Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Decauville Spoorweg Museum - Het Einde... Museumdag 19 juli, laatste kans!!!

Gestart door wesleycockerill vrijdag 05 oktober 2012, 21:02:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decauville Spoorweg Museum - Het Einde... Museumdag 19 juli, laatste kans!!!
Hallo allemaal,

Ons museum vraagt om bekendheid. We zitten namelijk erg krap met medewerkers, we hebben 3 vaste machinisten voor 250 dagen per jaar. Mensen die tijd over hebben en zich geroepen voelen om een aantal keer voor machinist te spelen, kunnen zich aanmelden bij onze voorzitter. decauville_nl [at] yahoo.com  Dit houdt een paar dingen in:

Voordat de dienst begint aanwezig zijn.
Vriendelijk zijn tegen de meerijdende mensen. (Dit staat hoog in het vaandel!)
Verantwoordelijk omgaan met het materieel
Aan het eind van je dienst de trein weer netjes wegzetten.
Werkplaats afsluiten

Mocht je een dag ingeroosterd staan maar wegens omstandigheden niet kunnen, meld je dit tijdig bij de voorzitter of bij andere machinisten, onder het motto: The train must go on!  8)

Dus, mensen die niks te doen hebben op sommige dagen en dan achter de geraniums zitten, dit is leuk!
Voor foto's, info ed. kunt u terecht op www.decauville.nl

Groetjes Wesley


Edit Gerard: mailadres aangepast
Re: Decauville Spoorweg Museum - Oproep
Het is misschien verstandig om even een linkje plaatsen naar de site van Decauville Spoorweg Museum, zodat eventuele geïnteresseerden eerst eens kunnen zien wat dit museum is, waar het staat en ook wat meer info over het museum zelf kunnen zien.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Oproep
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Decauville Spoorweg Museum - Oproep
zou dit het linkje zijn?
http://www.decauville.nl/
Cees
Re: Decauville Spoorweg Museum - Oproep
Jammer het zover weg is voor mij. Ik rijd wel eens op het echte spoor met railvoertuig maar smalspoor zou ook wel tof zijn.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Oproep
Re: Decauville Spoorweg Museum - Oproep
Excuses, het is hetgoede linkje.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Lokdossier
Een nieuw verschijnsel op deze pagina is het Lokdossier. Bij dit onderwerp geven we informatie over onze locomotieven. Hierdoor krijgt u een goede indruk waarvoor ons materieel in vroeger tijden werd gebruikt. Het Lokdossier komt iedere maand met een andere locomotief.

DSM lok 497: Brigadelocomotief.



Deze locomotief is in 1915 gebouwd door Henschel & Sohn te Kassel. Zij heeft dienst gedaan bij de Deutsche Heeresfeldbahn. Deze eenheidslocomotieven waren bedoeld voor het transport van munitie, materialen en manschappen achter de linies in de Eerste Wereldoorlog. Van dit type locomotief worden tussen 1905 en 1919 circa 2500 stuks gebouwd.

Onze Brigadelok heeft waarschijnlijk dienst gedaan in Frankrijk. Na staking van de vijandelijkheden in Europa is de loc, samen met nog een hele partij zusterloc's als herstelbetaling naar Engeland geleverd. In de 20er jaren worden de Feldbahnloc's gekocht door een Portugese Planter en naar donker Afrika verscheept. Een andere bron meld dat de loc's direct vanuit Frankrijk naar Afrika zijn verkocht. Onze loc werd daar als No.9 ingezet op de uitgestrekte plantagesporen van de Sena Sugar Estates, aan de oevers van de Zambesi in Moromeu, Mozambique. Ze wordt hier van allerlei overbodige tierenlantijnen ontdaan, zoals de zanddommen....


