Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

offline
Modelbaan 'Den Akker'
Onderaan dit eerste bericht vind je de bouw van mijn eerste baan Den Akker. Deze baan heb ik afgebroken en in juni 2016 ben ik begonnen aan een nieuwe baan, Den Akker II.

Hieronder de inhoudsopgave van de bouw van Den Akker II:
Start met uitbreiden van de onderbouw
De nieuwe onderbouw is gereed
Begin schaduwstation
Bouw klimspiraal
Klimspiraal groef-messing frezen
Klimspiraal op zijn plaats
Er rijden weer treinen in het schaduwstation
De eerste treinen door de klimspiraal
Frame voor de bovenbouw
De eerste rails op de bovenbouw
Bovenbouw: de meeste rails ligt er (met filmpje)
Zelfgemaakte Pylonbrug
Den Akkerbrug is klaar
Nieuwe tuidraden voor Den Akkerbrug
Schaduwstation en klimspiraal in Rocrail
Servo's voor de wissels
Servo's monteren
Het eerste perron
De eerste pendeltreinen rijden automatisch
Spookmeldingen door defecte S38N modules
De laatste wissels aansluiten
De eerste reizigers zijn gearriveerd
Kleine aanpassing van het baanplan
Draaischijf en werkplaats
Draaischijf en werkplaats handmatig met Rocrail bediend
Werkplaatsdeuren voorzien van servo's
Bahnsteigbrucke Neustadt/Weinstrasse
Bahnsteigbrucke eindelijk klaar
Randafwerking met grasmat
Eigenbouw tunnelportaal
De draaischijf werkt automatisch
Perronwanden maken
Muur bouwen van Depron plaat
Faller 130177 (chemische tank met pijpleidingen
Faller 130175 (Chemische fabriek)
Kibri 16150 - MFS100
Huizenbouw op Den Akker
Zelfbouw rolbrug


Materieel op Den Akker:
Piko G1206 ACTS met Piko Tanoos
Märklin TEE
Piko BR118 met 2-assige containerwagens
Piko G1206 Husa
Bierwagens
Märklin BR53 (dubbeltractie)
Märklin BR 96
Piko Stadtler GTW 2/8 Veolia
Piko Arriva Alex BR223 met Märklin rollende landstrasse 4740/4741 met vrachtwagens
Rivarossi VIRM Lekker lezen
Märklin Herforder Pils
Line-up van mijn stomers
Brawa Voith locomotief, Roco Hupac wagen en problemen met de kortkoppeling
RailAd Taurus eCard
Rivarossi VIRM
Piko Railjet
Piko Railjet verlengd
Roco huifwagens (achter Brawa Voith
Roco E103
Märklin koploper Olympia
Märklin huifwagens
Piko VTG Chemieketelwagens
Märklin E-loc BR146.5 met stam dubbeldekkers en Piko Vectron BR 247
Roco De Waard containerwagens
Roco E-loc 1219 en E-loc 1601 met Lima Panda dubbeldekkerset
Roco 46903 Hijskraan
Strukton loc Nicole - CO2 neutraal onderweg
Vectron line up
Roco Rail Force One
Strukton G1206 Demi (Piko 59592)

Ombouwprojecten:
Lux 8810 voorzien van decoder
Piko G1206 ratelende sleper opgelost
TEE voorzien van 5* motor en ESU Lopi 4.0

Overig:
Decoders programmeren met SprogIIv3 en Rocrail
Arcomora - DCCNext
Jubileumvideo 10 jaar Den Akker

Hieronder het verslag van de bouw van mijn eerste baan, maar deze baan is inmiddels afgebroken.
Het baanplan van mijn eerste baan vind je hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38590.0
Het frame is klaar. De volgende stap is het frame op hoogte te brengen en dan kan de bodem er op. Het frame komt op wielen te staan zodat ik er later aan de achterkant en de rechter zijkant ook nog bij kan. Het logeerbed (links op de foto) zal nog wel een paar keer verplaatst moeten worden, dus die ga ik ook op wieltjes zetten.
De lange kant langs de muur is 3,75 meter. De kant langs het bed wordt 2,50 meter als de bodem er op ligt, de andere kant is 2 meter.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - Het fundament ligt er
Prachtig frame Albert!
Re: Modelbaan 'Den Akker' - Het fundament ligt er
Re: Modelbaan 'Den Akker' - Het fundament ligt er
 
