Het neerzetten van een bedrag voor een seminar is iets van alle tijden. Het is de vraag in hoeverre leveranciers altijd gratis trainingen leveren aan verkopende winkels. Als je het mij vraagt, dan wordt er door andere winkeliers ook een trainer/persoon betaald om les te geven.Het is vervolgens aan de winkelier of hoe hij met deze kosten om gaat:
rekent hij 39,50 aan iedereen en zit het vol, dan heeft hij zijn kosten die hij moet maken terug en daarmee is de kous af. Rekent hij dit bedrag niet, dan moet hij de kosten betalen uit zijn winst. Daar tussenin zit het spanningsveld van relatie met de klant en niet failliet gaan.
Sommige winkels (zoals mijn leverancier) kiest er voor een bedrag te vragen wat je teruggegeven wordt als tegoedbon. Bij de eerste seminar die op beginners gericht was kon je die bon alleen gebruiken voor de aanschaf van een CS2. Hoe dat nu zit weet ik niet.
Gezien de huidige tijdgeest moet je als winkelier ook meer van de KLM methode met alles inclusief over stappen naar je betaalt wat je afneemt. Als marges op artikelen minder worden, en klanten minder trouw zijn, dan moet je een omslag maken om mee te blijven doen. Ik snap dus wel dat de winkelier geld vraagt en dit pas retour geeft als blijkt dat hij de klandizie/aankoop er ook van krijgt: Het is bijna elke keer als ik daar ben raak dat er hobbyisten langs komen die proberen hun garatie door hem af te laten wikkelen, terwijl een model op een beurs, op internet of in het buitenland is gekocht. Voor dit type klant is zelfs het tonen van een aankoopbewijs nog teveel gevraagd. Handel je keurig de garantieaanvraag af, dan nog zie je deze klanten meestal toch niet terug voor een aankoop in jouw winkel.
Hetzelfde geldt voor een nieuwe aankoop: men laat een model in de winkel tot in detail demonstreren, vraagt honderd uit erover en rent vervolgens de winkel uit naar de eerste beste computer om hem voor een paar tientjes minder elders te kopen. Voor de garantie, uitleg en training gaan we wel gratis naar die halve gare met die winkel hier op de hoek. Schering en inslag tegenwoordig. Alles moet gekocht worden door de winkelier van de "gratis" plastic tasjes tot aan boekjes, folders etc. Die krijgt iedere klant gratis mee als service. Dus wees daar nu eens blij mee.
Mijn winkelier wil wel wat voor mij doen en zijn nek uitsteken, puur omdat ik de modellen ook bij hem koop. Ook lastige zaken lost hij netjes op. Ik zou het jammervinden als hij zijn tijd en moeite steekt in klanten die niets kopen, waardoor hij de deur straks moet sluiten. Als met mij vele andere mede hobbyisten iets meer fatsoen zouden hebben, dan kon hij gewoon de seminars weer gratis aanbieden.