Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Decauville Spoorweg Museum - Het Einde... Museumdag 19 juli, laatste kans!!!

Gestart door wesleycockerill vrijdag 05 oktober 2012, 21:02:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Nieuwe aanwinsten!
Is inderdaad alleen in de olie gezet. Verder is er niks aan gedaan :). Het houdt de vorming van meer roest tegen, in ieder geval voor een tijdje.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Nieuwe aanwinsten!
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - Nieuwe aanwinsten!
Hallo Wesley.

ik ben niet zon schrijver maar lees je stukjes met veel belangstelling, ik ben blij regelmatig weer een update te kunnen verwachten.

ik heb ook een topic hier en daar word ook niet veel op gereageerd maar ik zie toch dat het elke keer weer gelezen word.

ik heb respect voor je

ga vooral door


groetjes Ed
Re: Decauville Spoorweg Museum - Poster
Bedankt Ed!

Tussendoor even een plaatje van een oude poster..


Re: Decauville Spoorweg Museum - Poster
Hoi Wesley

Schitterende oude poster. :P
Daar kijk ik altijd graag naar.

Tony
Re: Decauville Spoorweg Museum - Aanleg 600mm baan 7-9-13
Hallo allemaal, deze winter gaan we beginnen met de aanleg van een nieuw stuk spoor! Na een aantal jaar van spoorbouw aan de 700mm baan en de 400mm baan, gaan we nu beginnen aan onze 3e spoorbreedte: een 600mm baan. Omdat we materieel hebben van 350mm tot 1200mm, moet dit getoont kunnen worden. De laatste jaren is onze collectie 600mm spul behoorlijk uitgebreid, met de kiplorries van vorige week als voorbeeld. Op het moment hebben we 5 locomotieven op deze spoorbreedte, waaronder topstuk, de Heeresfeldbahn stoomlok. Van deze 5 locs is op het moment alleen de Jenbacher loc bedrijfsvaardig, maar we zijn bezig met de 2e.

Enfin, de 600 baan  :). Deze baan word niet aangesloten / gecombineerd met de overige trajecten. Een 3e rail in het spoor is mogelijk maar het ziet er niet echt historisch uit, en dan zouden we zo'n 200 meter spoor opnieuw moeten leggen. Het baantje loopt straks vanuit de lorrieloods aan de noordkant van het park naar de munitieloods, parallel aan de 700mm baan. Daar willen we een omloopspoortje neerleggen, zodat er met verschillende treinen gereden kan worden. Een groot voordeel van deze baan word, dat we de Heeresfeldbahnlok straks mooier kunnen laten zien, nu staat ze in de vrij duistere munitieloods. En als ze straks weer rijvaardig is kan ze de beentjes ook nog strekken! Streefdatum om het baantje af te krijgen is April 2015, in ons jubileumjaar  :) :)



Zoals de legenda laat zien is de groene lijn de 600mm baan. Dit is slecht de noordzijde van het park. Het grijze vak dat over de sporen loopt is het grindpad dat we aanleggen. Dit is trouwens even een gedateerd plaatje, de 700mm baan is namelijk afgerond, op het opstelspoor rechtsboven na. De 400mm baan is tot aan de meest rechter bocht afgerond.

Groetjes
Re: Decauville Spoorweg Museum - Aanleg 600mm baan 7-9-13
Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien, hou ons op de hoogte Wesley!, ik wil graag een keertje komen kijken en het jubileum zou dan een leuk moment zijn om langs te komen :D

Mvg Danny
Re: Decauville Spoorweg Museum - Aanleg 600mm baan 7-9-13
Hoi Wesley.
Fijn om te lezen (en te zien! :P) dat er toch een vervolg blijft komen op dit bijzonder leuke topic! :thumbup:
Ook al had ik nog niet gereageerd op jouw publicaties, toch volg ik dit met grote interesse en ook had ik het plan opgevat om dit live te gaan bekijken.
Dit wilde ik afgelopen jaar al doen maar de kleinzoons hadden geen interesse en de jongste is nog iets te jong maar zal zeker gaan gebeuren! :idea:

Ik wacht gewoon een bijzondere gelegenheid af en zal dan zeker het hele (treinen)park komen bewonderen.

