Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Van Akkendam naar Spoorsteeg.

Gestart door harryp maandag 24 september 2012, 09:51:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hallo Martin,

Nee die stammetjes zijn van Preiser. Een beetje tegen mijn principes in, om zoiets eenvoudigs te kopen maar het ging om de kar en de paarden die erbij horen.
Enne, bedankt voor de complimenten.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
hihi vind zelf voorlaatste foto het beste  :lol:wanneer word die.... afgeschoten maan of mars :P  :P :P

Grts
Jos
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Bedankt voor je reactie. Zo op de foto zie ik het er niet direct aan af. En soms mag gemak de mens best wel een beetje dienen ;).

groeten Martin
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Citaat van: harryp op zondag 21 oktober 2012, 18:46:24
Even speciaal voor Gerard; Dit is een nieuw project in wording. Hiet zitten naden, kieren en onvolkomheden in die allemaal nog worden weggepoetst. TZT  ;)
Bedankt voor de voorwaarschuwing :thumbup:, ik wacht het af en zie de naden, kieren en andere onvolkomenheden t.z.t. wel verdwijnen :wink:.
CiteerOf ben IK nou te vroeg :?
:mrgreen:
Back to normal: het ziet er schitterend uit. Of de boer nu zo blij zal zijn met zijn "nieuwe" buren...
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Dat ziet er echt geweldig uit  :thumbup:

Mvg Danny
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
wauws
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Citaat van: V 200 op zondag 21 oktober 2012, 20:24:36
hihi vind zelf voorlaatste foto het beste  :lol:wanneer word die.... afgeschoten maan of mars :P  :P :P

Grts
Jos

Ja Jos nog een klein probleempje. Of eigenlijk een te groot probleempje.
We zijn André Kuijpers heel heet aan het wassen maar hij is nog steeds te groot :D
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
In de breedte zeker, en niet in de hoogte, toch ?  >:-D
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Het is gelukt !!!!!!

De AndréMel 2012 is klaar voor vertrek.
Het aftellen is al begonnen.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
 :thumbup:

Geef hem wel als opdracht mee dat hij ruimtefoto's maakt van Spoorsteeg.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
 :D :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
als het maar goed afloopt.. :P
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
 :thumbup: :thumbup:

Tony
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Wat een paar dagen terug nog een concept was, is inmiddels bijna klaar.
En er zit ook weer een verhaal aan vast:

Het werkvolk dat in de locomotievenloods van de Spoorwegen de kost verdient, moet elke dag een eind omfietsen om thuis of op het werk te komen. De Spoorwegdirectie heeft bedacht dat een poortje in de scheidingsmuur de oplossing is. Zo kunnen ze via de Dennenlei de dijk opfietsen.


Het fundament en twee delen muur. Het linkse deel is één keer beschilderd en de rechter kant is gevoegd en wel.
Hiervoor gebruik ik acrylverf van Decorfin.

De ondergrond voor het schapenwei'tje is net klaar en het eerst stuk van de muur is definitief vastgezet.

Een blik op de grote poort vanaf de Dennenlei gezien. Deze poort dient voor de aan- en afvoer van goederen aan de Spoorwegen.
Rechts achter de poort is de Locloods te zien.

Het duurde niet lang. Een struik, een hek en een kuddetje :) schapen. Karwei klaar dus: klaar wei!

De populier die moest wijken voor het poortje is zeer geschikt voor de klompenmaker.
Het omdoen van zo'n boom gebeurde puur op mankracht. Aksen en hand(boom)zagen en mannen met spierballen, een dik touw en een paard.

De metselaar is druk en het poortje staat al klaar.
Het werkvolk zingt en fluit de hele dag zodat het gemorrel van de cementmolen minder opvalt.

Een luchtfoto van de werkzaamheden.

Close Up van de cementmolen.
De oplettende kijker heeft gezien dat er nog geen stroom zit aan de molen.
Dat de metselaar werkt zonder cement, stelprofielen of een metseldraad.

