Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels

Gestart door i_m_johny zondag 05 augustus 2012, 10:01:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Ik heb een klein aantal wissels alleen met een besturing uitgerust en met een Wissel-box met led-indicatie uitgerust.
Verder gebruik ik vrijwel allemaal digitale wissels.

Maar nu vraag ik het me af of het led-indicatie systeempje, dus alleen door gewoon ledjes te gebruiken, ook toepasbaar is bij gebruik van digitale wissel (ja wel, ik weet het, overkill, maar wel handig op bepaalde punten, en wellicht zelfs wel toepasbaar als overzichtsbord).


Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Je zou deze chakeling kunnen gebruiken


Bron: wiki 3rail

Voor de schakelaars Sa/Sb gebruik je dan een relai's welke door je decoder word aan gestuurd.
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Het kan nog simpelere... Koop een K84 kloon en zet deze op het adres van je wissel en sluit de led's erop aan.




groeten Dylan
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Er was iemand bezig met een simpel decodertje dat alleen 64 ledjes aanstuurt.
Speciaal om de stand van de wissels door te geven.Dit is precies wat je zoekt.

Ik had al gemeld dat  het voor mijn sein tableau te gek is.
Alleen nooit meer gelezen dat het af en beschikbaar was.
Was een project met een of andere microcontroller.Dus waag er eens een zoek actie aan.

Robin
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Citaat van: Hero op zondag 05 augustus 2012, 16:06:00
Er was iemand bezig met een simpel decodertje dat alleen 64 ledjes aanstuurt.
Speciaal om de stand van de wissels door te geven.Dit is precies wat je zoekt.

Ik had al gemeld dat  het voor mijn sein tableau te gek is.
Alleen nooit meer gelezen dat het af en beschikbaar was.
Was een project met een of andere microcontroller.Dus waag er eens een zoek actie aan.

Robin

Dat was Leendert alleen heb ik de laatste tijd weinig nog van Leendert gehoord op het forum :(


groeten Dylan
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Da's jammer want het idee was goed.Hij heeft zelfs de software herschreven om het mogelijk te maken.
Leek mij een betaalbaar alternatief dat heel veel kabels trekken vervangt.

Johnny je kan altijd een Pb tje richting Leendert sturen.Misschien kan hij je uit de brand helpen.

Robin
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Citaat van: Hero op zondag 05 augustus 2012, 16:50:26
Da's jammer want het idee was goed.Hij heeft zelfs de software herschreven om het mogelijk te maken.
Leek mij een betaalbaar alternatief dat heel veel kabels trekken vervangt.

Johnny je kan altijd een Pb tje richting Leendert sturen.Misschien kan hij je uit de brand helpen.

Robin

Dat is waar het idee was topie...
Maar misschien post Leendert niet voorlopig maar leest Leendert wel mee :)

groeten Dylan
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Hoi,

Je kan ook een 6041 gebruiken.
Eventueel als dubbele bediening.
Kan dan via pc ed en via blind-paneel schakelen en aflezen.

Gr. Marcel
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Wauw,

Zoveel reacties en zoveel diepgang had ik niet verwacht.

Maar....

Als zo'n 72710 (Schakelbord met terugmelding) schijnbaar al zo'n geavanceerd systeem behuist, kan dat toch nooit (spreekt de non-technicus) heel veel techniek bevatten? Het scheelt maar ? 5,00 in vergelijking met een wisselbox die geen terugmelding heeft.

Valt dat niet één op één te combineren met gevraagd resultaat als doel?
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
het zou makkelijk kunnen zijn, ware het niet dat als je een wissel omzet, er daarna geen stroom meer loopt.
het is dus niet zo dat je een ledje aan kan sluiten op een wissel voor terugmelding.
ook "vergeet" de treinbaan-elektronica het laatste commando als je de hele boel uitschakelt.

dit zijn dus de problemen die je dient op te lossen. het grootste probleem is het "geheugen" voor het geval de stroom er af gaat.

de wiki-schakeling met hand bediening doet dit doordat de schakelaar in een bepaalde stand blijft staan.
zo kun je dus zien in welke stand de wissel staat. maar ook hier geldt dat je geen schakelaars moet omzetten als er geen stroom op staat. het herstelt wel weer zo gauw als je de wissel hebt bediend, maar toch...

als je geïsoleerde wisseltongen hebt, kun je daar misschien een ledje op aansluiten. het geheugen bestaat dan uit de wissel zelf.

groeten,
Hessel

Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Als je de software van de volgende schakeling aanpast zodat deze geen pulsen geeft om wisselspoelen even aan te sturen, maar continu stroom leverd, dan kan je zo 16 standen van wissels weergeven met 32 LED's.



