Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Van Akkendam naar Spoorsteeg.

Gestart door harryp maandag 24 september 2012, 09:51:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
 Iedereen die met een Nederlandse baan bezig is kent wel de witte villa van Kibri.
Hij is al lang niet meer in productie en eigenlijk meer TT dan H0.
Ooit beschouwde ik het als een buitenkansje om dit model op een beurs (heel slecht gebouwd) te kopen.
Vanwege de verkleurde lijmvlekken had ik al bedacht dat met een beetje overschilderen dit weer een mooi volgend leven op mijn baan zou krijgen. Maar ik dacht alleen in het oorspronkelijke WIT!
En ineens zag ik het licht en werd het een villa in de 60er jaren kleuren.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ik heb net een groot stuk gelezen van jou baan en het was genieten, de scenery is van top kwaliteit hier kan ik alleen maar van dromen.

Ook zag ik bij jou baan een leuke oplossing voor mijn eigen baan  :) dus hier begint het te kriebelen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.   
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Harry, het water loopt uit m'n mond :D  Weer een geweldige creatie   :thumbup:

Gr, Ad
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Voorzichtig ben ik begonnen met de voltooiing van Bielzenberg West. Als alles langs de achterkant klaar is kan het een en ander zijn definitieve plaats krijgen op dit mini industriegebiedje.
Tussentijds wordt aan het project Locloods ook nog doorgewerkt. Dat is allemaal technisch en digitaal en daar ben ik minder goed in. Ik kan enorm genieten als het allemaal werkt maar ik kan me er niet voldoende toe zetten om het snel af te werken. Een loods die samen met het draaiplateau een spaghetti aan draden vereist, daar wordt ik nou Gallisch van. 16 Servo's, binnenverlichting. terugmeldcontacten en elke rail in de loods apart gevoed! En dan de draaischijf al of niet digitaal. Door veel van de servo-elektronica in de loods te bouwen kan ik met 20 draadjes de deuren en het licht via de OC32 bedienen. De OC32 zit in de kleine fabrieksloods gebouwd. Wel zo gemakkelijk als er ergens wat vervangen of aangepast moet worden.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Af en toe word ik verlegen van de complimenten maar eerlijk gezegd stimuleert het enorm.
Dus,....... Dank dank dank!
Zelf kijk ik ook graag naar de verrichtingen van anderen en dan zie ik zoveel mooie dingen!
Van mooie dingen word je blij! En anderen inspireren mij ook en dat maakt dit forum zo belangrijk!!!
Ook het verzamelen van alle Nederlands materieel Ep. III t/m Ep. IVa is mijn hobby.
Omdat stoom ook mijn hart heeft gestolen spaar ik beperkt Ep.II
Aangezien ik van hetzelfde bouwjaar ben als de turqoise 1201 ben ik er enorm trots op deze speciale editie van Marklin te bezitten.

Blij, blij, blij  ;)
Harry
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Vorige week was het OnTrax in het Spoorwegmuseum.
Kleine en grote bouwwondertjes die me veel nieuwe inspiratie hebben gegeven.
Ik kan wel 10 krantenwijken gaan lopen om al het moois wat er aan komt te kunnen bekostigen.
Want mijn verlanglijst was nog nooit zo lang en mijn portemonnee was nog nooit zo leeg :?

Een nieuwe ontdekking die mijn hart sneller deed slaan zijn de bouwpakketjes van het Nederlandse Proto Model.
1-2-3-4- Huisje van huisje van...... jazeker van papier!!
Helemaal laser gesneden en dat op een ongelofelijk uitgekiende manier.
De uiteindelijke bouwtijd is wel langer dan van plastic bouwsels maar dan krijg je ook een natuurgetrouw geheel waar je niets aan hoeft te schilderen. Met duidelijke tekeningen maak je stap voor stap het huis in lagen dik papier die uiteindelijk die samen een stevige dikke constructie vormen.
Het eerste project is van een dieselgemaal dat in Alkmaar staat en deze maand zijn 100-jarig bestaan viert.
Er was onder de Meulendijk een mooi plekje voor dit juweel dus meegenomen en het bouwplezier kon beginnen.



Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Met een kleine aanpassing kwam het snel goed boven het stroompje onder aan de dijk.
Al met al een leerzame ervaring en ProtoModel is een HUGE FAN rijker.

Er staan inmiddels van ProtoModel nog een spoorwachtershuis en enkele typisch Brabantse bushaltes van vroeger op de rol om te bouwen.
Eerst gaan we nog MCC kennis opdoen en een start maken met een autocircuit. Wel meer koppijn maar ook leuk en spannend!
Updates volgen natuurlijk.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hi Harry,

Wat een mooie modelbaan, erg realistische scenery  :thumbup:. Ik blijf je volgen.

Groeten,
Marc
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hoi Harry

Je hebt een prachtige baan
En alles super aangekleed. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tony
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Zie voor het eerst dit draadje
Je hebt en erg mooie baan, super!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Erg fraaie spoorbaan Harry, erg inspirerend om zelf ook weer aan de spoorbaan te knutselen!  :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hallo Harry,


Plots kwam ik dit draadje tegen, en ik was verast wat een mooi
Hollands landschap ben je aan het maken, en qua kleuren ook
prachtig. Ik vind ook de kleine verhaaltjes die je er bij verzind
geweldig.Ik blijf je van af nu volgen, bouw ze verder hau doe.

Groeten Johan
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Fantastische details!


groeten Dylan
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Volgende week de eerste dag MCC workshop! Ik ben me zo goed mogelijk aan het inlezen en voorbereiden.
Voor de onervaren "H0 Car chauffeur" een spannende onderneming.
Mijn baanplan heb ik al in Koploper gemaakt en werkend gekregen. Fysiek moet ik alles nog aanleggen maar daar wacht ik mee tot na de eerste les ;)
Op het gedeelte Bielzenberg  komt een enkel autospoor met een stopplaats bij een laadperron.
Op een nieuw stuk dat richting Spoorsteeg gaat lopen komt een denkbeeldige dubbelbaanse-8
Bielzenberg, dat tussen Bielzenberg West en de Dennenlei ligt, wordt langzaam definitief. Er ligt een depot van Van Gend en Loos waar men gebruik maak van laadkisten.  Ooit hoop ik een mooie oude Daf met laadkist te hebben die zijn rondjes daar rijdt. Artitec gaat hiervoor het goeie model uitbrengen.  Ook hiervoor zal ik mezelf moeten bekwamen in het ombouwen van H0_auto's.
In mijn lagere schooltijd, toen ik nog echt jong was,  zat er bij ons in de straat waar ik woonde een bedrijf dat de spatborden maakte voor deze serie Daf. De DO , 1600 , 2000 en nog een paar series. Dat schept voor mij een band met deze vrachtwagens.
Het laadkistensysteem was een voorloper van de huidige standaard- containers. Een klein aantal wagons met deze 'Nederlandse' laadkisten sieren mijn collectie al.
Artitec komt perfect getimed met zijn Dafs om mijn plannen te verwezenlijken.
Hopelijk wordt het MCC verhaal een mooie nieuwe ervaring.
Maar zeker een onderneming om te delen met anderen!
Als er al MCC Carsystem lotgenoten zijn die me willen adviseren dan sta ik daar helemaal voor open.

Hieronder de plaatjes van het project vóór aanvang.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Blok 1 komt in Bielzenberg te liggen en blokken 16 en 17 komen later in Spoorsteeg uit. Alles wat er tussen zit is de acht die wordt aangelegd in de Linkse poot van de baan op de 2e foto.
Eigenlijk wil ik daar de Magnorail fietsertjes de autoweg laten kruisen maar dat is misschien een brug te ver?
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hallo Harry,

Zie dit draadje voor het eerst en ik moet, ben niet de eerste, zeggen: WOUW!!!!!
Wat een details zeg. Blijf dit zeker volgen. GEWELDIG!!

