Ook prorail mag niet zomaar bomen kappen, als je ze dat ziet doen, kun je dat rustig na gaan vragen op het gemeentehuis van de betreffende gemeente. De bedoeling van het onderhoud van de spoorbermen is niet zo direct het uitzicht, als dat wel zo was dan had men op het lijntje naar Hilversum via Hollandsche Rading, wel het hele bos weg kunnen halen. De bedoeling is om het 'blaadjes-op-de-rails'syndroom voor te zijn. Ieder blaadje wat op de rails valt en plat wordt gereden is in principe een rem op het electrische contact. Vandaar ook de Sandite (ander Topic) Dat het ook zonder blaadjes prima verkeerd kan gaan , is wel gebleken in Groningen, toen er lichter materieel op de noordelijke lijnen verscheen. Die waren niet zwaar genoeg om de smurrie weg te rijden. Daarom is er een tweetal dingen dingen gedaan om het contact te verbeteren, een soort extra remblok op de wielband en de detectie van de overwegen is veranderd. Om dit soort problemen de baas te blijven is men dan nu begonnen om al het lage hout en gras langs het spoor te verwijderen. Of dat zin heeft zullen we wel nooit weten, maar het staat natuurlijk wel erg actief.
grt, JW