Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Probeempje: rijtuigen hellen over

Gestart door PietMarklin maandag 08 oktober 2012, 15:28:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probeempje: rijtuigen hellen over
Hallo,

Ik heb een vervelend probleempje met een stam M rijtuigen en ik hoop dat iemand op dit forum mij hiermee kan helpen.

Ik heb ledverlichting ingebouwd in 2 setjes IC+ rijtuigen (M 42643) door ze te voorzien van stroom geleidende kortkoppelingen (setje M 72021).

Als ik met één loc + 2 rijtuigen rijdt gaat het prima. Koppel ik er nog een 3e rijtuig aan vast dan hellen de rijtuigen een beetje over naar links in een bepaalde bocht. Koppel ik nog een 4e er aan vast dan hellen ze nog meer over naar links dusdanig dat het rijtuig ontspoort. Op andere delen/bochten van de baan heb ik hier geen last van.

Ik kan niet echt ontdekken waar dit nu door komt: de koppelingen? de rails?
Het lijkt er wat op dat door de trekkracht van de loc enerzijds en de zwaarte van de stam anderezijds (trekkracht andere kant op) de stam begint over te hellen. Ter illustratie 2 foto's.

De 1e foto geeft aan hoe de rijtuigen kantelen. De 2e foto geeft de railsituatie aan.
Gr. Pieter
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Maakt het nog uit in welke volgorde je de rijtuigen aan elkaar koppelt?
Komen de rijtuigen door de koppeling dichter tegen elkaar (en drukken de vouwbalgen dan tegen elkaar)?
Gebeurt het alleen met trekken of ook met duwen?

Het antwoord op deze vragen helpt wellicht om het aantal mogelijke oorzaken te beperken.

Groet,
Ronald
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
En nog een vraag: heeft de koppeling wel genoeg bewegingsruimte? Misschien dat door de inbouw van de draden deze koppeling niet voldoende kan uitslaan en daardoor zijn wieltjes van het spoor tilt?
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Hoi Ronald,
Volgorde van rijtuigen maakt niet uit. Heb ik al wat mee lopen experimenteren.
De vouwbalgen klemmen niet.
Als ik hem wat langzaam laat rijden en tegen de achterste rijtuig duw dan helt hij niet over.
Het lijkt net of er aan 2 kanten aan de rijtuigen wordt getrokken.

@Gerard, voorzover ik kan overzien hebben de koppeling voldoende ruimte. Als ik een rijtuig los beed pak dan kan ik de koppeling naar links en rechts bewegen. Laat ik ze los dat schieten ze terug naar het midden. Het zo hoort het ook volgens mij.
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Beste Pieter

Het wil wel eens helpen de rails ter plekke van het probleem ook een beetje "hellend"te leggen.
Bij mij heeft het met Mrails uitstekend de problemen verholpen.
Overigens de oorzaken die Gerard noemt zouden wel eens het echte probleem kunnen zijn.

teunis
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Het kan ook zijn dat de rijtuigen te licht van gewicht zijn, een gewichtje in het voorste deel (boven het draaistel) van de wagon kan ook helpen. Dat zou je moeten doen in de eerste 2 wagons.

teunis
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Hoi Pieter,

Wat is de boogstraal van de plek, waar ze hellen/ontsporen?
Het lijkt er bijna op, dat de kortkoppelingen niet voldoende lang zijn voor dit traject.

Groet,
Bert
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Pieter,

Naast alle reeds genoemde mogelijkheden cq oplossingen kan het misschien zijn, dat je sleper (indien je deze gebruikt en niet de stroom via de lokdecoder gebruikt).
op het wissel blijft hangen.

Echter uit eigen ervaring en zoals Bert aangeeft is vaak de kortkoppeling het probleem.

We vernemen het wel als je het probleem hebt opgelost.

Groet Tinus
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Hij geeft aan dat ze goed kunnen bewegen , en ook weer netjes terug komen.
Het gaat er op lijken dat hij de massa aansluitingen niet goed heeft zitten.
Hierdoor kunnen er problemen op treden met draaien van het draaistel en / of de wielen.