In Brabant hadden veel boeren een Ertkar. In het Nederlands zou dat Aardekar moeten zijn.
Veel bouwers zullen het begrijpen als ik zeg, dat je heel vaak in dingen iets ziet, waar anderen overheen kijken.
Zo was deze kar oorspronkelijk een vierwieler zonder burries. Die heb ik ingekort.
De burries, waar het paard tussen ingespannen werd, heb ik gemaakt van een stukje onderdelenraam waar twee TV-antennes op vastzaten.

Deze tweewielers werden gebruikt voor mest, bieten, aardappelen en andere losse rommel. Ze waren vooral handig omdat ze konden kiepen.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Nou wat kan je zeggen, behalve dat het een goede zaak is dat de preisers zich op de fiets verplaatsen. Naast dat het gezond is kunnen ze zo ook goed al het moois van de foto's goed in zich opnemen :thumbup:.

Het ziet er allemaal super uit. Ik vind de betonmolen ook bijzonder goed gelukt!!!

groeten Martin
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Het ziet er meer dan fantastisch uit. Mijn complimenten voor dit stukje Nederlandse landschap :thumbup:.

AndréMel heeft zo te zien meteen na de start al zijn eerste luchtfoto gemaakt en die is goed gelukt :thumbup:.


Ik heb n.a.v. die foto meteen een vraag: waarschijnlijk komt er ballast tussen de sporen rechts?

Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ik denk zelfs links EN rechts nog wel!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Dan wordt het nog mooier :thumbup:. Bedankt voor je snelle reactie.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Komt er erg leuk uit te zien, top.

Gr. Arno
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Als ik de voorraad zakken met cement zie liggen vraag ik mij af wat jouw metser nog allemaal gepland heeft.  :)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
de details op deze stukje scenery, en de verhalen er achter....  elke keer weer genieten !  Ik kijk me de ogen uit op de details en de vindingrijkheid.  Dat stukje muur in aanbouw bijvoorbeeld : vele mensen zouden daar gewoon een muurtje plaatsen en uit.  Jij maakt er iete helemaal "eigen" van, iets uniek.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Er gebeuren leuke dingen op de baan maar ook de aanwas van het rollend materieel maakt de 3-railer gelukkig.
Alles uit de epoche III en IV heeft mijn belangstelling zolang het maar Nederlands is of op zijn minst vaak in Nederland te zien is geweest.
Hiermee is er al heel wat te verzamelen. Zeker als je ook nog een beetje marge laat in de beide periodes.
De laatste aanwinst is de Roco Plan-T. Het rijgeluid van dit fraaie treinstel is erg realistisch.



Een mooi gezicht als hij Station Akkendam binnenloopt.



Maar er moet ook gewerkt worden aan de enscenering van de baan! Dat is tenslotte ook een van de passies in de hobby.
Het tracé dat voor het gedoetje van boer Bumkes langsloopt gaat door naar Bielzenberg en station Spoorsteeg.
Bielzenberg is het volgende project.
Hier staan onder andere de locloods met 6 remise-sporen en de draaischijf. Maar ook een goederenoverslag en een werkplaats van de spoorwegen.
In het hoger gelegen westelijke deel staan fabrieken. Een ervan is de schoenfabriek van Z. Olemans.
Het noord-westelijke deel heeft inmiddels al een nieuwe achtergrond en een toerit voor de schoenfabriek.
Het is slechts een bescheiden begin en er kan nog vanalles gebeuren.

Een dikke plank op pootjes en een dik kussen maken het werken in de hoek mogelijk. Achteraf is dit niet zo'n ideale situatie maar je moet er ook iets voor over hebben.