Ik heb dit ooit eens beschreven in een ander draadje met wissels aansturen via MS1, dat ik nu even niet kan terugvinden. Anders volg de link hier onderaan.

Geert
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
kan je de stand van je wissels niet aflezen op de centrale ?  Of is dat te moeilijk of complex ? ik weet het zelf niet, want heb geen centrale....

In mijn geval zal er in mijn zelfgemaakte software een "synoptiek" scherm zitten waarop de wissels op het werkelijke baanplan (vanuit de ontwerpsoftware Anyrail)  worden getekend met bij elke wissel gewoon 2 "kleurvlakjes" rood en groen die de stand van de wissel aangeven zoals de software die op dat moment laatst  heeft aangestuurd.  Bij het klikken op de wissel (met de muis) zal de software zorgen dat de wissel omgelegd wordt naar de andere stand en de  kleurvlakjes dit op het scherm ook weergeven.  De status van de wissels zal ten allen tijde in het PC geheugen (en op schijf als backup voor stroompanne) gekend zijn.   Ik ben geen expert maar dacht toch dat de meeste programma's deze mogelijkheid aan boord hebben, neen ?   Zo zie je de stan op je PC scherm of console, waardoor ik vermoed dat je geen extra LEDs meer nodig hebt.   De oplossing met de PIC16 van Geert hierboven lijkt me echter een leuk alternatief als je echt op de baan zelf indicaties wil.
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Citaat van: dani op dinsdag 07 augustus 2012, 17:39:23
..... Kan je de stand van je wissels niet aflezen op de centrale ?  ......

Heel mooi zelfs (in ieder geval per 'keyboard', in 2 rijen). Maar bij de CS2 (een ander ken ik niet) heb je eigenlijk een (naar mijn beleving) een 2-tal aantal basis functies (Rijden van Locs (incl bediening van de functies ervan) en het Wissel bedrijf (en uiteindelijk ook andere componenten (die ik (nog) niet heb).

Het Rijden mag ik graag vanuit het grafische controle scherm doen (en daardoor is dus het Wisselscherm niet direct beschikbaar).
Ik zou het aardig vinden om het 'Baan-ontwerp' vergroot uit te printen, er een basisplaat van te maken en op de Wisselpunten met ledjes er dus een statusbord van te maken (toekomst muziek natuurlijk).

Citaat van: dani op dinsdag 07 augustus 2012, 17:39:23
De oplossing met de PIC16 van Geert hierboven lijkt me echter een leuk alternatief als je echt op de baan zelf indicaties wil.

Je kunt je volledige baan in de CS2 plaatsen, wat ook daadwerkelijk gaat plaatsvinden. Maar een 6 meter lange baan, laat zich niet eenvoudig op zo'n relatief klein scherm tonen. Wel kun je in delen je baan dan opsplitsen, maar over het hoe en wat zal ik me nog beraden.

Maar het idee is bij me opgekomen, toen ik zal dat het Wissel-kastje van Marklin met Led-terugkoppeling zo mooi en eenvoudig je status weergeeft (als je weet hoe welke wissel standaard dient te staan). Vandaar de wens naar een combinatie hiervan.

Groeten,

Jan
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Citaat van: de Hoeve op maandag 06 augustus 2012, 15:25:46
het zou makkelijk kunnen zijn, ware het niet dat als je een wissel omzet, er daarna geen stroom meer loopt.
het is dus niet zo dat je een ledje aan kan sluiten op een wissel voor terugmelding.

Kan wel degelijk, heb zelf LDT decoders en per wissel twee led's aangesloten (rood en groen). Decoder heeft daarvoor wel een extra aansluiting. De stand van de wissel is via die led's te zien. Makkelijk voor een schaduwstation.
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Citaat van: redskin op dinsdag 07 augustus 2012, 21:58:49
Kan wel degelijk, heb zelf LDT decoders en per wissel twee led's aangesloten (rood en groen). Decoder heeft daarvoor wel een extra aansluiting. De stand van de wissel is via die led's te zien. Makkelijk voor een schaduwstation.

