Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Treindienstleider spelen op 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

Modelbaan 'Den Akker': opnieuw een mijlpaal - 3000 abonnees op mijn Youtube kanaal
In januari 2012 kocht ik een startsetje op Marktplaats met een MS1, 2 stoomlocomotieven, een paar goederenwagens, wat rails en 1 wissel.
Toen ik later een paar video's op Youtube zette had ik niet gedacht dat het deze kant op zou gaan.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Gefeliciteerd Albert  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

zonder fantasie ook geen creativiteit

Toch een mooie mijlpaal, Albert :thumbup: .

Als het maar Zwitsers is.

Prachtige mijlpaal Albert op naar de 4.000. :thumbup:

Groet Michel

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Van harte proficiat, Albert  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Ik wel na het bekijken van diverse videos..duidelijk uitleg in jip en janneke taal, simpel doch geniaal!  :thumbup:

Hoi Albert, van harte gefeliciteerd!! Wat een enorm aantal. Ik moet zeggen: die video's die je maakt zijn ook zeer instructief! Gr Peter
Bedankt voor alle leuke reacties. @citaat

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Albert,

Ook vanuit Karbrücken een felicitatie, heb de meeste filmpjes bekeken.

groet
Harald
Abo: +1 Albert.

Vrgr,
Wilko

Fantasietjes op de baan

Net je kanaal bekeken, leerrijk :thumbup:
Sinds kort heb ik een Elegoo Neptune 4 Pro 3D printer en die doet het een stuk beter en sneller dan de Wanhao i3 mini.
Ik ben een werkplaats aan het bouwen voor bij de rolbrug en de voorkant komt uit de 3D printer, compleet met roldeuren.

In bijgaande video de eerste opzet van een roldeur, aangedreven door een servo.

Roldeur werkplaats Den Akker

De roldeur is te grof, de printer was nog niet goed afgesteld. De beweging hapert nog wat omdat ik als test een stukje verenstaal door de deur heb gestoken dat tegen de binnenkant aanloopt.
Maar het werkt en daar gaat het om. De rest is verfijnen.
Wordt vervolgd.

Forum Moderator

Leuk dat jij ook met 3D printen voor de hobby bezig bent Albert, het eerste resultaat mag er wezen.
Succes met afstellen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Albert, ikzelf heb geen 3D printer mij te ingewikkeld maar ik denk dat de ontwikkelingen in deze elkaar zeer snel zullen opvolgen waardoor de printers beter sneller en nog mooier gaan printen.
Je roldeur ziet er ondanks de schoonheidsfoutjes van de printer nu al indrukwekkend uit hoe hij open en dicht gaat. :thumbup:

Groet Michel

Wauw!!!, dat heb je indrukwekkend gefixt Albert! Geweldig!

Dag Albert.

Met een 3D-printer kun je nagenoeg alles in miniatuur maken, in bijna wel iedere schaal.
Maar een verschaald mechanisme vraagt meestal om aanpassingen.

Wanneer je kijkt naar een firma als Faller: daar had men al vroeg door dat het meer gaat om de illusie: in dit geval dus een roldeur, maar moet die per sé rollen?  :roll:

Vanuit dat perspectief wordt de mechanica ervan wellicht eenvoudiger  :wink:

Groeten,

Erik.
Modelbaan 'Den Akker': zelfbouw werkplaats met roldeuren
Allen bedankt voor de complimenten.

Alle onderdelen zijn geprint dus het bouwen kan beginnen.

Op de eerste foto de linker en rechter helft van de voorkant, die worden later aan elkaar gelijmd. De zwarte roldeuren steken mooi af tegen de grijze muur.
Op de tweede foto de achterkant van de rechter helft.
Dan achtereenvolgens de servohouder, de deuren en de deurgeleiders.

De foto's 6, 7 en 8 tonen achtereenvolgens hoe de deur tussen de geleiders geplaatst is en hoe de servo er voor zorgt dat de deur omhoog en omlaag gaat.