Voorlopig gezicht op de skyline van Bielzenberg(west). Dit zal nog 100 keer veranderen.
Het station is geen blijvertje want hier wordt de locloods neergezet.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
wauw deze baan ziet er wel heel mooi uit ;)
Het landschap is echt puur nederlands en dat zie je echt schitterend

Mvg Danny
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hallo Harry,

Heb vandaag voor het eerst je topic bekeken en gelezen.
Ten eerste heb je een mooie baan getekend, lijkt me zeer realistisch.
Je bent ook al flink aan de slag gegaan en hebt al veel bereikt en af.
Vind je foto's ook erg mooie, vooral die door kijkjes.
Blijf je volgen, bij dit mooie project.

vr.gr. Günther.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Zeer fraaie update en wat ziet het er toch allemaal mooi uit!
De skyline van Bielzenberg vind ik persoonlijk zeer goed gelukt zo het straalt een lekker Nederlands karakter uit.
Al ben ik benieuwd wat er nog allemaal daar bij komt. :thumbup:

Groetjes,

Antal
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hoi Harry

Wat een mooi gezicht de plan t.
Mooie foto s weer van je baan.

Tony
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Zeer mooie plan t, moet mijne ook nog hebben :)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Dit ziet er wel erg fraai uit  8o :thumbup: GZD
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Na enige tijd van radiostilte is er weer wat de delen over de ontwikkelingen.
Ik bevind me nu in een fase waarin ik allerlei dingen moet bouwen alvorens een compleet deel van de baan weer kan worden opgeleverd.
Van de 10 jaar die ik dacht nodig te hebben voor het realiseren van mijn baanplannen zijn er inmiddels meer dan 4 verstreken en ik denk in het huidige tempo wel 15 jaar nodig te hebben :?.
Sommigen zullen het wat overdreven vinden maar ik ben steeds op zoek naar het uiterste. Dat is een leerproces waar het met vallen en opstaan tot stand moet komen. Het belangrijkste is toch wel het plezier wat ik er in heb en daarin heb ik hopelijk veel lotgenoten.

Inmiddels ben ik bijna klaar met Bielzenberg West. Ook enkele andere losse projecten zien het daglicht. Hiervan een beeldverslagen met eigen commentaar.


Bielzenberg West is een losse unit die ik apart van de baan eerst helemaal opbouw. Na voltooiing wordt hij dan op zijn plaats gelegd en aangesloten. Hierboven het ontwerp.







Natuurlijk krijgen alle delen van de baan ook een nachtsfeer.



Met de bushaltes uit epoche III moet nog wat geëxperimenteerd worden maar ik denk dat ik de juiste vorm en verhouding te pakken heb. Het eerste exemplaar staat hier boven en het definitieve hieronder.


Lang geleden bouwde ik deze houten loods. Zoals altijd helemaal geschilderd maar hij was veel te steriel naar mijn zin. Het is me gelukt om met weatheren de loods wat op te pimpen.






Het schilderen van muren blijft het meest lastige karwei van alles! Elke fabrikant gebruikt ander kunststof materiaal en moet ook telkens weer op een andere manier aangepakt worden. Om het zo te laten zoals het is?
Dan zou ik mijn baan al klaar hebben en dat is ook zonde :)






Net klaar met de Kolenkraan van Artitec. Lastig klusje met al dat priechelspul. Maar het is me gelukt om zelfs een katrol met haak te fabriceren.
De kolenwagentjes volgen.



Ook bij het bouwen van de kolenbakken heb ik er lekker op los geexperimenteerd. Het maken van realistisch ogende kolenhopen heeft wat (kolen)kruim gekost.



De stoomlocromantiek heb ik amper in het echt meegemaakt. Ik was 6 jaar toen de laatste stoomloc werd afgevoerd. Maar zoals velen heb ik ook een zwak voor Stoomtreinen dus moet er op de baan ook het een en ander te vinden zijn uit dat tijdperk.





