Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat zijn zeer mooi wagons, mooie aanwinsten :thumbup:.

Gr.
Piwie
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Gerrit-1959
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
 @citaat @citaat @citaat: Misschien helpt het, als je de foto's wat schuin van opzij neemt.
Modelbaan 'Den Akker': Er wordt weer gebouwd!
Iedereen die gereageerd heeft op mijn foto's van de ketelwagens, alsnog bedankt  :thumbup:

Ik heb van een medeforumlid de 'Bahnsteigbrücke Neustadt/Weinstrasse' overgenomen, nieuw in de doos en gesealed. Eerst maar eens alle onderdelen uitgestald en het gereedschap bij elkaar gezocht. Helaas bij het eerste onderdeel dat ik losgemaakt heb uit het raamwerk een foutje ontdekt. Op de vierde foto is te zien dat er 2 opstaande stukjes ontbreken. Dus eerst maar eens kijken wat dat betekent voor de rest van de bouw. Ik heb de indruk dat het alleen visueel is. In het ergste geval vraag ik een nieuwe bij Faller.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Altijd jammer als er iets mist Albert, maar de service van Faller is top de missende onderdelen worden vaak snel en gratis naar je verzonden.

Mooie uitvoering trouwens om de preisertjes van het ene naar het andere perron te laten lopen  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor je reactie, Peter.
Faller geeft in de handleiding ook al aan dat als er iets ontbreekt dat ze dat gratis opsturen. Ik zal ze een berichtje sturen.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinsten
Afgelopen vrijdag heb ik deze prachtige Märklin set overgenomen van een medeforumlid.
De set bestaat uit de Märklin E-loc BR 146.5 (36620) en de bijbehorende stam dubbeldekrijtuigen (43476).

Klik hier voor het filmpje

Daarnaast rijdt er al weer een paar weken een prachtige loc van Pico rond, de Vectron BR 247 (59885). De loc trekt een mooie sleep chemieketelwagens, ook van Piko (54786/54760).

Klik voor het filmpje

Veel plezier,

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Prachtige aanwinsten Albert. :) :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst.

Groet Michel
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie aanwinsten Albert, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooi spul, Albert ! :thumbup:
Modelbaan 'Den Akker': randafwerking
Ik heb een grasmat van Noch gekocht en ben bezig deze op de baan aan te brengen. Als ondergrond heb ik eerst dik papier gebruikt maar dat is te slap. Ik heb nog een rest blauwe plaat liggen en dat is prima te verwerken. Je moet het alleen niet gaan lijmen met bizonkit  :P, maar houtlijm werkt prima.
En gras moet natuurlijk gemaaid worden.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
De tuinman wordt gelijk aan het werk gezet  :)
Ja je moet het wel bijhouden want zeker in de zomer groeit het zeer snel.

Jij hebt ook wat extra tijd voor de baan Albert  :thumbup:

Fijne dagen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Modelbaan 'Den Akker': LUX 8810 voorzien van decoder
Bedankt voor je reactie, Peter. Jij ook fijne kerstdagen.

Het bleek vrij eenvoudig de Lux 8810 stofzuiger van een decoder te voorzien. De enige functie van deze decoder is de stofzuiger aanzetten als hij begint te rijden en uit als hij stilstaat.
Ik had nog een oude decoder liggen uit een BR03. Kwestie van de draadjes van de sleper en de as losmaken en op de decoder solderen.
Dan 2 draadjes van de decoder naar de stofzuigermotor, klaar is kees.
Alleen de decoder in het dak plakken (laatste foto) bleek toch niet te kunnen. Hij komt net tegen de motor aan dus ik heb hem er maar rechtop ingezet (geen foto van gemaakt).

Ik heb de Lux in Rocrail als multitractie gekoppeld aan een andere loc. Zodra deze loc begint te rijden gaat de Lux werken en dat blijkt hard nodig.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooi Albert,

groet
Harald
Modelbaan 'Den Akker': Inspiratie opgedaan in Apeldoorn (tunnelportaal)
Gisteren in Apeldoorn (Bentink) heb ik inspiratie opgedaan bij de stand van Jan Hein Ruijgrok met het Heki-dur programma.
Ik heb nog een hele stapel isolatieplaten liggen die ik in mijn schaduwstation heb gebruikt. Ik ben daar wat mee gaan experimenteren met onderstaand resultaat.
Ik heb het portaal uitgesneden maar dan gaat het materiaal wat brokkelen. De voegen heb ik gekerfd met een vulpotlood.
Vervolgens eerst zwart geverfd met acrylaatverf en toen grijs (wit gemengd met zwart) en zo af en toe wat bruine acrylaatverf om de stenen te kleuren.