De loc op de Sena spoorlijn

Rond 1975 doen de communisten een greep naar de macht en stopt de burgeroorlog alle produktie. De enorme fabrieken raken in verval.
In 1998 wordt Sena 9 samen met een grote partij ander 'Feldbahns' en engelse locjes naar Engeland gehaald door verzamelaar van stoomtractoren P. Court. Hij moet ook de loc's overnemen als hij de bij de Sena ruim aanwezige antieke stoomtractoren wil kopen. De locomotieven worden gestald in een oude groeve in Warwickshire. Vandaar worden de locs over heel Engeland en naar Duitsland en Zuid-Afrika doorverkocht. No. 9 wordt samen met Sena No.1 gekocht door een particulier in Cornwall waar No.9 een kommervol bestaan in de open lucht leidt.



De loc in Engeland

No.1 wordt verkocht aan de Penhryn Railway Group en de No.9 aan ons Decauville Spoorweg Museum.
Een apart verhaal vormt het transport van de locomotief vanuit Cornwall naar Harskamp. Zeer dankbaar zijn wij alle betrokkenen voor de fantastische inzet tbv het transport van de locomotief. Dit werd geheel verzorgt door de transportgroep DVVO van de Nederlandse Krijgsmacht die de loc ophaalden in Engeland, en ter plekke het hijsen en het transport naar een overlaadpunt hebben geregeld. In Harskamp nam de Genie uit Wezep het hijsen voor haar rekening.
Dit alles is voor ons van onschatbare waarde en zonder deze inzet zou verwerving van de locomotief door ons museum vrijwel niet mogelijk zijn geweest.

Na inspectie bleek de lok in een betere staat dan we dachten. Een interessant idee is om de lok in haar Sena toestand te bewaren. Bedrijfsvaardige renovatie zit in de planning voor deze lok. Inspectie van de ketel moet uitwijzen of deze nog bruikbaar is.



Re: Decauville Spoorweg Museum - Museumdag 20 oktober!
Opgelet! Zaterdag 20 oktober laatste museumdag van 2012 bij DSM!!!

Op 20 oktober houden wij onze laatste museumdag van dit jaar. Met een 2 tal personentreinen en een aantal demonstratietreinen rijden wij tussen 11.00 en 16.00 weer over het museumpark van het ISK.

Op deze dag ishet mogelijk om de anders niet toegankelijke werkplaats te bezoeken

Hopelijk tot ziens in Harskamp!
Re: Decauville Spoorweg Museum - Revisie O&K MV2
Sinds een aantal weken word onze O&K MV2 voorzien van een nieuw verfje. De staat was matig te noemen. Nadat de kap geplamuurd is werd gisteren de eerste verflaag aangebracht.









Foto''s Arnoud Bongaards
Re: Decauville Spoorweg Museum - Revisie O&K MV2
Ziet er goed uit.

Tony
Re: Decauville Spoorweg Museum - Revisie O&K MV2
mooi gelukt zeg

mvg danny
Re: Decauville Spoorweg Museum - Revisie O&K MV2
Danku,

De loc is nog niet klaar, het frame krijgt nog een nieuwe verflaag, en er komt nog een fabrieksplaat op  ;)

Op stoomgebied zijn we lekker bezig. Inmiddels word aan alle 3 de stomers gewerkt. Onze nieuwe medewerker Bob houdt zich bezig met de HFB 498 (zie artikel hierboven). Alles rustig aan, het is een meerjarenproject O:-D. Onze medewerker Johan houdt zich bij hem thuis bezig met de Henschel Fabia en onze Dinky Toy, de 400mm stoomloc die van Lauby's Baumschul Gartenbahn komt. Die laatste is bedrijfsvaardig.

Dinky Toy

Aan de Henschel Fabia zit nog veel werk. Deze loc is door het autotron vernield... Men bouwde er een motor in en vernielde hiermee de ketel... Maar als we zo doorgaan hebben we over 15 jaar 3 stoomlocs op de baan  :D. Maakt niet uit, er zit geen haast in, we zijn al blij dat er wat gebeurd.


de Henschel Fabia

Ook aan de dieselvloot word hard gewerkt. Onze O&K RLC1 die als bouwpakket in de collectie kwam, word weer opgebouwd. Verwachting is dat de loc dit jaar en ook volgend jaar niet af komt  O:-D


Daarnaast zijn we bezig met een bijzondere loc, de Semi Moes uit belgie. Een aparte loc, dat zie je wel  ;). Maar daarom niet minder bijzonder!


