Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin 3021 snelheid

Gestart door Opari63 vrijdag 03 juli 2015, 10:34:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3021 snelheid
Opari63
gast

Marklin 3021 snelheid
goede morgen,

ben hier mijn lokjes "stoom en diesel" aan het reinigen en op testbaantje aan het uitproberen

Rij analoog wisselstroom en weet dat niet alle treinen de zelfde snelheid hebben bij dezelfde rijstroom, maar wat mij opvalt,.......
heb ook 4 x diesel 3021 lokomotieven en 2 ervan rijden zo goed als even snel de 2 anderen rijden duidelijk trager ! en dit zowel voor als na het reinigen.

Is het normaal dat zelfde type lokomotieven niet een zelfde snelheid hebben? volgens mijn zijn het toch dezelfde motoren

en als ik deze mocht ombouwen naar hoog vermogen motor 5* (setje 60944 denk ik) gaan ze dan zelfde snelheid krijgen? of kan het snelheidsverschil nog ander oorzaken hebben.

groet
Rigo
Re: Marklin 3021 snelheid
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3021 snelheid
Met een hoogvermogensmotor, en mits draaistel goed gereinigd en gesmeerd zouden de rij-eigenschappen vrijwel identiek moeten zijn.
Ik ga hierbij wel even uit van het feit dat je geen versleten tandwielen hebt.

Maar bij een hoogvermogenaandrijving hoort ook een decoder (ESU) en je zou voor een goed resultaat de lampfittingen van een steekfitting moeten voorzien met bijbehorende lamp om geen flikkerende verlichting te krijgen.

En dit aansturen met een centrale welke wat meer vermogen levert. (om in te stappen, bv een Märklin 6021)
Ik kan je wel een prijsopgave doen. Als je geïnteresseerd bent, stuur je maar een PB-tje.

Groetjes, Marcel
Re: Marklin 3021 snelheid
En dat de koolborstels juist geplaatst zijn én aan elkaar gelijk zijn ingesleten.
Overigens is vrijwel geen enkel massaproduct exact gelijk aan een ander soortgelijk product.
Er zullen altijd (kleine) tolerantieverschillen zijn.
Re: Marklin 3021 snelheid
Wim,

koolborstels zitten allen gelijk, had de koolborstels al gewisseld en zelfde resultaat,  en het is niet een "klein" snelheidsverschil?
Als de ene 10meter rijd, doet de andere met moeite 6meter op zelfde tijd en zelfde stroomtoevoer, zijn nog oude jeugd loks en dacht niet dat ze vroeger zo een snelheidsverschil hadden.


Marcel,

dank voor antwoordje

Zie toch geen versleten tandwieltjes, alles draait mooi en zonder problemen als de motor open ligt.
Zal misschien best bij conrad enkel setjes bestellen.

Heb daarnet nog eens gezien en bij deze die trager rijden zie ik wel meer vonkjes tussen anker en koolborstel, maakt ook een ander geluid dan deze die "normaal" rijden?
misschien anker versleten of misschien heb ik iets verkeerd gedaan tijdens reinigen van die spleetjes in het anker (ben daar met breekmesje tussen gegaan!).

Nieuw anker zal wel friemel werk worden om draadjes te solderen :-)

Märklin 6021? ik rij analoog snap geen jota van digitaal, ben al tevreden dat ik analoog 8 lokjes gelijktijdig kan laten rondtoeren die zelf sein en wissels aansturen  :-)

Groet
Rigo
Re: Marklin 3021 snelheid
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 3021 snelheid
Hoi Rigo,

Tot hoever ben je gegaan met reinigen?

Ook de assen van het motordraaistel moet je reinigen en natuurlijk ook de andere kant, waar je sleper onder zit ;)
Maar ook de tandwielen eigenlijk elk draaiend deel van je lok.

De spleetjes reinigen tussen de contacten van de collector kan in principe geen kwaad mits je de draadjes die van je ankerspoel afkomen ongemoeid laat.
Wees daarom voorzichtig in dat gebied en schoonmaken met een mesje......tja als je uitschiet........ :P

Zelf doe ik dit altijd met een wasbenzine badje en een kwastje, en na dat alles ook nog eens extra door die spleetjes heen met een tandenstoker of iets anders waar je je niet aan snijd.

Zorg dat je lok spik en span is voor je dat andere setje erin doet, anders krijg je mogelijk hetzelfde resultaat.

Trouwens weet niet welke 3021 je hebt, want er zijn nogal wat uitvoeringen van, en die zijn al ook wat ouder mogelijk, en dat levert zeker na bespeelde toestand versleten assen en tandwielen op.
Vaak als je bij de wielen het messing erdoor zit komen, dan weet je dat het einde oefening is met die wielen.
En als bij je tandwielen de vlakke kop ervan, een punt is geworden mag je spreken van versleten toestand.

