Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vraagje over banenontwerp

Gestart door Alexander donderdag 17 mei 2007, 16:01:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over banenontwerp
Alexander
gast

Vraagje over banenontwerp
Hallo,
ik ben bezig met het bouwen van een nieuwe marklinbaan en heb een probleem. er zou in mijn plan ook een brug aanwezig zijn maar ik denk dat de afstand veel te klein is. het plan komt vanuit een marklinboekje waarin de banen al uitgetekend zijn en aangezien ik nog maar een beginner ben ontwerp ik zelf nog geen banen.het plan heb ik ingescand maar ik weet niet hoe ik het moet toevoegen. Als je kan helpen zal ik anders het plan via een e-mail doorsturen.
alexander
alexander.meirschaert (at) skynet.be

Edit by Sascha : mail-adres aangepast ivm spam-robots
Re: Vraagje over banenontwerp
Hallo,

Noem even de titel van het boekje en geef de bladzijde erbij. :?

Groetjes,

Minto :D
Re: Vraagje over banenontwerp
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vraagje over banenontwerp
Hallo Alexander.
Misschien kun je de scan als bijlage E-mailen naar het Forum?(staat onder kopje HELP)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Vraagje over banenontwerp
hallo,
ik heb even mijn boekje er terug bijgenomen en het noemt
Baan-ontwerpen (Marklin HO) het boekje kan je normaal krijgen bij je handelaar van modeltreinen het staat op pagina 18 en de gebruikte sets zijn C1+C2+C3+C4+C5
Maar het plan is ook te vinden in de boekjes die je bij een startset krijgt het is een plan van ongeveer 2m20 op 2m50 en er is een voetbalveld ik heb het plan wel gespiegeld zodat het past op mijn tafel maar ik blijf met het probleem zitten waar de brug moet beginnen en eindigen en welke brug en helling zouden jullie aanraden, (merk), hoe???
Alvast bedankt,
Alexander
Re: Vraagje over banenontwerp
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vraagje over banenontwerp
Hallo Alexander.
Ik heb er even een boekje bijgepakt om het plan te bekijken.
Het is een heel leuk ontwerp met leuke rij- en rangeer mogelijkheden.
De hellingen naar de (spoor) brug lijkt wel een probleem, vanaf het voetbalveld kun je wel netjes stijgen maar vanaf de kant van het dorpje zal dit niet netjes lukken! :(
Het hangt natuurlijk ook van een aantal zaken af, rij je met bovenleiding of flink wat zwaardere wagons en welke treinen.(b.v. last geregeld)
Indien je 1 kant oprijdt (2 kanten is zowiezo al lastig) zal het wel lukken, maar anders is 4-5 % helling wel nodig en dat is best veel! :?
3 % wordt meestal geadviseerd, maar je kunt dit toch ook gewoon eens uitproberen!
Improviseer de hellingen en kijk wat er makkelijk gaat en voor de keuze zijn de Märklin bruggen voor dit ontwerp ideaal (maar ja, dit is natuurlijk ook een Märklin ontwerp! :roll:)
Succes met je keuze,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Vraagje over banenontwerp
ik zou helemaal geen brug nemen maar het spoor laten zakken dmv een spiraal .
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3851.msg45403#msg45403
¾ van je baan wordt nou brug vanaf  220(linksmidden) tot aan c3+c4 (rechtsboven)
Re: Vraagje over banenontwerp
alvast bedankt voor al die reacties, ik heb er ook al weer eens op gezocht en vond ook nog geen oplossing  maar ik ken niet zoveel van bruggen en tunnels of zo, mijn tafel zou een L-vorm aannemen ( het voetbalveld zou ik laten vallen want ik vind het persoonlijk toch niet belangrijk dat op dit moment te hebben en mijn ruimte ervoor is momenteel niet perfect) maar ik heb al eens geïnformeerd bij mijn marklinhandelaar en die raadde me enkele maanden terug een soort heuvelvormig iets aan dat de perfecte stijging had en het was in gras (prijs was ongeveer €50,00) maar ik weet zelfs niet als het mogelijk is om daar met twee treinen over te rijden (dubbel)???
Vervolgens heb ik ook nog een vraagje hoe hoog moet de brug eigenlijk zijn ??? heb jullie soms nog andere plannen van sporen wat zou passen op mijn tafel het zou gaan om een tafel van zie afbeelding

Re: Vraagje over banenontwerp
hoe kan je een ingescande of gekopieerde afbeelding invoegen ????
het is om eens aan te tonen hoe mijn plan er uit ziet en een tekening uit paint van mijn tafel
Alexander
Re: Vraagje over banenontwerp
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vraagje over banenontwerp
Hallo Alexander.
Kijk eens in het draadje Test- en probeerhoekje.
En dan i.p.v. een foto jouw ingescande tekening.
Succes,
AlbertJan.
Re: Vraagje over banenontwerp
Hallo Alexander