Ik heb alle onderdelen, behalve de deuren, zelf ontworpen in het programma Onshape. De deuren zijn eigenlijk deksels van een opbergdoosje dat ik van Thingiverse heb gehaald. Ik heb de breedte aangepast aan mijn werkplaats en dat past precies. Elke deur bestaat uit 10 lamellen die onderling kunnen scharnieren.

De servo's worden aangesloten op een Raspberry Pico-W, dan kan ik de eindstanden rechtstreeks vanuit Rocrail instellen en draadloos aansturen. Werkt perfect.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Van modelbouwtechnieken als 3D-printen en raspberries heb ik totaal geen sjoege maar ik moet zeggen dat het Uit de Kunst is wat je ons hier laat zien. Chapeau Albert!  :thumbup:

Fantasietjes op de baan

Mooi geprint en leuk die werkende roldeur  :thumbup:
Modelbaan 'Den Akker': zelfbouw werkplaats met roldeuren
Bedankt voor de reacties en de duimpjes.

De werkplaats krijg langzaam aan zijn definitieve vorm.
De doos heeft inmiddels plaats gemaakt voor muren van triplex. Nu nog verven, ramen er in en lijmen.
Ik wil de zijkant nog wat breken door er een deur in de maken. Daar denk ik nog even over na.
Even een korte video van de werkplaats in wording: Werkplaats Den Akker

Prachtig Albert. :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

Super gedaan Albert  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Allen bedankt voor de reacties. Wordt vervolgd.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Geweldig !  :-)
Wat een idee....super gedaan.

Dag Albert.

Da's een indrukwekkend stuk technische zelfbouw! :cool: :thumbup:
Best jammer dat de roldeuren geen raampjes hebben :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 28 juli 2025, 21:19:32Best jammer dat de roldeuren geen raampjes hebben :roll:
Bedankt voor je compliment.
Ik heb er wel over nagedacht of dit mogelijk is. Ik heb de roldeuren niet zelf ontworpen maar het bestand van thingiverse gehaald. Raampjes betekent dan zagen en plakken. Wie weet ga ik het toch proberen.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Ik ben een absolute leek op het gebied van 3D-printen, maar is het niet gemakkelijker de deuren van een transparant materiaal te maken en dan de omlijsting erop te schilderen?
Overigens weer een prachtig technisch hoogstandje Albert, top gedaan!
Modelbaan 'Den Akker': Roco Rh1116 ÖBB Railjet trekt Piko rijtuigen
Een tijdje geleden kocht ik tweedehands deze prachtige Roco locomotief waarbij ik vooral het geluid van de motor erg mooi vind. Ik wist niet dat deze loc is uitgerust met een stroomvoerende koppeling voor de bijbehorende rijtuigen. En de verkoper had hem ook weer tweedehands en naar eigen zeggen nooit echt gebruikt.
Ik ben op zoek gegaan naar een adapter maar die heb ik niet gevonden. Wel 1 om de Roco rijtuigen achter een andere loc te koppelen maar niet wat ik heb. Ik heb voor het zoeken van de adapter een topic gestart bij de buren.

Dus heb ik de adapter maar zelf gemaakt met de 3D-printer. Eerst de beugel die precies om de stroomvoerende koppeling past en daarop zit een NEM-schacht. Qua hoogte klopt het precies. De Piko rijtuigen had ik al. De Piko ÖBB railjet loc die de set tot nu toe getrokken heeft staat voor onderhoud in de werkplaats en gaat eerdaags in de verkoop.

Hieronder het ontwerp van de adapter in Onshape (geweldig programma) en de bevestiging op de loc.
En natuurlijk een video van het geheel op Youtube met dank aan de kleinzoon voor de bediening van de loc  :-)

Hoi ALbert,

Mooie Lok hoor, en rijtuigen.
Maar ik vind het geluid wel erg hard..., hoop niet dat je alle loks zo rond laat rijden  8o

Verder snap ik het verhaal achter die adapter niet.
Waarom kunnen die rijtuigen niet gewoon aan die stroomvoerende koppeling ?

