Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hi Harald,
Dat klopt. Probleem is meer dat het dan bij mij ook nog op de oppervlakte moet passen.
Overigens heb ik geen moeite mee als het niet klopt met 'zoals het heurt'  ;)

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': nieuwe aanswinsten
Gisteren niet naar Houten geweest maar in Apeldoorn 4 huifwagens van Roco gekocht inclusief zakjes met onderdelen. Ze komen uit een startset maar waren los te koop.
Ik heb bij 1 wagen de onderdelen gemonteerd na een tip bij de buren over de juiste onderdelen op de juiste plaats.
Inclusief de wagens die ik al had wordt het een mooie sleep. De laatste wagen in de rij is van Märklin, de overige wagens zijn van Roco. Bij sommige ontbreekt het gele handwiel, daar wordt aan gewerkt.

Albert.

Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert

Dat is een mooie sleep zo  :P  :thumbup: :thumbup:
Modelbaan 'Den Akker': kleine verbouwing met 'oeps' moment
De kruizing van de in- en uitrit van de klimspiraal met de pendeltreinen tussen de kopstations lag niet naar mijn zin dus gisteren in Houten een kruizing gekocht en de zaak verbouwd.
Van boven naar beneden:
- De huidige situatie
- De huidige situatie met een ICE 3 die aangeeft hoe de trein door deze wissels slingert
- De nieuwe situatie
- De nieuwe situatie met dezelfde ICE 3 waarbij ik vind dat deze er mooier doorheen rijdt
- Het 'oeps' moment. Ik heb de servo's nog niet gemonteerd en blijkbaar is het veertje in het mechaniek losgeraakt waardoor het wissel omgegaan is terwijl de ICE 3 er overheen rijdt.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Start met draaischijf en werkplaats
Nu de wissels aan het eind van de klimspiraal op hun plaats liggen heb ik een start gemaakt met de draaischijf en de werkplaats boven de klimspiraal. Ik heb het gisteren uitgelegd en kom op onderstaand plan uit. Simpel om te maken en binnen de beschikbare ruimte zie ik niet veel meer mogelijkheden.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Met de engelse wissel erin is het bochtenverloop van de ICE veel strakker dus mooier geworden. :thumbup:
Mooie uitbreiding de draaischijf ga ook deze vorderingen met plezier volgen. :)
Modelbaan 'Den Akker': Start met draaischijf en werkplaats
Hoi Michel,
Bedankt voor je reactie.
Om een beeld te krijgen van hoe het er uit gaat zien maar even wat uitgelegd. De juiste wissels en rails komen maandag maar de draaischijf en de werkplaats staan zo op hun plaats.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'

Hoi Albert,

Mooie vorderingen en plannen weer  :thumbup:
Wordt de plaat met draaischijf nog groter ?
( kan zijn dat ik er overheen gelezen heb )

Grtz Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Tony,
Bedankt voor je reactie. Veel groter dan dit gaat het niet worden. Misschien dat ik er aan de voorkant nog een stuk aanplak ter grootte van het deel waar nog geen kurk ligt.

Ik heb vandaag de ontbrekende rails binnen gekregen dus ik kan het plan uit gaan leggen. Wie weet kom ik nog tot andere inzichten  :D

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Piko railjet verlengd
De Piko railjet is populair bij de reizigers dus er moest een extra rijtuig bij.
Aan het eind van het filmpje (vanaf 0:22) 3 nieuwe wagens met metaalrollen die ik in Houten heb gekocht.

Het filmpje

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Prachtige uitbreiding van de Railjet. :thumbup:
Leuk filmpje als de sleep van de Railjet zich voortbeweegt over je mooie baan. :)
Ook de wagons met metaalrollen mogen er wezen. :thumbup:
Modelbaan 'Den Akker': Draaischijf en werkplaats handmatig bediend
Nog bedankt voor je reactie, Michel.