Bedankt voor het plaatsen van alle leuke en interessante 'Decauville spoorweg' verhalen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Decauville Spoorweg Museum - Conserveren nieuwe lorrie's - een stukje kunst!
Volgens goede gewoonte wordt materieel wat niet droog kan staan meteen geconserveerd, zo ook onze nieuwe aanwinsten. De karren zijn ook mooi droog door het aanhoudende mooie weer zodat de olie er goed kan intrekken. Alle andere werkzaamheden moeten de komende weken even wijken. Jammer dat het droge weer niet lijkt aan te houden volgende week...










Een boom groeide door deze lorrie... De stammen zitten helemaal vastgegroeid in de afrolbokken van de kipwagen. We overwegen om de stammen te laten zitten en deze wagen niet te conserveren maar zo te laten... Als getuige van de vergankelijkheid..

Citaat van: ArnoudDe bomen blijven. Mischien een mooi plakaatje erop met een tekst of gedicht... over vergankelijkheid. Beetje cultuur. Het heeft me ook altijd mooi geleken om zo'n stuk roestige lorrie of locomotief in een strak, wit museum te mogen neerzetten. Helemaal geisoleerd en buiten de normale omgeving geplaatst wordt het wordt het toch bijna kunst... zeker met die bomen er in...
Re: Decauville Spoorweg Museum - Conserveren nieuwe lorrie's - een stukje kunst!
Ziet er goed uit die boom door de lorrie.
Wat gebruiken jullie voor soort olie om te conserveren?

Gr.  Charlie
Re: Decauville Spoorweg Museum - Bijzondere ontdekking!!!
Charlie, voor het conserveren van materieel gebruiken we veelal ongedoopte motorolie en een paar lorries zijn gedaan met frituurvet.  :)

Weer even een updeetje
Citaat van: ArnoudAfgelopen week was het mooi droog zodat ik weer een dag gespendeerd heb aan de Franse lorries.
Ik heb nog wat close-up foto's gemaakt van de ingegroeide boomstammen:







De volgende foto's laten mooi zien dat de lorries visueel behoorlijk zijn opgeknapt...





Als je intensief met het materieel bezig bent ontdek je dingen... Wat te denken van de twee kogelgaten in de kipbak van een van de lorries.... Ze hebben waarschijnlijk twee wereldoorlogen meegemaakt dus het zou heel goed oorlogsschade kunnen zijn....


Ingang


Uitgang


Deuk in de tegenoverliggende plaat....


Door een van de gaten gefotografeerd zie je aan de andere kant de deuken van de kogelinslagen...
Re: Decauville Spoorweg Museum - Bijzondere ontdekking!!
Zo vind je nog eens wat geschiedenis terug :D

Krijgen we ook foto s of een filmpje te zien als alle kiplorries rijklaar zijn?

Mvg Danny
Re: Decauville Spoorweg Museum - Bijzondere ontdekking!!
Wat dacht je zelf Danny  :P
Re: Decauville Spoorweg Museum - Bijzondere ontdekking!!
Altijd leuk om onderzoekenderwijs de historie van de wagen naar boven te halen!
Re: Decauville Spoorweg Museum - Update 24 Juli / Foto's Museumweekend
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - Update 24 Juli / Foto's Museumweekend
Citaat van: wesleycockerill op donderdag 08 augustus 2013, 12:41:06
Na een tijdje twijfelen, heb ik besloten om te stoppen met de updates over ons museum. Er zijn gewoon te weinig mensen die het lezen, of reageren.

Vandaag lees ik dit item voor het eerst. Dat dit nog bestaat!
In de Jura kwam ik een hoogveentreintje tegen dat precies op de zelfde wijze heeft gewerkt. Maar nu niet meer, naar het schijnt. Ik kende het principe daarvoor alleen van de querries in Wales. Daar waren ze in de jaren '70 in gebruik voor toeristentransport.

Wat zijn jullie van plan met dat museum? Dat zit ik me af te vragen. Kun je dat commercieel uitbaten, om  de hobby verder uit te bouwen? 
Re: Decauville Spoorweg Museum - Bijzondere ontdekking!!
Sommige wagentjes waren dus op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plek: de ene ving bomen op en de andere kogels.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Bijzondere ontdekking!!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - Bijzondere ontdekking!!
En dan hadden ze nog mazzel, want lorries in die Zwitserse zoutmijn in Bex hebben pekel te verduren gehad.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Bijzondere ontdekking!!
Hoi Wesley.
Bijzonder leuk om zo'n stukje historie te lezen en te zien! :thumbup:
Ingegroeide bomen en ingeslagen kogels (nou ja, gaten dan!), deze lorries hebben een behoorlijk leven achter zich en, met alle inspanning die jullie verrichten, ook nog eens een heel leven te gaan! :)

