Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Foto 6:
- Het zagen gaat zo heel snel

Foto 7:
- Weer een rondgang klaar

Foto 8:
- Klaar
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Mooi zaagwerk, en met die hulpstukken gaat het telkens weer goed,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert

Dat ziet er allemaal goed uit, knap met een goede mal maak je geen fouten  ;)
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Netjes hoor ziet er goed uit. :thumbup: :thumbup:
Modelbaan 'Den Akker': Helix groef-messing frezen
Vandaag de groef en messing gefreesd om de helix in elkaar te kunnen zetten. Wat heb je daarvoor nodig:
- Foto 1: een bovenfrees met frees voor de groef. Er blijft een rand staan van 1 mm. Dat lijkt vrij dun maar als je alles in elkaar lijmt is het gewoon weer 8 mm. Sterk genoeg.
- Foto 2: een frees voor de messing. De frezen voor de groef en messing horen bij elkaar als 1 setje waardoor het altijd in elkaar past
- Foto 3: het resultaat, 1 groef en 1 messing
- Foto 4: 1 rondgang gemonteerd

Ik heb inmiddels alle plankjes voorzien van een groef en messing en bij het in elkaar schuiven blijkt dat ik net niet nauwkeurig genoeg ben geweest met zagen. Er zit een klein verloop in, maar dat kan ik nog wel corrigeren. Voordat ik alles definitief in elkaar lijm wil ik eerst de rails er een keer opleggen. Helaas heb ik niet genoeg R3 bochten om 1 rondgang te leggen. In het verkoophoekje heb ik net een paar aanbieders gemist. Waarschijnlijk over 2 weken naar Houten.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Slim bedacht met die tand en groef verbinding,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi resultaat.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert


Dat word heel stevig zo, je kan ook met een koekjesfrees werken (genoemd mironelo frees).

Jammer dat je net je R3 bochten hebt gemist net, in houten vind je die zeker.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Bedankt voor je uitgebreide verslag, op deze manier heb je wel een hele mooie strakke verbinding gecreëerd  :thumbup: :thumbup:

Die ene MM. Die blijft staan lijkt wel kwetsbaar maar jij hebt gelukkig een andere ervaring.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Peter,
Ik heb een proefstukje gemaakt voor ik hier aan begon. De verbinding is net zo sterk als 8 mm dik mdf.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Aliebengalie
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooi hoor , het lag gister waarschijnlijk aan het mooie weer.
Ik ben bij toeval gisteren ook aan het zagen en scheuren geweest voor mijn Helix.
Maar ik doe het nog op de "oude manier" met die stukken.
Maar deze optie vind ik mooier , maar kwam dus net te laat voor me..... :D
Maar nogmaals geniaal bedacht, en super stevig.

Mvg: Alex
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Alex, wat heb jij aan het scheuren geweest? "aan het zagen en scheuren " Waarschijnlijk achter een rode boliede.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Helix bijna klaar
Ik schiet lekker op met de helix.
Ik heb eerst 1 rondgang in elkaar gelijmd en op de baan gelegd om te kijken of alles past. Zowel in de breedte als in de lengte komt het mooi uit.  :-)  :-)
Vervolgens de helix in elkaar gelijmd en even op hoogte gebracht.
Nu de draadstangen er nog in en dan afstellen.

Er ontbreekt nog 1 stuk aan de helix, maar dat zet ik er pas op als de helix op de baan staat en ik weet hoe het aansluit op de bovenste verdieping.

Wordt vervolgd.
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Helix is mooi strak gebouwd, prachtig zaag en lijmwerk,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker': Helix op z'n plaats
De helix staat eindelijk op zijn plaats en de eerste sporen liggen er. De draadstangen moeten nog een flink eind naar beneden gedraaid worden.
De BR 10 mag als eerste de baan op om de melders en de blokken te testen.