Goed begonnen !  :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker' - Het fundament ligt er
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker' - Het fundament ligt er
mooi frame heb je al. nu de rest nog, maar dat komt wel.

gr john
Re: Modelbaan 'Den Akker' - Het fundament ligt er
Bedankt voor de positieve reacties. Het kost veel tijd, maar ik ben weer een stap verder. De tafel staat op wielen en de platen liggen er op.
Bij het plaatsen van de rails loop ik tegen een probleempje op. In Scarm past de baan net binnen de afmetingen van de tafel, in de praktijk helaas niet. Terug naar de tekentafel dus (of de tafel een paar centimeter breder maken).
(Ik ben dus niet naar Houten geweest  :D)
Goed weekend,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De tafel is op hoogte
Mooie treintafel ALbert.

Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De tafel is op hoogte
Een goed begin is het halve werk, prachtige tafel :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Hoi,
Bedankt voor de complimenten.
Ik ben dit weekend lekker opgeschoten. Ik heb bijna de hele baan plat uitgelegd, vooral om te kijken hoe het uitkomt. Het schaduwstation en het station op nivo 2 heb ik gedeeltelijk opgebouwd, maar voldoende om te zien hoe en waar ik de ondersteuning kan plaatsen.

Vraagje: Als een modeltrein op maximale snelheid rijdt (V =100), hoe snel rijdt hij dan in werkelijkheid?

Morgen weer bezig met 1:1 treinen  :D.


Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De tafel is op hoogte
Hey Albert

Mooie ruimte voor je baan ziet er echt top uit!

Wat doe jij dan met de 1:1 treinen als ik vragen mag?

Mvg Danny
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Dank je Danny,
Ik werk bij 1 van de spooraannemers in Nederland. Ik werk niet zelf aan of met de treinen maar werk bij een stafafdeling waar we bezig zijn met o.a. verbeteren van de bedrijfsprocessen

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Hallo Albert,

Je bent idd flink opgeschoten en zal best een leuke baan worden,
met het gebruik van teken programma's heeft bijna iedereen wel een stuk of gedeelte wat in de praktijk
net niet past , in jouw geval 1 rechte rail verwijderen en je bent weer binnen de lijntjes.
Ik heb hetzelfde ondervonden op de tekentafel prima maar in de praktijk net niet, ik zou zeggen
ga lekker door met opbouwen en korrigeer ter plekke waar dit nodig is.

Suk6 verder,

Gr, Jan
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Deel me mening met Jan, maar je gaat als een speer.
suc6

Gr. Arno
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Citaat van: 44er op zondag 14 oktober 2012, 21:57:12
Ik heb hetzelfde ondervonden op de tekentafel prima maar in de praktijk net niet,

Je komt altijd te kort, je houdt nooit over is mijn ervaring  :?

Mvg, Johan
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Citaat van: agre30 op zondag 14 oktober 2012, 21:29:35
Vraagje: Als een modeltrein op maximale snelheid rijdt (V =100), hoe snel rijdt hij dan in werkelijkheid?
Ik ben geen expert in die dingen, en er zullen zeker mensen zijn die dit voor je kunnen uitleggen , maar volgens mij is dat sterk afhankelijk van lok tot lok, en zijn de bepalende factoren niet alleen het type motor en decoder , maar ook de "ijking" in je programma of controller/console.

normaal zou de snelheid ook "op schaal" moeten zijn.  Dus kan je omrekenen, maar of dat in de praktijk echt stte houdt, betwijfel ik een beetje.

Een voorbeeld :

Een lok die in het echt  120 km/u rijdt, die zou bij 1:87 dan      (120/87) = 1.379 km/u moeten rijden.
Als je die dan omrekent in meters per sekonde :    1379 (meter per uur) /  3600  (sekonden in een uur) =  0.383 meter per sekonde.
Dus....  conclusie :    die zou dan ongeveer 1 meter elke 3 sekonden afleggen  (heel "grof" berekend)

Misschien kan je het omgekeerd makkelijker berekenen :
Meet hoe lang hij er over doet om bvb 5m (noem dat M)  af te leggen   (noem dat  T)  en reken dat om.

