Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Rangeerplaats gewijzigd
Vandaag heb ik de Rangeerplaats gewijzigd. Ik moest te vaak heen en weer met een trein om op het meest linkse gedeelte te komen.
In het nieuwe plan kan ik in 1 keer naar het meest linkse gedeelte en vanaf dit spoor kan ik alle naar boven wijzende sporen bereiken. Gelukkig had ik nog geen gaten gemaakt voor de servo's.
En er liggen 6 wissels, waar er eerder 12 lagen dus minder kans op verstoringen. Ik heb er alleen aan de onderkant 1 spoor voor ingeleverd.
Het nieuwe plan:
Re: Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinst Piko BR130
De komst van de Piko BR130 (59741) en de verbouwing van het rangeerplatform leek me een mooie gelegenheid mijn modernere materieel tentoon te stellen. De BR130 staat natuurlijk vooraan. Wat een prachtlok. Het verlichte nummerbord in het midden vind ik helemaal geweldig.
Daarachter de BR118 en 2 x G1206, alle drie ook van Piko
Als hekkesluiter de Märklin BR216.

Als je in Rocrail de afstand tussen twee melders opgeeft, berekent Rocrail de treinsnelheid tussen deze punten. De BR130 dendert met ruim 200 km/h over de baan (omgerekend naar 1:1).

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat is een mooie line-up, Albert.

Je wijziging voor je rangeerplaats lijkt mij een goede. ik heb geen vergelijking gedaan met de huidige situatie, maar ziet er in mijn ogen goed uit.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Inderdaad een zeer fraaie line-up!
Ik houd ook wel van de kleine details als dergelijke verlichting!
Re: Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinst - BR 96
Prachtlok. Oorspronkelijk voorzien van een delta decoder maar ik heb er een 5* motor ingezet met een Lenz Standard Plus decoder. Het resultaat is goed. Decoder er in, na een paar rondjes de maximale snelheid omlaag en de lok rijdt fantastisch. De decoder heeft wel wat instelmogelijkheden maar die heb ik niet nodig gehad.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie loc Albert.
Maar die BR 130 mag er ook wezen die had ik nog niet gezien.

Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe uitdaging - TamsMC aansluiten
Van medeforummer Bram heb ik de TamsMC met 3 stuks B-2 boosters en trafo's overgenomen. Stond als een tijdje op mijn verlanglijstje met als voordeel o.a.:

  • Ik kan de baan opdelen in 2 stroomkringen (meer lijkt me overbodig
  • Aansluiten van een programmeerspoor
  • Op termijn de mogelijkheid te experimenteren met Railcom (met een adapter op de B-2 boosters)
Ik heb even een klein ovaaltje gemaakt om te experimenteren met 2 boosters. Boosters aangesloten volgens de handleiding. Middenrails gescheiden d.m.v. een stukje krimpkous en de lok rijdt prima zonder haperingen over de scheiding. Ik moet nu alleen nog uitzoeken waar ik mijn baan in 2 stukken ga verdelen.

De Tams aansluiten op de PC gaat heel simpel. USB stekker er in en klaar. Dat is het voordeel van Linux  :D. Dan Rocrail instellen op de nieuwe centrale en de treinen rijden handmatig. De functies van de BR50 met mfx blijven gewoon werken. F5 is nog steeds de stoomfluit. (Belangrijk voor de kleinkinderen). Gelukkig heb ik alle wisselnummer beneden de 100 gereserveerd voor Märklin en daarboven voor DCC. Dat is ook simpel in te stellen op te Tams.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat nu gaat met de HSI88 en de 6 S88N modules. De HSI88 wordt nu gevoed door dezelfde trafo die ook de huidige booster (ORD3) voedt. Maar hoe moet ik dit aansluiten met 2 Tams boosters en als de HSI88 een eigen voeding heeft? De aansluitschema's op de website van LDT geven hier geen duidelijkheid over. John (Tilly) gebruikt een ander type terugmelder met een eigen voeding. Iemand ervaring hiermee?