Binnenkort hoop ik het hele kolendepot klaar te hebben met alle noodzakelijke attributen.
Wordt vervolgd.........
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Heel netjes gedaan, mijn complimenten.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Harry,

Op de laatste foto's is een schoonheidsfoutje te zien nl., Je hebt een oliestoker bij de kolenlaadplaats staan.
Verder ziet het er weer prachtig uit.
Over je bushalte, deze zijn als resinkit te verkrijgen en wel HIER
Grt, Ronald.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Scherp opgemerkt Ronald! Ik had er ook liever een 3737 neergezet. :-(
Maar deze olietanker komt alleen wat water halen even verderop.  :P
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
mooie baan. Je streeft een hoog detailniveau na. Erg geslaagd!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hoi Harry,

Wat een prachtige update. :thumbup:
De sfeer en details op de foto's zijn van zeer grote klasse. B)

Gr.
René
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Héél fraai :important:
Tipje voor wat betreft de kraan: Hang een (klein) gewicht aan de haak van de kraan. Maak de draad vochtig met zwaar verdunde houtlijm en laat de draad drogen. Wanneer de draad droog is, kan het gewicht weer verwijderd worden en de draad zal mooi strak blijven.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
schitterende bouwwerkjes zijn dit, echt mooi.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hallo Harry,

mooie details dan blijf je kijken en beleef je meer.
Erg knap gedaan met die detailering.
Ik wil dezelfde tijdvak gaan hanteren, en zie nu allemaal herinneringen van vroeger.
Zoals die betonnen bushaltes, gebruik van paarden (bv lompen op te halen, leveren van kolen die je met een jutezak achter het huis in een hok gooit)
Jij gebruikt al veel van die leuke mooie mini scenes....knap gedaan.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Citaat van: nobody op dinsdag 08 januari 2013, 12:28:07
Héél fraai :important:
Tipje voor wat betreft de kraan: Hang een (klein) gewicht aan de haak van de kraan. Maak de draad vochtig met zwaar verdunde houtlijm en laat de draad drogen. Wanneer de draad droog is, kan het gewicht weer verwijderd worden en de draad zal mooi strak blijven.

Wim, bedankt voor de tips.
Ik moet nog de Artitec kolenwagentjes ergens vandaan halen. Als ik er eentje voldoende verzwaar zal het met de losse kabel wel goedkomen denk ik?
De draad fixeren met lijm is een goed plan!

groet,
Harry
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Prachtige update en wat een detail! :thumbup:
De kolen opslag is ernstig goed gelukt.

Groetjes,

Antal
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Prachtige update en veel mooie detail ;)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ziet er heel mooi uit
Die laatste foto lijkt net spoor 1 zo zie je maar weer hoe realistisch h0 kan zijn

Mvg Danny
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Echt super mooi gemaakt, super mooi!!
Word dit industrie terrein??

Groetjes Mark ;)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Geweldig Harry, hoe jij de realiteit namaakt. :thumbup:

Gr, Ad
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Harry,

Weer even geleden dat ik bij je langs kwam, maar het blijft er top uitzien. mooie details.
Mijn bouw gaat door omstandigheden ook traag maar dat geeft niet, zo blijf je lekker bezig en heb je eer van je werk, en dat laatste mag gezegd worden want dat heb je zeker.

suc6 gr. Arno
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Effe een hartig tussendoortje want heel lang heel druk blijven met een project wordt saai dus tussendoor een beetje rijden en een beetje prullen en af en toe ook eens een huisje bouwen!
Het betreft de Bakkerij van Tilly's waar veel werk in zit. Schilderen maakt het model! En bij dit soort bouwpakketjes is dan ook heel veel eer te behalen.
Ik doopte de bakkerij ''Bakker De Breu''. In ons zuidelijke dialect is het meevoud van brood "breu'' vandaar de naam.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Harry, weer een prachtig stukje werk, zou zowel een brooike lusten.  :-)

Gr, Ad
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Gezellig "dorps" winkeltje. Mooi gedaan :important: :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hallo Harry,

eigenlijk wilde ik nog even achteraan sluiten in de rij van de complimenten voor het BW, maar die voor de bakkerij doe ik er gelijk even bij. :arrow: :thumbup:

MvG Cees
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hallo Harry,

Hier is iemand met gouden handen bezig. GE-WEL-DIG!

Groet,
Remie
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ik ben jaloers op die gouden handen.