M meter  in  T  sekonden
=>  M / T =   X meter per sekonde
=>  M x 3600 / T  =  meters per uur
=>  M / T  x  (3600 / 1000 )  =    kilometers per uur
=>  M / T  x 3,6  = km/u

=>  M / T  x 3,6  x 87 =  M / T x 313  =    aantal km/u in het echt

ook hier een voorbeeld :
als T= 18 sekonden  (gemeten tijd)   en    M =  5 meter   (afgelegde weg) dan is    snelheid int het echt :   5  / 18 x 313 =   83 km/u
als T= 12 sekonden  en  M= 5 meter dan is snelheid in 't echt  5/12*313 = 130 km / u
en als controle het voorbeeld van hierboven :   T=1 sekonde en M=0.383 meter ===>  0.383/1*313 = 119.88 km/u


Hopelijk heb je hier iets aan en kan je er mee verder rekenen.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Allemaal bedankt voor de reacties.

@Dani:
Er ligt in totaal zo'n 65 meter spoor op mijn baan. In het schaduwstation en op het station liggen er een paar sporen parallel. Een hele ronde zal dan ongeveer tussen de 50 en 55 meter zijn. Op maximale snelheid moet een trein het dus in zo'n 20 seconden kunnen redden. Mijn treinen rijden niet op volle snelheid, maar meestal op de helft en soms nog langzamer. Ik ben benieuwd.

@Jan (44er)
Ik plak een paar centimeter bij de baan aan om het probleem op te lossen. Als ik een stuk rails weghaal, gooit dat mijn hele baanplan overhoop, vooral met dat schuinlopende station was het toch al lastig om het passend te krijgen. In de start van dit draadje staat de link naar mijn baanplan.
Als ik geen grotere problemen tegenkom, dan ben ik dik tevreden.

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
ik denk niet dat die in 20 sekonden 55 meter gaat doen...

dat zou   55/20*313 = een rotgang van 860 km/u

ik zou eerder denken aan 2 a 2,5 minuten  dat is dan tussen 114 en 143  km/u in de realiteit.


Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Citaat van: dani op maandag 15 oktober 2012, 18:39:56
ik denk niet dat die in 20 sekonden 55 meter gaat doen...

dat zou   55/20*313 = een rotgang van 860 km/u

ik zou eerder denken aan 2 a 2,5 minuten  dat is dan tussen 114 en 143  km/u in de realiteit.

Dom, dom, dom. Je hebt gelijk. Bedankt voor de correctie  :)

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De rails ligt op niveau
Zo, eindelijk weer eens wat aan mijn treinbaan kunnen doen. De foto's spreken voor zich.
Ik heb het materiaal van niveau 1 naar 2 (het station in het midden) en van niveau 2 naar 3 (de 3 sporen rechtsboven)  klaar en moet de ondersteuning nog afwerken. Op niveau 3 maken de treinen een bocht, dit moet ik ook nog maken. Dan nog de aansluiting van niveau 1 naar het schaduwstation onderin. Ik hoop dat de eerste treinen kunnen rijden in de kerstvakantie.

Straks nog even een mooi treinstel ophalen. Foto's volgen.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Prachtig netjes!
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Prachtige baan zo.

Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Knap gedaan!  er ligt in elk geval veel minder rommel dan bij mij 8o
Nog geen isolatie gelegd?
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Bedankt voor de reacties.
Ik heb inderdaad nog geen isolatie gelegd. Zodra ik een rondje kan rijden gaat de stroom er op dan maar eens kijken hoeveel lawaai het maakt.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Handig en netjes gemaakt, makelijk met weltjes gewoon top.

Suc6 met de verdere bouw

G. Arno
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Citaat van: destrikjes op zondag 04 november 2012, 18:28:56
Handig en netjes gemaakt, makelijk met weltjes gewoon top.