Reacties en tips voor verbetering zijn welkom.
Modelbaan 'Den Akker': Inspiratie opgedaan in Apeldoorn (tunnelportaal)
En na het drogen het portaal op z'n plaats.
Nu de rest van de voorkant nog afwerken.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Knippen zal een strakker resultaat geven, wat ik nog wel eens doe als het niet strak is gebruik maken van een scherpe beitel en deze met een draaiende beweging erlangs halen, geen druk erop zetten maat kleine stukjes er als het ware vanaf halen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de tip, Peter.
Ik ben een stuk gaan knippen en dat ziet er beter uit. Alleen met de rondingen wordt dat was lastiger. Ik heb een snijder voor piepschuim besteld. Ik heb een stukje getest met een oude soldeerbout en dat werkt prima tot de bout te heet wordt.
Even wachten dus tot de bestelling binnen is voor het vervolg.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': mooie start van 2019 (nieuwe aanwinsten)
2019 is voor mij goed begonnen met deze 3 mooie containerwagens van Roco 76931 (in de aanbieding bij MTE).
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Dat is een set hele mooie wagons; veel plezier er mee. Die zouden bij mij ook prima passen, dus ik kom (bijna) in de verleiding...

Groeten,
Wico
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie Nederlandse uitbreiding Albert, ik heb er een van maar uh aanbieding bij MTE ff kijken  :D

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Modelbaan 'Den Akker': nieuwe Nederlandse aanwinsten
Den Akker wordt zo nog eens een Nederlandse baan  :P
Links de loc 1219 (Roco 78678) met een sleep wagens van het type Fals (Roco 56330)
Rechts de loc 1601 (Roco 68670) met de Lima Panda dubbeldekkerset (149723K). Deze set staat nog op DC wielen en de verlichting in het stuurstandrijtuig doet het dus niet. Daar moet nog een sleper onder. Ondanks de DC wielen rijdt de set prima zowel getrokken als geduwd.

Filmpje is in de maak.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Bahnsteigbrücke Neustadt/Weinstrasse eindelijk af
Bedankt voor de likes bij de foto's.
De voetgangersbrug is eindelijk af en staat op zijn plaats. Nu nog een perron er onder.
Hieronder de foto's.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Das een hele fraaie moderne voetgangersbrug. :P  :thumbup:
Komen er ook preisertjes in de liften te staan ?

Groet Michel
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor je reactie, Michel. Er staan 'chinese toeristen'  in de lift, maar die zijn slecht zichtbaar.

Groeten, Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Heel leuk die voetgangersbrug met die liften ernaast.
Komt er nog verlichting in ?

groet
Harald
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Prachtige brug Albert helemaal van deze tijd  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Beste Albert,

Langzaam maar zeker vordert jou Nederlandse baan en je hebt er weer mooie aankopen aan toegevoegd.  Hoe gaat het met de servo?s  is het jitteren over?  Heel veel succes met de verdere bouw.

Mvg,
Wim
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Allemaal bedankt voor de reacties.

@Harald: Ik heb niet nagedacht over verlichting. Daarvoor moet het dak er weer af denk ik.

@Wim: De servo's bewegen nog steeds even bij het inschakelen van de spanning. Gelukkig heeft Rocrail daar een oplossing voor namelijk 'start of day' waarbij alle wissels 2 x keer bediend worden waardoor ze altijd in de goede stand staan. Ik heb verschillende wijzigingen doorgevoerd in de bedrading en de voeding waardoor het wel iets beter is geworden maar niet 100% opgelost.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
 @citaat

Hi Albert,

Enige verlichting is toch wel nodig en mooi ook.
Enkele LED's in serie weerstandje en regelbaar maken met een DC-DC covertertje.

groet
Harald
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: Haradigi op zondag 10 februari 2019, 23:21:34
@citaat
regelbaar maken met een DC-DC covertertje.

Bedoel je zoiets, Harald? Klik

Kan ik daarmee de LED's aansluiten op het spoor waardoor de 14-16V wordt omgezet in 5V?

Groeten,
Albert.

EDIT Fred, link gerepareerd
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hi Albert,

Ik gebruik deze:

Hier klikken

groet
Harald
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de link Harald, maar hoe regel je bij deze de output voltage? Via het draaiknopje rechts op de print met eens schroevendraaier?

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ja er zit een kleine instel potmeter op die met een kleine schroevendraaier is in te stellen.

groet
Harald
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ik heb op de eerste pagina van mijn draadje een inhoudsopgave gemaakt.