Vandaag is het precies een jaar geleden dat je dit topic gestart hebt, erg leuk om het "wel en wee" van Deceauville Spoorweg Museum te kunnen blijven volgen.
Dat er nog vele jaren mogen volgen en hopelijk tot ziens.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Bijzondere ontdekking!!
Allemaal hardstikke bedankt voor jullie leuke reacties! Het is blijkbaar een jaar geleden sinds ik het eerste Decauville vleugje op dit forum bracht. Ik zal vanavond eens even wat mooie foto's plaatsen om dit te vieren ;).

Groetjes
Re: Decauville Spoorweg Museum - Bijzondere ontdekking!!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - Bijzondere ontdekking!!
Eens in de zoveel tijd lees ik weer eens in je bijdrage over jullie museum. En altijd leuk om te zien hoe jullie met het materieel om gaan en het (proberen te) conserveren/behouden voor de toekomst.
Mooi te zien dat er bij die kiplorries niet "alleen maar wat" materieel overgekomen is, maar ook een paar bijbehorende verhalen!

Citaat van: wesleycockerill op donderdag 03 oktober 2013, 18:59:16
Charlie, voor het conserveren van materieel gebruiken we veelal ongedoopte motorolie en een paar lorries zijn gedaan met frituurvet.  :)
Ongedoopte motorolie? Dat moet je me even uitleggen. Ik neem tenminste niet aan dat daar de dominee of meneer pastoor voor langs zouden moeten komen.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Bijzondere ontdekking!!
niet gebruikt denk ik
Re: Decauville Spoorweg Museum - Dikke update!
@frank, daar zijn we zelf ook erg blij om ja! Weet zelf niet precies wat we met ongedoopte motorolie bedoelen aangezien het conserveren van materieel gedaan word door Arnoud.

Nog even terugkomen op de vraag van Jan over onze bedoelingen met het museum: We willen eigenlijk alle facetten van het smalspoor laten zien aan de bezoeker. Smalspoor werd gebruikt in de cement, steen, leem, hout, olie, scheepswerf, mijnbouw, hei, wegenbouw, defensie, personenvervoer. Daarvan willen we graag materieel laten zien in de staat zoals het rondreed op de bedrijven. Zo beschikken we over een 400mm baan om het echte Decauville idee uit de land en tuinbouw te laten zien. We hebben talloze kiplorries voor de leem en steen industrie, ga zo maar door.


Hier een voorbeeld van een treintje uit de hei industrie. Deze locs en wagens hebben gereden bij heibedrijf 'Nederveen'.


Een deel van onze Decauville collectie word gebruikt voor de documentaire 'Varen als toen'.

Werkplaats

De afgelopen maand is onze werkhal opgeruimd. De volle hal is nu weer begaanbaar en ziet er weer netjes geordend uit.

De restauratie van onze eerste loc Jung EL105 is weer opgepakt. Ze word door onze jeugd vrijwilliger Willem afgebouwd.

De restauratie van de O&K RLC1 nadert z'n eind. Delen van de motorhuif zijn weer geplaatst. Doel is om de loc juli 2014 klaar te hebben.









[/quote]

Daarnaast wil ik jullie even een korte samenvatting geven van de werkzaamheden in het jaar dat ik hier een topic bij houd:

Schilderbeurt Jung EL110 'Bleddy Merry'
Schilderbeurt O&K MV2
Uiterlijk opknappen Spoorijzer RT11
laatste loodjes van de kleine keerlus afmaken.
Schoonmaakbeurt Munitieloods
Restauratie SCHOEMA CDL15 'Oving'
Schilderbeurt SCHOEMA CDL15 'Autotron'
Start aanleg basaltpad
Werkzaamheden aan de Heeresfeldbahn Brigadelok
Werkplaats opgeruimd
Nieuw dak zomerrijtuig

Een hele waslijst dus. Maar met een collectie als de onze is het aanpoten om het mooie en bijzondere spul toonbaar te maken en te houden. De laatste uitgebreide rijdag van 2013 vindt plaats op zaterdag 19 oktober. Op deze dag zullen onze mooiste locs hun baantjes weer trekken. De samenstellingen staan niet vast, maar dat zal weer mooi worden  :).

