Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ESU MFX (M4)

Gestart door Marklin Ronald donderdag 27 september 2012, 12:23:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU MFX (M4)
Marklin Ronald
gast

ESU MFX (M4)
Hallo mede railerzzz,

Ik wil een V188 van Marklin (met dubbele motor) voorzien van 2 MFX decoders van ESU, ivm de dubbele motor. Geeft dit problemen bij de CS2 t.a.v. het aanmelden. Niet dat ik dan die lok op 2 verschillende adressen heb staan waardoor ik dan beide rijregelaars gelijktijdig moet bedienen. Mocht dit dan een probleem zijn dan gebruik ik gewoon 2 ESU 54610 decoders.

Ik hoor het graag van jullie

Marklin Ronald
Re: ESU MFX (M4)
Spoorman
gast

Re: ESU MFX (M4)
Je krijgt dan onder water 2 MFX adressen. Het CS2 ziet ze als aparte loks. Niet handig lijkt me. Je kunt dit wellicht weer oplossen met een dubbelktractie maar het blijft behelpen.

Handiger is 2 DCC decoders die je beiden hetzelfde DCC adres geeft.

Nog handiger is één decoder die beide motoren in serie aanstuurt. :)

Gr, Ben.
Re: ESU MFX (M4)
Marklin Ronald
gast

Re: ESU MFX (M4)
heej Ben,

Dank voor je reactie, maar ESU leverd 1.1A kan deze decoder 2 marklin motoren aan (kleine trommel 3 polig)

Ronald
Re: ESU MFX (M4)
Spoorman
gast

Re: ESU MFX (M4)
Ja, dat kan. Heb al eens voor iemand een LokSound2 in een V188 gebouwd. Weliswaar waren dit 5p motoren maar het verschil zal niet zo groot zijn.

Gr, Ben.
Re: ESU MFX (M4)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU MFX (M4)
Ben, ik neem aan dat Ronald in zijn V188 ook 5p motoren heeft zitten, of ermee zal uitrusten, als het origineel een delta versie is.

Ronald, is het niet mogelijk om de bestaande motor aanstuurprint tussen decoder en de twee motoren aan te sluiten?

Je zou ook de print (152431) uit de 37283 kunnen nemen, daar zit alle aansturing op voor twee motoren.
Alleen is het licht rood, dus momenteel niet leverbaar.
Re: ESU MFX (M4)
Marklin Ronald
gast

Re: ESU MFX (M4)
Dat zou een optie zijn als deze leverbaar zou zijn. Heb voor de zekerheid gewoon 2 ESU 54610 decoders toegepast. Iedere motor zijn eigen decoder en verlichting.

Nu ik toch lekker aan het vragen ben het volgende.

Ik heb nog niet gewerkt met de ESU 4.0 LokSound Micro. Nu mag ik twee analoge Fleischmann lokomotieven ombouwen naar digitaal met Sound, een Br.94 met oude type rondmotor (schild is al geisoleerd) en een Br.56 met motor in tender (liggende motor). Kunnen in deze locomotieven een LokSound Micro van ESU.

Alle advies en tips zijn wederom welkom.

Ronald
Re: ESU MFX (M4)
Lid sinds: 2008

offline
Re: ESU MFX (M4)
Puur ter info:

De set 37610/49610 is een dubbele lok, met elk een motor en die worden allebei aangestuurd van uit de 37610 lok.
Hier zit dus een forse decoder in.
Re: ESU MFX (M4)
Blausee-Mitholz
gast

Re: ESU MFX (M4)
Valt allemaal wel mee wat een Marklin motor aan stroom trekt. Ik heb twee Re 460 met beide een C90 decoder in dubbeltractie rijden. Laatst de baan lok vrij gemaakt om te kijken of ergens nog een sluimerende sluiting zou zitten. Daarna alleen met deze combi op de baan gereden. De stroommeter van de ECoS kwam net boven de 500 milie ampere.

In mijn ogen is twee motoren op een gewone standaard decoder die 1 amp kan leveren geen probleem.
Gewoon doen!

