Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

decoder 60830

Gestart door roesteng zaterdag 06 oktober 2012, 17:21:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
decoder 60830
roesteng
gast

decoder 60830
beste,
Wie heeft er een aansluitschema voor de Marklin decoder 60830, kan dit niet op internet vinden
gr Gerard
Re: decoder 60830
Freak
gast

Re: decoder 60830
Is dit wat je zoekt.



Mvg,
Peter
Re: decoder 60830
roesteng
gast

Re: decoder 60830
hi Peter,
Inderdaad, dit is wat ik nodig heb.
bedankt voor de snelle reaktie.
gr Gerard
Re: decoder 60830
Lid sinds: 2006

offline
Re: decoder 60830
Re: decoder 60830
Freak
gast

Re: decoder 60830
Hallo Gerard,

Handboek Elektrotechniek

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Electrotechniek_NL.zip
Bron: modelspoorh0.nl


Mvg,
Peter
Re: decoder 60830
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: decoder 60830
60830 en 60840 gaan uit productie. Wat gaat er voor in de plaats komen?
Re: decoder 60830
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: decoder 60830
Van Märklin weet ik het niet, maar er zijn van vele andere leveranciers voldoende en goedkopere alternatieven.

Groet, Anne W

Edit Edwin: Quote verwijderd. Was volledige vorige bericht
Re: decoder 60830
Zojuist een 60830 decoder ontvangen om uit te proberen.  Twee zaken zijn onduidelijk.
1) er zitten twee weerstanden bij. In de toelichting is daar niets over te vinden. Wellicht weet een van de furumleden hier antwoord op? Kleurkodering: br-rd-zw-gs-zi tenzij ik kleurenblind ben.

2) er worden de nieuwe stekkers bij geleverd: 4 rode en 4 groene.  Blijf ik toch met een paar gele draden zitten die ik niet op de 60830 kan aansluiten. De oude stekkers passen namelijk niet. Is dit een "tel- ongelukje" bij Märklin of dit een bezuiniging of is dit logisch gezien........ Wie het weet mag het melden.


groet Nico
Re: decoder 60830
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: decoder 60830
Weerstanden (1,5 k-ohm) worden gebruikt bij seinen, tussen de onderbroken en de niet-onderbroken aansluiting, om lok van minimale stroom te voorzien bij rood sein, ivm het vasthouden van het geheugen bij oudere decoders.

Gele draad mag per K83 met elkaar verbonden worden. (zijn inwendig ook doorgelusd) Dan heb je maar 1 stekkertje nodig. (die er blijkbaar niet bij zit)

Gr. Mars
Re: decoder 60830
Lid sinds: 2009

offline
Re: decoder 60830

Er is nog een verder strekkend effect van het gebruik van die weerstanden : als je ze gebruikt zoals
hierboven beschreven, kun je bovendien (oude en nieuwe) decoders kommando's sturen, terwijl ze voor het rode sein staan. Zonder deze weerstanden verdwijnen die commando's "in het niets", met weerstand ontvangt en onthoudt de decoder het gezonden commando. Uitvoering van het commando kan uiteraard pas gebeuren als het sein weer op groen gaat, cq de volle digitale baanspanning weer aanwezig is.
Het nut cq de noodzaak hiervan/voor hangt trouwens sterk af van de soort decoder en centrale.

RoelofS

Edit Fred, citaat verwijderd.
Re: decoder 60830
Even een kleine reactie op de inbreng van Mars en van RoelofS. In ieder geval bedankt voor jullie reactie; die is goed bruikbaar.

Naar aanleiding van jullie inbreng heb ik in het handboek Elektro, besturen, schakelen en rijden, het hoofdstuk Magneetartikelen eens grondig doorgenomen. Resultaat: er wordt met geen woord gerept over de inzet van deze weerstanden in secties die stroomloos gemaakt kunnen worden. Ik vind jullie verhaal echter heel logisch klinken, zeker ook de toelichting van RoelofS, dus ik ga er maar vanuit dat het boek wat achterloopt op de dagelijkse praktijk.

Voor mijn begrip: ik moet de weerstand dus zodanig plaatsen dat als de sectie afgeschakeld wordt, de sectie toch stroom kan ontvangen via de weerstand en als de sectie ingeschakeld wordt de weerstand overbrugd wordt.??