Dat was de update van deze week. Sinds kort zijn wij ook actief te volgen op Facebook. Hier ook een wekelijks verslag van werkzaamheden, aankondigingen evenementen ed.

Groetjes
Re: Decauville Spoorweg Museum - Update 30-10-12
Leuke update.
Ik blijf het volgen :thumbup:

Tony
Re: Decauville Spoorweg Museum - Rijzeizoen voorbij
Hallo allen

Ons rijseizoen is weer voorbij. Met ongeveer 250 dagen denk ik dat we mogen terugkijken op een geslaagd jaar. Vooral het zomerweekend werd goed bezocht. In samenwerking met het museumpark ISK kwamen er zo'm 3000 bezoekers naar het park.

Goed, een mooi plaatje, en in April rijden we weer.  ;)


Re: Decauville Spoorweg Museum - Update 30-10-12
Als je echt meer naamsbekentheid aan deze vorm van de hobby wil geven dan mag je dat dan ook wel op andere forums uitdragen. Wie weet levert het nog wat op ook.
SK
Re: Decauville Spoorweg Museum - Update 30-10-12
Weet je er nog meer dan NMLD, Beneluxspoor en Kiplore.de? Daar zitten we al
Re: Decauville Spoorweg Museum - Lokdossier November
Hierbij deel 2 van het Lokdossier.



Deze maand is loc nr. 12, "Bartje" aan de beurt. Deze Diema DS30/1 is in 1955 gebouwd door de Diepholzer Maschinen Fabrik. De serie DS30 heeft een gewicht van 6 ton en een vermogen van 37.5 PK. Ze werden ...voorzien van een 3 Diema motor. Echter, veel locs van Diema werden later voorzien van een Deutz motor. Ook deze. Ze is voorzien van een 3 cillinder luchtgekoelde 4takt Deutz dieselmotor met cardanaandrijving.

Deze 3 cilinder diesellocomotief van het type 30DS werd in 1955 gebouwd. De loc werd met een spoorwijdte van 550 mm geleverd aan IVB te Zwolle die de loc weer doorzond naar de Staatsmijn Hendrik. De Hendrik te Brunssum, die van 1915 tot 1963 in productie was, leverde voornamelijk gasrijke vetkolen voor de cokesproductie. In 1963 werd de Staatsmijn Hendrik geïntegreerd met de Staatsmijn Emma.

De loc heeft een verzwaard motorkapfront en achterschot zodat ons vermoeden is dat ze met mijnhoutwagens gerangeerd heeft op de bovengrondse mijnsporen van de Hendrik. Door het verzwaarde plaatwerk konden de wagens geduwd worden zonder koppelstang door de loc direct tegen de -over de lorrie uitstekende- boomstammen te duwen. Ook is de cabine iets versmald en verlaagd, mischien vanwege een krap vrije ruimte profiel op de mijn.

Daarna is de loc verkocht aan Steenfabriek 'De Rietschoof' te Aalst-Nederhemert waar ze ongetwijfeld voor het vervoer van klei heeft dienstgedaan en de daar aanwezige Henschel stoomlocomotief afloste. Ook de Henschel belande in de collectie en is nu onze stoomloc 43. Jaren later duikt de loc op bij machine handel Aarts te Ammerzoden. Hier is de loc geheel gereviseerd en krijgt de naam 'Bartje'

Tot slot koop HAK pijpleidingen de loc en gebruikt haar bij een werk in het Westland. Nadat we eerst al een tweetal schamellories hadden verkregen konden we een aantal jaren geleden ook de loc in bruikleen van HAK overnemen en in Elst komen ophalen. Het is met 30pk de sterkste diesel in de collectie.