In onderstaand filmpje rijdt de BR 50 de draaischijf op en de locloods binnen.
Filmpje
De bediening van zowel de draaischijf als de locomotief is met Rocrail (natuurlijk  ;))
Op de foto de twee tablets met Androc, de android applicatie van Rocrail.
De linker tablet voor het besturen van de draaischijf, de rechter voor de loc.
Alles gaat handmatig, ik moet zelf opletten of de loc goed op de draaischijf staat en wanneer de draaischijf moet stoppen.

Met de vierkante buttons op het linker scherm bepaal ik de draairichting, de rode knop betekent dat 'linksom draaien' staat ingesteld.
Met de knop daaronder bepaal ik start - stop van de rolbrug.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinsten
Deze schoonheid van Roco mag nu bij mij op de baan zijn rondjes gaan rijden. Waarom hebben niet alle locs zo'n fluistersleper? In vergelijking met de normale sleper is deze muisstil. Nu nog een bijpassende sleep rijtuigen erachter.... Piko heeft 3 rijtuigen uitgebracht in deze kleurstelling.
Verder uit Duitsland nog een voeding ontvangen voor de servo's, 15V, 10A.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
10 ampère? Moeten dan flinke servos zijn :D
Weet niet hoe de servos aangestuurd gaan worden, maar lijkt me sterk
dat er veel servos tegelijk gaan draaien toch?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Barry,
Het was de bedoeling dat deze voeding het 'slaan' van de servo's bij het inschakelen van de stroom zou voorkomen. Dat blijkt niet het geval.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoe worden jou servos aangestuurd dan?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
als de servo's spanning krijgen voordat ze een signaal binnen krijgen van de decoder, dan gaan ze even jitteren/uitslaan. De goedkope servo?s hebben daar vaak last van.

Probeer eens eerst de decoders op te starten en daarna je servo voeding aanzetten zodat ze pas 5V krijgen nadat je zeker bent dat ze een stuursignaal van de decoder krijgen.

Ik gebruik de OC32 en had dezelfde problemen. Toen ik eerst de OC32 opstartte en daarna de voeding voor de servos inschakelde was het uitlslaan weg.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ik had ook last van die springende servo's bij aanzetten - zowel SG90 als SG92R.
Aangestuurd door een Arduino met een 5V voeding.

Na het plaatsen van een weerstand van 4k7 tussen servosignaal en de 5V was het springerige gedrag weg.
(die R dus op iedere servo).

Martin.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Zelfs met mijn SP04 er tussen had ik er last van, deze zouden ook stoorsignalen moeten tegen houden.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ik gebruik de ESU Switchpilot Servo. 7 stuks en allemaal versie 1, maar daar bestaan ook weer 3 varianten van.
Aanleiding voor de aanschaf van de zwaardere voeding is het topic dat ik bij de buren heb gestart:
Topic bij de buren
Allerlei aspecten zijn hier al de revue gepasseerd, inclusief de weerstand van 4K7. Interessant om eens door te lezen. De oplossing om eerst het signaal in te schakelen en daarna pas de voeding ben ik daar nog niet tegengekomen. Zeker de moeite waard om te proberen.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Op mijn nieuwe baan ga ik de servos via arduino (dcc) aansturen. Mijn maatje Leo (Leeeke) heeft hier mooie printjes voor ontworpen. Ga de oc32 dan voor verlichting en seinen gebruiken.
Modelbaan 'Den Akker': nieuwe aanwinst Koploper Olympia (Märklin 37422)
Vorige week is dit prachtige treinstel op Den Akker binnen gereden.

Klik voor filmpje

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Mooie sleep,  :thumbup: veel plezier er mee.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Prachtige koploper  :thumbup:
Ik zag ook de nieuwe staal wagons van Marklin al op jou baan staan, die staan hier op de verlanglijst  :)

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert

Wat een baan heb je daar, rijd erg mooi als alles goed rijd dan mooi aankleden.

Maar dat zal jou wel lukken als ik jou baan nu al zie.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reactie. Ik wil dit jaar inderdaad maar eens beginnen met de baan aan te kleden en wat scenery er op te zetten. Wordt het nog mooier van.