Zo als jij het op de foto hebt laten zien gebeurd ook bij mij , maar dan hangen er wel meer dan 4 rijtuigen achter , en is de bocht R1.

Mvg: Alex die dit euvel ook had , maar bij mij lag het aan de koppelingen die gingen te zwaar.
En dat was nadien goed opgelost....zie mijn topicje hier over.
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
lopen de wagons zonder loc lekker licht? Heb het idee, dat de loc er erg hard aan moet trekken, en ze zo de bocht intrekt?

Roy
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
De plek waar hij ontspoort is op een M 5200. Deze heeft de grootste straal bij de M rails dus dat zou eigenlijk geen probleem moeten zijn. Ik heb de bedrading nogmaals bekeken maar het lijkt oke. De massadraad die aan het massaveertje zit trekt wel wat aan het draaistel.  @Alex, ik ga je draadje nogmaals eens lezen, misschien toch iets over het hoofd gezien.

@Roy, dat klopt. De loc trekt aan de rijtuigen en het lijkt alsof dat wat stroef gaat. Als ik het achterste rijtuig lichtjes aanduw dan blijven alle rijtuigen op de rails. Ik heb de rails ook al wat gladder gemaakt met een railgum. Misschien de rijtuigen met olie smeren?
Heb jij nog ideeën?
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Nee, trek de wagons eens gewoon met de hand door de bocht. Als het goed is, moet je echt voelen, dat het heel zwaar gaat. En ga dan onderzoeken, hoe dit kan. Lopen alle wielstellen gewoon soepel, als je ze met de hand wilt ronddraaien?

Roy
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
De koppelingen lijken idd vrij te bewegen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat doordat de erachter hangende wagons te zwaar lopen en de voorste wagon uit de baan trekken.
Gebeurd het alleen bij de voorste wagons, want die hebben de grootste "last" achter zich.


Heb je de aslagers in de draaistellen een drupje olie gegeven?
Wel heel spaarzaam aanbrengen, anders wordt alles vet en das niet de bedoeling.
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Ik denk dat ik weet wat het probleempje is. T'is alleen wat lastig te testen.
De rijtuigen rijden erg zwaar waardoor de rijtuigen bij wijze van uit elkaar worden getrokken.

Ik heb even gekeken wat het nou ze zwaar maakt en dat zij die massaveertjes. Die drukken op de wielassen waardoor de rijtuigen erg zwaar rijden. Geef het rijtuig een duwtje dan staat ie al na 3 cm weer stil!
Zie foto als voorbeeld:


Ik heb van 3 rijtuigen de lipjes van deze massaveertjes onder (ipv boven) de wielassen geplaatst met als gevolg dat de rijtuigen weer soepel rijden. Geef je het rijtuig nu een duwtje dan rijdt ie soepel 20 cm door. Maar ja nu valt het massaveertje onder eruit op de rails, dus goed testen kan ik het nu even niet.

Weet iemand hoe ik de rijtuigen soepel laat rijden met gebruik van de massaveertjes?
Gr. Pieter

Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Ze bijbuigen zodat ze niet zoveel druk leveren op de asjes?
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Ja, of desnoods 1 van de 2 lipjes die op de assen drukken, weghalen. (1 moet immers voldoende zijn)

Roy
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Ik gebruik dezelfde massaveertjes en dat remt inderdaad af, maar ze zorgen bij mij niet voor ontsporingen. En ik rij regelmatig met 4 rijtuigen achter een loc. Ik rij wel op C-rails, maar of dat van invloed is durf ik niet te zeggen.
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Citaat van: PietMarklin op maandag 08 oktober 2012, 19:44:46
Ik denk dat ik weet wat het probleempje is. T'is alleen wat lastig te testen.
De rijtuigen rijden erg zwaar waardoor de rijtuigen bij wijze van uit elkaar worden getrokken.