Goed weekend,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Altijd fijn zo,n index pagina ik doe het zelf ook, het belangrijkste is hem actueel te houden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Modelbaan 'Den Akker': De draaischijf werkt automatisch
Het kostte wat moeite maar de draaischijf (Fleischmann 6652) met LDT TT-DEC decoder en Rocrail werkt automatisch. Op bijgaand filmpje laat ik zien dat ik in Rocrail de BR03 van een blok naar de draaischijf sleep en vervolgens weer naar een blok in de loods. Rocrail regelt daarbij dat de loc op de brug stopt, de brug naar het juiste spoor draait en de loc weer van de brug af rijdt en op het juiste moment stopt.
Ik heb dit met 2 melders gerealiseerd. 1 melder die signaleert dat de draaischijf op de juiste positie is en 1 melder die signaleert dat de loc de brug op- of afrijdt. De rest regelt Rocrail.

Het filpmje

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Na zoveel inspanning is het je toch gelukt om dit voor elkaar te krijgen, deze uitdaging komt er bij mij nog aan  :)

Ik weet niet of het mogelijk is maar ik zou als de schijf stil staat even een paar seconden wachten alvorens er vanaf te rijden voor de rest  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Allen
Bedankt voor de waardering  :thumbup:.

Peter
Bedankt voor de reactie. Ik neem aan dat je 'voor de rust' bedoelt in plaats van 'voor de rest'  ;)
Het is mogelijk een vertrekvertraging in te stellen in Rocrail. Ik ga er eens naar kijken.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Perronwanden maken
Geïnspireerd door een aantal filmpjes op youtube (o.a. marklinofsweden) ben ik begonnen met het maken van perronwanden. De hoogte heb ik afgekeken van een bouwpakket.
Ik gebruik karton van 1 mm dik. Bij de Action verkopen ze structuurverf op waterbasis. Dat geeft een mooi korrelig effect. Door de verf tegen de verticale randjes te smeren ontstaat een leuk effect.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Muur bouwen
Hallo allemaal,
Het is even geleden zie ik dat ik wat gepost heb.
Het experiment met de perronwanden is mislukt. Het materiaal is te dun en het effect van de verf valt tegen als het opgedroogd is. Dus ik ga wat anders verzinnen. Voorbeelden genoeg.
Daarnaast is er veel tijd gaan zitten in de youtube video's over Rocrail, maar wel leuk om te doen.

Ondertussen heb ik bij een vloerenbedrijf Depron platen van 6 mm dik gekocht. Die zijn wat beter te bewerken dan die van de bouwmarkt.
Met een pen kras ik daar een stenenmotief in en vervolgens verf ik het met structuurverf en wat rood en zwart er door. Daarna wat accenten aanbrengen met wit en rood.

Als het droog is maak ik wat foto's waar het op de baan komt.

Tot de volgende keer.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Jammer dat het mislukt is Albert, maar de aanhouder wint dus op naar de nieuwe poging met het andere materiaal.
Ik kijk uit naar je vorderingen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Peter,
Bedankt voor je reactie.
Tja, wat heet mislukt  ;).
Ik heb in ieder geval een manier gevonden die niet werkt. (Zoiets schijnt Edison ook gezegd te hebben na vele pogingen om een gloeilamp te maken.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Eerste muren staan
De eerste muurtjes staan op hun plaats.
Ik heb van dun karton deuren gemaakt en uitgesneden zodat ze een klein beetje open kunnen staan.
2 spijkerkopjes moet ik nog wegwerken.
Vrachtwagentje er voor, voor het idee.

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Die deuren in de muur zijn erg leuk, Albert  :thumbup:

Simpel en doeltreffend !
Met (lichter) bruin make-up (action/kruidvat) en een kwast zou je de muren (makkelijk en effectief !) nog kunnen pimpen.

Grtz Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hi Albert,

Leuk idee die deuren in die muur...  :thumbup:

groet
Harald
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Tony, Harald,
Bedankt voor jullie reactie.
Ik ga eens kijken wat ik met make-up kan doen.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat ziet er leuk uit Albert  :thumbup: :thumbup:

succes met make-uppen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 06 februari 2020, 16:11:55
succes met make-uppen  :)

Dank je wel, Peter.
Ik gebruik ook nog wel eens een beetje nagellak om spoorstaven voor terugmelding te isoleren als ze net tegen elkaar liggen.
Volgens mijn vrouw gebruik ik dan al meer make-up dan zij  :D.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe hijskraan kan aan de slag
Weer of geen weer. Bij de eerstvolgende storm is de ongevallentrein op Den Akker er klaar voor:
https://youtu.be/5lTTPNi9p5Y

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
 @citaat
Je kunt maar beter voorbereid zijn  ;)
Storm Dennis komt eraan.....