Mvg, Johan
Re: ESU MFX (M4)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ESU MFX (M4)
2 motoren op 1 decoder moet te doen zijn, al meerdere malen voorbij zien komen.
Re: ESU MFX (M4)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ESU MFX (M4)
Is het niet mogelijk bij beide decoders de MFX uit te zetten. Je hebt dan wel "teveel" betaald, maar je kunt dan in DCC onder dubbeltractie gaan rijden, zonder MFX-adressen.

Wanneer je alleen MM rijdt, kun je beide decoders hetzelfde adres geven.

John
Re: ESU MFX (M4)
Seinwezen
gast

Re: ESU MFX (M4)
Bij MFX decoders kan je niet het MFX gedeelte uitzetten. Jammer genoeg >:-D.
Je kan alleen het in de centrale uitzetten, mits deze dat ondersteund.

Groeten Sander
Re: ESU MFX (M4)
Spoorman
gast

Re: ESU MFX (M4)
Citaat van: VT601 op vrijdag 28 september 2012, 21:11:02

Is het niet mogelijk bij beide decoders de MFX uit te zetten. Je hebt dan wel "teveel" betaald, maar je kunt dan in DCC onder dubbeltractie gaan rijden, zonder MFX-adressen.


Esu MFX decoder luistert geen DCC, alleen MM. Bij de nieuwe Marklin mLD kan het wel. Maar waarom zou je dit willen, iets kopen om het later uit te zetten. Vraag over welke decoder is beantwoord en de 54610 is aangeschaft.

Citaat van: Marklin Ronald op vrijdag 28 september 2012, 17:14:52

Ik heb nog niet gewerkt met de ESU 4.0 LokSound Micro. Nu mag ik twee analoge Fleischmann lokomotieven ombouwen naar digitaal met Sound, een Br.94 met oude type rondmotor (schild is al geisoleerd) en een Br.56 met motor in tender (liggende motor). Kunnen in deze locomotieven een LokSound Micro van ESU.


Motorstroom bij de Micro is beperkt tot 0,75A dus in theorie zou het kunnen denk ik. Kwaad kan het niet, de decoder zal volgens Esu faq bij te hoge motorstroom het vermogen automatisch reduceren wat je dan zult merken aan de snelheid.

Past er geen LokSound in de lok?

Gr, Ben.

Re: ESU MFX (M4)
Marklin Ronald
gast

Re: ESU MFX (M4)
Bij de br. 94 zit ik aan erg beperkte ruimte in de waterkast (aan 1 kant, ivm de rondmotor en de tandwielen) Bij de Br.56 zal het er om gaan, moet ook nog een luidspreker kwijt, maar deze zijn er in verschillende maten. Maar het is geen probleem om voor beide loks een Micro te gebruiken.
Re: ESU MFX (M4)
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU MFX (M4)
Toevallig heb ik de afgelopen dagen onderhoud gepleegd op mijn V188 (37282) die is uitgerust met een M6090 decoderversie voor 2 motoren. Met geluid en licht aan lees ik pakweg nooit meer dan 500 mA af als stroomverbruik op mijn CS1R. Wat ik wel vaststel is dat de motoren niet echt (perfect) synchroon lopen, en dat ligt waarschijnlijk aan de mechanische verschillen tussen de beide motoren, maar ook wellicht aan de toleranties van de componenten op de decoder.

Ik heb trouwens al eens een 3-delige EMD F7 (A-B-A) combinatie met 2 motoren omgebouwd met één ESU 61600 mfx (M4) decoder en die locomotief loopt uitstekend.

Met mijn V188 heb ik een ander, voorlopig onoplosbaar probleem: een kreunende motor (ook na schoonmaken met wasbenzine enz., niets schijnt te helpen...), wel bekend probleem bij sommige M. motoren.... Maar dat is weer een ander topic.


Willy
Re: ESU MFX (M4)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ESU MFX (M4)
Willy,

Ook geprobeerd de schroefjes van het motorschild iets losser te draaien?
Re: ESU MFX (M4)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU MFX (M4)
Ik heb de reacties over het motorgeluid naar http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38850.msg705908#msg705908 verplaatst.