HUIDIGE STAAT / TOEKOMSTPLANNEN

Bijzonder aan deze loc is toch haar bovengrondse mijn-verleden. De locomotief is uiterlijk en innerlijk in een mooie staat bewaard en is dienstvaardig. De loc blijft in haar huidige staat geconserveerd. Samen met de twee bijbehorende Hak schamelwagens voor het vervoer van buizen vornt de loc een 'ensemble'.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Lokdossier November
Jouef maakte ook de smalspoor Decauville lokjes en rijtuigen in HOe. Voor degenen die dit na willen bouwen. :)
Re: Decauville Spoorweg Museum - Lokdossier November
Klopt, die hebben we ook in de collectie  :D. Het model dan, de echte helaas niet.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Lokdossier November
Leuk klein lokje bartje.

Tony
Re: Decauville Spoorweg Museum - Lokdossier November
Klein???  :?

Ding weegt 6 ton, heeft 37.5 PK en dus is ie niet KLEIN  8)
Re: Decauville Spoorweg Museum -Update O&K RLC1
Update O&K RLC1

Citaat van: ArnoudDonderdag 15 november weer gesleuteld aan de Montania.


Zo zag de uitlaatzijde eruit bij de in de cilinderkop. De klep is verwijderd en ik heb flink moeten hakken om de koolaanslag te verwijderen.


Dat ziet er al een stuk beter uit....


De kleppen zijn geschuurd.


Deze tuimelaar liep erg zwaar. Omdat het koperen lagertje iets naar buiten was uitgelopen klemde de tuimelaar. Na een klein beetje vijlen was ook dit probleem weer opgelost.


De kop met links de as voor de tuimelaar.


Evert-Jan met de O&K verstuiver in de tester... helaas werkte de tester een aantal weken geleden ineens niet meer en Evert-Jan doet sindsdien veel moeite deze weer te repareren. Nadat het apparaat geheel was nagezien volgde deze test met de O&K verstuiver....helaas zonder positief resultaat.... maar ook dit probleem zal uiteindelijk wel weer opgelost worden..  (iemand hier verstand van deze dingen?)


Het originele zitje van de loc ontbreekt en dit exemplaar heb ik op de rommelmarkt gekocht. Hier ontroest en geolied.


Overzicht van de "Baustelle". De verf van de wielbanden is verwijderd en zijn weer blank. Dat oogt meteen een stuk beter.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Namaak stickers Heibedrijf Veenstra
Hallo. Gisteren weer werkdag op de Harskamp. Arnoud is druk bezig geweest. Ook is ie aan het proberen stickers na te maken. Mocht iemand een afbeelding van een goede sticker hebben horen we dat graag:

Citaat van: ArnoudWerken aan de renovatie van de MV2 thuis achter de computer.. :D  De vergane sticker achterop wil ik  namaken. Een eerste probeersel stemt hoopvol. Moeilijk wordt de afbeelding van de heimachine links op de sticker.... (welke afbeelding van welke heimachine??  :| Ja precies...)

Re: Decauville Spoorweg Museum - Update O&K RLC1
Citaat van: wesleycockerill op vrijdag 05 oktober 2012, 21:02:35
Hallo allemaal,

Ons museum vraagt om bekendheid. We zitten namelijk erg krap met medewerkers, we hebben 3 vaste machinisten voor 250 dagen per jaar. Mensen die tijd over hebben en zich geroepen voelen om een aantal keer voor machinist te spelen, kunnen zich aanmelden bij onze voorzitter. decauville_nl [at] yahoo.com  Dit houdt een paar dingen in:


Je zou je bericht ookm eens bij andere forums en bij de bladen kunnen aanbieden! Misschien dat die ook nog wat voor je/jullie kan/kunnen betekenen!?
SK
Re: Decauville Spoorweg Museum - Update O&K RLC1
Aah.... een sticker uit mijn eerdere woonplaats. Volgens mij is datbedrijf overgenomen door een ander uit Friesland. Vraag eens aan Dp (Peter) die zijn vader moet dit zeker weten. Zelfs ik ken dat bedrijf nog, misschien dat hij er nog ergens een foto van heeft.
SK? Weer terug van weggeweest? :-)

grt, JW (ja die)
Re: Decauville Spoorweg Museum - Update O&K RLC1
Ben niet weggeweest! Hooguit een paar maanden met vacantie ( nee niet op staatskosten :))
Re: Decauville Spoorweg Museum - Update O&K RLC1
Staatskosten :-) grijns.... dat bedoelde ik ook niet... Leuk dat ik je weer eens spreek!

grt, JW
Re: Decauville Spoorweg Museum - Update O&K RLC1
We zitten al op alle spoorfora SK ;)
Re: Decauville Spoorweg Museum - Onderhoud materieel
Een aantal locs krijgt de komende tijd een schoonmaakbeurt. Voor sommige was dat hard nodig.

