Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

het maaien van de spoorberm

Gestart door firstborneagle dinsdag 25 september 2012, 13:26:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
het maaien van de spoorberm
Re: het maaien van de spoorberm
Vond dit filmpje wel de moeite waard om te plaatsen ! Vooral de kleur overeenkomst tussen kraan en trein zijn opvallend.
De machinist toeterde en zwaaide naar ons, zou hij ook hier op het forum zitten meekijken? In dat geval bedankt voor het enthousiastme !
Commentaar wordt verzorgt door mijn 2,5 jarige zoontje !  Veel kijkplezier, groet Arend.
Re: het maaien van de spoorberm
zie ik hier een ideetje voor scenery op de baan van onze Arend ontstaan ?   Lijkt me wel tof om zo iets op te zetten.
Re: het maaien van de spoorberm
om de een of andere reden wil het gras op mijn modelbaan maar niet groeien?? Dus maaien is nog lang niet aan de orde, maar het is wel een leuk idee Dani groet Arend.
Re: het maaien van de spoorberm
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: het maaien van de spoorberm
Haha, z'n arm is te kort. :D :P
Re: het maaien van de spoorberm
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: het maaien van de spoorberm
 :D

leuk filmpje en leuk commentaar ;) :thumbup:
idd wel leuk idee voor op de baan
Re: het maaien van de spoorberm
Heel leuk filmpje.

Tony
Re: het maaien van de spoorberm
Hel leuk filmpje...vroeg me allen wel af waarom moest dat gras weg?
Re: het maaien van de spoorberm
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: het maaien van de spoorberm
brandgevaar? dieven die zich verstoppen? of om banen te creĆ«ren  ;) eigg ook wel benieuwd
Re: het maaien van de spoorberm
Ik denk dat ze het snoeien voor:

1.) Het ziet er gewoon netjes uit
2.) Als er aan de noodrem getrokken is en iedereen moet eruit, dat ze dan plaats hebben om veilig te staan

Dat denk ik.. maar of het ook zo is!??
Re: het maaien van de spoorberm
Mark, gras eet niemand op hoor  >:-D  :D

Citaat van: ykram op woensdag 31 oktober 2012, 17:00:29
plaats hebben om veilig te staan
Re: het maaien van de spoorberm
Citaat van: C-Brian op woensdag 31 oktober 2012, 17:44:12
Mark, gras eet niemand op hoor  >:-D  :D

Citaat van: ykram op woensdag 31 oktober 2012, 17:00:29
plaats hebben om veilig te staan

Nee ik bedoel eerder, dat ze niet zo dicht bij de rails hoeven te staan e.d. dat er genoeg ruimte is om met veel mensen er te staan. Stel voor er is een brand, dan moet er wel voldoende ruimte zijn om te vluchten lijkt me ;)
Re: het maaien van de spoorberm
En het juiste antwoord is :
De kraan is eigenlijk de struiken en kleine boompjes (opschot) aan het snoeien. Op dit stukje staat dan toevallig alleen gras, maar dat komt gewoon door het beleid : Alles of niets ! Anders moeten verschillende mensen weer gaan beoordelen wat wel en wat niet gemaait moet worden, Dan is dus alles maaien het makkelijkst. Ontstaat hierover in ieder geval geen discussie...

De berm wordt overigens niet elk jaar gemaait. Soms om de 2 jaar, of om de 3 jaar. Dit heeft te maken met o.a. veiligheid en zichtbaarheid. Hier in de buurt zijn nog een aantal onbewaakte overgangen, en als er dan wilgetenen in de spoorberm groeien is iedere 2 jaar wel wenselijk want deze groeien soms 1,5 meter per jaar !

De locatie van het filmpje lijkt het mij wel duidelijk, opschot in de binnenbocht belemmerd de machinist zicht op de seinen.
Groet Arend.
Re: het maaien van de spoorberm
Lijkt me inderdaad een logische verklaring Arend, vooral vwb zicht op onbewaakte overgangen. Vraag me door je opmerking mbt tot zicht op de seinen wel af hoe dit dan op bergachtige trajecten geregeld is, bergen zijn wat moeilijker te maaien. Ik denk dat dan de plaatsing van onafhankelijke voor- en hoofdseinen heel belangrijk wordt.

Groeten,
Marc
Re: het maaien van de spoorberm
Ook prorail mag niet zomaar bomen kappen, als je ze dat ziet doen, kun je dat rustig na gaan vragen op het gemeentehuis van de betreffende gemeente. De bedoeling van het onderhoud van de spoorbermen is niet zo direct het uitzicht, als dat wel zo was dan had men op het lijntje naar Hilversum via Hollandsche Rading, wel het hele bos weg kunnen halen. De bedoeling is om het 'blaadjes-op-de-rails'syndroom voor te zijn. Ieder blaadje wat op de rails valt en plat wordt gereden is in principe een rem op het electrische contact. Vandaar ook de Sandite (ander Topic) Dat het ook zonder blaadjes prima verkeerd kan gaan , is wel gebleken in Groningen, toen er lichter materieel op de noordelijke lijnen verscheen. Die waren niet zwaar genoeg om de smurrie weg te rijden. Daarom is er een tweetal dingen dingen gedaan om het contact te verbeteren, een soort extra remblok op de wielband en de detectie van de overwegen is veranderd. Om dit soort problemen de baas te blijven is men dan nu begonnen om al het lage hout en gras langs het spoor te verwijderen. Of dat zin heeft zullen we wel nooit weten, maar het staat natuurlijk wel erg actief.

grt, JW
Re: het maaien van de spoorberm
Op de site van prorail is hierover ook info te vinden: prorail (dan zoeken naar snoeien en kappen)
Groet Arend
Re: het maaien van de spoorberm
Re: het maaien van de spoorberm
Gelukkig heeft mijn treinbaan z'n eigen regels ;)