallo Bert,

Ik heb hem ook gezien en vond hem ook prachtig maar te duur. Dus:je bent niet gek (dat scheelt alweer)

Guus
Re: Mysterie van set tankwagens?
Nou dank je Guus, dat is al weer een hele opluchting.  8) Heb jij de set goed bekeken dan? Ik vond het er namelijk wel erg goed uitzien. Iemand suggereerde dat het een overgespoten set kan zijn. Da's dan wel erg knap gedaan.

Heeft iemand foto's van deze wagens in het grootbedrijf? En wanneer hebben ze gereden in Nederland?

Gr. Bert
Re: Mysterie van set tankwagens?
Cor is een fantasie-spuiter en een DSM-fan.
Ik vind de prijs overigens wel meevallen.
Wel eens een overgespoten model gekocht?
Re: Mysterie van set tankwagens?
Citaat van: jklooster op zaterdag 13 oktober 2012, 21:06:02
Is denk ik de Loewengasset in een aangepaste versie van bekende spuiter Cor uit Blerick

Ik denk dat dit ook een creatie van Cor uit Blerick is:



Jaren geleden in Houten gekocht. Ik dacht dat het een hele speciale marklin-uitgave was, kon hem niet in de Koll vinden. Later kwam ik er achter dat het een stukje huisvlijt was. En ik denk dat het ook wel een fantasiemodel is.Het model is overigens wel proffesioneel en netjes gespoten. Kan me herinneren dat hij ook tankwagens in deze Cargo-kleur had.

groet, Martin
Re: Mysterie van set tankwagens?
wij hebben dit set ook zien staan, erg fraai maar veel geld.
Re: Mysterie van set tankwagens?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Mysterie van set tankwagens?
Klopt allemaal.

Cor is nu niet meer zo actief, maar heeft dit soort modellen gemaakt.

Gr. Marcel
Re: Mysterie van set tankwagens?
Citaat van: jklooster op zondag 14 oktober 2012, 10:59:56
Cor is een fantasie-spuiter en een DSM-fan.
Ik vind de prijs overigens wel meevallen.
Wel eens een overgespoten model gekocht?

Nee nog nooit, dacht ik tot dit moment. Wist helemaal niet van het bestaan af. Ik zal mijn collectie toch nog eens nakijken...

Jammer dat de set nooit 'officieel' in productie is geweest.

Gr. Bert
Re: Mysterie van set tankwagens?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Mysterie van set tankwagens?
Hij deed ook hele leuke dingen met omnummeren van 1100-en en 6400-en.
Ik heb er ook enkele.

Dus niet alleen fantasie!

Gr. Marcel
Re: Mysterie van set tankwagens?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Mysterie van set tankwagens?
Hallo,

de omspuiter is inderdaad Cor Witlox, ik heb hier een 2 tal modellen die door hem bewerkt zijn op de baan staan,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Mysterie van set tankwagens?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Mysterie van set tankwagens?
Dan is de zwarte ACTS vos logistics ketelwagon ook een creatie van hem ??
Groet Robert
Re: Mysterie van set tankwagens?
Martin,
Van die kolenwagons heeft hij o.a. ook een set van 5 gemaakt.
Verder vele wagons, wel allemaal Nederlandse, en een bagagewagon en een triebwagen
van ACTS en Strukton o.a. en vele diesels.
Allemaal zeer vakkundig gespoten en beletterd.
Het is ontzettend jammer dat hij het, bij mijn weten niet meer doet.
De grap was ook, dat hij incourante NIEUWE loc's en wagons kocht
voor een opruimingsprijsje en die overspoot. De prijzen die hij
berekende waren dan ook nauwelijks duurder dan de adviesprijzen.
Het was dus echt een hobby voor hem

Groet,
Hans
Re: Mysterie van set tankwagens?
Ik heb 6 van deze ketelwagens.
Triglyceride,Ethanol,Methanol,Mineralen,DSM Pharma chemicals en Ammoniak.
Allemaal met het CTS logo onder de vlag NS Cargo
Mooi, maar niet in ovp.
Gekocht via Eb.... in Duitsland.
De genoemde prijs klopt aardig.
Re: Mysterie van set tankwagens?
Heb hier ook enkele creaties staan. Allen gebaseerd op de zelflosser type Fals (art.no. 4624).