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Verstandige keus...Een Tams  :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker': Voorlopig even niet rijden
De aanschaf van de Tams heeft me op het idee gebracht de bedrading onder de tafel te wijzigen.
Ten eerste moet ik de baan opsplitsen en de boosters aansluiten waardoor de zaak even plat ligt.

Ik heb in het begin alles te snel opgebouwd en dat heeft tot een aardig spinnenweb aan blauwe draden richting S88 modules geleid. Tel daarbij de draden naar de servodecoders en de servo's bij op en de chaos is compleet. Als ik nu onder de baan moet zijn raak ik nog wel eens verstrikt  :?

Ik ben van plan de S88 modules op 3 verschillende plaatsen onder de tafel te bevestigen. De verbinding naar de HSI88 gaat met UTP kabels van ongeveer 2 meter. De draden tussen contactrail en S88 wil ik zo kort mogelijk maken en beter te geleiden. Gelukkig heb ik alle draden van een label voorzien waardoor ik in ieder geval weet welke draad naar welke melder gaat.

Hieronder 2 foto's van de huidige situatie. Op de laatste foto de Tams trafo's met 2 boosters. Het begin is er.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Maar goed dat je er een systeem in hebt anders zou je de draad zowaar een beetje kwijt kunnen raken  :D
Re: Modelbaan 'Den Akker': Groot onderhoud
Ik heb een paar dagen een stopmachine te gast. Natuurlijk direct even uitproberen. De bediening is simpel via Rocrail.
De filmpjes op youtube zijn leuk maar er zelf even mee mogen spelen is nog beter.
KLIK
'Helaas' is het de 2-rail uitvoering. Hij zal dus weinig kunnen doen op mijn 3-rail baan maar dat mag de pret niet drukken.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Die stopmachine is een prachtig gezicht op de baan, tijdens rail was er een baan die een speciaal gedeelte had om deze machine zijn werk te laten doen.

Nog even van genieten dus  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooi stuk speelgoed  :thumbup:
Blijft mooi om te zien.
Modelbaan 'Den Akker': Veolia rijdt binnen (Stadler GTW 2/8)
Dit prachtige treinstel (Piko 59332) is zojuist gearriveerd en zal worden opgenomen in de dienstregeling.
Ik vind het een prachtig model om te zien, bijvoorbeeld de details op het dak.
Hij stond voor een schappelijk prijsje in de vitrine in Apeldoorn maar nu op mijn baan.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert

Prachtige baan.
Doe zo verder.
Blijf je baan volgen
Mooi rollend materiaal
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Zeer fraaie aanwinst Albert  :thumbup:!! Mooie trein.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie aanwinst veel rij plezier toegewenst. :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Wat was het schappelijke prijsje?

Mooi spul!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
EUR 229,- (Bentinkmodelspoor Apeldoorn) De aanbieding staat er nog steeds maar is niet meer op voorraad. Ik had de laatste :D


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Scenery
Tot nu toe ben ik alleen bezig geweest met de techniek en de verzameling treinen. Vandaag een start gemaakt met de aanschaf van de eerste scenery. Een 3-deurs ringlokloods, en een set met beladingsmal, waterkraan en bekolingsinstallatie. De bouw moet wachten tot de winteravonden.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
 
Hallo Albert !