Heb je daar een foto of schema van?
Want die LDT Decoder zegt me zo niets.

Groeten,

Jan
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Maar dan moet je aandrijving wel over de eindschakelaars beschikken, en die geven nou net vaak problemen dus worden ze er meestal uit gehaald  :D
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Citaat van: i_m_johny op dinsdag 07 augustus 2012, 18:00:42

Ik zou het aardig vinden om het 'Baan-ontwerp' vergroot uit te printen, er een basisplaat van te maken en op de Wisselpunten met ledjes er dus een statusbord van te maken (toekomst muziek natuurlijk).


Nog aardiger is het om op het statusbord behalve het tonen van de wisselstand ook wissels of rijwegen te kunnen zetten.

Een voorbeeld van hoe dat er uit zou kunnen zien vind je hier, klik.

Gr, Ben.
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
alle leuke digitale centrale - oplossingen ten spijt, maar dit is het "analoge hoekje" B)

dus wat moet je dan doen als je helemaal geen decoders hebt?
en hoe zit het dan als je met de hand een wissel omlegt, staat de indicatie dan nog goed?

er zijn diverse electronische schakelingen die "meekijken" met de wisselbediening,
maar ze vergeten allemaal hun stand als de stroom er af gaat.

ook bij hard-disk opslag kan er nog verschil tussen stand en indicatie voorkomen.

het is ook nog mogelijk dat de wissel niet omgaat door mechanische oorzaak,
ook dan zullen de meeste "meekijk" schakelingen de fout in gaan.

groeten,
Hessel



Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Hessel,

Citaat van: de Hoeve op woensdag 08 augustus 2012, 20:33:02
er zijn diverse electronische schakelingen die "meekijken" met de wisselbediening,
maar ze vergeten allemaal hun stand als de stroom er af gaat.
Weet je dat zeker ?.

Mvg,
Peter
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
De simpelste schakeling : een bi stabiel relais heeft als voordeel dat hij gewoon in de laatste stand blijft staan.
Kun je gewoon naast de wisselaandrijving aan iedere decoder hangen.(hooguit een weerstand voor spanningsvermindering.)

Robin
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Hallo Robin,

Citaat van: Hero op woensdag 08 augustus 2012, 21:14:32
De simpelste schakeling : een bi stabiel relais heeft als voordeel dat hij gewoon in de laatste stand blijft staan.
En als je de wissel dan met de hand omzet of de wissel hapert ?.

Mvg,
Peter
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
ik heb zelf bistabile relais, elektrisch gekoppeld. dus met de hand omzetten, brengt de boel in de war.

maar wat dacht je dan van deze:
Relais Gruner 703M-I1U-H110-007. dit relais werd voorheen veel gebruikt om een wisselaandrijving te maken. de schakelcontacten dienen voor terugmelding. met de hand bedienen levert geen probleem meer op omdat bistabil relais en wisselstand mechanisch zijn gekoppeld.

ik heb eigenlijk nog nooit een vergelijkbaar relais gevonden. maar die zullen er toch wel zijn?

hessel.
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Citaat van: Freak op woensdag 08 augustus 2012, 21:19:38
Hallo Robin,

Citaat van: Hero op woensdag 08 augustus 2012, 21:14:32
De simpelste schakeling : een bi stabiel relais heeft als voordeel dat hij gewoon in de laatste stand blijft staan.
En als je de wissel dan met de hand omzet of de wissel hapert ?.

Mvg,
Peter

Laten we er even van uitgaan dat iemand die elektrische wissels heeft ze niet met de hand omzet.

Als je falen of handomzettingen mee wil rekenen zul je toch schakelcontacten naast of in de wissel moeten maken.(of mechanisch koppelen zoals hierboven.)
Het ging er hier toch gewoon om om de gezette stand bij te houden.

Gr.Robin
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Als je helemaal een gode manier wilt moet je dit nemen. Dan meet hij de stand van het anker in de spoel, dus ook al zet je het wissel met de hand om dan nog meet hij dat.
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
dat is inderdaad een hele interessante link, Janvis.  Meer detail hier : http://www.tams-online.de/download/NL/WRM-1_NL.PDF
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Hey Dany,

Ik heb deze schakeling eens in 2voud op een gaatjesprint gemaakt, en ik kan je vertellen dat ie echt goed werkt.