Ik heb even gekeken wat het nou ze zwaar maakt en dat zij die massaveertjes. Die drukken op de wielassen waardoor de rijtuigen erg zwaar rijden. Geef het rijtuig een duwtje dan staat ie al na 3 cm weer stil!
Zie foto als voorbeeld:


Ik heb van 3 rijtuigen de lipjes van deze massaveertjes onder (ipv boven) de wielassen geplaatst met als gevolg dat de rijtuigen weer soepel rijden. Geef je het rijtuig nu een duwtje dan rijdt ie soepel 20 cm door. Maar ja nu valt het massaveertje onder eruit op de rails, dus goed testen kan ik het nu even niet.

Weet iemand hoe ik de rijtuigen soepel laat rijden met gebruik van de massaveertjes?
Gr. Pieter



Hoe kan dat veertje er nu uitvallen? Als je het wielstel van de wagon afhaalt moet je de doorstekende lipjes ombuigen. Verder lijkt het inderdaad alsof de veertjes veel te veel op de assen drukken, het middendeel lijkt zelfs bol te staan op het draaistel. Dat is niet goed, het hoort vlak te liggen. De uiteinden bijbuigen zal een stuk helpen.

Walter
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Hm, wat ik me nu ineens bedenk: heb je de assen na het plaatsen van de massaveer wel goed terug geplaatst?
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
De massa veertjes moeten minimaal tegen de as kleven, kijkend naar de foto zit aan de rechterkant een vouw in de veertjes. Dit geeft dan makkelijk teveel frictie op de as.
Een bocht van de 5200 of 5100 serie mag geen probleem geven voor een M.. rijtuig de 5120 bocht geeft een probleem.
Het voorligende wissel, volgens eerste serie foto"s worden deze recht uitgereden of afleidend met een tegen bocht? De laatste variant loop zwaarde als de eerste.
Cees
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Als ik de foto van de onderkant bekijk lijkt het mij dat het rechterwiel aan de kop niet goed zit.
De lipjes in het middengedeelte wat de as moet vasthouden zijn verbogen en zitten klem tegen de as.
Het andere wiel zit wel goed.
Hier zie je de lipjes van de houder boven op de as liggen.
Op de foto kun je zien welke goed en welke fout is.
Misschien is dit de oplossing.
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Druk de buffers eens in.

Mvg, Johan
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Idd staan die veel te veel naar buiten voor krappe bogen...
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Nee mannen, die foto is niet van mij  maar komt van ons wiki hier op het forum. Was even als voorbeeld bedoeld.  :-)

Probleem zat toch in die massaveertjes. Ik heb ze wat omgebogen zoals Wybe voorstelde en nu rijden ze lekker soepel door.

De rijtuigen buigen nog steeds een beetje naar links (probleem is dus niet helemaal weg) maar niet meer zo veel als eerst waardoor ze nu niet meer ontsporen. Ik denk ook dat als ik er nog meer rijtuigen achter zet, de handel toch weer te zwaar wordt. Maar gewoon niet doen dus en het bij 6 rijtuigen houden. Is ook meer als zat.

Poei wat een klus was dit om de rijtuigen om te bouwen en ook rijden te krijgen allemaal. Maar het is gelukt.
Bedankt iedereen voor het meedenken en de tips.  :thumbup:

Gr. Pieter
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Nu het probleem zo goed als verholpen is wens ik je veel plezier met de verlichte rijtuigen.
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Citaat van: PietMarklin op maandag 08 oktober 2012, 21:53:38
Nee mannen, die foto is niet van mij  maar komt van ons wiki hier op het forum. Was even als voorbeeld bedoeld.  :-)

Zet dat er in vervolg even bij, zo zet je ons op het verkeerde been  :?

Mvg, Johan
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Dag Pieter.

