Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Diorama 32x93cm - Loc Depot

Gestart door philippe_007 zondag 30 september 2012, 21:26:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Diorama 32x93cm - Loc Depot
philippe_007
gast

Diorama 32x93cm - Loc Depot
Hey,
ik ben begonnen aan een nieuwe vitrine diorama.
de maten zijn 32x93cm (identiek aan mijn Z-baantje).

Ik heb een draaischijfje op de kop kunnen tikken en van daar is het idee gekomen een loc-depot te maken voor de oude bekende NMBS type 80 (Ex 260) diesel locs.

In bijlage enkele foto's


Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Het Vervolg

Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Nog enkele

Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Hei Philippe

Fantastisch mooi.

teunis
Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Hier nog een update.
Vandaag een stukje kassijweg (kinderkopjes) gelegd. Gemaakt in klei en dan induwen met een rechthoekig mal gemaakt uit plasticcard.

Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Nog enkele foto's

Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Heyy

Ziet er erg mooi uit

Ga je de ondergrond ook nog wat vervuilen met bijvoorbeeld wat olie vlekken of wat slip sporen van de brommers :P


Mvg Danny
Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Danny,

eens de klei droog is dan kan ik de stenen een grondlaag geven, dan de voegen inkleuren en nadien stenen vervuilen.

Er is nog veel werk...

Nog enkele gebouwen maken, de loods binnen en buiten voorzien van wat scenery. Dan enkele bomen maken (zou willen proberen een treurwilg te maken, eens uitzoeken hoe ik dit kan maken om het zo realistisch mogelijk te maken).

En dan de loks vervuilen, op de site van belrail.be zijn er enkele mooie foto's van de type 80 zoals deze er op het einde uitzagen.

Einde van de maand is het Modelspoorexpo in Mechelen (Belgie), het wordt zoeken naar atributen en poeder om te weatheren.

mvg,
Philippe
Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Dat zijn mooie plannen.

misschen een idee om ledjes in de locomotieven te zetten?
Tenzij deze nog moeten rijden dan is dat niet erg handig dat ze aan een kabeltje vast zitten :P.

Als je de loods aan de binnenkant ook voorziet van bijvoorbeeld poppetjes en werkbanken en wat gereedschap kun je deze beter ook verlichten, dan valt het meer op ;).

Mvg Danny
Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Citaat van: oetbeem op vrijdag 05 oktober 2012, 07:41:54
misschen een idee om ledjes in de locomotieven te zetten?

Dan staan alle locs dus altijd aan? :P

Is wel een leuk idee, maar doe er dan meteen een schakelaar tussen (per loc of voor allemaal 1)

Mooi diorama  :thumbup:
Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Hier nog een update:

vrijdag had ik een barst opgemerkt in de weg (drogen van de klei), dus heb ik deze geplakt met houtlijm. Slecht idee, ik hed het beter verder laten drogen en nadien hersteld. Resultaat was een weg met ontzettend veel barsten.
Ik heb dan maar besloten deze gewoon te hermaken, maar nu in architecten karton.
Ondertussen heb ik ook een stukje beton omheining gemaakt, ben best tevreden van het resultaat, moet wel nog verlengt worden en dan schilderen.

Hier de foto's.
Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
nog enkele

Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Prachtig gemaakt Phillipe.

Tony :thumbup:
Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Hoi Philippe,

Zonde dat de weg van klei was gebarsten. Kun je ook een foto laten zien van het malletje dat je gebruikt voor het maken van de kinderkopjes.??

Hoe heb je her reliƫf in het architectenkarton gemaakt??

Groet, Ronald
Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Ronald,

T'ja de klei, maar wel goed dat ik het nu weet dat het niet werkt en dit niet op mijn baan heb, anders was er meer werk verloren.
Het malletje dat ik heb gebruikt is gemaakt uit 0,5mm plasticard, daar het ik een rechthoek van gemaakt van 3x2mm. Ik zal er deze avond een foto van maken en plaatsen.
Je kan natuurlijk ook een messingprofiel gebruiken, maar ik vond niet direct de juiste maat. Binnen 2 weken is het in Mechelen de berusr van Modelspoormagazine, dan ga ik daar nog eens wat grief zoeken.

Het architecten karton is eigenlijk wel een zeer gebruiksvriendelijk materiaal.
Je doet er van een van de zijden de karton van af (kan je er voorzichtig van af scheuren).
Nadien kan je in het zachte gedeelte het relief induwen. Het resultaat zie je boven. Dit systeem gebruiken ze bij ons op de club ook voor straten te maken.

mvg,
Philippe
Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Dit ziet er zeker goed uit.

Het is toch niet erg dat de klei gebroken is! Je kunt de scheuren mooi opvullen met klei en daarna zwart verven zodat het net lijkt of het reparatie is met teer.

De sporen op een rangeerterrein of lok depot hebben meestal geen ballastbed wat hoger ligt dan de rest. Dus je sporen zo ver mogelijk gelijk leggen met de straathoogte (anders moet het personeel ieder ekeer over het spoor klimmen). Dus eigenlijk geen bed onder het spoor maar de sporen uitvullen met stukken kurk of iets anders.

succes.

Oh ja kom anders eens kijken in mechelen waar ik ook ben om demo's te geven (juist hier ben ik ook mee bezig namelijk).

Re: Diorama 32x93cm - Loc Depot
Ik ben vanaf vrijdag aanwezig (helpen opbouwwen) en zaterdag/zondag doen we met de club de catering.
Ah, ben jij van Kees-tools, ik kom sowieso langs uw stand, wil een exemplaar van uw tool om beddings te snijden.

Ik heb daar in het begin ook aan gedacht, maar er waren echt teveel barsten, was niet meer realistisch is. En de depot situeerd zich in de jaren 70, dus toen was het nog wat meer in orde.

mvg,
Philippe