Gr.Wim

Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
weer even bijgekeken, en dat ziet er inderdaad wows uit  :thumbup: GZD!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Wat een prachtige scenery ! wat een inspiratie bron. Ik heb zojuist alle foto's bekeken en ik ga dat straks nog een keer doen!
Bedankt voor het delen, Groet Arend.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hallo Arend, Ik heb ook vol bewondering gekeken naar jouw bouwwerkzaamheden. Je gaat zeer structureel te werk en je weet waar je naar toe wilt. En wat een luxe met zoveel ruimte. Waar mogelijk, ben ik ook voor zelfwerkzaamheid. Dat hoeft niets te maken te hebben met geld of kostenbesparing. Het is gewoon mooi als je in staat bent een eigen creatie te bedenken en die ook kunt realiseren. Ook dat kan in onze hobby voor veel voldoening zorgen. Voorlopig heb ik nog zat te bekijken op jouw baan. Het is te veel om in een keer te doen. In dikke 'petje af' voor jouw inspirerende werk.
Keep it up!

Harry
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ik zal er waarschijnlijk over gekeken hebben maar wat zijn de afmetingen van jouw baan?
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hallo Johnny,
De zolderkamer is ca. 5,5x3 meter
De totale lengte van de rails is 120 meter en er zitten ongeveer 60 wissels in.
Aan het begin van mijn verhaal staat het baanplan.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Het personeel van Bielzenberg en de rest tussen Akkendam en Spoorsteeg wenst iedereen vrolijk pasen.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Na een lange stilte even een korte update.
Door het toeval leerde ik Jake kennen. Hij moet noodgedwongen stoppen met de "Grote"banenbouw en had zodoende twee MCC auto's te koop.
Zelf ben ik nog druk aan het ombouwen maar nu heb ik door de overname van Jake's Bus en VW-Combi ineens een rijdend wagenparkje.
De eerste opname van het nieuwe stel is op de link te bekijken.

Jake nog KEI-bedankt voor de gezellige middag en de fijne deal.

http://www.inlijsterij.nl/MCC/1e-MCC-opname.MOV

Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
We hebben allemaal wel eens een idee maar doen er dan even over voordat het wordt uitgewerkt en gemaakt.
Hier is mijn recent gerealiseerde plan om reizigers te laten vertrekken.
Het filmpje zegt alles:
https://www.youtube.com/watch?v=SIzgHBHe-Lk
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Goed idee, bij intensief treinverkeer worden de luitjes op het perron misschien wel een beetje draaierig en je zult bankjes etc goed vast moeten lijmen om ongelukken te voorkomen.  :)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Goed idee Harry.
Je moet er maar op komen.
Het filmpje zegt alles.
Knap gemaakt.

Tony
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ieks. Waar gingen die poppetjes ineens heen, en waar kwamen ze weer ineens weer vandaan? Zouden de deurtjes dan toch open kunnen?

Echt heel leuk verzonnen en mooi gemaakt. Ben stiekem jaloers ;) GZD!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Schitterend idee en strak uitgevoerd. Ik volg je draadje al een tijd en wordt altijd weer vrolijk als ik al dat fraais zie.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Geweldig Harry, hoe realistisch wil je het hebben :D. Knap stukje werk.

Gr, Ad
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
SCHITTEREND!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Geweldig wat mooi. :thumbup:
Van Akkendam naar Spoorsteeg staat vanaf nu bij de favorieten. :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Heel mooi allemaal.en puur hollands,
Groeten Cees
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Super leuk idee Harry  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Na Station Akkendam de Meulendijk, Boer Bumkes en Bielzenberg West is het zover dat ik kan beginnen met Station Spoorsteeg. Dit wordt samen met Bielzenberg-Midden het gedeelte waar mijn eerste MCC Autootjes zullen gaan rijden. Maar..... Hoe beter het weer, des te langer gaat het duren ;)

Aan het station ligt een verkeersplein met eenrichtingsverkeer en groenvoorzieningen middenin.
Er is een bushalte, parkeerplaatsen en diverse kiosken. Winkeltjes en terrasjes maken het geheel bruisender
Vrachtverkeer rijdt het hele traject naar Bielzenberg-Midden. Met de voltooiing van Station Spoorsteeg zal bijna een derde deel van het hele emplacement klaar zijn.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Dit is waar we nu zijn:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Schitterend, kan niet anders zeggen.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ziet er prachtig uit. :thumbup:

Tony
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Leuk idee dat omdraaibare perron! Is er een filmpje?