Citaat van: ArnoudDe Jung is nu wel zo'n beetje gereed. Een poetsbeurt met afgewerkte motorolie was de final touch. De loc is nu weer fris opgeknapt zonder dat ze er al te erg opgeknapt uitziet.... :-D







De Spooriizer Railtractor is na jaren uitlaatroet, poetsen met olie en stof vangen ook niet meer zo fris en krijgt een schoonmaakbeurt. Ik hoopte dat in een middag te klaren maar daar moet ook iets meer werk in.








Na een paar uurtjes begon het er iets beter uit te zien....

Wordt vervolgd....

Groetjes
Re: Decauville Spoorweg Museum - Onderhoud materieel
Hallo allemaal,

Sommigen zullen wel weten dat het flink gesneeuwt heeft. Ook in Harskamp ontkwamen we er niet aan, Arnoud startte de Jung EL110 en ging even in de weer met een kipkarrentrein. Dat leverde dit mooie plaatje op:



Helaas kwam hij niet ver, vanwege de sneeuw slipte de loc na zo'n 250 meter :?. Loc en kipkarren maar terug gezet.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Winterplaatje
Je zal zand op de rails moeten strooien.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Winterplaatje
Klopt, is ook gebeurd. Echter weegt een trein van 11 kipkarren waarvan 2 gevuld nogal veel. Normaal gesproken moet deze lok t zat kunnen, 2 cillinder 12 pk, maar de sneeuw was haar de baas ;)
Re: Decauville Spoorweg Museum - Winterplaatje
Hallo allen,

Alweer een tijdje geleden sinds de laatste update, maar in februari staat het werkweekend op programma

16 & 17 FEBRUARI WERKWEEKEND!!!
Op deze dagen zijn belangstellenden welkom om de handen uit de mouwen te steken, gewerkt word onder andere aan de afwerking van de spoorbaan. In de keetwagen zal de kolenkachel branden voor het veldspoor sfeertje. Natuurlijk kan er ook even gereden worden met  de treinen.

Iedereen is welkom, meld je wel even als je komt, dan houden we rekening met je komst, omdat het museumpark niet open is.







Grusse Wesley
Re: Decauville Spoorweg Museum - Weer even een update
Hallo allemaal,

Al een tijd stil in dit topic. Maar ik leef nog, dus we gaan der weer even een update door gooien!
We zijn weer een stukje verder met de O&K RLC1:


Mooi zwarte bel gevonden bij een soort garageverkoop.... :-D




Opgeknapte onderdelen. Zoek nog een komplete koperen oliekraan... maar dat zal wel lukken.


Gashandle.... Interessante konstruktie!


Binnenkant






Een aantal onderdelen zijn niet meer aanwezig en moeten nagemaakt worden. Dit deeltje heb ik eenvoudig van een schroef gemaakt... Zo zou het ook in vroeger dagen gedaan kunnen zijn als men geen uitgebreide werkplaats ter beschikking had...De staande boormachine was hierbij echter wel handig...


De meenemer in de deksel van de bak zat helemaal vast... Een beetje olie, tijd en gepast zinvol geweld en ze is weer los....


Ook de meenememr voor de voor- en achteruit was door de voor-voorbezitter al uitgebouwd en zat helemaal vast. Een weekje in de dieselolie doet wonderen. De lasnaden verraden dat de gaffel gebroken is geweest. Waarschijnlijk bij het uitbouwen?


Het gat voor de spie was namelijk door de laswerkzaamheden te klein geworden en moest worden uitgeboord


De gaffel is weer ingebouwd.


Ook de stang is gemonteerd.


De handle moet later nog gemonteerd worden.




