Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581

Gestart door jeroenk zaterdag 29 september 2012, 21:38:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Hallo,

De wisselstroom versie van LSModels ICRm BDs nummer 44581 is volgens mij al weer uitverkocht.
Nu denk ik eraan om de gelijkstroom versie nummer 44081 om te bouwen naar wisselstroom.

sleper, wielen en....?

iemand ervaring met ombouwen van LS models ?

groeten,
Jeroen
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Bij MTE staat het stoplicht nog op groen. Lijkt dus daar in voorraad te zijn :)
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Wij Wentink staat die ook nog in de webshop

Groet, Ronald
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Ombouw zeer eenvoudig.

Slechts twee zaken nodig:
-een sleper (een korte fluistersleper van Roco past perfect - andere even bijstellen)
-een decoder met 21 pin (om de wisselstroom van de rail naar de dc van de motor te kunnen omzetten)
-kort stukje decoderdraad

Handelingen:

-verbind alle stroomdraadjes van de wielen naar 1 contactpunt op de pcbplaat
(Eenvoudigste wijze: alle rode draadjes van de wielen lossolderen op de pcbplaat en op dezelfde pcbplaat bij de zwarte draadjes lassen. Hierdoor blijft de stroom van alle wielen aan beide rijtuigzijden beschikbaar. Het is eenvoudiger om de draaduiteinden van de pcbplaatnlos te solderen in plaats van de draadjes van de wielen te verwijderen.)
-op de plaats waar je de rode draadjes of draadje op de pcbplaat hebt verwijderd soldeer je een nieuw draadje dat je met de sleper verbindt.
-bevestig de sleper
-plaats de decoder geschikt voor multiprotocol of wisselstroom en voorzien van een 21 pins aansluiting (functiedecoder). Het best is een esu functiedecoder geschikt, want ls models gebruikt die ook in zijn ac-versies.
Klaar is kees.

Tips
* oppassen bij het verwijderen van de kap om geen kleine beschadigingen te veroorzaken, zoals bijvoorbeeld opstaptreden, .... Niets forceren bij het openen is de boodschap.
* steek het draadje van de sleper van boven naar beneden door de opening. Las dit eerst aan de sleper. Bevestig de sleper in de voorziene ruimte (de kleine roco fluister van 42mm past perfect dus.) als de sleper vast zit, dan kan je de geschikte lengte van dit draadje bepalen. Las het andere uiteinde dan op de pcbplaat waar vroeger de rode draadjes zaten. Gebruik wel dunne decoderdraad (0,04 of 0,05). Normale modelspoorkabeltjes zijn voor dit model even te dik. Je kan natuurlijk een van de rode draden volledig recupereren en hiervoor gebruiken.

Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
En er nog wisselstroom wielen onderzetten of de wielafstand aanpassen. :)
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Hallo,

Inderdaad bij Wentink in Arnhem is ie gewoon te koop. Staat tussen de loks en andere loks van Roco. Ik heb hem van de week nog bekeken.

Dus als Wentink niet te ver weg is gewoon even erheen en aanschaffen.

Groet, Jasper
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Waarschijnlijk nog wel te krijgen bij enkele online shops in België of Duitsland. Komen wel relatief hoge portkosten bij.

Even een korte berekening:
Portkosten uit België of Duitsland (ik veronderstel.dat je in Nederland woont) 15 tot 20 euro?

Functiedecoder 18 tot 20 euro, fluistersleper 8 tot 9 euro.

Even afwegen en zoeken op het net kan je wel enkele euro's besparen.



Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Hallo allen,

Ik zie inderdaad dat hier en daar in webshops nog enkele wisselstroom versie op voorraad zijn.

Ombouwen vind ik persoonlijk leuk om te doen dus ook dank voor de info hiervoor.

Weet iemand of Marklin wisselstoomwielen goed onder een LS model passen?

groeten,
Jeroen


Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Zelfs heel dicht bij TS nog te krijgen: wapstad  B)
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Hoi Just,

Dat van de Wapstad klopt in werkelijkheid niet met wat op de site staat, helaas.
Ik was er vanmiddag, woon op 500m afstand  :)


verder:
Art.nr. 40500; Roco Fluistersleper kort, kost ongeveer 9eur las ik op een site....

groeten,
Jeroen
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Hallo Jeroen,

Mocht het niet passen van die wielen, dan zou ik kijken wat de originele wielen zijn en dan van bijvoorbeeld roco of fleischmann even de wisselstroom wielen nemen.

Of je probeert het bij: http://www.modellbahn-radsatz.de/ die heeft misschien wel de juiste wieltjes.

Groet, Jasper
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Citaat van: Gromit op zaterdag 29 september 2012, 22:18:37
En er nog wisselstroom wielen onderzetten of de wielafstand aanpassen. :)

Is bij ls models geen noodzaak, tenzij je natuurlijk met bezetdetectie werkt. Je kan dit eventueel oplossen door de assen van de twee achterste wielen met een metalen plaatje of draadje te verbinden, zodat de stroomdetectie kan werken.

Voor de wielafstand moet je het niet doen.

Dit is mijn ervaring. Bij andere merken, zoals bijv. Roco is het wel aan te raden de wielafstand bij te stellen.
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Hoi Jeroen,

Handig van Wapstad.  :(

MTE zit in vlaardingen. Niet zo ver dus.

Ik vind ombouwen ook wel leuk, maar doe dat alleen als de wisselstroom versie niet meer beschikbaar is. Anders kost het zeker niet minder en is de kans (zeker bij LS Models) op beschadigingen te groot. En vervalt de garantie.

Laatst een Roco BR189 CNL omgebouwd met originele Roco onderdelen. Kost wat, maar dan heb ik ook een loc die goed rijdt. :D
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Bedenk me nu dat ik in het verleden wel eens assen heb om gedraaid (zeg maar om en om) van een Roco wagon om zo stroomdetectie te verzekeren.

Just, Vlaardingen is idd ook niet ver van hier : )

groeten,
Jeroen
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Bij de LS Models Bs is om en om één as omdraaien een goede oplossing omdat de stroom afname op de assen zit. Bij mijn Roco BR189 hoefde dat niet, omdat daar de stroom afname op de wielen zit. De draden komen dan samen bij de decoder en zijn de wielen ook verbonden en werkt de massa detectie.
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581


Ps: weet iemand misschien of er veel kleurverschil is tussen het blauw-geel van LS model t.o.v. de blauw-geel kleur van de Marklin rijtuigen?

groeten,
Jeroen
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Ik heb mijn Bs even naast Märklin rijtuigen gehouden en het blijkt van het Märklin rijtuig af te hangen.
bijvoorbeeld:
1e klas Märklin 42652, zit niet al te veel verschil tussen.
2e klas Märklin 42646, zit meer verschil tussen. Het geel van de Märklin is veel valer.
Re: LSModels ICRm BDs 44081ombouwen naar wisselstroom versie 44581
Citaat van: Jasperkc op zaterdag 29 september 2012, 22:32:49
Hallo Jeroen,

Mocht het niet passen van die wielen, dan zou ik kijken wat de originele wielen zijn en dan van bijvoorbeeld roco of fleischmann even de wisselstroom wielen nemen.

Of je probeert het bij: http://www.modellbahn-radsatz.de/ die heeft misschien wel de juiste wieltjes.

Groet, Jasper
Hoi allen,

Er zijn nu ook specifieke AC-assen van LS-Models zelf beschikbaar.

Groetjes,
Bert