Als ik dit zo lees, zou het zomaar kunnen dat één van de draaistellen
wringt t.o.v. de rails. Maar dat hoeft niet per sé t.p.v. de 5200 bocht
te zijn, maar in het traject ervoor, zodat dit wielstel trekt t.o.v. de loc.
Voornamelijk omdat je meldt dat wanneer de trein langer wordt het
probleem zich meer voordoet, deed mij vermoeden dat het probleem
een rijtuig-lengte vóór de bocht zou kunnen zijn. Wellicht dat het
probleem zich ook bij één wagon voordoet, echter door de trekkracht
van de loc en het feit dat er maar één wagon achter hangt zal het
niet bemerkt worden. Ter controle: wat als je achter de loc twee maal
een twee-asser platte wagon en dan een rijtuig (of meer) plaatst,
doet het probleem zich dan nog voor?

Groeten en succes,

Erik.
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Na alles eens goed gelezen en bekeken hebbende kan ik, ook na het bekijken van de eerste foto, maar tot 1 conclusie komen.
Niet de assen i.c.m. het massaveertje is de boosdoener maar de rijtuigen "overbufferen" elkaar vanwege de combinatie van een te krappe boog en kortkoppeling. Hierdoor wordt het rijtuig "opgetild" en zal gaan ontsporen als hij het rechte stuk weer oprijdt. Het leggen van ruimere bogen voorkomt dit soort ongemakken.

Grt, Ronald.
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Als de buffers elkaar te veel raken dan zouden de wagons naar buiten kantelen, en niet naar binnen, daardoor worden ze juist nog dichter tegen elkaar gedrukt.

Walter
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
En je moet ook de massa strips inkorten , op de foto van de wiki zijn ze nog in een te lange toestand.
Dit kan tzt storing geven als men de bocht omgaat.
Er zit een klein vtje in het strip je , hier moet je je knip tangetje inzetten voorbij het asje uiteraard.
Ook dit heeft ooit is problemen gegeven bij mij.

Mvg: Alex
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Zie je wel Lucien .... uit eindelijk zitten we gewoon op 1 lijn..... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Ja het is een vak apart rijtuigen en je moet engelen geduld hebben. Ik had de massaveertjes al op maat ingekort. Het is denk ik de combinatie van een te krappe bocht en de rijtuigen die zwaar rijden. Dus ik probeer ze nu zo licht als mogelijk te krijgen. Heb er een nieuwe sport van gemaakt  :-)

De wieltjes op de assen een beetje ingesmeerd met olie. De massaveertjes dus wat omgebogen zodat ze niet te veel op de assen drukken. Ook de koppelingen allemaal nog eens bij langs geweest zodat ze lekker soepel bewegen. Geef je nu een rijtuig een duw dan glijdt hij met gemak 40/50 cm door. Dat was eerst maar 5cm. Met als gevolg dat ze nu goed door de bocht gaan. Ze hellen nog een beetje over maar te weinig om te ontsporen.

@Ronald, wat bedoel je precies met overbufferen? Dat de buffers elkaar raken? (de buffers van alle rijtuigen heb ik overigens ingeduwd)

Gr. Pieter
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Overbufferen is dat de buffers over en onder elkaar doorschuiven en vervolgens in elkaar haken en in elkaar gehaakt blijven.
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Ah oke. Dat is bij mij niet het geval. De buffers had ik ook ingeduwd in het rijtuig en raken elkaar niet.
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Ik had nog even 2 vraagjes hierover. Misschien dat iemand dat weet.
Eerder in dit draadje werd gezegd dat je de massaveertjes in het draaistel moet in klemmen door eerst het draaistel eraf te halen en dan de lipjes om te buigen. Is dat nodig? Het staat nergens beschreven dat dat moet (niet op de wiki en ook niet in het boekje van setje 72021)

Daarnaast heb ik de oude "messing klem" laten zitten en niet vervangen door de nieuwe:
Deze bedoel ik:

Kan dat voor problemen zorgen?

Gr. Pieter
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Zoals ik al eerder zei heb ik deze massaveren ook in gebruik en ik heb ze in een groot aantal rijtuigen ingebouwd.

