Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Pimpen Lima DDM-1 Panda !

Gestart door Robbert dinsdag 15 mei 2007, 20:58:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Ik weet niet of ik hier goed zit... ?  :?

Het ligt een beetje stil op Driedam. Bielsen en grind zijn al gelegd, we rijden al meer dat 8 weken testrondjes. NS heeft besloten de DDM-1 te gaan renoveren en dat was hard nodig. Deze trein rijd al een jaartje of 6 mee. Wat wil NS nu allemaal anders, kijk zelf mee:

- Baanruimer
- Rubbers om de ramen
- Pantograaf verwijderen
- Nieuwe banken
- Nieuwe reclame banen
- Schakelbare Front- en Sluitverlichting
- Nieuw gespoten daken

De renovatie is gisteren begonnen. Het was tijd om de baanruimer te plaatsen. Nadat ik alle electronica had verwijderd ben ik rustig gaan snijden. Na verloop vantijd valt het blok je plastic eruit en kan je gaan schuren. Net zo lang tot de baanruimer past. Dit heeft mij ongeveer 45 minuten gekost. Toen paste hij goed, even de wielen geplaats en de kap. Hier staat hij nog naast de mDDM die ondertussen weg is. Klik hier voor een foto.

Tijd om de rubbers om te ramen te gaan maken. Het is een kwestie van de ruiten eruit halen. Alles afplakken en met een stift de binnenkant zwart maken. Klik hier voor een gemumificeerde stuurstand ! Ik heb het met een CD-Marker gedaan. Daar zit een fijne punt aan zodat je overal goed bij kan. Na dat alles ramen waren gedaan tape eraf gehaald en toen zag ik een veel mooiere stuurstand, zou het dan toch nog een praaltje gaan worden ??? Beslis zelf door hier te klikken.

Wordt vervolgd...

De baanschuiver komt van hetGroterdamproject. Ik ben aan de slag gegaan na het lezen van het verslag op de site. Klik hier voor het verslag.

Groetjes,

Robbert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Hallo Robbert,

Wat stoer dat je dit aandurft :!: Je hebt een hoop kennis over (o.a.) materieel, dat zal dus vast goed gaan komen. Hoe vast is je hand :?: Erg leuk project inderdaad, tof dat je je hebt laten inspireren door Chris. Vind ik zelf ook een prachtige site waar veel moois te zien is. Veel succes, more pictures for sure...8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Heey Robbert,

Erg gaaf dat je dit project hebt zeg!
Die baan schuivers is erg leuk en ja het GroterdamProject is een prachtige site!
Heel veel succes verder!

Groetjes Antal.
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Robbert, mooi verhaal en mooie foto's. Heel veel succes gewenst met de verdere afwerking van je trein.
Citeer...en ja het GroterdamProject is een prachtige site!
Antal heeft helemaal gelijk :!:
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Citaat van: Gerard op dinsdag 15 mei 2007, 22:08:00
Robbert, mooi verhaal en mooie foto's. Heel veel succes gewenst met de verdere afwerking van je trein.
Citeer...en ja het GroterdamProject is een prachtige site!
Antal heeft helemaal gelijk :!:

Heb de site gisteravond eens uigebreid bekijken. Wat een schoons! Complimenten voor site, baan, filmpjes, treinen, ombouw, aanpassingen, uitleg, etc etc  :!:

Shark.
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
He heren, Foei, het gaat hier over de DDM-1, niet over Groterdam  :D :D

Ik bloos er bijna van  :D :D
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Citaat van: chris op woensdag 16 mei 2007, 16:56:14Ik bloos er bijna van  :D :D
En terecht ;).

Maar Robbert, succes met je project maistro :!:.

Marcel
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Robbert dat ziet er al mooi uit. Ben benieuwd hoe de rest zal gaan lukken. Wil zelf tzt ook een dubbeldekker en die pimpen,.. al hoop ik stiekum ook dat Rivarossi hem ff opnieuw uitbrengt en hem voor mij alvast pimpt.  :P. Ga je ook nog de panda op de stuurstand verwijderen?

Groeten,
Herman
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Vandaag lekker wezen spuiten. Morgen ga ik naar het strand dus kan ik niet veder helaas maar dan kan ik volgend weekend weer veder. Hierbij een foto. Ohwja het gras bij ons lijkt nu groener als aan de overkant  :lol:. Gelukkig kon ik nog 1 normaal stukje vinden...



