Hoi,
Ik lees dit draadje nu pas, en heb nog enkele opmerkingen / aanvullingen.
Messing plaatje is in de verlichtingsset bijgevoegd, omdat de vroegere uitgebrachte rijtuigen deze nog niet bezaten. Later heeft Märklin dit gestandaardiseerd.
Overbuffering kan bij R1 en R2 praktisch niet voorkomen; alleen de boogstraal van de 5120 is voor de 27 cm rijtuigen te klein.
Wat je al wist, maar je rijtuigen werden door te veel wrijving van de massacontact-veren op je assen omgetrokken. Dit vind altijd het eerste plaats tussen de rijtuigen, direct achter de lok. Een lichte veer-druk moet voldoende zijn. Ook kan het voorkomen dat het asje niet goed in het draaistel zit geklemd, en tegen het frame drukt, of tegen de wagenbodem aanloopt. M:arklin beveelt hier ook aan: om de 40 berdijfs-uren spaarzaam smeren. Doe je dit niet, dan zal de as zich in het draaistel invreten en tegen de wagenbodem aanlopen.
Het sleepcontact kan je het beste in het middelste rijtuig aanbrengen; dan is de weerstand in beide richtingen gelijk.
Gr. Marcel