Ook worden inmiddels de eerste schetsen voor het Jubileumfeest 2015 gemaakt. In dat weekend vieren we ons 25 jarig bestaan! Omdat 2015 misschien een druk jaar word met een ander internationaal evenement, dat dat jaar bij voldoende animo van deelnemers op de Harskamp word gehouden, is de nodige planning nodig. We willen er in ieder geval een knaljaar van maken, en ik beloof jullie namens de organisatie dat het een 'Feessie' word om naar toe te MOETEN :).

Zover de update van de afgelopen tijd en de nodige info.

Groetjes Wesley
Re: Decauville Spoorweg Museum - Dikke update!!
Mooie reportage Wesley. :thumbup:

Tony
Re: Decauville Spoorweg Museum - Dikke update!!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - Dikke update!!
Leuk dat jullie alle facetten van het smalspoor willen benadrukken. Uit mijn jeugd kan ik me herinneren dat er in het Westland (waar ik geboren ben) diverse tuinders een soort veldspoortje hadden waarop met lorries gereden (nou ja: gewoon met de hand aanduwen :) ) werd om de spullen naar meer handiger lokaties te brengen.

Ik weet van eentje in ieder geval het bestaan van zo'n spoortje bij een tuindersbedrijf tussen Rhoon en Poortugaal (nee, da's inderdaad niet het Westland, maar het eiland IJsselmonde). En deze is nog in gebruik, zoals de foto laat zien.

Veel succes met de voorbereidingen van het jubileumjaar. Als ex-secretaris van een Scoutingvereniging weet ik wat daar allemaal bij komt kijken...... genoeg dus......  ;)
Re: Decauville Spoorweg Museum - Dikke update!!
Mooi verslag Wesley :important: Dank :thumbup:
Re: Decauville Spoorweg Museum - Dikke update!!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - Dikke update!!

Deze fotografeerde ik door het treinraam, ergens tussen Zürich en Rorschach (Zwitserland).
Is dit ook een O&K?

Niet iedereen heeft als streven deze treintjes daadwerkelijk weer aan de praat te krijgen.
Petje af voor die ambitie en met dat doorzettingsvermogen.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Dikke update!!
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - Dikke update!!
Hallo Wesley dat ziet er weer top uit
ben toch blij dat je ondanks je eerdere idee om te stoppen met deze updates toch door te gaan


vreselijk leuk om te lezen

Gr Ed
Re: Decauville Spoorweg Museum - Dikke update!!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - Dikke update!!
Dan kennen jullie misschien de kleiputten in Winterswijk ook al. Daar liggen nog enkele honderden meters van deze spoorbreedte, voor de ooit gebruikte lorries voor kleiaanvoer naar de fabriek.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Dikke update!!
Allemaal bedankt voor de leuke reacties!

@Jan, jazeker kennen we die! Ze zijn van steenfabriek de Vlijt. Wij hebben enkele kiplorries die daar tot 2002 reden in de collectie. Het overig materieel bevind zich in mijn thuisdorp Losser, en de loc staat in Valkenburg ZH. Onder een aantal smalspoorliefhebbers uit het land is trouwens het idee ontstaan om eens van de spoorbaan in Winterswijk gebruik te maken. Enige wat ons tegenhoud is toestemming en een hoop werk...
Re: Decauville Spoorweg Museum - Gelderse Museumdag Aankondiging!!!
Hallo allemaal,

Komend weekend vind op zaterdag 19 oktober de Gelderse museumdag plaats. Alle musea in Gelderland zijn geopend. En ja, wij zijn een museum. Dus we rijden extra uitgebreid met verschillende treinen. Extra speciaal aan deze dag is dat de MMDKJL - de M bende 5 man sterk op Harskamp af komt. Mensen die in de buurt van de spoorlijn tussen Heemskerk, Almere, Cuijk Haarlem en Ede wonen kunnen dus een hoop gekwebbel en gestuiter verwachten. Ook zal dankzij de bende een historische gebeurtenis plaatsvinden op het Museumpark. Wat dat is zien jullie dan wel :).



LET OP: Park opent om 11 uur ipv 10 uur!!!

