Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

RailExperts excursietrein ter gelegenheid van 175 jaar spoor

Gestart door MarklinKoen zondag 03 augustus 2014, 16:28:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RailExperts excursietrein ter gelegenheid van 175 jaar spoor
Heuj, daar ben ik weer sinds lange tijd  :D

Een paar weken terug, toen ik nog in het zonnige zuiden zat, kreeg ik een mail van een van de forumleden hier of ik interesse had in twee kaartjes voor de excursietrein van RailExperts. Uiteraard had ik dat, en zodoende ben ik afgelopen zaterdag 2 augustus mee gegaan naar Beekbergen in een bonte sleep rijtuigen. Bij deze een fotoverslag  :).

DSC_8318 by Koen langs de baan, on Flickr
De dag begon in Amsterdam, alwaar ter gelegenheid van de GayPride een trein uit Duitsland naar Amsterdam reed met aan boord wat dagjesmensen en verder voornamelijk in het roze geklede gasten van de Canal Parade. Op station Amsterdam Centraal liep loc 9908 om, en na een korte schoonmaakbeurt zou de trein om 12:15 vertrekken richting Apeldoorn. Hier een foto bij vertrek vanuit de trein, waarbij aan de andere kant van het station een Class-66 door komt richting de Westhavens (OBA).

DSC_8368-bewerkt-2 by Koen langs de baan, on Flickr
Het gangpad van onze trein, foto in HDR.

DSC_8375 by Koen langs de baan, on Flickr
Na een rammelende rit van dik een uur, is de trein aangekomen in Apeldoorn. Omdat er problemen waren met het wissel naar het VSM-perron, moest de trein een aantal keer heen en weer steken en met name wachten..

DSC_8393-2 by Koen langs de baan, on Flickr
Om ons hobbyisten in de tussentijd even bezig te houden, waren de sporen naast de trein Buiten Dienst genomen (althans, ik weet niet of dat ook per sé die reden had, maar feit is dat ze BD waren). Hierdoor konden we een aantal lineups fotograferen.

DSC_8399 by Koen langs de baan, on Flickr
Jammer van de schoorsteen die uit de neus van de 220 steekt, maar al met al vond ik dit toch zeker de mooiste lineup in Apeldoorn. Drie soorten diesellocs naast elkaar, en waarvan twee al een behoorlijke leeftijd hebben.

DSC_8408 by Koen langs de baan, on Flickr
Ondertussen werden er op de achtergrond druk dingen geregeld om onze trein naar het goede spoor te krijgen. Toen dat nog niet was gelukt, was het mogelijk om dit plaatje te schieten. Locon's 9908, een van de nieuwste telgen uit de Locon-familie, staat rustig af te wachten op wat komen gaat.

DSC_8409 by Koen langs de baan, on Flickr
Nogmaals de lineup van drie diesels op een rijtje. De 9802 zou ons later de VSM-lijn op trekken.

DSC_8433 by Koen langs de baan, on Flickr
Voor een aantal rangeerbewegingen werden we naar het VSM-perron gebonjourd, hierbij werd de 636 vast klaargezet voor de goederentrein die we konden fotograferen, en de laatst uit Sloe getransporteerde 9802 werd voor de excursietrein gezet. Bij vertrek was een plaatje te maken van de 220, en drie 9900'n van de Zwolse vervoerder.

DSC_8437 by Koen langs de baan, on Flickr
Wanneer je vanuit Apeldoorn de VSM-lijn op rijdt, kom je direct al bij een scherpe bocht. De 9802 bromt hortend en stotend verder.

DSC_8456-2 by Koen langs de baan, on Flickr
Ter hoogte van de Tullekensmolenweg werd de eerste fotostop op de lijn georganiseerd. Hierbij stapten de fotografen uit, en de trein reed langzaam terug, zodat uit verschillende posities foto's gemaakt konden worden.

DSC_8472-2 by Koen langs de baan, on Flickr
Waarbij deze hoek het leukste was, met dank aan de paarden die telkens een leuk motief vormden. Als decor is een voorsein te zien van de VSM.

DSC_8508 by Koen langs de baan, on Flickr
Na een paar minuten klikken mocht de trein vertrekken naar station Beekbergen, alwaar de trein een tijdje stil zou staan.