Ik had je draadje al eens gezien en nu je aan de scenery begint, haak ik in.
Volger erbij  :P

Ben heel benieuwd...grtz...Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Waarom wachten tot de winter, vanmiddag gaat het overal regenen met omweerflitsen en hagel.
Prima weer voor de hobby dus, ik heb een verjaardag met BBQ  8o


Mvg,

Peter degeluidsman.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Scenery - eerste resultaat
Tja, waarom wachten tot de winter als het regent  :D
Hier staat de BR44 te wachten op kolen en water. De laadmal is ook klaar. De definitieve plaats op de baan ga ik bepalen als de lokloods klaar is. De loods staat inmiddels 'in de steigers'.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinsten
Nieuw aanwinsten op Den Akker:
Piko57391 Arriva Alex type 223 met Märklin rollende landstrasse 4740/4741 met vrachtwagens:

https://www.youtube.com/watch?v=C7Y0obnG8I0

De blauwe wagens uit de startset 29845 had ik al, maar sinds kort aangevuld met de speisewagen. Op het filmpje getrokken door een BR96

https://www.youtube.com/watch?v=FdpfFsJbxic

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Bouw ringlocloods vordert
vandaag lekker opgeschoten met de bouw van de ringlocloods
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat ziet er goed uit Albert. :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert,

Hoe gaat het met de bouw van de mooie ringlocloods ?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Loods ziet er al goed uit, zal ondertussen wel gebouwd zijn.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de belangstelling. Er ontbreken nog wat details, maar de loods staat op de baan.

Ik zit met de baan een beetje op dood spoor. De treinen rijden hun rondjes en alles werkt, maar daar houdt het op. Ik heb de automatisering misschien wat te ver doorgevoerd. Ik kan wel handmatig rijden of halfautomatisch, maar het zijn dezelfde rondjes. En behalve de lokloods is er niet veel ruimte voor scenery, dus ik denk na over een nieuw baanplan, maar ik weet nog niet goed wat ik wil. Iets met een station als middelpunt, maar ook ruimte om te rangeren. Ideeën zijn welkom.


Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Jammer om te lezen dat je op een dood spoor zit met je baan.
Ikzelf kan daar niet over meepraten omdat ik het zelf nog niet meegemaakt heb.
Kijk eens bij andere hun banen misschien zie je daar wat je inspiratie geeft om door te gaan met je mooie baan of om te beginnen aan een andere baan.
Als ik naar mijn eigen baan kijk ik heb een gedeelte voor een stad met een station en een even grootgedeelte wat rangeerterrein is.
Hopelijk ben je weer snel geinspireerd zodat ik weer genieten van je materiaal en je oude of nieuwe baan.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'

Hoi Albert,

Je zou op je rangeerterrein de 2 linker sporen ( en de 5 die er boven aan zitten) die je op de tekening hier boven aan de pagina hebt staan, weg kunnen halen. Dan werkt je baan nog steeds en heb je ruimte voor scenery. Als je op die plek loodsen e.d. maakt heb je meteen een optische scheiding op je baan, zodat je niet meteen alles kunt overzien. Maakt het een stuk spannender.

Wat voor baan je ook maakt/hebt, er zijn altijd beperkingen. En al heb je 100 opstelsporen, uiteindelijk zie je ook dan steeds dezelfde treinen. Ik zou gaan voor mooie scenery op de baan.

Grtz Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Tony en Michel,
Bedankt voor jullie reactie.
Ik ga het plan van Tony eens bekijken. Nu rijden inderdaad alle treinen in het zicht.
Ik heb de bouw van Michelstad ook als even bekeken. Opties genoeg.
Ik wacht met verbouwen tot ik er aan de linkerkant nog zo'n anderhalve meter bij kan plakken, waarschijnlijk tegen de zomer. Dus ik heb tijd genoeg om over een goed plan na te denken.

Ik ben ondertussen wel bezig met het uitdenken van een goede dienstregeling. Als ik mijn treinen in 2 categorieën deel (stoom en modern) dan wil ik bereiken dat er of stomers of modern materieel op mijn baan rijdt en dan zodanig dat ze niet op elkaar hoeven te wachten.
Het materieel dat niet rijdt moet dan opgesteld staan in het schaduwstation. Best een hele puzzel vooral bij de overgang van de ene categorie naar de ander.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,
probeer ergens een 8 in te planten...
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Wim,
zoiets als dit?
Klikken

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert,

Ben je al wat verder gekomen met het uitdenken van een goede dienstregeling ?
Of zijn er wat andere ideeën boven komen drijven of erger er zijn helemaal geen ideeën ?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dag Albert,

Ik zie dat je diodes plaats tussen de buitenste rails. Waarom doe je dit. Is toch niet nodig voor de terugmelders?