Groetjes


Re: Decauville Spoorweg Museum - Gelderse Museumdag Aankondiging!!!
Lijkt mij een goede gelegenheid om eens met het Decauville Spoorweg Museum live kennis te maken! :idea:

Nu maar hopen dat het weer geen spelbreker is voor jullie deelname of ons "boeren"bedrijf! :-( :)

Hopelijk een groot aantal bezoekers en prachtig weer! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Gelderse Museumdag Aankondiging!!!
Wesley, moest dat nou die aankondiging? Haha dr zal wel weinig volk zijn dan :mrgreen:
Re: Decauville Spoorweg Museum - Gelderse Museumdag Aankondiging!!!
Citaat van: wesleycockerill op zondag 13 oktober 2013, 15:34:20
Extra speciaal aan deze dag is dat de MMDKJL - de M bende 5 man sterk op Harskamp af komt. Mensen die in de buurt van de spoorlijn tussen Heemskerk, Almere, Cuijk Haarlem en Ede wonen kunnen dus een hoop gekwebbel en gestuiter verwachten.
Ik ben blij dat ik ver van dat gebied vandaan woon en dus geen last heb van "gekwebbel en gestuiter".
CiteerOok zal dankzij de bende een historische gebeurtenis plaatsvinden op het Museumpark. Wat dat is zien jullie dan wel :).
Je maakt me wel nieuwsgierig :wink:.

Citaat van: MarklinKoen op maandag 14 oktober 2013, 19:05:40
Wesley, moest dat nou die aankondiging? Haha dr zal wel weinig volk zijn dan :mrgreen:
Belijk het van de vrolijke kant, jullie hebben dan ruimte zat voor "kwebbelen en stuiteren" :biggrin:.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Gelderse Museumdag Aankondiging!!!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - Gelderse Museumdag Aankondiging!!!
Ligt wel lastig t.o.v. de trein. Je zal dr maar wonen. gaat die bus nog een beetje frequent? :offtopic:
Re: Decauville Spoorweg Museum - Gelderse Museumdag Aankondiging!!!
Hallo allemaal,

@Albertjan, ik leid hieruit af dat we jou ook mogen begroeten aanstaande zaterdag? Zoja, ik ben in de buurt van de MDKJL bende, je vind ons wel :).

@Koen, Joa   8) Dan is t lekker rustig en geen gedoe met rijden :p

@Gerard, ja dat moet ook :). Als de bende te stuiterig word gaan ze naar de overkant van het hek. Stuur ik ze t veld op :p

@Jan, ja de bus rijd volgens mij om de 20 minuten.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Gelderse Museumdag Aankondiging!!!
Hoi Wesley.
Helaas ben ik vandaag niet in staat om een bezoek te brengen aan het Decauville Spoorweg Museum.

Hopelijk bezoeken vele anderen dit bijzondere initiatief! :thumbup:

Een fijne en drukke dag toegewenst.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Gelderse Museumdag Aankondiging!!!
Het was gezellig, druk maar vooral gezellig druk :-). Fotos volgen ergens vandaag wel.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Nog wat foto's van werkweekenden
Citaat van: wesleycockerill op vrijdag 01 maart 2013, 22:36:16@Danny: Ik wist dat IEMAND die vraag ging stellen :D Ja hij is ontmantelt. Er is een vierkant gat van ongeveer een A3 papiertje ingemaakt, dus de enige BOEM die dat ding nog doet is als ie van de wagon afvalt  :mrgreen:

Toch wel jammer, ik heb hier nog een boom die ik graag kwijt wil. ;)
Re: Decauville Spoorweg Museum - Gelderse Museumdag Aankondiging!!!
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - Gelderse Museumdag Aankondiging!!!
Mijn verslagje van het MMDKJL-dagje van de Harskamp staan hier
beetje onnodig om één en hetzelfde verslag 3x op de site te zetten
Re: Decauville Spoorweg Museum - DEUTZ locomotief plotseling rijvaardig!
Na vele vruchteloze pogingen is het onze medewerker Vincent met hulp van Willem gelukt de motor van de Deutz OME117 weer aan de praat te krijgen! Vele museum- en werkweekenden zijn er al aan gespendeerd maar eindelijk zagen de mannen het licht en de oplossing voor de problemen met de luchtgekoelde 1 cilinder Deutz motor. De motor loopt nu werkelijk als een zonnetje en de gehele motor en complete loc zijn helemaal  nagezien, schoongemaakt, geolied en gesmeerd. Zelfs de zandstrooier is weer werkend. Dat is geen overbodige luxe want de loc moet aangetrokken worden, slingeren is onmogelijk vanwege de compressie. Met de versnellingsbak is niets mis en de loc is nu geheel bedrijfsvaardig. Ze zal tijdens speciale dagen in actie komen. Schattingen over hoe lang de loc al niet meer gelopen had lopen uiteen. Maar dat dat vele, vele tientallen jaren moet zijn is duidelijk.
Uiterlijk en innerlijk is de loc nog geheel in authentieke staat.