Groeten JW
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Ik heb ook twee van die modules van Tams, eentje zelf gesoldeerd, die deed het niet, eentje als kant en klare module besteld, die deed het ook niet. Zal ze binnenkort nog een keer testen (als mijn zolder weer is afgekoeld).
In die handleiding wordt ook gesproken over lampjes en niet over ledjes. Ik neem aan dat bij gebruik van Leds nog een voorweerstand moet worden toegevoegd (heb ik in ieder geval wel gedaan).
Als je ook goed kijkt naar het schema, zie je dat de spannings- en massadraden verwisseld zijn (de gele draad van de wissel ligt dus in hun schema aan de massa. Is analoog nog niet zo'n probleem (een seinplaat op geel aansluiten i.p.v. bruin), maar in het tweede plaatje (fig 3b in hun handleiding) bij digitaal bedrijf mogelijk wel? Werkt Tams inderdaad met "omgekeerde" spannings- en massa-aansluitingen? Iemand een oplossing hiervoor?

Groet, Paul
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Ik meen mij ook te herinneren dat dat 1 van de problemen was van deze schakeling. De gele draad moet aan de massa en de wissels moeten naar "plus" geschakeld worden. Ik heb mijn schakeling destijds met een losse wissel getest en dat werkte goed (ook met leds) Maar als ik mij niet vergis schakelen de marklin decoders naar "plus"en volgens mij bepaalde viessmann decoders ook . Heb het even snel nagekeken en de viessmann 5211 (daar vond ik het snelst een schema van) schakeld naar plus en gele draad is verbonden met een massa (welke in de decoder gemaakt word d.m.v. een halfzeidige gelijkrichting) Dus de vier wissels die deze schakeling detecteerd moeten aan dezelfde decoder zitten en je moet de gele draad van 1 v.d. wissels aan de massa van deze schakeling maken. Volgens mij moet het dan werken.

Ps: ik ben nu op het werk dus heb het even snel bekeken (tijdens een welverdiend bakkie koffie  :D ) Dus mocht ik er naast zitten bij voorbaad excusses.
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Ik heb ook een oplossing , was ook opzoek naar een wissel indicatie en daarop heb ik dit gevonden: gebruik van latches (digitaal geheugen in de vorm van ic)  , via een optocoupler kan deze perfect werken met wissels :) Je zet 1 van de wissel spoelen aan de set en de andere aan de reset van de latch en op de uitgang de led met een inverter en dan nog een andere led. Als je nu een een wissel aanstuurt naar een stand bij bv de set ingang zal de led die niet geinverteerd is aan gaan , stuur je de andere spoel aan zal de latch gereset worden en brand de andere led :) je vind wel wat informatie over latches op circuit online.
MVG Alex
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Citaat van: de Hoeve op woensdag 08 augustus 2012, 23:04:57

Relais Gruner 703M-I1U-H110-007. dit relais werd voorheen veel gebruikt om een wisselaandrijving te maken. de schakelcontacten dienen voor terugmelding. met de hand bedienen levert geen probleem meer op omdat bistabil relais en wisselstand mechanisch zijn gekoppeld.

ik heb eigenlijk nog nooit een vergelijkbaar relais gevonden. maar die zullen er toch wel zijn?
Ja, die zijn er. Ik heb trouwens zelf nog 7 Gruner  relais. Het zijn a.h.w. voorlopers van de Roco Unterflurantrieb, en de Hoffmann wisselaandrijving. Allemaal stellen ze direct de wisselstand (met een draadveer) en beschikken ze over schakelcontacten voor hartstukpolarisatie of om het even wat voor taak. Ik wil ze door servo's gaan vervangen. Want ze maken veel herrie.

Zie afbelding  Gruner 703M:

Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Ik heb nog geen baan, mogelijk nog toekomst maar heb inmiddels een aanal dingen op de computer werkend gemaakt.