Twee keer een NS Cargo rode, waarvan eentje ook nog geweatherd. (De mijne hebben echter een minder fraai belading dan de foto hierboven.)

Een gele (!) met rood NS logo en "UKF meststoffen" opschrift. En (ja, ja, daar is ie) een donkerblauwe met witte NS en DSM logo's. :D

Mogelijk dus allen van dezelfde maker. (Maar zal me niet verbazen als er meerdere "fabrikanten" zijn...)

De wagons maken zo'n sleep van standaard bruine Fals wel een stuk kleurrijker. Moet je alleen niet te kritisch zijn over het realiteitsgehalte. ;)

Vriendelijke groet,

Keesjan
Re: Mysterie van set tankwagens?
Paar fotootjes misschien? Wie heeft er nog meer van deze creaties? Wellicht een idee voor de fabrikanten om hier iets mee te doen? Die set die ik vorig jaar in Houten zag, zou ik heel graag op mijn (toekomstige) baan laten rijden.

Gr. Bert
Re: Mysterie van set tankwagens?
Ik heb er zes van deze maker! Ik heb er destijds maar 1 gekocht en was er toen zo blij mee, dat ik er daarna nog 5 op de kop heb getikt. Ze maken deel uit van mijn olietrein

Re: Mysterie van set tankwagens?
en de laatste, die ik persoonlijk vanwege de realistische graffiti het meest geslaagd vind...
Re: Mysterie van set tankwagens?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Mysterie van set tankwagens?
Citaat van: NS-reiziger op zaterdag 19 januari 2013, 13:54:01
Heb hier ook enkele creaties staan. Allen gebaseerd op de zelflosser type Fals (art.no. 4624).

Twee keer een NS Cargo rode, waarvan eentje ook nog geweatherd. (De mijne hebben echter een minder fraai belading dan de foto hierboven.)

Een gele (!) met rood NS logo en "UKF meststoffen" opschrift. En (ja, ja, daar is ie) een donkerblauwe met witte NS en DSM logo's. :D

Mogelijk dus allen van dezelfde maker. (Maar zal me niet verbazen als er meerdere "fabrikanten" zijn...)

De wagons maken zo'n sleep van standaard bruine Fals wel een stuk kleurrijker. Moet je alleen niet te kritisch zijn over het realiteitsgehalte. ;)

Vriendelijke groet,

Keesjan

Hallo Keesjan,

de ukf meststoffen is zeker een creatie van Cor Witlox, deze staat bij mij ook op de baan,
Wagon is uitgerust met kortkoppelingen, wagonlading en zeer netjes omgespoten.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Mysterie van set tankwagens?
Citaat van: vdurzo op dinsdag 29 januari 2013, 22:59:06
en de laatste, die ik persoonlijk vanwege de realistische graffiti het meest geslaagd vind...

Wauw! Wat een geweldige ketelwagens! Persoonlijk vind ik alles van NS Cargo errug mooi, wellicht omdat het zo schaars is en omdat het maar zo kort in NL heeft gereden.

Weet iemand of alle goederenwagens van de NS in die tijd rood gespoten zijn?

Maar ook de DSM en Akzo Nobel wagens zijn prachtig en misstaan natuurlijk niet op een Nederlandse baan.

Blijven speuren dan maar. Bedankt voor jullie bijdrage.

Groet, Bert
Re: Mysterie van set tankwagens?
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: Mysterie van set tankwagens?
Zo bezit ik een exemplaar van een omgespoten tanoos896.
vergelijkbaar met piko set 58313.
dit is een origineel marklin wagen welke ook is omgespoten, alleen heeft deze wagen ook werkelijk zo gereden .
er zit een foto op het doosje geplakt van her origineel.
deze foto heeft ooit in de railmagazine gestaan.

groet hendrik
Re: Mysterie van set tankwagens?
Denk dat deze wagons ook van hem zijn. Gekocht via Ebay.de. Heb ook nog wat DSM's.
Re: Mysterie van set tankwagens?
Mooie wagens die van DSM. Ik heb zelf deze versie.

Is op basis van marklin 4643 ARAL. Vele jaren terug op een beurs gekocht in Koog aan de Zaan

Eric
Re: Mysterie van set tankwagens?
Hey Eric,

Ook niet verkeerd. In hoeverre is zo'n model dan omgebouwd? Zijn de wagennummers bijvoorbeeld ook veranderd of is tie alleen overgespoten en opnieuw beletterd? Waar let je op als je zoiets tegenkomt op een beurs?