Komt er wel een vraag bij, ja zo gaat dat dan op zo'n forum, de ene vraag lokt de andere uit. Vraag is: welke lok-decoders onhouden wel hun info en welke niet en ik beperk me dan uitsluitend tot de Márklin decoders omdat ik die alleen maar heb.
Indien mogelijk graag een reactie

Groet Nico

Re: decoder 60830
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: decoder 60830
de oudere delta decoders en 6080 decoders vergoten hun instellingen als ze te lang voor een rood sein staan.
Als de lok dan weer stroom krijgt rijdt ie opeens achteruit weg.........
Re: decoder 60830
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: decoder 60830
Beste Nico,

Alleen de oude C80 decoders onthouden hun richtingsinformatie niet als ze stroomloos staan, test: laat een lok rijden,stop, haal hem van de rails, schakel om, zet de lok weer terug en ga weer rijden:

rijdt hij dezelfde kant op, dan is het een oude
rijdt hij de andere kant op, dan is het een nieuwere

Je gedachte over de weerstand is helemaal correct, je zet overbrugt met de weerstand één van de twee isolaties die je hebt gemaakt om een stroomloos stuk te krijgen.

Groet, Anne W
Re: decoder 60830
Beste DB en Anne W,

voortreffelijk en zo snel beantwoord. Laat niets aan duidelijkheid te wensen over. De praktische tip van Anne W is natuurlijk, voor mij althans, een juweeltje. Je kan het gewoon uittesten, zonder in de papieren van de lok te hoeven duiken.

Voor mij zijn de vragen nu allemaal beantwoord en duidelijk. Nogmaals bedankt voor jullie inbreng.

Groet Nico
Re: decoder 60830
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: decoder 60830
Beste Nico,

Geen dank aan mij nodig, deze methode en dan nog wat uitgebreid, rijdt de lok op 27 of 28 stappen?, is een bijlage in de handleiding van de ..... Raptor.

Groet, Anne W
Re: decoder 60830
Beste Anne,

als je een ding niet moet proberen dan is dat mij een niet Märklin produkt aanbevelen. Uit jarenlange ervaring heb ik tenslotte de conclusie getrokken dat je beter bij één merk kan blijven, dan zaken te gaan mixen. Ik zal met deze uitspraak wel op een paar tenen gaan staan maar dat kan me niet schelen. Als ik de hoeveelheid vragen zie over niet Märklin produkten of die wel zouden werken met Märklin produkten en wat er dan voor nodig is, dan denk ik; hé die problemen heb ik helemaal niet. En als het inderdaad iets is wat de markt gaat vragen dan komt Märklin vanzelf (ik denk b.v hier aan DCC). Niet Märklin bepaald, maar uiteindelijk bepaalt de koper toch door wel of niet te kopen.

Gezien het bovenstaande zal je wel begrijpen dat Raptor iets is waar ik mij niet mee bezighou.  Ik realiseer me overigens wel dat voor velen het aan elkaar breien van verschillende fabrikaten juist een onderdeel van de hobby vormt, wellicht noodzakelijk om de hobby te kunnen bedrijven en het dan des te meer vreugde geeft als wat je in je hoofd hebt uiteindelijk ook blijkt te werken. Maar voor mij is die pionierstijd inmiddels voorbij.

Groet Nico
Re: decoder 60830
maverick4
gast

Re: decoder 60830
Hoe moet ik deze decoder gebruiken om de ontkoppelrail te laten werken? Heb een Central Station 60215 met een voeding 60 VA.
Re: decoder 60830
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: decoder 60830
Citaat van: DB op donderdag 20 december 2012, 20:58:10
60830 en 60840 gaan uit productie. Wat gaat er voor in de plaats komen?
Tjonge, kijk je dan niet bij de nieuwtjes van 2013?

De 60831, en de 60841 worden de vervangers voor de K83/84 serie  ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: decoder 60830
Spoorman
gast

Re: decoder 60830
 :roll:

Denk toch echt dat er een andere reden is waarom de oude K83 vervangen is. ;)

Met groet, Ben.