De complete versnellingsbak in beeld...


Eeeeehh... Hier hebben we toch echt weer de bouwbeschrijving van de O&K kit nodig!   :D






Proefpassing... Gelukkig ontbreken er ook hier weer geen vitale onderdelen....


Ook hier moesten een paar kleine onderdeeltjes gemaakt worden. De asjes zijn simpel gemaakt van oude rollenlager-rollen...  :-D




Leuk detail: de 2 zijden van een olievuldeksel...


Zoals denk ik wel bekend, vind ik het erg belangrijk zoveel mogelijk originele onderdelen bij de revisie te behouden. Ook wil ik alle originele bouten en moeren weer gebruiken tenzij het echt niet meer gaat. Deze 2 van de oliedeksel waren totaal verroest en niet meer met een moersleutel los te draaien. Ik ben in onze grote voorraad oude boutjes gaan zoeken maar vond er niet direkt twee met de goede afmetingen en draad (typisch!)
Boutjes dus gereinigd en met de hamer koudgesmeed en nog een beetje bijgevijlt en voila. De boutjes zijn een sleutelmaat kleiner maar weer bruikbaar.


En opgeknapt.






Alle bouten, moeren en ringen die nodig zijn voor het monteren van de versnellingsbakdeksel en de schenen voor de aslagers heb ik schoongemaakt, ontroest, gangbaar gemaakt en een eerste verflaagje gegeven. Erg veel werk wat me het grootste deel van de dag gekost heeft.






Aan het eind van de dag nog even de radiateur bekeken. Daar zat veel troep in, kalkafzetting (hele brokken) en roestige spijkers en.... natuurlijk weer een oud vogelnestje! Door het gat van de waterleiding en de vorm van de bovenkant heeft de radiateur ook wel wat van een vogelhuisje dus je kunt het onze gevederde vrienden niet kwalijk nemen... :-D In de onderste waterleiding zitten gaten, die moeten gerepareerd worden.

Afgelopen weekend was het Werkweekend. Ikzelf was er helaas niet, maar deze week komen nog foto's van Arnoud. Zondag komen de foto's van mij, ik ga zaterdag weer naar Harskamp om met Arnoud en nog een speciale spoorbengel van dit forum te klussen  8)
Re: Decauville Spoorweg Museum - Weer even een update
Er word zo te zien hard gewerkt
Echt mooi dat je ons laat zien wat er allemaal gedaan word
Komt heel wat bij kijken om zo n loc goed te restaureren

Mvg Danny
Re: Decauville Spoorweg Museum - Weer even een update
Leuk Wesley!
Heb zin in volgende week!
Re: Decauville Spoorweg Museum - Weer even een update
DAnkjullie wel

@danny : we repareren.altijd aleen de motor en bak, uiterlijk bijna nooit
@koen : jazeker ik ook!
Re: Decauville Spoorweg Museum - Foto's van werkweekenden
Hoi allemaal,

Arnoud had ook nog foto's gemaakt de afgelopen weken, die plaats ik hier

Citaat van: Arnoud15,16 en 17 februari werd er gewerkt in Harskamp. Niet heel veel foto's gemaakt. Veel werkzaamheden waren ook niet echt spectaculair maar zeer nuttig, zoals het opruimen van de werkplaats/locloods.


Een SCHOEMA opgebokt. Dit is nodig om de flenzen iets af te schuinen.... Gewoon de wielen laten draaien en dan de flex erop met een schuurschijf....


Jan bezig met de gashandle van de O&K MV2




Deze rekkenwagen en ook nog ander ex steenfabriekmateriaal gaat binnenkort verhuizen naar een andere locatie.... Daarover later meer.








Nieuwe belading voor de munitietrein.

Geklust aan de O&K RL1c is er ook:

http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=12&t=2505&start=40



Op zaterdag 23 februari wederom een werkzaterdag met hulp van Wesley en Koen. Voornamelijk wat rangeerklussen....


Buiten was het koud...De kolenkachel was warm.. een eitje daarop bakken wilde helaas niet echt lukken...




