Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digitale lok op analoge baan

Gestart door chrisant donderdag 11 oktober 2012, 23:38:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale lok op analoge baan
Als verstokte analoge rijder heb ik toch een vraag over digitale treinen op een analoge baan. Vandaag kreeg ik van iemand te horen dat je gewoon digitale treinen op een analoge baan kunt laten rijden. Het enige wat dan niet werkt is de verlichting van de trein. Dit was voor mij nieuw aangezien ik op Ebay & Marktplaats de digitale treinen vermijd als de pest.

Is dit bij alle digitale treinen zo of geldt dit alleen maar voor omgebouwde of klopt het gehele verhaal niet? Wie kan mijn duidelijkheid verschaffen.

Alvast bedankt,
Antoine
Re: Digitale lok op analoge baan
hallo Antoine,

Of dit voor alle digitale locomotieven zo is weet ik niet maar ik heb zelf pas een digtaal bestuurbare loc gekocht en deze rijdt inderdaad gewoon zijn rondjes op mijn analoge baan.
De loc die ik heb gekocht geeft in de beschrijving inderdaad weer dat bij analoge besturing de verlichting niet functioneert.
Dus bij een eventuele aanschaf even de bijbehorende beschrijving doorlezen geeft misschien al antwoord op je vraag.

met vriendelijke groet,
Aad
Re: Digitale lok op analoge baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitale lok op analoge baan
Je kunt alle digitale Märklin loks analoog inzetten.
Alleen bij de oudere decoders (C80 en delta met dipswtiches) werkt de verlichting niet (altijd) in analoog bedrijf.
Dit ligt aan de opbouw van de decoder.
Als de lichtstuurtrappen op de F0 poorten van de decoderchip zijn aangesloten, werkt de verlichting alleen digitaal en niet analoog.
Is de lichtstuurtrap aangesloten op motor aansturingsuitgang van de decoderchip, dan zal deze zowel analoog als digitaal werken, alleen is dan de helheid van de verlichting in digitaal bedrijf afhankelijk van de snelheid van de lok, net als in analoog bedrijf.
Bij loks met mfx decoders werkt de verlichting zowel analoog als digitaal, dit geldt overigens voor alle moderne decoders.
Bij de moderne decoders is zelfs de lastregeling, bij analoog bedrijf actief en kan ook de optrek en afremvertraging en max snelheid worden ingesteld.

Let er wel op dat decoders van andere merken (Zimo, Kuhn etc) niet goed bestand zijn tegen de omschakelpuls.
ESU decoder daarentegen zijn wel weer bestand tegen de omschakelpuls.
Re: Digitale lok op analoge baan
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Digitale lok op analoge baan
Ook is er een versie M.. decoders met dipswitchen welk voor analoog allemaal op off (4-stuks) gezet moeten worden. Het is eigenlijk een delta decoder.
Cees
Re: Digitale lok op analoge baan
Ben ook wel benieuwd of Antoine ook loks op de baan heeft waarvan hij niet eens weet dat ze digitaal zijn. Märklin levert al een jaar of 20 vrijwel alleen nog digitale loks Antoine, die dan ook prima op een analoge baan rijden.

Volgens mij gaat hier een wereldbeeld wankelen.  ;)
Re: Digitale lok op analoge baan
Citaat van: chrisant op donderdag 11 oktober 2012, 23:38:27

Is dit bij alle digitale treinen zo of geldt dit alleen maar voor omgebouwde of klopt het gehele verhaal niet? Wie kan mijn duidelijkheid verschaffen.


Al vanaf het allereerste begin en dat is sinds 1985 kan een digitale lok op een analoge baan rijden. Sterker nog dat liet Märklin zien in de bekende glazen displays die in de treinwinkels stonden, de ene helft van die demo baan was analoog en de andere helft digitaal en de desbetreffende lokjes met doorzichtige kappen reden daar zonder problemen hun rondjes op. Al 27 jaar niet anders.
Re: Digitale lok op analoge baan
het enige waar je even moet mee op letten is de omschakelpuls van de oudere blauwe trafo's.  Sommige decodertjes hebben daar inderdaad niet zo heel veel plezier aan en durven beschdigd raken, maar al bij al denk ik dat het moet lukken.