1 van de dingen is inderdaad de wissel indicator. Met een PIC en wat hulpstukken heb ik een programma geschreven dat de wissel aanstuurt door kortstondig de wissel te bedienen. Het programma "onthoud" in welke stand de wissel staat en kan dan ook niet dubbel worden aangestuurd.
Daarbij heb ik ook de een led indicatie gemaakt om aan te geven in welke stand de wissel staat. Het geheel wordt bediend met 1 drukknop.
Telkens als je op de knop drukt wordt de wissel omgezet. Het 1 en ander kan dan op een basisplaat gemonteerd worden om overzicht te houden hoe de baan er bij ligt. De standen blijven bewaart ook als de stroom er af is geweest.

Ik ben het geheel aan het ontwerpen omdat ik een analoge baan heb, welke nog moet worden opgebouwd en mij daar voorlopig op wil concentreren, Het kan nog wel een paar jaar duren voordat ik hier daadwerkelijk mee verder kom. Maar het ontwerpen van de benodigde electronica doe ik op de computer inclusief simulatie en dan is het een leuke pause bezigheid of 's avonds nog even.
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Dear All,

I am a newcomer in the wonderful world of model trains. Started six months ago with analog and now switched over to digital. In digital, first used 60652 & have now moved on to 60653 - with digital turnouts and all installed. But could not see much from the small display screen (bad eyes I guess). My difficulty was I could not work out which side the trains will take when they pass a turnout. After I put on my thinking caps for many days, and today while eating choclate, I got an idea. I dis-assembled a turnout, removed the long part which turns the tracks, put choclate foil on one end with a tape, took LED lights (just normal ones), connected them to the power supply, one wire (brown) directly and the other one (red) I routed thru the turnout. SO now when the turnout is operated, and the lights stay off, I know train will go straight, but if I switch the tracks, the lights will come on and I can see that the train will take the other direction.

If any dear member has a better idea, maybe you are willing to share it with me. See the photos that I made.

Greetings

Miqqi
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Citaat van: i_m_johny op zondag 05 augustus 2012, 17:47:20
Als zo'n 72710 (Schakelbord met terugmelding) schijnbaar al zo'n geavanceerd systeem behuist, kan dat toch nooit (spreekt de non-technicus) heel veel techniek bevatten? Het scheelt maar ? 5,00 in vergelijking met een wisselbox die geen terugmelding heeft.

Dat is ook niet erg geavanceerd. Is gebaseerd op het schema dat je halverwege deze pagina vindt.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.15.01_-_Bouwbeschrijving_schakeltableau
Zo'n led staat in serie met een spoel en een weerstand. De weerstand laat precies genoeg stroom door om de led te laten branden, maar dat is veel te weinig om de spoel te laten werken. Het werkt alleen met eindafschakeling, omdat anders beide leds permanent branden.
Re: Wissel Led indicatie bij gebruik van Digitale Wissels
Hallo Johnny

Een tijdje geleden vroeg ik me ook af hoe ik de wisselstand kan zien op mijn toekomstige schakelpaneel. De schema's snapte ik niet en het leek me ook veel werk voor mijn max. 14 wissels.

Toen kreeg ik een tip over een module van voormalig forumlid Sn00zerman. Hij heeft een schema ontworpen waarbij je bij 7 wissels de stand kan aflezen dmv 2 leds (een rode en een groene in mijn geval), de wissels kunnen met momentschakelaars of een 2-polige (on)-off-(on) omgezet worden en tegelijkertijd veranderd de stand van de led. De module werkt met PIC chips dus he zal iemand moeten vinden die het kan programmeren en als je het zelf niet in elkaar kan zetten (is best moeilijk) moet je daar ook iemand voor vinden. John (Looney_Tunes) is erg aardig geweest en heeft het hele schema uitgetekend en de sources van PIC herschreven (zat een foutje in), hij wil de PIC wel voor me programneren en Johan (Blausee-Mitholz) heeft me aangeboden om alles in elkaar te zetten wat ik zeer waardeer.

Het mooie van het schema van Sn00zerman is dat het uitbreidbaar is, ipv 7 wissels kan je ook 14 wissels doen, of 21 enz.

Een linkje naar mijn schakelpaneeltopic met alle componenten die je nodig hebt (conrad nummers) staan daarin, de componenten zijn om 14 wissels aan te sturen) vind je hier

Edit: Dit is voor analoge wissels (om bijvoorbeeld te besturen op een schakepaneel), als je in de toekomst met deze module en elektrische wissels wilt werken, heeft het geen zin om decoders voor de wissels te kopen!