Groetjes,

Robbert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Mooi Robbert, het begin is er.
(En als het spuiten nu bevalt en je bent van plan het vaker te gaan doen zou je eens kunnen overwegen om een air brush te gaan aanschaffen.)
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Heey Robbert,

Kijk eens aan dat ziet er al goed uit!
Erg benieuwd hoe het als eindresultaat erit ziet!

Groetjes Antal.
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Zo, gisteren en vandaag weer veder gegaan. Wat heb ik gedaan ?

- Dak gespoten
- Interieur gevergd (1e klas)
- Leidingen op de baanruimer geplakt.

Hierbij wat foto's. Hij wordt steeds mooier  :D









Groetjes,

Robbert

Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Zo Robbert, mijn complimenten. Toppie, dat ziet er erg goed uit.
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Hoi Robbert,

Je ombouwproject ziet er heel fraai uit. Wel heb ik nog even een vraag of tip over het zwarten van je raamrubbers. Het is een tip voor als je het nog niet wist en een vraag voor als je het al van plan was, maar nog niet gedaan had.....

Je bent nu gezien de kleur van het interieur bezig, om van je DDM-1 een DD-AR te maken. Wist je dat bij een DD-AR van het stuurstandrijtuig de panda's moeten verdwijnen en van alle rijtugien de reclamebanen een raam naar links opschuiven en er een digitale plaatsbestemmingsaanduiding op de bakken hoort te zitten? Ben je ook nog van plan om de stekkerdoos op de neus van de Panda weg te halen, deze heeft DD-AR namelijk niet.

Heel veel succes en ik ben benieuwd naar het resultaat!

Jeroen   
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Jeroen,

Je tips zijn welkom, echter zijn er grensen. Dit is mijn 1e ombouwproject. En wonder boven wonder lukt het nog ook. Ik wil het liefst zo min mogelijk snijden. De accukast gaat er dus niet uit, op dit moment. Ook ga ik liever niet aan de transfers zitten. Ik ben bezig met het testen van de reclame banden aanbregen. Echter gaat het niet zo dat ik van plan ben om gelijk 18 reclame banden te verwijderen. Ook de Panda gaat er niet af. Misschien later.

Heb je toevallig een foto van die digitale plaatsbestemmingsaanduiding ? Dat wil ik wel eens zien en eventueel nabouwen.

Groetjes,

Robbert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Dat ziet er best uit Robert 8) Jij bent van alle markten thuis, like that. Wat is de tip over het 'zwarten' van de raamrubbers, Jeroen :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
ziet er super goed uit vooral bij de ramen
ik hoop dat mijn nieuwe irm dit al heeft want dat ziet er een stuk beter uit
Denk dat ik het eens met mijn lint ga proberen
succes verder met je project
groet robert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Oeps, dat was een foutje, ik zag namelijk de foto's van de tussenrijtuigen waar Robbert alleen de voorkant van de raamrubbers zwart had en wilde melden dat juist het zwart maken van dat gedeelte tussen de voorkant van het rubber en het echte glas (waarmee je dus ziet hoe dik de kunststof kap is), de bak een veel natuurlijker uitstraling geeft. Maar toen ik begonnen was met typen en nog eens naar de foto's van Robbert keek, zag ik dat hij dit al wel heeft gedaan bij zijn stuurstandrijtuig. Ben alleen toen een stukje tekst vergeten te veranderen........

Robbert, t.a.v. die bestemmingsdisplays, die zou ik als ik jou was alleen plaatsen als je (ooit) de reclamebanen opgeschoven hebt. Bij DD-AR zitten deze displays namelijk tussen de reclamebanen en de deur in (dus als je een DD-AR van opzij bekijkt, van links naar rechts: reclamebanen - display - deur.

Ik kan me voorstellen dat je ze nog niet gaat vervangen, want dan zit er niets anders op dann je hele bak opnieuw te spuiten. Nu heeft DDM-1 van Lima wel het voordeel dat de gele bakdelen helemaal los gemaakt kunnen worden van het grijze en het glas, want de daken zijn ook lossen onderdelen, net als het glas. M.a.w. als je ooit besluit om je bakken compleet opnieuw geel te spuiten, is dat relatief goed te doen. Je zult daarna alleen weer al je raamrubbers moeten zwarten en dat is een klojo werk.............