@Peter
Citaat van: degeluidsman op maandag 29 januari 2018, 22:11:34
Ik zag ook de nieuwe staal wagons van Marklin al op jou baan staan, die staan hier op de verlanglijst  :)

Dit zijn inderdaad mooie wagens. Ik wil er nog wel 3 bij maar het budget is ergens anders in gaan zitten zoals je gezien hebt.


Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Zag gisteren tijdens mijn avonddienst al je filmpje maar op de telefoon is het filmpje lang niet zo mooi als vergroot op de laptop. :)
Prachtig filmpje van je schitterende koploper Olympia wat een mooie aanwinst. :) :thumbup:

Ik zag in het voorbij gaan van de koploper een class 77 ? Crossrail staan welk van merk is die ?
Ga zo door met je prachtige baan en met het uitbreiden van je schitterende materiaal en laat de filmpjes maar komen. :)
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Michel,
Bedankt voor je reactie en je complimenten.

De loc die je gezien hebt is een Class 66 van Heljan. Een prachtige loc maar ik heb nogal wat problemen gehad met de sleper omdat die iets te ruim in de houder zat. Nu ik dat hersteld heb rijdt hij mooi over de baan.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Bedankt voor je snelle antwoord. :)
Ik heb hier eens visite gehad die had ook zijn Heljan class 66 meegenomen en die reed inderdaad heel erg mooi bijna geruisloos over mijn baantje.
Vindt het model class 66/77 een erg mooi model die niet zou misstaan op mijn baan en als het goed is gaat Esu een class 77 in de Crossrail uitvoering uitbrengen ik ben benieuwd hoe die rij eigenschappen zijn.

Groet Michel
Modelbaan 'Den Akker': Werkplaats deuren voorzien van servo's
De werkplaats stond er al een tijd een beetje vergeten bij. Ik ben nu maar eens begonnen deze af te maken.
Ik heb de stangen waarmee de deuren open en dicht geduwd worden door de trein verwijderd. Dit werkte toch niet.
Per deur heb ik 1 servo tegen de buitenkant of op de spanten gelijmd en een stuk verenstaal tussen de servo en de deur geplaatst.
De Switchpilot servo heb ik zo ingesteld dat bij het bedienen van 1 deur (wisseladres) er 2 deuren open gaan. Kwestie van juiste vinkjes plaatsen in JMRI
Het filmpje heb ik gemaakt met OpenShot video editor. Dat was meteen een goede gelegenheid dit programma uit te proberen.

Filmpje: Klik voor filmpje

Veel plezier met kijken
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Mooi gedaan met de servo's en de deuren. :thumbup:
Blijft een mooi gezicht als de deuren vanzelf open en dicht gaan.
Hopelijk werkt het programma Openshot video naar behoren voor je.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert

Mooi je filmpje, het blijft mooi dat de deuren van een loods op afstand open en dicht kunnen.
Verder ben je heel goed bezig  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Complimenten met de bediening van de loodsdeuren, mooi filmpje,  :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Peter, Jørg,
Bedankt voor de complimenten.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hi Albert,

Mooi gedaan zo, ik ben er toevallig ook, de laatste dagen, mee bezig.
Hoe heb je de servo's vastgezet ?

groet
Harald
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Top!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Harald, Robert,
Bedankt voor de complimenten.

@Harald,
Ik heb plaatjes dun multiplex (3 mm) tegen de buitenkant en tegen de spanten gelijmd met superlijm. De servo's heb ik daar op geplakt met dubbelzijdig klevend foamband. De hechting van dit band op de servo's is prima, op het hout wat minder. Bij een aantal servo's heb ik dit met een druppel lijm op de multiplex plaatjes vastgezet.