De loc is gebouwd in 1932 en is origineel uitgevoerd met een watergekoelde  Deutz 2 takt motor. In de jaren ?50 zijn deze motoren vervangen bij Spoorijzer door A1L 514 luchtgekoelde Deutz motoren. De loco heeft dienstgedaan als huurloc bij Spoorijzer en in ieder geval gereden in dienst van de Heidemij bij (ruilverkavelings)werken in Eemnes, eind jaren ?30 tot begin jaren ?40.

Deutz OME117 locomotieven zijn een echt archetype, een van de meest bekende smalspoor motorloc?s, in Nederland vooral gebruikt in de aannemerij en de steenindustrie.

Onze Deutz OME maakt al sinds 1999 deel uit van de collectie in Harskamp. Op open dagen stond de loc af en toe als blikvanger voor de munitieloods opgesteld. We zijn erg verguld met het feit dat de loc nu ook echt bedrijfsvaardig is!

Hieronder wat plaatjes en een link naar een filmpje van afgelopen weekend. Er volgen later nog wat meer filmpjes op Youtube...





















Film:
Re: Decauville Spoorweg Museum - DEUTZ loc plotseling rijvaardig!!!
Gefeliciteerd met het weer bedrijfsvaardig krijgen van de ze loc :thumbup:. Leuk filmpje :wink:.
Re: Decauville Spoorweg Museum - DEUTZ loc plotseling rijvaardig!!!
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - DEUTZ loc plotseling rijvaardig!!!
Rede om een keer terug te komen  ;)

Mooi om m te zien rijden
Re: Decauville Spoorweg Museum - DEUTZ loc plotseling rijvaardig!!!
En die stond zaterdag nog onder een zeiltje? Gaaf man!
Re: Decauville Spoorweg Museum - Fotoverslag museumdag
Citaat van: ArnoudHieronder wat plaatjes van de afgelopen Gelderse Museumdag 19 oktober...
Er was o.a. een delegatie jonge gasten van het 3rail forum, zij mochten onder begeleiding van Wesley (ook lid van dat forum) de hele dag rondrijden met hun eigen trein en kregen rijlessen op de Ruston 20DL... Een H0 treintje van de modelspoorbaan Hovia die normaal gastritten maakt op modelspoorbanen heeft een rondje Harskamp op een lorrie gemaakt...  :-D

















Wat meer plaatjes HIERRR: http://www.decauville.nl/evenementen-foto-s/gelderse-museumdag-10-2013/
Re: Decauville Spoorweg Museum - Fotoverslag museumdag
Hoi Wesley.
Prachtige foto's van de afgelopen open dag! :thumbup:
Ook geweldig dat de oude Deutz lorrie ook weer in bedrijf is, het geluid van zo'n motor klinkt héél bijzonder en wordt in "mijn omgeving" bijna wekelijks gehoord in de oude Deutz tractoren, waar hier nogal veel liefhebbers van zijn.

Veel plezier en succes met het Decauville Spoorweg Museum.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Fotoverslag museumdag
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - Fotoverslag museumdag
Hoi Wesley

Wesley ik ben een lezer van dit topic en geniet telkens weer.
Van de plaatjes en de verhalen blijk maar weer dat jully er plezier
in hebben, nou ik ook.
Ga zo door.

Mvg Evert,
Re: Decauville Spoorweg Museum - Jaaroverzichtje 2013
Bedankt voor de reacties heren,

Inmiddels ligt de museumdag al weer 4 weken achter ons. Het rijseizoen is weer ten einde en dus kunnen de komende maanden worden gebruikt voor het onderhoud aan spoorbaan en materieel. Gelukkig zal er op het gebied van locomotieven niet zoveel hoeven gebeuren, omdat de Jung EL110 'Bleddy' , O&K MV2, Spoorijzer, Schoma CDL15 en de Schoma CDL 110 alle 5 een onderhoudsbeurt hebben gehad.

