Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

3170 zweedse D109 digitaal

Gestart door JeroenS zondag 30 september 2012, 15:53:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3170 zweedse D109 digitaal
Hier zijn wat foto's van mijn omgebouwde Zweedse D109. Catalogusnummer 3170.

Wat ik erover weet te vertellen:
Dit model werd gebouwd tussen 1986 en 1988.
Andere catalogusnummer waaronder dit model werd aangeboden zijn 3171, dit is een besneeuwde versie, en 2670 en 2870: beide treinsets met drie rijtuigen.
De 3170 heeft oorspronkelijk een wisselstroommotor met driepolig anker en omschakelrelais. De verlichting wisselt met de rijrichting.
Het chassis is hetzelfde als dat voor de Duitse EP2/E32/BR132 werd gebruikt(catalogusnummers: 3179, Primex 3187 e.a.). Ook de zweedse Da is er op gebouwd (cat.nr. GS800, 3018).  Dat zou naar de modelbouwnormen van nu niet meer kunnen!
De 3170 heeft een echt houten ombouw. Dat geeft het model een bijzondere uitstraling. Ik heb mijn exemplaar dit voorjaar omgebouwd. De foto's plaats ik nu vanwege de
vraag van Filipi.

Dit is 'm dan. Let op de sluitseinen, die worden los bijgeleverd. Aan één kant zitten er al gaatjes onder de dakrand om ze in te prikken.


En van de zijkant gezien:


(EDIT!:) Ik heb de ombouwsets 60942 (decoder) en 60943 motor (voor SFCM) gebruikt.
Het ombouwen ging zo snel, dat ik geen foto's van de 'uitgeklede' loc heb.
Hieronder de nieuwe gelijkstroommotor met vijfpolig anker.


De decoder op de plaats van het relais. Dit past heel precies. Ik heb eerst de decoder op de platine gestoken, een hoekje uit een plastic zakje geknipt en als isolatie er omheen gevouwen en daarna het geheel in één keer op zijn plaats geschroefd.
Hier nog een aanzicht van boven:


van de andere kant gezien:


Let op dat alle aansluitdraden voor de extra functies los gesoldeerd en verwijderd zijn. Die passen niet onder de kap.
Nadat deze foto's zijn gemaakt heb ik de oorspronkelijke lampjes nog vervangen door de plastic lampvoetjes met steeklampjes die daarvoor te koop zijn.
Deze lampvoetjes passen heel strak. Ik heb ze rondom voorzichtig wat afgeschuurd en daarna met een telefoontangetje op hun plaats geknepen.
Mijn handelaar heeft met zijn CS de lichtsterkte afgeregeld en nu brandt die mooi constant op een zacht pitje. De loc rijdt nu geweldig!
Misschien dat ik later nog eens een interieurtje maak en cabineverlichting.  De vele ramen lenen zich daarvoor en er is nu voldoende ruimte.
Re: 3170 zweedse D109 digitaal
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: 3170 zweedse D109 digitaal
Ter aanvulling, deze lok werd ook digitaal aangeboden onder het nummer 3670. Mvg.
Re: 3170 zweedse D109 digitaal
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: 3170 zweedse D109 digitaal
Lucien, hier alvast een voorproefje om je te laten watertanden. Mvg.
Re: 3170 zweedse D109 digitaal
Citaat van: KeyWest op zondag 30 september 2012, 17:14:54
Ter aanvulling, deze lok werd ook digitaal aangeboden onder het nummer 3670. Mvg.

Inderdaad, dank voor je aanvulling! Heel mooi dat je de complete set hebt!
De 3670 heeft vast nog een 6080 decoder (met zacht knipperende lampjes als gevolg)?
Re: 3170 zweedse D109 digitaal
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: 3170 zweedse D109 digitaal
Lucien & JeroensS,
Als je loc 3670 en de loc uit set 2670 goed bekijkt kan je kleine wijzigingen constateren op het dak, bv. de pantograaf en een kleine fluit op de 2670. Mvg. 
Re: 3170 zweedse D109 digitaal
Joah!
Die heb ik ook nog ergens in een doos, zelfs dubbel!
Een digi en een ana. Hebben nog nooit een rondje gedraaid, zullen wel vast zitten.
Wim