Bij een Delta decoder ga je wel met de hand adres 0000 moeten instellen.
Re: Digitale lok op analoge baan
Maar dat geld ook weer niet voor alle versies van de Delta decoder. Alleen bij die met de 4 dipswitches is dat het geval, De eerste met soldeerelandjes niet ook niet bij de latere met 8 dipswitches.

Re: Digitale lok op analoge baan
Bedankt voor al jullie reacties.

@henkv, ik denk niet dat ik een digitale lok heb rondrijden. Ik heb meer dan 30 loks in mijn bezit en deze worden door mij alvorens ik ze inzet altijd open geschroefd, nagekeken en onderhouden. Ondanks mijn jonge leeftijd van 42 ;-) heb ik al Märklin sinds mijn 7e. Toen ik klein was heb ik alleen de beschikking gehad over een 2x 3029 (waarvan 1x groen en de ander zwart met maar 2 assen) en een 3021. Pas de laatste drie jaar ben ik aan het verzamelen geslagen sinds ik de trein van mijn ouderlijk huis naar mijn eigen huis overgebracht heb en helemaal op nieuw opgebouwd heb (staat hier nog ergens op het forum). Mijn leidraad bij het aankopen was de Marklin catalogus uit 1976 (die ik sinds mijn jeugd had).
Re: Digitale lok op analoge baan
Ah ja, ik heb het gezien. Een klassieke baan met alles erop en eraan. Leuk.  :thumbup:
Re: Digitale lok op analoge baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitale lok op analoge baan
Voor alle duidelijkheid, alleen bij de oude C80/C90 decoders geld dat F0 in analoog bedrijf uit staat.
Dit zijn decoders die alleen Motorola oude verstaan en de chip 701.13 (niet de 701.17) aan board hebben.
Zie http://www.maerklin.de/media.php/de/service/faq/Technik-Tipp-303.pdf eerste pagina rechtsonder:

Dieerste Version des Decoder c90 besaß eine schaltbare Funktion, die im Analogbetrieb,
der wie beim Decoder c80 (fast immer) automatisch erkannt wurde, ausgeschaltet war.
Re: Digitale lok op analoge baan
Heren,
Ik ben sinds vandaag nieuw hier op deze site. Ik heb echter een vraag aangaande digitale loks op een analoge M-baan. Heb er tot dusver verschillende zaken over gelezen echter de reacties zijn afwisselend. Nu de vraag: heb net een Maklin lok gekocht , 482 011-4 SBB, digitaal. De trein rijdt en heeft normaal verlichting. Ik gebruik de oude blauwe 10VA transformator. Echter lijkt het of de snelheid, zoals ik ergens gelezen heb, gehalveerd is. Mijn andere treinen kan ik op half zetten om de zelfde snelheid te krijgen. Wat kan ik hier aan doen of  moet ik hiermee naar een speciaal zaak?

Mvrgr Jos
Re: Digitale lok op analoge baan
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Digitale lok op analoge baan
Jos,
De snelheid welke een lok rijdt verschilt per model. Een klein, bv 3000, stoomlokje heeft de snelheid van een straaljager, naar verhouding, en een grote stoomlok, bv 3047, gaat met gepaste snelheid.
Dus een trafo voor 50% opengedraaid geeft verschillende snelheden voor. Ook de  onderhoud status geeft verschil, vervuilde motor versleten borstels etc etc
Cees
Re: Digitale lok op analoge baan
Beste Cees,

Het klopt inderdaad, als de treinen lang niet gebruikt zijn rijden ze langzaam of slecht. Ik heb echter al mijn oude analoge treinen schoon gemaakt en nu lopen ze super. Er ontbreekt echter iets in mijn bericht van hiervoor. Als ik mijn analoge treinen half open draai, dan moet ik de digitale trein al helemaal open draaien om dezelfde snelheid te krijgen. Het lijkt net of hij niet goed vooruit komt.