Groeten,
Marc
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Marc,

Stukje terugbladeren en je vind de uitleg!

KLIK

Gr. Fred.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Het zomerreces is voorbij en hiermee is er weer meer tijd voor de trein.
Niet dat we hier hebben stilgezeten met de bouw maar met zo?n prachtig zomerweer is het wel zonde om je tijd op zolder door te brengen. Toch?
Vooral de bebouwing heeft veel aandacht gehad in de afgelopen maanden.
Maar ook het project met het draaiende perron is meer uitgewerkt.

Planologisch is er bij de indeling van het ?Bielzer Plein? aan het station ?Spoorsteeg? ook een en ander veranderd.
Het deel met de hoge gevels wordt over het dubbele spoor heen gebouwd waardoor het plein breder wordt en er meer  mogelijkheden ontstaan voor het rijdend autoverkeer.

Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Om wat extra ruimte te krijgen heb ik een verhoogde traverse gemaakt met een spiegel als achterwand.
Door de huizen die tegen de spiegel aan staan te halveren krijg je toch het effect van een heel huis en door de verhoging lijkt alles er heel logisch en ruimtelijk uit te zien.
Niets is zo veranderlijk als de mens dus wie weet verander ik nog van gedachte als het over de spiegel gaat?
Ook wel grappig dat je uit een bouwdoos van één huis TWEE mooie gevels kunt maken.
De hoge huizen die op de traverse komen zijn de bouwpakketten van de Schmidtstrasse van Auhagen.
Deze hebben niet de meest Nederlandse uitstraling maar daar wordt volop aan gewerkt
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Vooral op de begane grond moet het de Nederlandse gezelligheid worden met terrasjes en kroegjes.
Een van mijn liefhebberijen is wel het aanpassen en/of verbouwen van een en ander.
Met wat restantjes kun je heel wat bouwen! Bijvoorbeeld het hoekpand op de traverse.
Dit is aan een kant ook maar half diep zodat de spiegel er een heel dak van maakt.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Drie voor de prijs van twee
Afgelopen week heb ik me weer goed vermaakt met vermaken!
Want na de stad is er ook nog een heel dorp te bouwen dus ook kleinere woningen zijn nodig!
Twee huizen van Holland Scale met Mansarde dak lagen hiervoor al maanden op de plank.
Door het aan elkaar maken van de gevels krijg je een mooie twee onder een kap.
Je houdt dan wel twee mooie kopgevels over en daar wil je ook nog wat mee!
Een paar stukjes muurplaat, wat andere restanten en zin in wat monnikenwerk maakt uiteindelijk de truc.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Blij dat de zomerreces over is zodat ik vaker van deze leuke info kan genieten. :thumbup:
Dat heb je leuk gedaan met die huisjes van Holand Scale aan elkaar Harry prachtig gezicht zo. :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ook met de techniek is het voorwaarts gegaan :)
Zo ben ik ook een heel stuk verder gekomen met de OC32 van van Perlo.
De toepassingen met deze unit zijn eindeloos. Het perron draait er mee om maar ook voor een overweg is de OC32 bijzonder geschikt.
Met een eenvoudige overweg van Auhagen (ca, ?10,-) en een paar goeie digitale servo's (?30,-) en ziedaar het resultaat van
een paar stuiterende spoorbomen.


Bekijk hier het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=4WK-_UV2zgs
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Dat zijn weer hele mooie ontwikkelingen Harry. Altijd een plezier om je updates te lezen!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hoi Harry,

Ziet er zeer fraai uit de overweg.
Vooral het extra hupje is zeer realistisch.

Groeten,
Ton.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Het groeiend dorp:
Even een blik van de ander zijde. Dit dorpje in aanbouw is straks de plaats "Hakkebroek"
Hakkebroek komt pas vééél later een paar meter verderop te liggen.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
De stad krijgt langzaam een Nederlandser karakter.

Alle gevels worden successievelijk onderhanden genomen.
Zoals we hier zeggen "We hebben weer heerlijk kit liggen te bashen".
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Netjes gebouwd Harry.

De baan wordt steeds Nederlandser!