Hoi Edwin,
Ik heb het geluid expres zo hard gezet voor de video om wat storende omgevingsgeluiden te onderdrukken.
De loc is voorzien van een speciale Roco stroomvoerende koppeling. Daar past ook alleen maar een Roco stroomvoerende koppeling op en ik het er niet een kunnen vinden die ik op de wagens kon monteren. Vandaar de adapter.
Forum Moderator

Hoi Albert,

Prachtige combinatie zo  :thumbup:
De Roco Loc heeft mooie geluiden aan boord, altijd een feestje als hij optrekt.
Jij ontwerpt dus al je eigen koppelingen  :thumbup: :thumbup: mooi dat je nu de Roco en Piko op deze manier met elkaar kunt verbinden.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Modelbaan 'Den Akker': Piko ICE-3 van DC analoog naar AC digitaal
Enige tijd geleden voor weinig een analoge DC ICE-3 gekocht met de bedoeling die om te bouwen naar AC digitaal.
Ik heb daarvoor een Train-o-Matic decoder gekocht. Ik had nog een gebruikte sleper liggen en de originele wielen zitten er nog in.
De sleper komt van een vergelijkbare Piko ICE-3 en vertoont sporen van slijtage. Dat was ook de reden om hem te vervangen.

Om te kijken of het paste heb ik eerst de sleper onder het draaistel geschroefd en het rijtuig met de hand over de R1 bochten en een paar wissels geduwd. Dat ging prima.
De stroomopname zit bij deze DC versie alleen in het koprijtuig waar de machinist in zit.

Hieronder een aantal foto's van de ombouw.
- eerst de kap er af en het draaistel gedemonteerd:
- de draden doorgeknipt zodat ik makkelijker kon werken;
- de rode draad losgemaakt van de sleepcontacten aan de binnenzijde van de wielen en aan de sleper gesoldeerd;
- de sleepcontacten aan links en rechts met elkaar verbonden voor betere stroomafname en voor de bezetmelders (massadetectie);
- de draden weer door het draaistel gevoerd en in het rijtuig gemonteerd;
- bij het andere draaistel in hetzelfde rijtuig heb ik de rode draad doorgeknipt. De zwarte draad mag blijven zitten voor betere stroomafname;
- de decoder in het motorrijtuig. Het treinstel was digitaal voorbereid dus dat was een kwestie van printje er uit en decoder er in.

De Train-o-Matic decoder is geweldig. Zonder aanpassingen rijdt de trein prima met 128 rijstappen.
Nu ik weet dat het allemaal werkt ga ik een nieuwe sleper bestellen. Ik heb goede ervaringen met de Märklin 7164. Daar zitten er 2 van onder de andere Piko ICE en een paar G1206, ook van Piko.

Omdat ik de wielen niet vervangen heb detecteert de trein alleen op het voorste draaistel waar ik beide sleepcontacten met elkaar verbonden heb. De trein kan dus (nu nog) maar in 1 richting automatisch rijden.
Tot nu toe heb ik geen problemen gehad met de DC wielen.

Kortom, een leuk projectje.
Treindienstleider spelen op 'Den Akker'
ik heb het automatisch rijden op mijn baan wat te ver doorgevoerd, al zeg ik het zelf.
Ik zoek al een tijdje naar mogelijkheden om meer zelf te doen tijdens het rijden.
Recente ontwikkelingen op het Rocrail forum van een bedienpaneel en een bezoek aan een modelspoorclub hebben me geïnspireerd om een bedienpaneel te maken waarmee ik zelf treindienstleider kan worden op Den Akker.
Rocrail kent de mogelijkheid van 'handmatige rijwegen' waarbij je met een startknop en een doelknop een rijweg kiest die dan vervolgens door Rocrail wordt ingesteld en  gereserveerd.

Onderstaand zie je het Rocrail baanplan van het zichtbare deel van Den Akker.