Mvrgr Jos
Re: Digitale lok op analoge baan
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Digitale lok op analoge baan
Oudere digitale modellen hebben potmetertjes op de print, die gebruikt worden om de snelheid en optrek snelheid mee in te stellen. Met een klein schroevendraaiertje kn dit bijgesteld worden.
Bij nieuwere digitale modellen kan dit alleen via software worden aangepast.
Misschien iemand in de buurt die dit voor jou kan rechtzetten? Of misschien je verkoper?

Grt
Willem
Re: Digitale lok op analoge baan
Hallo,

De elektronica-boel (ik durf op dit forum bijna niet te schrijven elektronica-troep)  in digitale locs gebruikt een belangrijk deel van de toegevoerde rijstroom. Dat kan tot resultaat hebben dat er "te weinig" rijstroomenergie overblijft om de motor voluit te laten draaien. Met name de eerste locs van Märklin voor het Delta-systeem hadden die nare eigenschap dat ze ergerlijk langzaam reden vanwege de electronica. Toen die - als ik het netjes uitdruk - was verwijderd (een ruwere term zou voor iedereen duidelijker zijn geweest) was dat probleem verdwenen. In de plaats van die Delta-onderdelen monteerde ik een Uhlenbrock rijrichtingschakelaar (annex wisselende frontverlichting naar gelang de rijrichting). Dat Uhlenbrockje (An-Di 75 000) was niet zo gulzig wat erergieconsumptie betrof, zodat daardoor de rijsnelheid niet merkbaar werd beperkt. Zo omgebouwd lopen die voormalige Delta-locs al vele, vele jaren lekker analoog en soepel op mijn baan rond. Overigens heb ik een paar "vriendjes" met digitale banen. Nou daar kunnen mijn locs ook op rijden omdat ze - dankzij dat Uhlenbrockje - omschakelbaar zijn van analoog naar digitaal en omgekeerd!

Gegroet,

Rob

P.S. een geheel andere reden voor het verwijderen van de Delta-decoder was voor mij dat die dingen na korte tijd "vergaten'" in welke richting de loc reed voordat deze tot stilstand kwam. Dat heeft menige ravage opgeleverd als de loc weer in beweging werd gezet en dan - volstrekt ongewenst - in tegengestelde richting ging rijden.  Op dit forum noemen ze dat geloof ik "Alzheimer-locs". Raus damit!   
Re: Digitale lok op analoge baan
Een moderne decoder vergeet niks en verbruikt zelf ook zowat niks. De decoder onthoudt zelfs de ingestelde maximum snelheid bij analoge aansturing. Is de maximumsnelheid te laag naar je zin, dan kan dat worden ingesteld.
Dit natuurlijk los van eventuele algemene problemen van technische aard.
Re: Digitale lok op analoge baan
Dag Henk,

Dit al wat oudere berichtje van jou was me ontgaan. Alsnog een anecdotische reactie mijnerzijds.

Ook ik heb de indruk dat modernere decoders minder "gulzig"zijn als het om energievoorziening gaat, maar die oudere "Delta" decoders konden er wat van hoor! Pfff...

Onlangs lag op een beurs voor ? 40,- een "Delta" CFL-dieselloc (serie 1800) van Märklin te "kwijnen" in een stalletje waarachter een wat treurig kijkende neringdoende zat. Aangezien zo'n model veelal voor zo'n ? 150  van de hand gaat was mijn eerste obligate vraag aan de man of die loc wellicht vanaf de derde verdieping op een betonnenvloer was gevallen (hoewel de loc daar niet naar uitzag). Mijn tweede vraag was of er eigenlijk nog een motor in zat en dat het wellicht een dummy was. Nee, dat was ook niet het geval zei de man treurig, maar het was nou juist de motor "die het niet deed", althans hij deed zo weinig dat de loc nauwelijks een paar wagens kon trekken. Nou dat was voor mij voldoende aanleiding die loc voor de gevraagde prijs te kopen, want met zulke "probleemgevallen" weet ik wel raad!. Thuisgekomen ging dus meteen de hele "Delta-troep" eruit en werd (voor ? 19,--) een ander rijrichtingschakelaartje gemonteerd (An-Di 75 000 van Uhlenbrock).