Het verenstaal moet je bij de deuren ombuigen, vergelijkbaar met het originele draad, om tijdens het draaien onder de deurpost door te komen. Daar heb ik op een paar plaatsen ook even de vijl gebruikt, maar daar zie je niets van. Zie de laatste foto.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Gerrit-1959
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo,

Misschien weer onnozelheid, maar ik heb nu al een aantal keren een locloods gezien, waarvan de deuren met servo's worden bediend. Lijkt mij een goed optie. Hierover twee vragen:
- geeft het niet veel lawaai, omdat de locloods een klankkast is?
- waarom de servo niet onder de tafel met een draadje recht omhoog langs het scharnierpunt?


Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Gerrit,
Beslist geen onnozele vraag, zo ben ik ook steeds iets wijzer geworden  :D
(De wijze uil is ook als uilskuiken geboren)

Als het dak er op zit hoor ik de servo's amper en bij rijdende treinen helemaal niet.
Het voordeel van deze constructie is dat alles in de werkplaats zit en hij daardoor makkelijk te verplaatsen is. Eigenlijk nooit over nagedacht om het anders te doen.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert,

Netje gedaan, en het werkt ook super. :thumbup: :thumbup:

Dit kan je natuurlijk ook op andere deuren toepassen. Je geeft wel goede ideeën zo.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hi Albert,

Netjes gedaan.
Bij mij wil ik de 24 servo's onder de baan monteren want de loods is een geheel met het dak (zit vast)
Wil bij service of ontsporingen de hele loods nml optillen.
Ben aan het experimenteren hoe dat te doen.

groet
Harald
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Voordat je de dubbelzijdige tape op het hout plakt deze eerst even schoonmaken met bv spiritus, even laten drogen en daarna hecht het een stuk beter.

Je loods is weer een mooi voorbeeld hoe leuk en uitgebreid je de hobby kunt maken, dit soort details maken het helemaal af  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Peter,

Bedankt voor de tip en het compliment. Ik had er zelf niet aan gedacht om hout schoon te maken met spiritus. Meestal is een beetje opruwen voldoende maar dat ben ik hier vergeten. Mocht er nog een servo af vallen dat weet ik wat me te doen staat.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Vertrouwen in de staalindustrie (nieuwe aanschaf)
Ondanks dreigende taal van overzee heeft Den Akker wel vertrouwen in de staalindustrie in Europa. Met de komst van 4 nieuwe wagens van het type Shimms (Märklin 47208) is het wagenpark op dit gebied uitgebreid tot 17 stuks.

Dat leek me een mooi moment om alle 17 wagens aan het publiek te presenteren.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2017

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Zeer netjes, mooie variatie in staalwagons! En ook lekker veel ruimte om te rijden! Als Den Akker vertrouwen heeft in de staalindustrie dan komt het helemaal goed :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat is weer een leuke uitbreiding Albert, de staal jongens kunnen weer aan de bak zodat jij het allemaal kunt vervoeren.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Colonel, Peter,
Bedankt voor de reacties.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert

Mooie treinopstellingen heb je daar, ga toekomst gericht ook wat stammen samen stellen dat is zo veel mooier op een baan.
Modelbaan 'Den Akker': Piko Chemieketelwagens 54768 en 54760
Vorige week heb ik 3 fantastisch mooie ketelwagens van Piko aan de verzameling toegevoegd. 2 stuks 54768, zie onderstaande foto's en 1 maal 54760, die nagenoeg identiek is aan de eerste.
Vooral het chroom en de detaillering van de onderdelen zoals de kranen en de remhendels is mooi uitgevoerd.
Het fotograferen van de wagens was nogal een uitdaging vooral door de weerspiegeling in het chroom. Ik ben nog niet tevreden over de scherpte van de foto's maar het mooie weer lonkt  :P.
Misschien de volgende keer toch nog een kleiner diafragma kiezen (nu 5.6)

(De bouw van de baan ligt verder stil. Ik ben met een cursus bezig die nogal wat tijd kost.)

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Modelbaan 'Den Akker'
 B) Dat zijn mooie aanwinsten, die vallen wel op op je baan. :thumbup:
Ik vind de foto's best al wel heel erg geslaagd, er zijn een hoop details goed zichtbaar 8)

Dirk-Jan