Deb-Akker-CVL (Small).png

Alle treinen komen vanuit het schaduwstation via het blok Hlx05-Up de baan op.
Er zijn dan 4 mogelijkheden waarvan ik er 2 groen gemarkeerd heb.
Stel de trein stopt in Hlx05-Up en moet naar HST-03 in station Zwolle Zuid.
Dan druk ik de startknop bij het vertrekblok Hlx05-Up en de doelknop bij HST-03.
Rocrail zet dan de wissels in de goede stand en reserveert deze rijweg van Hlx05-Up naar HST-03.
Dan zet ik handmatig het sein op geel en de trein rijdt naar HST-03.
Als de trein daar aangekomen is geef ik met 1 knop de rijweg weer vrij.
Rocrail zet zelf het sein weer op rood zodat de volgende trein weer moet wachten.

Dat ga ik dus ook realiseren vanaf VB-04 naar Zwolle noord
Wordt vervolgd.

Ik heb dat idee uitgewerkt voor mijn demobaan en daar een video van gemaakt:
Re: Treindienstleider spelen op 'Den Akker'

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Wow, wat een helder instructiefilmpje Albert!

BEn toch wel benieuwd hoe die twee drukknoppen rechts werken... want eerder kies je vertrekpunt en stop punt, maar met die twee gaat de trein "gewoon" de andere kant op?
Hoi Ernst,
Bedankt voor je compliment.
Met de twee knoppen aan de rechterkant geef ik alleen de rijwegen van links naar rechts weer vrij.
De rijwegen van rechts naar links gaan automatisch, daar hoef ik dus geen knoppen voor in te drukken.
De layout voor het bedienpaneel is klaar en de laatste onderdelen zijn binnen.
Schermafbeelding 2026-01-07 112935 (Small).png
Op de plek van de blokken (zoals HST-03) komt een 0,91" display waar informatie over de locomotief in het blok wordt afgebeeld.
De leds (de vierkantjes op de afbeelding) geven in kleur de status van de rijwegen en de blokken weer.
Met name vanuit de Helix kan het zijn dat een trein rechtdoor gaat of dat er een pendeltrein kruist waardoor er geen rijweg mogelijk is naar Zwolle-zuid. Dat kan ik dan zien aan de leds.

Daarnaast kan ik de bestemming van de trein ook aflezen van de leds linksonder.

Alle onderdelen worden verbonden met een Raspberry Pico-2W die draadloos met Rocrail is verbonden.
Nu nog het paneel in elkaar knutselen.
Weer een stapje verder.
Het paneel is op 3 mm triplex geplakt
Ik de eerste versie had ik de gaatjes voor de leds en drukknoppen direct in het hout geboord. Dat was geen gezicht dus ik heb de 3D printer aan het werk gezet.
Bijgaand het resultaat.
De displays, knoppen en leds zitten allemaal in een zelfontworpen houder waardoor het er strakker uitziet.
Nu de Raspberry Pico-W en de TCA9548A multiplexer voor de 8 displays monteren. Daarna alle draden aan de achterkant vastzetten.

P1050530 (Small).JPG

P1050531 (Small).JPG
Het bedienpaneel is klaar en het werkt.

Tijdens het gebruik kwam ik er achter dat er een foutje in het ontwerp zit. Er ontbreekt een led die aangeeft dat de locomotief in het blok aan het eind van de klimspiraal is aangekomen. Dit is bij de display aan de linkerkant met de rode knop en de rode led.
Zodra het blok gereserveerd wordt, verschijnt de naam in de display. Maar ik kan dus op het paneel niet zien wanneer de loc in het blok is aangekomen en klaar staat voor vertrek. De rode led met de rode drukknop geeft de stand van het fictieve sein aan het eind van het blok weer. Om het probleem op te lossen gebruik ik deze led nu om aan te geven dat de locomotief in het blok is aangekomen.

Bij het blok aan de rechterkant (met de rode knop en rode led) heb ik dat probleem niet omdat ik daar kan zien waar de locomotief is. Maar ook hier zou een extra led wel handig zijn.

Dit is allemaal standaard functionaliteit in Rocrail. Ik hoef niets te programmeren. Het is een kwestie van uitgangen van het juiste adres voorzien en de kleur van de led instellen en vervolgens die uitgang toewijzen een een rijweg, een blok, een wissel (maar dat gebruik ik niet) of een sein.
Ook de weergave op de displays zit standaard in Rocrail.

P1050547.JPG