Mooie baan dat je hebt!

Groetjes
Christian
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert.
Natuurlijk altijd jammer wanneer je "even" op dood spoor zit! 8o
Maar inderdaad, zoals eerder al opgemerkt, met wat sporen uit het zicht of schaduwstation, kun je het treinverkeer al een stuk aantrekkelijker maken.
De laatste optie is de baan (gedeeltelijk) afbreken en opnieuw opbouwen.

Veel succes met baan en plannen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
De diodes zijn inderdaad bedoeld zoals beschreven in genoemd artikel.

Ik ben al weer afgestapt van de dienstregelingen. Dat legt me te veel beperkingen op. Ik heb iets veel leukers 'ontdekt'. Gewoon lekker met de hand (telefoon) rijden. 1 of 2 treinen automatisch en dan de derde halfautomatisch waardoor de detectie wel werkt maar ik zelf de machinist ben. In Rocrail kun je een telefoon of tablet gebruiken om de treinen en de wissels te bedienen.

Op termijn denk ik dat een andere baan in het verschiet ligt maar dat wordt wel na de zomer.

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Blij dat je iets leuker "ontdekt" hebt dat betekend dat je weer lekker rijd. :thumbup:
Ikzelf laat met de CS2 2 loc's of treinen rond rijden en speel dan met de MS2 op het rangeerterrein zo ben ik lekker zelf aan het rijden/spelen en geniet van de andere rijdende loc's of treinen.

Had je al een nieuwe baanplan of iets in je hoofd zitten of moet je daar nog aan beginnen ?
Of je gaat gewoon lekker spelen dan komen de ideeën zelf wel. ;)

Succes met de keuze's maken en ik blijf je volgen. :)
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Tijdje terug gestart met een nieuw banenplan: Klik
Als ik er uit ben ga ik hier verder met de bouw.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
We hebben geduld, Albert !
Hoort bij de hobby  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Vanmiddag heb ik 1 deur van de lokloods van een servo voorzien.
Op het eerste filmpje de BR 81 die in en uit de loods rijdt: Klik
En op het tweede filmpje de bevestiging van de servo: Klik
Het stukje verenstaal pas ik nog wat aan zodat er meer een sleuf ontstaat in plaats van een open deel.
Voor de aandrijving van de servo gebruik ik een lokpilot servo.
Voor de lok heb ik de SprogIIv3 weer eens uit de doos gehaald.
En natuurlijk alles met Rocrail bedienen.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Deurtje open, deurtje dicht, altijd leuk. :)

Goed gemaakt Albert.

Met groet,
Ben.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hi Albert,

Ziet er goed uit.

Weet iemand het draadje van een lokloods waarvan de servo's onder "het maaiveld" zijn gemonteerd?

groet
Harald
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Prachtig geknutseld, zo"n bewegende deurtjes is altijd een extra dimensie op he baan, en ga je de andere deuren van de loods ook nog laten open toe gaan?  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ben, Harald, Jorg,
Bedankt voor je reactie. Ik ga alle 3 de deuren voorzien van een servo. Alles ligt al klaar, het is een kwestie van monteren en afstellen.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': nieuw banenplan geplaatst
Ik heb een totaal nieuw banenplan gemaakt.
Zie dit bericht: Klik naar het nieuwe plan

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Lekker lezen in de trein VIRM
Deze nieuwe aanwinst kwam afgelopen week binnenrijden op Den Akker:
De Rivarossi VIRM in de 'Lekker lezen in de trein' uitvoering.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
 :) Dat is een hele mooie VIRM. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Laat de Preisertjes er maar in, dan kunnen ze lekker lezen. :D

Dirk-Jan