Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

+ van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa

Gestart door Wijbe zondag 30 september 2012, 22:16:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
+ van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Heren, en vrouwen,

Uit een msn gesprekje ontstond het idee om een stam te voeden via een functiedecoder. Echter er zijn alleen 1 polige koppelingen beschikbaar.

Voor de ledstrip zit een weerstand en gelijkrichter, op de ledstrip zit een condensator.

Is het mogelijk om zonder geflikker de + van de ledstrip aan te sluiten op een functiedecoder uitgang, en de retour via de massa van het spoor te laten gaan?

Zelf vermoed ik van niet omdat je nu maar een deel van de spanning hebt?
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Beste

Wat is er op tegen om een extra draadje (zwarte kleur) te trekken van wagon naar wagon??

teunis
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Daarvoor moet de wagon 'bewerkt' worden met een boor oid, das zonde... :(
:D

Groeten,

Rauke
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Teunis,

Zoals gezegd, 1 polige stroomvoerende koppeling.

Rauke,

Daarvoor hoeft de wagon niet bewerkt te worden hoor :)
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Citaat van: Wijbe op zondag 30 september 2012, 22:40:22
Teunis,

Zoals gezegd, 1 polige stroomvoerende koppeling.

Ja, dat begreep ik wel.
Dus "rood" oftewel voeding via de koppeling en massa via de extra draad. Wordt bij mij veel toegepast.

groeten van teunis
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Nadeel van die draad is dus, moeilijker ontkoppelbaar. Vandaar de gedachtegang om de massa gewoon via het spoor afvoeren. Maar of dit kan?
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Wijbe,

Als de (ESU) blauwe draad over de koppelingen gaat, sluit dan de massa via een diode aan op de baan.
Doe dit in elk rijtuig, dan weet je zeker dat er geen stroompjes de verkeerde kant op gaan en dat zou moeten werken.

Heb ik vorig jaar op de gastendag laten zien, ik heb de wagons dit jaar ook weer bij me!
Als de wiki is omgebouwd zal ik hier ook artikelen over plaatsen.

Je kunt dan ook zonder problemen aan en afkoppelen.

Gr. Fred.
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Blauwe draad over de koppelingen, dan heeft een functiedecoder geen zin lijkt me. Juist de andere draden kun je een functieuitgang mee aan en uit schakelen? De blauwe is de retour.

Zowieso zit voor de ledstrip een gelijkrichter, dus dat zit wel goed neem ik aan?
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Wijbe,

Achter de functie uitgang een relais plaatsen. Dan kun je de baanspanning volledig doorgeven. Dus knippervrij.
Alternatief is met een triac. Ik ben daar mee bezig.
Maar om eerlijk te zijn wordt dat niet compacter of goedkoper.
Dus een printrelais met een functieuitgang schakelen is de makkelijkste oplossing.

Groeten,
Robin
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Niks geen relais.

Als je een goede lichtstrip hebt zit daar een gelijkrichtertje op.(ik gebruik ze van Hufing Tronic
staat in Houten of via dit forum )

Ik heb mijn Alex/Ariva met 3 dubbeldekkers uitgerust met dubbelle lichtstrip in elk rijtuig.

Geschakeld via functie decoder op het zelfde adres als de loc. (incl.diode condensator om knipperen bij slecht contact tegen te gaan).

Met de bekende marklin koppelingen uitgevoerd (dus enkel polig).

En alles werkt hier prima naar wens.

Mvg: Alex
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Ja, op moderne ledstrips zit een complete voeding gebouwd die het Motorola flakkerprobleem afdoende zou moeten oplossen. Indien niet, dan is een klein relais inderdaad een uitstekend idee.
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Alex,

Ik maak ze zelf, kosten per strip; ongeveer 1,50.

Je hebt het over een diode tegen slecht contact? Bedoel je geen condensator?


Henk,

Wat houd die voeding precies in? Alleen een gelijkrichter en condensator of?
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Was ook weer te vroeg wakker Wijbe .....inmiddels aangepast....Thanks.

Mvg: Alex
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Geeft niet Alex :)
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je kunt ook andere koppelingen proberen?
Bijvoorbeeld de viessmann 5048.

Zelf gebruik ik een paar 5071 vierpolige koppelingen, om nog meer te kunnen schakelen, maar deze (ont)koppelen erg slecht!
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Volgens mij heeft marklin ook koppelingen met 2 contacten, kosten alleen exttreem veel. per stuk ca 14,00 euro

teunis
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Al je nou gewoon een kleine gelijkrichtbrug op je ledstrip maakt dan maakt het niet uit hoe je de strip aansluit op je decoder(di 1 draad via de koppelingen naar een fubktie uitgang en de andere draad gewoon naar de massa), en als je dan een elco achter de gelijkrichter maakt zullen je ledjes echt niet gaan knipperen hoor.
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Prima, dat is dus een duidelijk antwoord. Een gelijkbrug zit op de strips, dus zo is het eenvoudig te maken en te schakelen. Vanavond eens testen.
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Hier onder staat er een voorbeeld van , helaas beetje ontduidelijk ,maar je kunt het goed zien.
Aan de onderzijde zit het gelijkrichters blokje waar 2 draadjes uitkomen , hoe je de draadjes aansluit is niet zo van belang .
Als je ze om draaid dan branden ze net zo.



Mvg: Alex
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
die brugjes kan je spotgoedkoop bestellen via internet.Heb ik ook gedaan tesamen met condensatoren SMD van 470 µF/35V .De weerstandjes van 100 ohm bestel ik dan spotgoedkoop in Engeland.
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Johnny,

Zelf bestel ik de gelijkbruggen in NL, klein type voor ongeveer 30 eurocent. Maar moet binnenkort nog wel kleine condensatoren bestellen. Waar gebruik jij de 100 ohm weerstandjes voor? Zelf zet ik een 1k weerstand voor een strip per wagon, maak gebruik van de leds die op een rol van 5m zit.





Geinig, testje gedaan en het werkt ook nog.

Aux uitgang op 1 ingang van de gelijkrichter. Baanmassa, of de puko's op de andere ingang van de gelijkrichter en er blijft een constante spanning achter de gelijkrichter over :) En de ledstrip brand mooi, geen flikkering, en aan en uit te schakelen :)

Dat wordt leuk stammetje bouwen, functiedecoder in een wagon, daar sluitverlichting in. Via 1 polige koppelingen is de hele stam ook nog aan en uit te schakelen :) En dat voor minder dan ?2,50 per wagon :)

Moet maar een handeltje starten, inbouwen interieurverlichting voor ?10,- per wagon (exclusief stroomvoerende koppelingen en stroomafnemers, inclusief ander materiaal :mrgreen:)
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
die weerstandjes zijn gewoon om de laadstroom te beperken.Ik heb ook die rollen van 5 meter.Die kosten amper 1 euro per meter in hong kong.
Re: + van de ledstrip aan functiedecoder, - aan de baanmassa
Kijk dat maakt het leven nog mooier.
Ik heb al stroomvoerende koppelingen op mijn wagons geplaatst.
Goed om te lezen dat het rechtstreeks op de functie uitgang ook werkt.

Wijbe bedankt voor de bevestiging / onderzoek.

Robin