Ik heb de lipjes niet omgebogen en ik heb dezelfde "messing klem" gebruikt als die jij daar laat zien. Je moet die wel zover mogelijk doorschuiven naar "voren", d.w.z. tegen de kopwand, tot die zichzelf als het ware vastklikt.
Met andere woorden, ik heb de instructies van het boekje gewoon opgevolgd. Niks meer en niks minder.
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Hoi Pieter,

Märklin doet er niet zonder reden een ander plaatje bij,want je hebt ook wat ruimte nodig voor die contactveer die in je koppenling zit.
En dat messingplaatje is dacht ik ook van een beschermlaagje voorzien,dus minder elektrisch geleidend.

De lipjes die je om moet buigen zitten niet op je assen maar die zitten in je draaistel,want als deze rechtop blijven zitten,kan dat gevolgen hebben voor het draaien/overhellen.
Want je draaistel moet behalve draaien ook te bewegen zijn naar boven en beneden,maar ook de zijkanten van je draaistel moeten omhoog of naar beneden kunnen bewegen.

Alles wat je dus doet om dit te verhinderen,zal je rijtuig geen goed doen.

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Hallo Hans,
Bedankt voor de uitleg. Aankomend weekend ga ik er weer even voor zitten en ga ik alle rijtuigen weer even bij langs om de nieuwe klem er in te doen en de lipjes van massaveren om te buigen.
Ben benieuwd of ik ook een effect bemerk bij het rijden.

Gr. Pieter
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Heb nog nimmer verschil kunnen ontdekken met die messing plaatjes.

De plaatjes zijn gewoon van precies dezelfde kwaliteit als die al in de rijtuigen zitten.

Dikte verschil kan ook niet , want dan zouden ze niet meer in de borgingen passen.

En die hebben bij mij nooit voor problemen gezorgd.

Wel de lengte van de massaveer die moet je inkorten.

Mvg: Alex
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 10 oktober 2012, 07:44:09
Heb nog nimmer verschil kunnen ontdekken met die messing plaatjes.

De plaatjes zijn gewoon van precies dezelfde kwaliteit als die al in de rijtuigen zitten.

Dikte verschil kan ook niet , want dan zouden ze niet meer in de borgingen passen.

En die hebben bij mij nooit voor problemen gezorgd.

(...)

Mvg: Alex
Dat is precies wat ik bedoel.
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Hey Gerard, ik had je eerdere reactie niet eens gezien.. :O
Ik ga uit van jouw ervaring en die van Alex als de rijtuigen experts van dit forum en laat de klemmen lekker zitten.
Scheel weer flink wat werk en als ik al weer problemen krijg kan het altijd nog.

De massaveertjes had ik al bijgeknipt maar misschien nog niet voldoende dus die ga ik voor de zekerheid nog eens bijlangs.
Ik zal binnenkort even een update plaatsen in mijn draadje van mijn rijtuigen project.
Bedankt iedereen voor de tips en hulp. Heeft mij echt weer verder gehlopen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Probeempje: rijtuigen hellen over
Hoi,

Ik lees dit draadje nu pas, en heb nog enkele opmerkingen / aanvullingen.

Messing plaatje is in de verlichtingsset bijgevoegd, omdat de vroegere uitgebrachte rijtuigen deze nog niet bezaten. Later heeft Märklin dit gestandaardiseerd.

Overbuffering kan bij R1 en R2 praktisch niet voorkomen; alleen de boogstraal van de 5120 is voor de 27 cm rijtuigen te klein.

Wat je al wist, maar je rijtuigen werden door te veel wrijving van de massacontact-veren op je assen omgetrokken. Dit vind altijd het eerste plaats tussen de rijtuigen, direct achter de lok. Een lichte veer-druk moet voldoende zijn. Ook kan het voorkomen dat het asje niet goed in het draaistel zit geklemd, en tegen het frame drukt, of tegen de wagenbodem aanloopt. M:arklin beveelt hier ook aan: om de 40 berdijfs-uren spaarzaam smeren. Doe je dit niet, dan zal de as zich in het draaistel invreten en tegen de wagenbodem aanlopen.

Het sleepcontact kan je het beste in het middelste rijtuig aanbrengen; dan is de weerstand in beide richtingen gelijk.

Gr. Marcel