Jij hebt het over een L vormige baan
Nou heb ik toevallig een baan gevonden
deze is alleen in "M" rail nog uitgevoerd
maar met een beetje passen en meten ook wel in de bekende "C" rail te doen
de maten staan erbij, en je kan nog iets uitbreiden volgens mij ook
deze maat is namelijk iets kleiner dan jij zei

hier een idee"tje"

[

je kan natuurlijk hem aanpassen of naar eigen idee iets toevoegen
hetis een begin zeg maar

succes

mvg Frans
Re: Vraagje over banenontwerp
het ziet er een zeer interressante baan uit maar hoe voeg je die foto in ik zou eens tonen dan via een afbeelding hoe je ze kunt oriënteren want ze zou denk ik  gespiegeld moeten worden ???
alexander
Re: Vraagje over banenontwerp
Hallo Alexander


je hebt een PB


Frans
Re: Vraagje over banenontwerp
De vrije hoogte van een brug moet 9cm zijn

Het m-rail plan vind ik veel mooier dan het plan uit het boekje
Wel nog 2 engelsmannen kopen
Re: Vraagje over banenontwerp
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Vraagje over banenontwerp
Plan deze baan wel eerst in bijv Wintrack, want bepaalde wisselombinaties gaat moeilijk worden alsje het gaat omzetten naar C-rail. Puzzelen dus.....
Re: Vraagje over banenontwerp
Hallo obicham,


Ehhh, dat zou ik niet weten dus  :lol:
dit omdat ik dus :
a - Geen "C" rail heb
b - Dus ook geen boekje daarvan

Maar als jij het zegt, geloof ik je op je woord dan maar  :D

mvg Frans
Re: Vraagje over banenontwerp
http://img267.imageshack.us/img267/5978/tafelxd4.png  hier zie je hoe mijn baan georiënteerd is
Re: Vraagje over banenontwerp


in c rail vind ik het een beetje tegenvallen , M lijkt ruimer te zijn
Re: Vraagje over banenontwerp
Hallo Jeroen,

Netje gedaan zeg
En ook snel
Maar "M-rail" werd op banen als een streep weergegeven
en de "C-rail" zie ik ,is dus breder ( getekend )
Maar de maten staan erbij, dus je zou het kunnen gaan vergelijken nu


mvg Frans
Re: Vraagje over banenontwerp
hallo,
kan je mij eens de juiste afmetingen geven zodat ik kan kijken als het op mijn tafel zou passen???
Alexander
Re: Vraagje over banenontwerp
dit is gemaakt op jouw maat opgave


        1m
   *  *   *   *
 
   *            *
2                           2m
m*            *      *       *      *      *

   *                                             *1m

   *     *     *      *       *      *      *

Als je het baanplanbestandje wilt hebben roep je maar :-)


Re: Vraagje over banenontwerp
het ziet er zeer interessant uit kan je me het plannetje dan ook eens geven het enige probleem zou zijn dat ik teweinig wissels heb maar ja bij elk nieuw spoor moeten er meestal  wel enkele aankopen gedaan worden.
ik heb gisteren een station gekocht van vollmer grootte 51 cm op 13cm op 11 of zoiets het was jammer maar toch zeer goed gebouwd en ik heb ook nog een kraan aangekocht van Faller (B-148) maar er zou daar normaal gezien een motor moeten ingeplaatst worden heb je soms een idee wat dat kost en waar het te verkrijgen is (ik denk nummer 629)
Alexander  :D
Re: Vraagje over banenontwerp
bestandje is verzonden.
Geen idee wat dat motortje zou kosten gewoon ff de spoorwinkels bellen.
of een ander draadje openen , zal hier best iemand zijn die het weet.
Re: Vraagje over banenontwerp
zou dat kunnen dat het bestandje  niet werkt omdat ik niet de volledige versie van Wintrack heb maar de demo-versie???
Alexander
Re: Vraagje over banenontwerp
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Vraagje over banenontwerp
Hallo Alexander,

kwestie van de nieuwste demo downloaden, dan zou het bestand te openen moeten zijn,

als het bestand is aangemaakt met wintrack 7 of 8 is het *.tra bestand voldoende om het railplan te openen met de demo.
Is het orgineel aangemaakt met een lagere versie dan Wintrack 7 dan zijn er 2 bestanden nodig *.tra en *.trs ze moeten wel in dezelfde directory staan om geopend te kunnen worden.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Vraagje over banenontwerp
het is een wintrack 7 bestandje
Re: Vraagje over banenontwerp
hallo,
ik heb het bestandje kunnen openen en heb het kunnen afdrukken.
juist heb ik nog een probleem met een bocht die juiste buiten mijn tafel gaat en het is juist waar het dak is ik denk dat het wel op te lossen is wanneer ik een recht stukje tussensteek
Bedankt
Alexander