Hallo allemaal,
Al een tijd stil in dit topic. Maar ik leef nog, dus we gaan der weer even een update door gooien!
We zijn weer een stukje verder met de O&K RLC1:
Mooi zwarte bel gevonden bij een soort garageverkoop.... :-D
Opgeknapte onderdelen. Zoek nog een komplete koperen oliekraan... maar dat zal wel lukken.
Gashandle.... Interessante konstruktie!
Binnenkant
Een aantal onderdelen zijn niet meer aanwezig en moeten nagemaakt worden. Dit deeltje heb ik eenvoudig van een schroef gemaakt... Zo zou het ook in vroeger dagen gedaan kunnen zijn als men geen uitgebreide werkplaats ter beschikking had...De staande boormachine was hierbij echter wel handig...
De meenemer in de deksel van de bak zat helemaal vast... Een beetje olie, tijd en gepast zinvol geweld en ze is weer los....
Ook de meenememr voor de voor- en achteruit was door de voor-voorbezitter al uitgebouwd en zat helemaal vast. Een weekje in de dieselolie doet wonderen. De lasnaden verraden dat de gaffel gebroken is geweest. Waarschijnlijk bij het uitbouwen?
Het gat voor de spie was namelijk door de laswerkzaamheden te klein geworden en moest worden uitgeboord
De gaffel is weer ingebouwd.
Ook de stang is gemonteerd.
De handle moet later nog gemonteerd worden.
De complete versnellingsbak in beeld...
Eeeeehh... Hier hebben we toch echt weer de bouwbeschrijving van de O&K kit nodig!
Proefpassing... Gelukkig ontbreken er ook hier weer geen vitale onderdelen....
Ook hier moesten een paar kleine onderdeeltjes gemaakt worden. De asjes zijn simpel gemaakt van oude rollenlager-rollen... :-D
Leuk detail: de 2 zijden van een olievuldeksel...
Zoals denk ik wel bekend, vind ik het erg belangrijk zoveel mogelijk originele onderdelen bij de revisie te behouden. Ook wil ik alle originele bouten en moeren weer gebruiken tenzij het echt niet meer gaat. Deze 2 van de oliedeksel waren totaal verroest en niet meer met een moersleutel los te draaien. Ik ben in onze grote voorraad oude boutjes gaan zoeken maar vond er niet direkt twee met de goede afmetingen en draad (typisch!)
Boutjes dus gereinigd en met de hamer koudgesmeed en nog een beetje bijgevijlt en voila. De boutjes zijn een sleutelmaat kleiner maar weer bruikbaar.
En opgeknapt.
Alle bouten, moeren en ringen die nodig zijn voor het monteren van de versnellingsbakdeksel en de schenen voor de aslagers heb ik schoongemaakt, ontroest, gangbaar gemaakt en een eerste verflaagje gegeven. Erg veel werk wat me het grootste deel van de dag gekost heeft.
Aan het eind van de dag nog even de radiateur bekeken. Daar zat veel troep in, kalkafzetting (hele brokken) en roestige spijkers en.... natuurlijk weer een oud vogelnestje! Door het gat van de waterleiding en de vorm van de bovenkant heeft de radiateur ook wel wat van een vogelhuisje dus je kunt het onze gevederde vrienden niet kwalijk nemen... :-D In de onderste waterleiding zitten gaten, die moeten gerepareerd worden.
Afgelopen weekend was het Werkweekend. Ikzelf was er helaas niet, maar deze week komen nog foto's van Arnoud. Zondag komen de foto's van mij, ik ga zaterdag weer naar Harskamp om met Arnoud en nog een speciale spoorbengel van dit forum te klussen