Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

43109 Ruhr-snelverkeer

Gestart door wimdekker donderdag 11 oktober 2012, 19:08:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
43109 Ruhr-snelverkeer
Lid sinds: 2010

offline
43109 Ruhr-snelverkeer
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik het rijtuig 43109 opgehaald, deze is voorzien van een geluidsmodule en sluitseinen.
Nu heb ik het volume op vol staan maar nog vind ik de conducteursfluit akelig zacht.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoort dit zo?

43109 Ruhr-snelverkeer
Lid sinds: 2010

offline
43109 Ruhr-snelverkeer
Goedemorgen allemaal,

Naast het geluid loop ik tegen nog een vraag aan.
Namelijk verlichting inbouwen.

Eerst even een foto van het rijtuig 43109:



Probleem 1 is nog steeds het geluid. De wagon beschikt over een luidspreker waarmee een conducteursfluit afgespeeld kan worden. Dit werkt maar is erg zacht.
In het MS heb ik het geluid op vol staan maar dit maakt geen verschil. Wie heeft er ervaring met dit rijtuig? is dit normaal of is het een defect?

Hieronder een foto van de luidspreker:



Daarnaast wil ik graag verlichting inbouwen. Dit zal waarschijnlijk de LED 73400 worden.
Maar de vraag is dan, hoe sluit ik deze op de functiedecoder aan?

Ook is het de bedoeling via deze wagon de set 43108 door middel van stroomgeleidende koppelingen te voeden, maar dat is iets voor later.

Het rijtuig ontdaan van zijn kap:


De functiedecoder:


Alvast bedankt!
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Lid sinds: 2008

offline
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Het geluid is denkelijk normaal, die van mij doet het ook zo zacht.
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Het printje op de laatste foto heeft volgens mij een verstel schroefje, even eruit schuiven zonder het te forceren
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Lid sinds: 2008

offline
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Er zitten helemaal geen schroefjes aan de printjes, die zitten geklemd volgens mij.
Of bedoel je een potmetertje ? Die zit er trouwens ook niet op.
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Lid sinds: 2010

offline
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Ik heb net ook even gekeken, maar de print is op de binneninrichting gelijmd. Er zit geen schroefje op de print.
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Ik bedoelde inderdaad potmetertje, is een soort schroefje waardoor het traploos verstelbaar is:) maar helaas dat deze er niet op zit!
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Ik vond nog een oud topic; --> Klik
En over de functie decoder kun je hier eea vinden.
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
cyberbeast
gast

Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Bij mij is het conducteursfluitje ook zo stil. Geen probleem voor mij, ik vind het net luid genoeg.
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Dit is een speaker zonder een klankkast, daar is het geluid altijd erg stil van.
Zelfde had ik tijdens het inbouwen van een geluidsdecoder met speaker t.b.v. een Piko br 119.
Voordat de speaker in zijn doorvoor bestemde uitholling zat hoorde je niet veel.
Nadat hij in de klankkast gemonteerd is heb ik het geluid zelfs veel zachter moeten zetten.

Uhlenbrock heeft dan ook speakers met en zonder klankkast.

Groetjes Bert
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
In de Kinder-Surprise eieren zitten altijd van die plastic coconnetjes met daarin een surprise.
Als je nu één helft van zo'n coconnetje over het speakertjes monteert, heb je een klankkast.
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Lid sinds: 2008

offline
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Ja, dat klopt, een losse luidspreker heeft een "akoestische kortsluiting".
Voor- en achterkant van de conus bewegen uiteraard tegengesteld en je moet daarom voor- en achterkant van elkaar scheiden.
Inbouwen in een kast(je) dus.
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Hallo Wim, ik ga je topic toch maar even volgen want ik heb dezelfde wensen (inbouwen verlichting, stroomgeleidende koppelingen). Hetzelfde geld voor wagon 43266, een drg postwagon met sluitlichten. Hopelijk zijn er mensen met duidelijke info hierover.

Groet
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Lid sinds: 2010

offline
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Vandaag even naar de winkel geweest en om advies gevraagd.
Het antwoord was vrij simpel, de ledverlichting 73400 kan niet zomaar op de functie decoder gemaakt worden. Dit omdat 8 ledstrips (4 rijtuigen x 2 strips) te veel vermogen vragen voor de decoder.

Wel heb ik alvast even het e.e.a. Mee genomen

2x de 73400 en 2x de 72021

De eerste 2 rijtuigen kan ik dus al voorzien van verlichting.
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: 43109 Ruhr-snelverkeer
Kappa, ik zie dat ik een hele tijd geleden hier ook al dat topic ben begonnen. Ben er tot op heden nog niet aan toe gekomen om de wagons van verlichting te voorzien. Idee van een kennis is om aan de decoder een schakelaar te maken die die spanning die van de rails komt, op de led's te zetten. De decoder switch de schakelaar.