Ik neem aan dat je het "resultaat" van mijn ombouw welt kunt raden: Ja, die loc reed daarna probleemloos, in feite was hij - zeg maar - spliksplinternieuw. Kijk zoiets doet de geplaagde gepensioneerde (waarvan inmiddels al 10% van zijn ABP-pensioen is "ontstolen") in deze crisistijd goed! Bedenkers van het "Delta" systeem alsnog hartelijk bedankt voor jullie digitale wanprodukt waardoor ik voor heel weinig geld iets kon kopen, dat in een handomdraai ging doen wat hij met die Delta-decoder niet deed.

Gegroet,

Rob
Re: Digitale lok op analoge baan
Vandaag voor het eerst na bijna 1 1/2 jaar een digitale lok binnen gekregen. Het is er een zoals Cees B die beschreef, met 4 dipswitches. Lok wilde eerst niet rijden maar nu heb ik alle dipswitches op off gezet en nu komt er leven in het ding. Hij gaat voor en achteruit, en vooruit brand het licht zelfs. Omdat hij lang stil gestaan heeft moet ik kijken dat dat niet de oorzaak is dat hij nog hakkelt en niet zo snel loopt. Zelf koop ik nog steeds geen digitale loks maar deze heb ik onderhoud gekregen. Wel leuk om nu te proberen.
Re: Digitale lok op analoge baan
"deze heb ik onderhoud gekregen" dus ze hebben jou onderhoud gegeven onder andere bloeddruk gemeten bloed ververst gewogen en zo verder.  :)
Re: Digitale lok op analoge baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale lok op analoge baan
Wat een leuk draadje. Een paar jaar geleden had ik interesse in een (digitaal) lokje van een scheidend forum-lid.  Hij deed er geen afstand van, want hij was er van overtuigd dat het analoog niet zou gaan werken. Hij had ze zelf omgebouwd naar digitaal (met zo'n M*setje) ...
Re: Digitale lok op analoge baan
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Digitale lok op analoge baan
Chrisant,

Wat je hebt gekocht is geen digitale lok maar een delta.
Het beperkt aantal adressen heb jij geen pijn aan.
Het loop gedrag is niet echt denderend van een delta lok, rijregelaar moet ca 40% opengedraaid worden voor het daadwerkelijk gaan rijden, dit geldt trouwens voor zo'n beetje alle analoge loks.
Digitaal heeft bij het eerste stapje open van de rijregelaar  een kruipsnelheid tot resultaat.
Er zijn analoge loks die dit ook hebben, lok met 5* motor en 2 potmeters, hier zit geen decoder in. Maar korte tijd in het assortiment geweest.
Cees
Re: Digitale lok op analoge baan
Er zit volgens mij een 6603 delta decoder in. De eerste decoder van Märklin. Inderdaad rijdt het ding vrij langzaam. En @Johnnytrein het treintje IN onderhoud, zelf nog geen onderhoud nodig. Alhoewel, de veertig ben ik al weer een tijdje gepasseerd....  :D
Re: Digitale lok op analoge baan
Chrisant, hopelijk blijft het zo  :thumbup:
Re: Digitale lok op analoge baan
Toch grappig dat je op zoek gaat naar informatie over dipswitches en geen werkende verlichting van een digitale trein en dat je dan je eigen topic aantreft. Inderdaad heb een trein gekocht (Marklin 3033, geen Primex) die een decoder bevat en die goed rijdt op mijn analoge baan alleen dus geen verlichting. Inmiddels antwoord al gelezen van hoe en waarom in mijn eigen topic van 2 jaar geleden, LOL.  :D
Re: Digitale lok op analoge baan
je zou de verlichting dan weer op de analoge manier kunnen aansluiten.
dus de lampjes weer rechtstreeks op de sleper, en op de massa.
brand de verlichting in ieder geval ook weer.
wel even kijken of je lampjes de juiste zijn....

groet Winno