Zelf heb ik er ook eentje omgebouwd met een sounddecoder, maar wel een exemplaar die deze ombouw waard was.
Dus geen versleten onderdelen, nieuwe sleper en een grondige onderhoudsbeurt voor de ombouw ;)
Maar waarom ombouwen als er nog zat te reinigen valt en je toch analoog rijdt?

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Marklin 3021 snelheid
Hans,

ik heb alles met wasbenzine gedaan, maar niet met borsteltje, af/uitgespoten met injectienaald !

ga alles terug eens open smijten en opnieuw doen, maar zal eerst een beter vergrootglas halen ?

de assen van het motordraaistel?, bedoel je wielassen? moeten die wielen er dan af en hoe doe je dat?

aan de sleper zal het ook niet liggen want deze had ik onderling ook al gewisseld zonder resultaat!

3x 0027 1x 0060

0060 en 1 0027 rijden goed zelfde snelheid de 2 ander 0027 rijden traag

en oud zullen ze wel zijn, komen uit mijn jeugdjaren en ik denk dat deze rond eind 1960 begin/helft 1970 zijn aangekocht.

waarom wijzigen?
Als ik nu trafo op bv 100 zet dan rijden er dus 2 aan TGV snelheid en 2 hebben al moeite met 3% helling, dit is dus niet evident om ze samen in te zetten.

goet
Rigo

Re: Marklin 3021 snelheid
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 3021 snelheid
Hoi Rigo,

Nee de wielen blijven erop zitten.

Maar een vergrootglas.......heb je die nodig dan?
Dan mag je hem wel halen hoor ;)

Dat verschijnsel heet spanningsverlies :important:
En daarom heb je op diverse punten spanning nodig als extra voedingspunt, ook wel bekend als ringleiding (maar behoeft geen ring te zijn).

Maak i.p.v. 1 punt meerdere punten op je baan die je dan voed en als het mogelijk is meerdere trafo's inzetten, dus meerdere stroomkringen ;)

Als je dat gedaan hebt zal je mogelijk niet digitaal willen rijden, of je moet ook alle toeters en bellen leuk vinden :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin 3021 snelheid
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin 3021 snelheid
Met vier gelijke loc´s zou je eventueel onderdelen kunnen uitwisselen om uit te zoeken welke je het leven zuur maken.........
Re: Marklin 3021 snelheid
Hans,

Ja vergrootglas zeker om echt de puntjes van tandwieltjes na te zien :-)

Citeerspanningsverlies
dan zouden ze toch allemaal zelfde verlies kennen nu, leg normaal altijd ringleiding maar voor het ovaaltje om te testen !!!

Citeerdigitaal willen rijden, of je moet ook alle toeters en bellen leuk vinden
Willen wel maar kunnen  8o Toeters zou nog gaan, maar bellen? als je de klepel niet weet hangen heb ja daar weinig plezier aan, zal dus met analoog blijven  >:-D


Huub,
Citeeronderdelen kunnen uitwisselen
nog niet aan gedacht   :?
Misschien wel goed idee om eens de collectoren onderling te wisselen en zien of dit dan een wijziging in snelheid geeft.
buiten collector en sleeper is er weinig te wisselen door mij, ga best niet aan tandwieltjes prutsen want komen problemen van  :-)

groet
Rigo
Re: Marklin 3021 snelheid
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin 3021 snelheid
Dat klopt, die tandwielen zitten geklemd en als niet mechanisch opgeleid/onderlegd persoon blijf ik daar ook liever vanaf  :)
Maar een anker zou je wel kunnen uitwisselen; dat is toch het hoofdonderdeel van een motor.
Maar bv. de veerdruk van de koolborstels kan ook al verschil uit maken.

nou ja, succes ermee !
Re: Marklin 3021 snelheid
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3021 snelheid
En de antislipbandjes zijn bij alle vier de loks tegelijk vernieuwd?
Re: Marklin 3021 snelheid
Jan Willem,

Daar kan ik niet op antwoorden, rond de jaren '70 - '72 bij afbreken baan, alle bandjes van de locomotieven in doosjes gedaan met beetje "ik dacht" vaseline kan ook iets anders geweest zijn, was een idee van mijn moeder :-) en nu komen die in elk geval in goede niet uitgedroogde staat uit het doosje, dus die bandjes liggen er allemaal terug op

maar wat zou dit aan het toch redelijk groot snelheid verschil kunnen geven

groet
Rigo
Re: Marklin 3021 snelheid
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3021 snelheid
Technisch gezien zou je ook nog een andere weerstand per spoel in je schijfcollector kunnen hebben.
Met een multimeter in de ohm-stand kan je dit nameten. Dit geldt ook voor de veldspoel.