Suc6 met de verdere bouw

G. Arno

dank je Arno. Die wieltjes zijn een uitkomst. En ze kosten nog geen 2 Euro per stuk.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - Nieuwe aanwinst: TEE
Gescoord op mp. Stond al een tijdje op mijn verlanglijstje.
Nu nog analoog, maar als de baan klaar is hoop ik digitaal.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Hallo Albert,

Je hebt mooie vooruitgang geboekt en een prachtige aankoop gedaan op mp.

Gr.
Piwie.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Albert,

Je hebt een prachtige baan gemaakt , ziet er mooi uit en lekker er omheen lopen is echt ideaal, :thumbup:
mooie TEE heb je gescoord, ziet er strak uit. Heb je nog geen keus gemaakt voor de geluidisolatie?

Gr, Jan

P.S.        Hang even als je tijd hebt dat stilleven recht. :D :D
Re: Modelbaan 'Den Akker' - De meeste rails ligt er
Allemaal bedankt voor de reacties.

Jan, ik ga eerst eens een rondje rijden om te kijken hoeveel lawaai het maakt en dan zie ik wel of er nog isolatie onder moet.
Het stilleven hangt weer recht  :-)

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - Mijn eerste wissel met servo aandrijving
Met dank aan de tips van o.a. Patrick voor de bevestiging met aluminium hoekprofiel.
Het plakband aan de onderzijde van de wissel is omdat de schroefbevestiging van de marklin aandrijving is afgebroken.



Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat ziet er zeer mooi uit! Misschien wat langzamer voor een realistischer effect? En welke servodecoder gebruik je?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dank je Brian. De decoder is de DR4020 van Digirails. Die heb ik een tijdje terug gekocht via marktplaats inclusief 4 servo's van Uhlenbrock. De decoder is eenvoudig in te stellen met Rocrail dat ik gebruik om mijn baan te sturen.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert

Bedankt! Zijn de servo's ook te programmeren (beginstand - eindstand - snelheid) met deze decoder of heb je daar een aparte tool voor?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Brian
Het instellen van de servo's doe je door de decoder in te stellen. Ik doe dat met Rocrail, want ik heb geen centrale, alleen een computer en een booster. Met een centrale die een DCC signaal kan genereren en wissels instellen kan het ook. Met een MS1 lukt het dus niet.
In de handleiding staat goed uitgelegd hoe je de servo verder in moet stellen. In het kort komt het er op neer dat je de servo naar links laat draaien, dan deze stand opslaan in de decoder, naar rechts draaien en de stand opslaan in de decoder. Je kunt maximaal 4 standen opslaan, maar voor een wissel is 2 genoeg.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt Albert. Ik snap alleen niet hoe je zonder centrale een pc aan een baan kunt koppelen, je hebt sowieso een interface nodig toch?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooi begin! ga zo door!

Mvg,

Mathijs
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: C-Brian op vrijdag 16 november 2012, 17:40:55
Bedankt Albert. Ik snap alleen niet hoe je zonder centrale een pc aan een baan kunt koppelen, je hebt sowieso een interface nodig toch?
Hoi Brian,
De booster (ORD-3) is de interface. Mijn computer is de centrale. De booster is op een seriële poort van de computer aangesloten.
Je kunt hetzelfde bereiken met een Delta Control 4f, zie: http://members.chello.nl/h.jorissen/ddwdeltabooster.html
Ik heb hier geen ervaring mee, maar er zijn genoeg mensen op dit forum die dit toepassen.

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: mathii72409 op vrijdag 16 november 2012, 18:29:52
Mooi begin! ga zo door!