Jeroen
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Heey Robbert,

Mijn complimenten!
Ziet er al erg netjes uit!
Erg gaaf dat je hem zo ombouwt. ;)
Veel knutselplezier nog. ;)

Groetjes Antal.
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
hey naamgenoot met een extra b
ziet er goed uit die fotoalbums van je staat zeer leuk materieel op
echt super en natuurlijk je panda ook maar dat had ik al een beetje gezegd  :D
groet robert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Zo vandaag de Baanruimer gespoten en geplakt. Hier 2 foto's:





De kop moet zo te zien een flinke wasbeurt. Morgen maar even doen. En kan ik ook mooi de leiding een tikje rode verf geven.

Groetjes,

Robbert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Robbert, mijn complimenten. Super gedaan.
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !


Bijna af, nu de andere kant nog. Daar moeten de raamlijsten nog zwart en de reclame banden erop.  :D

Groetjes,

Robbert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Robbert, je liet hem al even zien vanavond, maar hij is echt super bere-gaaf.
Mijn complimenten. Het lijkt wel of-ie zo uit de fabriek / winkel komt. Hij zou zo bij mij op de baan kunnen komen rijden.
(Dus als je hem een keer kwijt bent, zal je in Eindhoven moeten komen zoeken :wink:.)
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Heey Robbert,

Dit ziet er echt machtig mooi uit zeg! :shock: :shock:
Knap staaltje werk wat je hebt afgeleverd!
Prachtig om dit te zien mijn complimenten.
Nu willen wij hem op Eurospoor bij de M-Track baan zien rijden he. ;) :D

Groetjes Antal.
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
CiteerNu willen wij hem op Eurospoor bij de M-Track baan zien rijden he.
Yeah!
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Hallo Robbert,

De DDM-1 Panda is zeer mooi geworden.
Vooral bij je laaste foto zijn de banken mooi te zien zo met die groene kleur. Mijn complimenten voor het geleverde werk.

Klopt het dat de buffers nog niet zijn geplaatst of zie ik dat verkeerd?

Groeten,
Richard
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
modelspoorlover
gast

Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
hee robbert
ziet er erg mooi uit met die baanruimer en die rubbers enz
ook die bekleding van de banken ziet er echt mooi uit
ga zo door


groet v tijs
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Hoi Robbert,

Lekker fris kleurtje man die groene banken! Ziet er al erg mooi uit.

Ik neem aan, omdat je je dubbeldekkers met mDDM wilde laten rijden, dat je ze nu dus beschouw als DD-AR rijtuigen en niet meer als DDM-1?

Als je ze nu beschouwt als DD-AR, ga je dan nog iets in elkaar frutselen wat moet gaan lijken op de automatische koppeling die tussen de baanruimer hoort te hangen?
Als je je bubnbeldekkers toch als DDM-1 blijft beschouwen, dan hoort er nog een dwarsverbinding tussen de twee 'benen' van de baanruimer he (maar dan hadf het interieur van de tussenrijtuigen rood moeten blijven en kan er geen mDDM als trekkracht gebruikt worden.....

Nou ja, ik vind je pimpactie erg fraai en ben benieuwd naar de plaatsjes als ie helemaal klaar is!

Succes!

Jeroen
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
VincentKloeg
gast

Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Jeetje! Dit is echt kunstig voor jouw leeftijd Robbert. Die baanschuiver heb je volgens mij erg mooi erin verwerkt, alsof het gewoon zo hoort. Niets op aan te merken, behalve dat ik zeker weet dat ik niet zo'n resultaat zou krijgen. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
ziet er super uit robbert
als je tijd over hebt ...... :mrgreen:
succes met de laatste dingetjes als die er nog zijn
groet robert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Super resultaat.

Wil er ook eentje. :D
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Zo, dat is al meer dan een half jaar gelden...  Toch heb ik even wat foto's gemaakt.



