Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

baan herintreder :shock:

Gestart door Mark147 donderdag 24 mei 2007, 18:12:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baan herintreder :shock:
Hallo allen,

Graag jullie reaktie op deze tekening gemaakt met pc-rail van Busch.
Na de zomer krijg ik de complete modelspoorbaan van mijn vader.
Deze bestaat uit ondermeer 30 locs, omgebouwd naar het digitale systeem.
Hierbij zit ondermeer de IB-switch 65800, 6021 controlunit, 650 intellibox en 2 transformers 52VA. Deze zijn van Märklin en Uehlenbach( schrijf ik dit goed zo?).

Ik ben eerst gaan kijken naar de beschikbare ruimte op zolder en daarna deze maten maar eens ingevoerd in de pc.

Behalve de L-vorm laat ik een dubbelspoor ook langs de overzijde en over het trapgat rijden, dit lijkt mij gewoon leuk en meer rijafstand. Dit zal waarschijnlijk afgedekt gaan worden, tenslotte moet mijn vriendin hier ook vrede mee hebben  :D
Ook komt er een schaduwstation met 6x2,60m opstelspoor en 3x2,12m opstelspoor.

De lengte van de eigenlijke baan is 4,80mx4,00mx1,30 diep.

Ik zou zeggen, geef eens opbouwende kritiek op dit voorlopige ontwerp.

Ik heb niet echt een tijdperk in gedachten, er komen wel iets van bergen/heuvels in en het hele digitale gebeuren moet ik (helaas) nog onder de knie krijgen. Dus ik ga eerst eens beginnen met stomweg een dubbelspoor-ovaal om dat onder de knie te krijgen en te leren blokbeveiliging aan te brengen.
Brand maar eens los :D:D:D:D

Deze link wijst naar het document waar mijn tekening opstaat:"
http://www.mkoppert.nl/modelspoorbaan/baan.doc

groeten
Mark

ps rangeermogelijkheid ben ik nog niet aan begonnen!
Re: baan herintreder :shock:
Als eerste welkom op het forum.

Je ontwerp lijkt mij niet zo slecht hou wel rekening met je helling maak hem niet meer dan 3% en kom je overal nog bij zonder beenbrekende taferelen te moeten uit halen.

Groeten,
Davy

Re: baan herintreder :shock:
heb in het totaal ongeveer 7 meter om te dalen/stijgen, moet wel genoeg zijn toch?
Re: baan herintreder :shock:
Meer dan genoeg. Reken maar uit 3% is 3 cm per meter. 5 meter maal 3 = 15 centimeter. Bij het begin van je helling en einde moet je afvlakken doe je dit heel mooi kan je bij de 15 cm nog eens 2 cm rekenen.

Re: baan herintreder :shock:
Beste Mark,

Op het eerste zicht ziet het er niet verkeerd uit.
Maar ja, als herintreder heb je er dus al eens meer mee te maken gehad.

Citaat van: Davy op donderdag 24 mei 2007, 18:32:58
kom je overal nog bij zonder beenbrekende taferelen te moeten uit halen?

Met een deel van Davy's reactie kan ik meegaan en ben het met die vraagstelling dan ook eens. (wie had dat gedacht  :lol: :lol: :lol:)

Wat de hellingen betreft zal een herintreder hier wel rekening houden.
Maar ook daar ben ik het mee eens.
3% is wel de grens, hoger/stijler moet je zeker niet gaan.
Als dit niet uit de lengte van de rails te halen is adviseer ik een spiraal te plannen.

Op mijn site staat hier het een en ander over.
Re: baan herintreder :shock:
Denk niet dat een spiraal nodig is, ik heb in het totaal ruim 7 mtr om 15 cm omhoog/laag te gaan. Maar wellicht als het toch noodzaak word omdat ik het één en ander aanpas dan komt er wel eentje uiteraard :D

Zal ook nog even een link plaatsen voor mijn schadustation.

Hoe groot/klein is deze oppervlakte eigenlijk naar jullie maatstaven?
En hoe vinden jullie het idee om het dubbelspoor door te trekken langs alle wanden?

http://www.mkoppert.nl/modelspoorbaan/schaduwstation.doc

Overigens alle bochten "boven" wil ik met 24530 en 24430 aanleggen, ik heb er de ruimte voor en dit lijkt mij het mooiste.
Re: baan herintreder :shock:
Citaat van: Mark147 op donderdag 24 mei 2007, 18:50:07
A: Hoe groot/klein is deze oppervlakte eigenlijk naar jullie maatstaven?

B: En hoe vinden jullie het idee om het dubbelspoor door te trekken langs alle wanden?

C: Overigens alle bochten "boven" wil ik met 24530 en 24430 aanleggen, ik heb er de ruimte voor en dit lijkt mij het mooiste.

Beste Mark,

Antwoord A:  Zoveel ruimte als je hebt, dan kun je ook treinstellen achter elkaar plaatsen.

Antwoord B:  Zo zorg je wel voor een fijne lange baan met aardig wat tijd eer dat een treinstel weer in het zicht komt. Ik zou de rechtse baan gebruiken als parade baan.

Antwoord C:  Dit is ook veel mooier om de treinstellen mooi door de bochten te zien glijden.

Succes.