Mvg,

Mathijs

dank je Mathijs.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt Albert. Heb je toevallig een linkje naar een verkoper? Ik kan niets vinden met google..
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: C-Brian op vrijdag 16 november 2012, 20:30:56
Bedankt Albert. Heb je toevallig een linkje naar een verkoper? Ik kan niets vinden met google..
Bedoel je de ORD-3? Dan kun je hier terecht: http://www.phgiling.net/. Hij kost kant en klaar ongeveer ? 70,-
Houd er rekening mee dat dit materiaal vooral bedoeld is voor doe het zelvers, maar dhr Giling levert het op verzoek ook kant en klaar. Met een ORD-3 kun je maximaal 4 treinen laten rijden en je wissels bedienen. Wil je volautomatisch rijden, dan heb je ook elektronica nodig voor de terugmelding. Peter Giling levert hier ook wel elektronica voor, maar ik heb daar geen ervaring mee. Ik heb hiervoor een HSI-88 gekocht bij Littfinski en S88N modules van Etecmo, vooral omdat ik zelf niet kan solderen.
Wat ik bij deze opstelling vooral mis is, dat ik altijd de computer nodig heb om de treinen te laten rijden.

Succes,
Albert.

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Zo, dat is een best mooie prijs voor een booster + interface. Ik neem aan dat er nog wel een trafo aan te pas moet komen? En 4 treinen kunnen rijden, maar hoeveel kun je er opslaan? Is er trouwens een maximum aantal wissels die je kan bedienen? En seinen e.d kunnen niet worden bediend?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Je hebt inderdaad nog een trafo nodig.
Je kunt er alles mee aansturen wat er op en aan je baan zit zolang het luistert naar DCC of Marklin. In de booster zelf kun je niets opslaan. Het is alleen een stuk elektronica dat stuursignalen naar je spoorbaan stuurt. Het aansturen zelf doe je met de software op de pc, in mijn geval dus Rocrail.
Dat je er maximaal 4 treinen mee kunt laten rijden heeft te maken met het maximale vermogen van de booster.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Sattrickske
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hela, knap gedaan Albert  :thumbup:
De snelheid van de servos is een kwestie van smaak.  Bij mij doen ze 1.5 seconde over om de wissel te verzetten, dat vind ik een goede snelheid.
Heb je de alu-profieltjes ook tegen wissel gelijmd?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert, Het functioneert dus precies hetzelfde als een centrale? Alles invoeren in de sturing, vervolgens het signaal doorgeven naar de baan? Dan is het dus ook mogelijk om seinen e.d. te bedienen? 

Excuses voor alle vragen, ik wist niet eens dat dit mogelijk was :-)
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: Sattrickske op vrijdag 16 november 2012, 22:07:51
Hela, knap gedaan Albert  :thumbup:
De snelheid van de servos is een kwestie van smaak.  Bij mij doen ze 1.5 seconde over om de wissel te verzetten, dat vind ik een goede snelheid.
Heb je de alu-profieltjes ook tegen wissel gelijmd?

Bedankt. Ik heb het profiel inderdaad tegen het wissel gelijmd. Ik heb alleen de overbrenging anders gedaan. Ik heb het eerst geprobeerd zoals ik bij jou gezien heb, maar de lijm hield niet goed. Ik heb nu een groter gelijmd oppervlak en de servo bedient het kleine palletje aan de zijkant.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: C-Brian op vrijdag 16 november 2012, 22:11:38
Albert, Het functioneert dus precies hetzelfde als een centrale? Alles invoeren in de sturing, vervolgens het signaal doorgeven naar de baan? Dan is het dus ook mogelijk om seinen e.d. te bedienen? 

Excuses voor alle vragen, ik wist niet eens dat dit mogelijk was :-)
Hoi Brian, geen probleem met je vragen, zo ben ik ook aan mijn 'wijsheid' gekomen. Je computer functioneert inderdaad als centrale. Je kunt er dus ook seinen mee bedienen. Ik raad je aan je eerst goed in de materie te verdiepen voordat je wat aanschaft. Of de ORD-3 ook werkt in combinatie met andere programma's dan Rocrail weet ik niet. Rocrail is best lastig om mee te beginnen.
Succes,

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert

Nou dan vraag ik nog even door :-)
Wat is de maximaal aantal Ampères dat de booster kan doorgeven en kan deze worden gevoed met een standaard M* trafo (de grijze die ook worden gebruikt om centrales te voeden)?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Brian,
De booster levert maximaal 3A en ik gebruik nu een Marklin trafo, in dacht 52 VA, dus dat kan. Alle technische details vind je op http://www.phgiling.net/

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de link!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie baan.