Jeugdopleiding door de jeugd..  :-D




(c) A. Bongaards
Re: Decauville Spoorweg Museum - Nog wat foto's van werkweekenden
Leukleuk!!
Re: Decauville Spoorweg Museum - Nog wat foto's van werkweekenden
Inderdaad, een hele leuke fotoserie :thumbup:.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Nog wat foto's van werkweekenden
Mooie foto s weer :)
Die bom is ontmanteld hoop ik  >:-D

Mvg Danny
Re: Decauville Spoorweg Museum - Nog wat foto's van werkweekenden
@Koen: Dankje, de fotos van ons zag ik ook vandaag pas  :D. Gelijk even hier gezet

@Gerard: Dankuzeer, namens Arnoud

@Danny: Ik wist dat IEMAND die vraag ging stellen :D Ja hij is ontmantelt. Er is een vierkant gat van ongeveer een A3 papiertje ingemaakt, dus de enige BOEM die dat ding nog doet is als ie van de wagon afvalt  :mrgreen:
Re: Decauville Spoorweg Museum - Foto's Museumweekend
Citaat van: ArnoudHet voorjaars Museumweekend zit er weer op. Helaas was het inderdaad niet erg druk bezocht. Daardoor hebben de aanwezige medewerkers wel veel tijd in allerlei nuttige klussen kunnen steken. Zo is er onder andere gewerkt aan de O&K RL1, is de SCHOEMA die we weer gaan gebruiken voor de personentrein in 2 avonden geschilderd en een accudruppellader ingebouwd, moesten we een wisselreparatie uitvoeren, zijn bij de 3 SCHOEMA locs de versnellingbakken nagezien en zonodig met olie bijgevuld en gesmeerd, de cardans nagevuld, treinen omgerangeerd, lekbakken opgeschoond in de werkplaats etc.















MEER FOTOS HIER:  http://www.decauville.nl/evenementen-foto-s/museumweekend-4-2013/

Groetjes
Re: Decauville Spoorweg Museum - Foto's Museumweekend!
Netjes geverfd ;)
Jammer dat er weinig bezoekers waren maar wel weer mooi dat er veel tijd was om weer lekker te sleutelen
Goed bezig heren

Mvg Danny
Re: Decauville Spoorweg Museum - Foto's Museumweekend!
Inderdaad jammer, maar het weer was ook niet echt uitnodigend voor buitenactiviteiten.
Re: Decauville Spoorweg Museum - Foto's Museumweekend!
Tijdens het museumweekend in juli vorig jaar hadden we op een dag 3000 bezoekers. Dat is natuurlijk absurd veel, en je moet steeds uitkijken met rangeer bewegingen. Dan is dit wel fijner :)
Re: Decauville Spoorweg Museum - Foto's Museumweekend!
Mooie reportage weer Wesley

Ze hebben daar toch prachtig materiaal ,al die kleine lokjes.

Tony
Re: Decauville Spoorweg Museum - Weer gewerkt aan de O&K!
Citaat van: Arnoud

De afgelopen tijd is er weer geknutseld aan de RL1. Hieronder weer de plaatjes:










Er ontbreekt een aftapleiding voor motorolie. Tot de tijd dat we een nieuwe leiding hebben gemaakt (het ontbreekt even aan het juiste materiaal) een eenvoudig afsluitdekseltje gemaakt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het afgelopen Museumweekend hebben Vincent en Edwin (beroepssleutelaars!) een enorme slag geslagen en hebben de versnellingsbakdeksel gemonteerd, de bak ingehesen, aan de motor vastgezet en bak en motor op het frame gemonteerd. Edwin heeft het versnellingswiel opgebouwd. Jan vet het frame in waar de bak gemonteerd moet gaan worden. De plaatjes:



















Re: Decauville Spoorweg Museum - Foto's Museumweekend!
Ziet er al netjes uit

Ik ben benieuwd hoe die er uiteindelijk uit komt te zien Wesley ;)

Mvg Danny
Re: Decauville Spoorweg Museum - Weer gewerkt aan de O&K!
Dan kom je toch een keer langs als ie af is! ^^