Rocrail kent een paar hele handige opties, zoals de sensor monitor. Kwestie van de draadjes van de rails die als melder fungeren aansluiten op de S88N, treintje er over en dan geeft de sensor monitor keurig het adres van de melder aan. Dat kan ik dan weer in Rocrail invullen. een andere handige optie is de Analyzer die fouten in het baanplan signaleert en de routes genereert. Zo ontstaat een volledig geautomatiseerd schaduwstation.

Morgen eerst naar de Eurospoor.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Er rijden weer treinen
Het schaduwstation is bijna klaar. Om de bloklengtes en de terugmelders te testen moeten er natuurlijk treinen op de baan (en ook omdat er kleinkinderen op bezoek kwamen  :D)
Aangezien de helix nog nergens op uitkomt rijden de treinen alleen maar rondjes er onderdoor.

Filmpje: Filmpje schaduwstation
Nu alleen nog de wissels van servo's voorzien dan kan ik beginnen aan de volgende fase, de bovenbouw.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert

Dat is een heel mooi en rustig treinen verloop daar op je schaduwstation.  :)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Peter,
Bedankt. Ik heb de snelheid van de treinen drastisch omlaag gebracht. Dat scheelt ook een hoop in het lawaai. Straks wel even afwachten hoe lang een trein er over gaat doen om via de klimspiraal boven te komen.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': De eerste treinen door de helix
Ik heb een tijdelijke constructie gemaakt om de treinen door de helix te laten rijden en te keren. Op het filmpje de Heljan Class 66 (Crossrail) met 6 hupac wagens. De trein doet er ongeveer 1 minuut over om boven te komen. Ik ben blij dat ik R3 radius heb gebruikt voor de rit omhoog. De stijging komt niet boven de 3% uit, maar ik merk dat sommige locomotieven er moeite mee hebben, vooral op lage snelheid.

Filmpje

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

De treinen rijden mooi rond, de keuze om de snelheid te verlagen in het schaduwstation lijkt prima te werken.
Met welke snelheid wordt er gereden?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,


Mooi filmpje van je spiraal, loc rijd heel mooi naar boven  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
...en weer naar beneden >:-D
Re: Modelbaan 'Den Akker'
De trein rijd mooi rustig :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de complimenten, wordt vervolgd.

@Peter,
Ik heb geen idee van de snelheid. Ik heb in Rocrail de bloksnelheid op 50% (van het maximum) ingesteld. Hoeveel km/uur dat is kan ik wel meten met Rocrail. Als ik de afstand tussen 2 melders opgeef berekent Rocrail de snelheid.
Bij benadering: de buitenste spiraal is 1 km lang (werkelijke lengte). De trein doet er ongeveer 1 minuut over om boven te komen dus dat zou neerkomen op ongeveer 60 km/uur

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

60 km. Is best nog wel snel, maar het ziet er prima uit  :)


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Mooie realistische snelheid,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties. Het vordert langzaam maar zeker.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Zo eg, even weggeweest van het forum en dan zie je dit :-)
Leuk Albert!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Marijn,
Welkom terug op het forum. Leuk dat je mijn draadje weer opgepikt hebt.

Albert
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'

Hoi Albert,

Dat heb je mooi voor elkaar  :thumbup:
Prima bereikbaar ook, als je de hoogte in gaat.

Ben benieuwd naar het vervolg  :P

Grtz Tony
Modelbaan 'Den Akker': Servo's
Vandaag heb ik de servo's bevestigd op de ingaande wissels van het schaduwstation. Van boven naar beneden:


  • koperen buisje op lengte zagen met de dremel. Dit buisje moet het verenstaal geleiden onder het wissel. Op de achtergrond het malletje (2 spijkers) om het verenstaal te buigen.
  • sleuf frezen in het afdekplaatje aan de onderkant van het wissel voor de aandrijving
  • plaatje met sleuf weer onder het wissel geplaatst
  • koperen buisje vastlijmen met alom bekende lijmpistool
  • gemonteerd op de baan ziet het er dan zo uit, compleet met servo.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Knap bedachte wisselaandrijving, ga je de servo's op de bovenzijde van de baan plaatsen?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Stijn Laceur
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Jørg,