Even een foto van de kop, je ziet dat er 1 buffer ontbreekt, die moet ik er nog opzetten. Verder zie je dat er nu ook een namaakkoppeling op zit. Van dicht bij ziet het er wat raar uit, maar als het op de baan rijd, is het een prima gezicht. (Ja, je ziet het goed, 5x sluitseinen  :shock:)



Sommige blauwe banen zijn vervangen.
Wat nu nog moet gebeuren is een verlichtings setje erin en preisertjes plaatsen  :D.

Groetjes,

Robbert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
ziet er goed uit mag je trots op zijn hoor
complimenten
groet robert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Heey Robbert,

Ik vind het een prachtig treinstel wat hopelijk ooit nog eens op me baan verschijnt.
Wat ga je trouwens met die sluitseinen doen aangezien het er in het echt geeen 5 zijn. :P
Nou ja keep us up to date en wordt het niet eens tijd een 1700 ervoor te kopen? :lol: :lol:

Groetjes Antal.
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Hoi Robbert,

zeer netjes gedaan. vooral de rubbers.

Ga je voor de binnenverlichting overal slepers gebruiken of stroomvoerende koppelingen? Of laat je er gewoon een kabel doorheen lopen?

Iig ga zo door, het ziet er prachtig uit!

Groetjes

Maurice
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Kwam vandaag deze foto's tegen: Klik hier.

Groetjes,

Robbert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Wow wat mooi. Zover ben ik niet gegaan met detailering. Ik heb die van mij voorzien van een decoder voor wisselend front/sluitsein verlichting en zowel deze set (stuurstand + twee rijtuigen) nog twee rijtuigen voorzien van binnenverlichting die ook met de MS in en uit te schakelen is.

Enig probleem bij mij is dat ik een adres conflict krijg wanneer ik de wagons hetzelfde adres geef als de loc. Dus wanneer ik de trein laat rijden moet ik zowel de wagons "activeren" evenals de loc.

Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Zo, ik heb vandaag ruimte gemaakt voor een lichtsetje. Nu heb ik een aantal vragen.

1) Welke functiedecoder werkt goed en is instelbaar met evt een MS ?
2) Hoe krijg en functiedecoder op het juiste adres ?

Groetjes,

Robbert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Robbert , welke lok heb je ervoor staan ??
vrgr Riender en Max ( zelf hebben we een 1720 met een stam van 4 erachter )
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Grote kans dat er een 1855 voor komt ! :D

Groetjes,

Robbert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
De functie decoder hang je aan de power via de wielen, of zoals ik het heb gedaan, via de lok.
Dan programmeer je de lok en programmeer je de functiedecoder automatisch mee. Zodat ze hetzelfde adres krijgt als de decoder in de lok.
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
je kan denk ik een C 96 (60960) nemen..

of denk ik nou verkeerd ? :?

Maurice
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Citaat van: chris op zondag 30 maart 2008, 17:19:19
De functie decoder hang je aan de power via de wielen, of zoals ik het heb gedaan, via de lok.
Dan programmeer je de lok en programmeer je de functiedecoder automatisch mee. Zodat ze hetzelfde adres krijgt als de decoder in de lok.

Oké, bedankt Chris. Maar met een MS gaat me dat dus niet lukken...
Maurice, is dat een setje van Marklin zelf ?

Vandaag ging de bak terug naar de werkplaats. Ik wil hem er niet uit zien voordat de verlichting werkt:



Groetjes,

Robbert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Heey,

Mooie foto, alleen waarom geen 6400 voor het transport :shock: ??
En ik nee aan dat de wagon aan het einde er voor de sier achter staat of vervoer je een tussenbak :P.
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Citaat van: Mister1736 op zondag 30 maart 2008, 20:50:14
Mooie foto, alleen waarom geen 6400 voor het transport :shock: ??
En ik nee aan dat de wagon aan het einde er voor de sier achter staat of vervoer je een tussenbak :P.

De 6504 reed in 2003 nog niet rond in Railpro kleuren...  :D En de motorpost verdient ook wel een keertje de aandacht  :D.
Verder is die laatste bak nu een koppelwagen... Want daar zit namelijk een andere koppeling. :wink:

Groetjes,

Robbert
Re: Pimpen Lima DDM-1 Panda !
Citaat van: Robbert op zondag 30 maart 2008, 20:04:34
Maurice, is dat een setje van Marklin zelf ?

ja hoor, typ maar eens 60960 in bij de Marklin database.

Maurice