DSC_8535 by Koen langs de baan, on Flickr
Na een minuut of vijf kwam in de verte de groene hippel 636 aan. Het veulentje en z'n moeder vormen ook hier weer het motief in combinatie met het voorsein. De volgende fotostop van de goederentrein was helaas minder mooi dan voorheen gedacht, omdat een boom al vrij ver door het beeld was gegroeid. Snel werd wat anders verzonnen op station Beekbergen, iets wat qua compositie niet helemaal lekker uitkwam.

DSC_8560 by Koen langs de baan, on Flickr
Dus in tegenstelling tot wat de meeste fotografen deden, ben ik omgelopen naar het emplacement, en vanaf dit plekje was het dan wel weer aardig klikken :).

DSC_8584 by Koen langs de baan, on Flickr
Een van de vele leuke dingen in de goed georganiseerde rit, was het opstellen van verschillende lineups met de 5/600'n. Hier drie groene varianten op een rijtje, respectievelijk de 532, 650 en 636.

DSC_8600 by Koen langs de baan, on Flickr
De 532 moest vervolgens plaats maken voor de excursietrein. De 9802 is nu de linkerloc in het rijtje. Vervolgens werd met sik 321 een volgende hippel aangebracht.

DSC_8639 by Koen langs de baan, on Flickr
Namelijk de 661, die we allemaal wel kennen van de inzet bij EETC op de Watergraafsmeer. De loc is defect, en kon zodoende geen seintjes vertonen. Afgezien van dat feit wel leuk dat aan deze bijzondere keurvariant gedacht werd :)

DSC_8689 by Koen langs de baan, on Flickr
Al een tijdje is de 9802 defect, en eigenlijk kon de loc niet meedraaien met de excursie. Op kwart-kracht bleek de loc het gelukkig nog wel te trekken, maar na de rit naar Beekbergen was het dan toch tijd voor z'n transport naar Duitsland. Iets wat diezelfde middag nog door de 220 is gedaan. Zoals te zien is de 636 inmiddels voor onze trein geschoven, en de rit gaat verder naar Loenen.

DSC_8709 by Koen langs de baan, on Flickr
Op de overweg voor het Loenense emplacement was de volgende fotostop. De 636 leverde de fotografen af en reed vervolgens een stuk terug voor de foto.

DSC_8720-2 by Koen langs de baan, on Flickr
Veel mensen namen de trein vanuit de welbekende hoek van 30 graden, maar omdat we alle tijd hadden, was ook een haaks plaatje mogelijk.

DSC_8736 by Koen langs de baan, on Flickr
Nog best een aardige sleep voor zo'n kleine loc. De eerste twee groene rijtuigen stammen uit 1924, daar achter hangt het felgekleurde barrijtuig met Duitse bediening. Hier achter hingen twee wagons die voor de GayPride werden gebruikt, heerlijk luxe rijtuigen waarvan de blauwe deze dag z'n laatste rit heeft gemaakt.

DSC_8765 by Koen langs de baan, on Flickr
Vervolgens vertrok de 636 naar Loenen, om om te lopen. Terwijl wij via het emplacement terugliepen, kon de loc bij de laatste fotostop worden vastgelegd. Voor de foto werd de trein buiten het perron neergezet, en zodoende was het nog even klimmen om de trein weer in te komen.

DSC_8769 by Koen langs de baan, on Flickr
Zoals eerder gezegd reed het blauwe zonnetjesrijtuig voor het laatst. Dit rijtuig wordt binnen niet al te lange tijd gesloopt, en zodoende heb ik er een aantal foto's van gemaakt, mede omdat het best een bijzondere verschijning is.

DSC_8779 by Koen langs de baan, on Flickr
Net buiten station Beekbergen was een filmploeg bezig met opnames. Hierbij is een aanrijding met een andreaskruis in scène gezet.

DSC_8836 by Koen langs de baan, on Flickr
Omdat we op de heenweg veel tijd hadden verloren, konden er verder geen fotostops meer gedaan worden. Op Apeldoorn was het daarom een kwestie van een snelle locwissel, en als de sodemieter vertrekken om weer op tijd in Amsterdam te zijn. Er moest immers ook nog een flinke groep roze mannen en vrouwen mee terug naar Duitsland. Hier in de ingraving bij Assel. Echter nu alles weer voorspoedig leek te gaan, kwam Murphy met zijn wet weer om het hoekje kijken. De snelschakelaar van de 9908 wilde niet meer opkomen en zodoende moest de trein worden stilgezet. Na ongeveer een kwartier was de loc weer opgebouwd en konden we de rit vervolgen.

