Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

verlichtings module in een zwitserse krokodil

Gestart door Meine maandag 28 mei 2007, 17:51:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichtings module in een zwitserse krokodil
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
verlichtings module in een zwitserse krokodil
Best marklinisten,

Ik ben bezig mijn krokodil (3556)  om te bouwen naar digitaal (60901)

Om de juiste? verlichting te krijgen zit er een module in(in de 3556)  die ervoor zorgt dat er voor drie en achter een lamp brandt.
Mijn vragen zijn:

1e:  kan ik deze module gebruiken met mijn 60901.
2e: en zo ja, hoe moet deze aangesloten worden op mijn 60901 zodat ik een flikkervrije verlichting krijg.
3e: wie kan mij vertellen hoe deze module werkt?
   Ik heb wel een idee, maar mijn electronica inzicht is niet heel hoog.

Meine

foto van de module:
http://www.mijnalbum.nl/Album=KRWITQEI
Re: verlichtings module in een zwitserse krokodil
Hallo Meine,

Ik denk niet, dat je de oorspronkelijke module kunt gebruiken.
Ik heb even gekeken in mijn Ae 6/6 (37366) en daar ziet de schakeling er zo uit:

Volgens mij is de bruin/groene kabel niet echt nodig; de 2-kleurige kabels zijn voor de extra functies. Zwitserse lichtwisseling kun je inbouwen zonder hiervan gebruik te maken. De schakeling moet dus goed zijn.
Wel even lichtwisselplaatje 605242 bij Keuterman bestellen; die heb je namelijk nodig.

Heb je nog vragen, stel ze.

Groetjes

Harry Stipkes

CH lover
Re: verlichtings module in een zwitserse krokodil
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: verlichtings module in een zwitserse krokodil
Hoi Harry,

Zit er in je lok nog een extra functie, met betrekking tot het licht of is dit de standaard digitale print om een zwitserse lichtschakeling te maken?

Ik zie dat er een paarse draad aan je decoder zit. Deze zit niet aan mijn 60901.
Volgens mij kan ik deze er wel aanmaken.

Is het onmogelijk om mijn printje te gebruiken en dan de massa(bruin) te vervangen door paars?
Want als ik goed kijk is de enige verandering ten opzicht van mijn printje dat er een bruin/groene draad aan bevestigd is, die eigenlijk er niet aanhoeft.
bedankt voor de duidelijke tekening

Meine
Re: verlichtings module in een zwitserse krokodil
Hallo Meine

De paarse draad hoort er wel te zitten; naast de oranje.
De 605242 is een standaard plaatje die ook voor extra functies (in een Re 460/465)gebruikt wordt. De extra functies zijn dan extra schijnwerpers en een rood sluitlicht (rechts achter). Het printplaatje hiervoor kun je niet in een krokodil gebruiken.
Volgens mij moet je de paarse gebruiken om de massa van het printplaatje naar de decoder te brengen. Je kunt proberen om jouw plaatje te gebruiken, alleen moet je ervoor zorgen dat de massa dan naar de decoder gaat. De bruine vervangen door paars is dan een optie.  Je plaatje mag geen contact maken met het chassis.

Ik twijfel een beetje over de zwarte draad. Je kunt proberen de zwarte te laten zitten. Ik weet niet of de lampjes dan goed functioneren. Vergeet niet om de lampjes te verwisselen tegen 19V lampjes. (60009)


Harry Stipkes

PS mijn 37366 heeft geen andere extra functies
Re: verlichtings module in een zwitserse krokodil
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: verlichtings module in een zwitserse krokodil
Ik ga dit weekend even solderen. Dan hoor je van mij.

De zwarte draad is volgens mij de min draad van de lampjes (er vanuitgaande dat de oranjedraad de plus is.)

Zo te zien werkt de verlichtings module als volgt:
zie ook de tekening http://www.mijnalbum.nl/Album=KRWITQEI

(beredeneerd en niet electronisch uitgeplozen)
De oranje draad is de plus. zowel van de print als van de vier (twee voor twee achter) lampen
De bruine draad is de min(massa). Deze wordt dan bij mij Paars(Massa Electronica)

Zodra de lampen aangaan middels de F toets (6021 oid) dan worden feitelijk de lamp die middels doorzichtig plastic de twee lampen(lees: twee gaten met daarachter deze lamp) laat branden ingeschakeld. Hierna worden ook de andere twee lampen 1 voor en 1 achter ingeschakeld. zo heb je aan de voorzijde drie lichtpunten en aan de achterzijde 1 lichtpunt. (1 lamp met twee lichtpunten en twee lampen met 1 licht punt.)

Ik hoop dat dit ook werkt met de 60901.

De andere lampen monteren daar had ik niet aan gedacht. Bedankt voor de tip.

Meine
Re: verlichtings module in een zwitserse krokodil
Hey Meine,

Ik wens je veel succes met solderen en bouwen. Ik ga zelf ook even aan de slag, want ik heb vandaag 2 ombouwmotoren gekregen van SB Modellbau.
Daarbij moet ik ook even uitpluizen hoe ik het een en ander ga aansluiten (LED's in serie met weerstand) Ik hoop dat het lukt.

Groetjes

Harry Stipkes