ik vermoed dat Albert dit enkel zo in het schaduwstation gebruikt.
Lijkt me ook verstandig dat deze zeer bereikbaar zijn, en storen doen ze daar helemaal niet  :D
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Stijn:
Idd als je ze in het schaduwstation boven op de plaat bouwt, is er geen hinder en kan je er gemakkelijk bij, anders zal je ze allemaal moeten verstoppen,  >:-D
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dit doe ik alleen in het schaduwstation op deze manier. In het zichtbare deel van de baan zul je straks geen servo's zien.
De servohouders heb ik gekocht in Houten. Ze bestaan uit 3 onderdelen die je in elkaar moet lijmen. Voor 10 houders heb ik 10 Euro betaald.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Dank voor de toelichting,  :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Knap gevonden, die servo aandrijving!  :) En mooi uitgelegd, maar waar kan je zo'n verenstaal vinden ?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Het verenstaal verkopen ze bij de betere modelbouw winkels. Ik heb het gehaald bij picommit, hier in Zwolle.

Albert
Modelbaan 'Den Akker': Boven de grond
Dit weekend eindelijk weer eens flink opgeschoten met de treinbaan. Het frame voor de eerste verdieping is klaar. Het moet nog op 2 plaatsen ondersteund worden om doorhangen te voorkomen maar volgend weekend of in de kerstvakantie kunnen de platen er op.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert

Dat is een prachtige tafel dat je hebt gemaakt, als de platen er op komen kan je dan alles nog goed verrijden.
Want neem aan dat het toch een flink gewicht heeft niet.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,
Mooie vorderingen. :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de complimenten

Citaat van: peterke33 op zondag 18 december 2016, 17:16:40
als de platen er op komen kan je dan alles nog goed verrijden.

Er is maar 1 manier om daar achter te komen: proberen. Ik kan de tafel nu nog steeds goed verrijden, maar ik heb geen idee hoeveel kilo er nog bij komt. Gelukkig kan ik de tafel zo opstellen dat ik er rond om heen kan. Mocht hij te zwaar worden, dan laat ik hem gewoon staan.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert

Dat heb je dan mooi gedaan, want het zal jammer zijn mocht je er niet bij kunnen later.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Flink bezig Albert, ik zou toch het mogelijk probleem van doorhangen goed in de gaten houden,  het gaat nog niet doorhangen als je de platen er op gaat leggen maar later wel dus overweeg mogelijk om dat toch nog extra te voorzien nu je nog overal goed bij kan , later heb je spijt.
Overigens ziet je constructie er content uit, een pluim ipv een duim , die laat ik aan anderen,  lol

Suk6 met verder knutselen ,

Gr. Jan
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Stijn Laceur
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ziet er allemaal strak uit!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert,

Ziet er allemaal zeer goed uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ook het idee van je servo's, alleen hoe dik is het verenstaal wat je gebruikt heb ?

B.v.d.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Mooie en strakke constructie, daar is al heel wat hout in gaan zitten.
Volgende week heb je lekker de tijd om verder te bouwen, heel herkenbaar ook ik moet het van het weekend hebben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de complimenten.

@Erwin,
Het verenstaal is 0,8 mm dik. Dat past precies door de gaatjes van de servo armpjes, is goed buigbaar en toch sterk genoeg.

@Jan (44er)
Ik ga de constructie zeker nog ondersteunen. Ik heb al gezien waar ik dat het beste kan doen. Komt helemaal goed.

@Peter,
Er zit inderdaad al heel wat hout in. Het grootste deel van de tafel had ik al, ik heb er alleen 2 x 2 meter in de lengte aangebouwd. Alles wat er bovenop komt is nieuw.


Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Mooie strakke constructie, dat verdient toch een  :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'

Dat heb je weer mooi voor mekaar gefietst, Albert  :thumbup:

Je zou haast zeggen, dat het laadgoed was en met de heftruck bij je binnen gezet  :D

Grtz Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
@Jørg, Tony
Bedankt voor de complimenten.

@Tony,
Er is geen heftruck aan te pas gekomen. Brute spierkracht en volharding  :D


Albert.