DSC_8877-bewerkt-2 by Koen langs de baan, on Flickr
Omdat het blauwe rijtuig spoedig een eenmalige ontmoeting met de schredder zal ondervinden, wilde ik nog wat foto's maken. Door het harde schudden van de trein zijn deze niet echt fraai geworden, maar in het rijtuig erna konden wel aardige foto's gemaakt worden. De luxe stoelen zaten heerlijk, kan ik je zeggen.

DSC_8889-bewerkt by Koen langs de baan, on Flickr
Deze twee interieurfoto's zijn zgn. HDR foto's, hierbij heb ik drie belichtingen gemaakt en die vervolgens weer in elkaar gedraaid met photoshop. Op youtube staat daar veel uitleg over.

DSC_8906 by Koen langs de baan, on Flickr
Helaas was onze zitplek iets minder luxe uitgevoerd, maar ook de tweede klas banken zaten best behoorlijk.

DSC_8925 by Koen langs de baan, on Flickr
Omdat de ramen van het rijtuig vrij ver open konden, was het vaak dringen in het gangpad om naar buiten te kunnen kijken. Uiteraard wel oppassen dat je binnen PVR blijft, anders zou de rit een stuk triester zijn geëindigd. Het perspectief voor deze foto vond ik wel grappig  :D

DSC_8929 by Koen langs de baan, on Flickr
Na veel grauwe luchten, kwam aan het einde van de dag nog even het zonnetje om de hoek.

DSC_8938 by Koen langs de baan, on Flickr
Locon's 9908 hield zich prima op het laatste stuk, en langzaam kwamen we dichterbij onze eindbestemming Amsterdam.

DSC_8970 by Koen langs de baan, on Flickr
De trein zou vervolgens weer naar de Zaanstraat vertrekken, en zodoende werd nog een plaatje geschoten vanaf spoor 5. Helaas stopte de trein net buiten de kap, zodat een sfeerfotootje onder de oude kap niet mogelijk was. Al met al toch niets te klagen, want de rit was super georganiseerd! Ik zeg houden zo, wat mij betreft een succes!  :)

Groet,
Koen

Re: RailExperts excursietrein ter gelegenheid van 175 jaar spoor
Een rit met hindernissen dus, maar daarom niet minder geslaag als ik je verslag mag geloven.

Hartstikke bedankt voor het maken en plaatsen van deze reportage :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Re: RailExperts excursietrein ter gelegenheid van 175 jaar spoor
Erg leuk verslag en mooie foto's Koen! Het lijkt wel niet zo druk te zijn geweest, of heb je de andere reizigers deskundig buiten beeld gelaten?

Vriendelijke groet

Frank
Re: RailExperts excursietrein ter gelegenheid van 175 jaar spoor
Leuk verslag Koen! Super dat de 9802 het stukje vanaf Apeldoorn tot Beekbergen mocht doen. Bij het plaatje met de Ost-V100, Hippel en reeks 62 mag je best alle 3 oudjes noemen hoor.
Re: RailExperts excursietrein ter gelegenheid van 175 jaar spoor
En de V100 is met bouwjaar 1973 ook bepaald niet de jongste meer.
Re: RailExperts excursietrein ter gelegenheid van 175 jaar spoor
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: RailExperts excursietrein ter gelegenheid van 175 jaar spoor
Mooi verslag Koen,

Bedankt voor de foto-shoot.

Leuk buitenkansje.....

Groeten,

Jan
Re: RailExperts excursietrein ter gelegenheid van 175 jaar spoor
Koen,
Dank voor het delen van deze trip.

Mooi vastgelegd  :thumbup:

Groet,

Erik
Re: RailExperts excursietrein ter gelegenheid van 175 jaar spoor
Hoi Koen,

bedankt weer voor de leuke bijdrage!!

Groetjes Dennis
Re: RailExperts excursietrein ter gelegenheid van 175 jaar spoor
Heel mooi verslag! ik heb genoten van de foto s!!

Met vriendelijke groet

Danny