Gr. Bert
Re: Mysterie van set tankwagens?
De meeste van die dingen zijn echt nep, en stammen uit de tijd dat er weinig materiaal te krijgen was met Nederlands voorbeeld.
Nix mis mee, ik heb er ook een paar uit sentimentele overweging  :D
Nu zou ik ze niet meer kopen, genoeg ander spul voorhanden waar ik mijn geld aan kwijt kan.
Zie ook de zwarte 1200 ACTS van ons merk, heeft wel voorbeeld, maar niet officieel in Göppingen gemaakt.
Daarvoor wordt nog steeeds een hoofdprijs gevraagd, absurd gewoon, maar waar.
Ook die laat ik fijn liggen, jammer dat er mensen zijn die er wel in trappen.
Schuld heeft ook een beetje de fabriek, die hadden daar sneller op in moeten spelen, de sukkels.
Re: Mysterie van set tankwagens?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Mysterie van set tankwagens?
Zijn het sukkels omdat de fabrieken niet maken wat jij wilt hebben?
Re: Mysterie van set tankwagens?
Hallo Bert,

Die van mij is overgespoten en volgens mij zijn ook de letters gespoten.
Rest is van de ARAL wagen zoals hij was met wagennummer enz.
Waar ik op let:
1 Ik moet het mooi vinden.
2 De wagen moet goed gespoten zijn.
3 Wel of niet echt maakt mij niet zoveel uit.
4 Het moet betaalbaar zijn (of het ervoor over hebben).
Ik vind wagennummers en dergelijke niet zo belangrijk, ik kan het van afstand toch niet lezen en als de treinen rijden al helemaal niet.

Eric

Re: Mysterie van set tankwagens?
Volledig eens met Eric.Zijn echt prachtig gespoten en beletterde wagens van nederlandse bedrijven en dat trekt toch ook.
Jammer dat ze niet meer gemaakt worden zo. Zou er zelf ook wel een stuk of wat van willen hebben.

Frans.
Re: Mysterie van set tankwagens?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Mysterie van set tankwagens?
Re: Mysterie van set tankwagens?
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Mysterie van set tankwagens?
Krijg ook een raar gevoel van de opmerking over de deksel: Deksel is van 4798 (Verkeerd geleverd)
Re: Mysterie van set tankwagens?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Mysterie van set tankwagens?
Hallo,

de deksel is juist want het betreft een overgespoten Loewengas set.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Mysterie van set tankwagens?
Jammer dat er geen topic is "de lelijkste of ergste neppers" want daar had al het afgebeelde in dit topic zo ingekunt.
En dan nog E 250,00 vragen voor iets wat nooit bestaan heeft. Sorry hoor, leuk geschilderd, maar zo de Kliko in, is mijn mening over dit soort speelgoed  ;)
Re: Mysterie van set tankwagens?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Mysterie van set tankwagens?
Een oud topic maar toch leuk om nog eens door te lezen.
Cor is inmiddels een jaar of 3 overleden aan de gevolgen van kanker, heb ik van een betrouwbare bron te Houten vernomen.
Ik kom zo nu en dan nog steeds wagentjes van zijn hand tegen.
Zal er nog eens een paar foto?s van maken en plaatsen.
Mvg. Marcel
Re: Mysterie van set tankwagens?
Ik zie de wagens ook zo nu een dan voorbij komen of andere loks die overgespoten zijn maar de prijzen die ze er soms voor vragen lijken nergens op.
In feite zijn ze minder waard dan originele marklin producten of andere merken voor de rest is het maar wat de gek(in sommige gevallen kun je beter praten over een idioot als je hoort wat ze er voor betaald hebben)er voor geeft.
Re: Mysterie van set tankwagens?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Mysterie van set tankwagens?
Waarde is een relatief ding.
Ik vind de 1100 van Cor zijn hand meer waarde hebben dan de gewone 1139.
Want daar zijn er heeeeel veel van.  En als je meerdere 1100 naast elkaar wil fotograferen in het geel grijs dan is het wel leuk als ze verschillend zijn.

Mvg. Marcel