Verder heeft het totaal geen zin om bij Conrad of wie ook een vijfpolige motor te kopen zonder ombouw naar digitaal  dmv decoder en besturingssysteem, daar de ombouwset een GELIJKSTROOMMOTOR bevat.

Gr. Marcel
Re: Marklin 3021 snelheid
Citaat van: loc1200 op vrijdag 03 juli 2015, 22:15:55
Technisch gezien zou je ook nog een andere weerstand per spoel in je schijfcollector kunnen hebben.
De gelijkstroomweerstand is voor de verschillende type LFCM's nagenoeg gelijk. Verschil zit hem wisselstroomweerstand.


Mvg,
Peter
Re: Marklin 3021 snelheid
Marcel,

Citeereen GELIJKSTROOMMOTOR
dank voor deze melding want dan zou ik helemaal geen snelheid meer hebben :-), dus als collector om zeep is kan locje naar de hemel, kan niet zo onmiddellijk een nieuwe en originele (oude soort) vinden 

Peter,

dit gaat allemaal mijn petje te boven, ik ken daar zoveel van als de mensen die de Fyra in elkaar knutselden, dus beter niet aan beginnen dan  >:-D
Re: Marklin 3021 snelheid
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3021 snelheid
We zijn dus weer terug bij het begin:
4 analoge loks, vroeger aan elkaar gewaagd qua snelheid, en nu niet meer.
2 wel en 2 niet
ook na schoonmaak en vervanging onderdelen.

Wat kan het grote verschil veroorzaken.
- er is verschil in rijgeluid (tussen snelle en trage loks)
- de trage loks vonken meer

Wat is dat geluidsverschil?
Raspend?
Re: Marklin 3021 snelheid
Jan Willem
dank voor het meedenken,

CiteerRaspend?
zo zou je het kunnen noemen, soms net of ik hoor iets vonken - inbranden

ik heb gisteren avond eens bij 1 van die trage nieuwe borstels gestoken en dat maakt nu "beter" geluid maar snelheid blijft zelfde,
ga straks eens tussen snelle en trage het anker wisselen

Rare is dat de 2 "trage" exact dezelfde snelheid aanhouden, de 2 snelle niet, ben ik nu aan het denken, misschien reden ze vroeger allemaal op die trage snelheid en gaan er nu 2 sneller?

Ik had vroeger geen baan in blokken en toen reden die gelijke snelheid dat weet ik zeker, bleven gewoon allemaal op zelfde afstand achter elkaar toertjes doen (maar of het de huidige trage of hoge snelheid was?)

Ik heb trafo's (6631) op 220 zou dit op  2 van de locks een andere invloed hebben? een mens begint aan alles te twijfelen

Ik zie tussen die draadjes naar motor ook zo'n blokje (diode?) zitten zou dit er iets mee te maken hebben? hebben ook nat geweest met wasbenzine :-) maar voor zover ik kan zoeken/lezen dienen die als ontstoring of zoiets

Groet
Rigo
Re: Marklin 3021 snelheid
Vooruitgang met eentje

heb nu (volgens voorbeeld "kwastje" van Hans) eens een collector met wasbenzine en tandenborstel goed de spleetjes geborsteld, en motor loopt nu beter en geen knarsend geluid meer in motor te horen, gaat nog niet even snel als de 2 anderen maar is verwaarloosbaar en zal geen probleem geven als de baan in blokken is gedeeld.

Ga nu nog de ander doen en zien welk effect dit zal geven

Alvast dank aan allen voor meedenken
Groet
Rigo

Re: Marklin 3021 snelheid
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 3021 snelheid
even een gekke vraag, ik heb hier een 3021 met als laatste nrs op de lok 027, staat op mp wordt op geboden als een malloot, wie heeft er info?

thnks,
jan
Re: Marklin 3021 snelheid
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3021 snelheid
Hallo Jan,

Er zijn 13 versies, met onderling kleine verschillen, meestal in bedrukking.
Er zijn 5 versies met verschillende bedrijfsnummers.
3021.01-05                    V200 006
3021.06 en .09 en .11     V200 027
2021.07-08 en .10           V200 056
3021.12                         V200 060
3021.13  met computernr 200 043-4

Waarde volgens Koll 2015 vanaf versie 3, ? 50,= (in goede staat)
en wat een gek er voor geeft.

Gr. Marcel


Re: Marklin 3021 snelheid
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 3021 snelheid
Marcel,
bedankt voor de info
grt
Jan