Medio December word er gestart met de aanleg van de 600mm baan (party!  :P) Omdat wij verschillende unieke locs en lorries in de collectie hebben voor 600mm spoor, en het grootste gedeelte van het materiaal gespoord is op 700mm. Op dit baantje zal over een jaar of (zelf invullen wat je denkt) worden gereden met onze Heeresfeldbahn Stoomloc. Daar zal de komende winter ook weer rustig en met stapjes aan gewerkt worden.

Daarnaast is het de planning om de O&K RLC1 loc in Juli 2014 op de baan te hebben. Zij zal dan tezamen met onze andere O&K, de MV2, een loc uit de hei-industrie gaan voorstellen op speciale rijdagen. Onze andere Hei-loc, de oranje Jung, heeft kuren en zal zo min mogelijk gebruikt worden.

En tussen de bedrijven door word er gewerkt aan het opruimen van het werkplaatsterrein en de werf. Op de werf liggen een 3tal sporen en daarnaast nog weer grote voorraden spoor, dit willen we een meer opgeruimd uiterlijk gaan geven. Bij de werkplaats liggen nu een aantal ramen, deze zijn voor de verkoop. De stapels 400mm spoor uit Frankrijk zullen naar de opslag verhuizen.

Groetjes

Re: Decauville Spoorweg Museum - Fotoverslag museumdag
Hey Wesley

Echt geweldig dat je die Deutz OME117 weer aan de praat heb weten te krijgen met de rest van de vrijwilligers
Als ik eerlijk mag zijn vind ik dat een van de mooiste smalspoor locomotieven van jullie collectie  :thumbup:
Ik hoop dat ik een keertje kan langs komen om de collectie te bewonderen

Mvg Danny
Re: Decauville Spoorweg Museum - Fotoverslag museumdag
Hey Danny, Om eerlijk te zijn heb ik er zelf geen vinger naar uitgestoken  :P. Alle eer gaat naar Vincent, die er al 5 jaar aan werkt. Het is zeker een van de mooiste objecten in onze collectie, zeker omdat ze nog volledig in originele gebruikstaat verkeerd. Ze vertegenwoordigt een aannemerslocje, die vroeger veel op bouwplaatsen voorkwamen.

Bedankt voor je reactie, en ikzelf raad je aan om Juli 2015 te komen, daar maken we een groot feest van  ;)

Groetjes
Re: Decauville Spoorweg Museum - Allemaal de beste wensen!
Hallo allemaal,

Ik zie dat er de laatste tijd weinig gemeld is in dit topic. Het staat dan ook gelijk aan het nieuws uit het museum, weinig. Onderhoud aan de locs is niet interessant, en vanwege de feestdagen zijn we ook niet veel aan de slag geweest.

Wel zet ik hier onze nieuwjaarskaart neer, ditmaal een door Arnoud gefabriceerd exemplaar ipv. een foto:



En laten we er een mooi jaar van maken!  :) :)

Groetjes
Re: Decauville Spoorweg Museum - Stiltebreker
Hallo allemaal,

De laatste tijd hebben we niet veel te melden helaas. Veel kleine, niet noemenswaardige werkzaamheden zijn er verricht. Conserveren van materieel, rails ontdoen van blaadjes.. Om toch nog maar een update te plaatsen zal ik er de nodige praat omheen hangen  :)



Deze traversewagen voor 600mm spoor is al enige tijd in de collectie maar komt voorlopig niet in onze toekomstplannen voor. Omdat we de wagen ook niet op haar huidige plek (in het bos) wouden laten staan, zal zij binnenkort elders een onderdak vinden in bruikleen. De wagen is vermoedelijk omstreek 1960 gebouwd door Oving Spoor en word electrisch bediend.





Afgelopen weken is de noordzijde van het traject aangepakt. De 400mm spoorbaan is geheel ontdaan van al het blad. Gelijk werd daarna het emplacement voor de lorrieloods aangepakt.

!5 en 16 februari zijn we met z'n allen in Harskamp om weer 2 dagen hard te werken. ( :| :? :P :P). Zo zal de Moës Semi loc worden aangepakt en hopen we deze te kunnen starten. Na de sucsesvolle poging van Willem en Vincent om de Deutz te starten zullen ze 24/2 aan de loc werken tot ze hem aan het lopen hebben  :D.

Groetjes