Wat een paar dagen terug nog een concept was, is inmiddels bijna klaar.
En er zit ook weer een verhaal aan vast:Het werkvolk dat in de locomotievenloods van de Spoorwegen de kost verdient, moet elke dag een eind omfietsen om thuis of op het werk te komen. De Spoorwegdirectie heeft bedacht dat een poortje in de scheidingsmuur de oplossing is. Zo kunnen ze via de Dennenlei de dijk opfietsen.
Het fundament en twee delen muur. Het linkse deel is één keer beschilderd en de rechter kant is gevoegd en wel.
Hiervoor gebruik ik acrylverf van Decorfin.
De ondergrond voor het schapenwei'tje is net klaar en het eerst stuk van de muur is definitief vastgezet.
Een blik op de grote poort vanaf de Dennenlei gezien. Deze poort dient voor de aan- en afvoer van goederen aan de Spoorwegen.
Rechts achter de poort is de Locloods te zien.
Het duurde niet lang. Een struik, een hek en een kuddetje
schapen. Karwei klaar dus: klaar wei!
De populier die moest wijken voor het poortje is zeer geschikt voor de klompenmaker.
Het omdoen van zo'n boom gebeurde puur op mankracht. Aksen en hand(boom)zagen en mannen met spierballen, een dik touw en een paard.
De metselaar is druk en het poortje staat al klaar.
Het werkvolk zingt en fluit de hele dag zodat het gemorrel van de cementmolen minder opvalt.
Een luchtfoto van de werkzaamheden.
Close Up van de cementmolen.
De oplettende kijker heeft gezien dat er nog geen stroom zit aan de molen.
Dat de metselaar werkt zonder cement, stelprofielen of een metseldraad.
In Brabant hadden veel boeren een Ertkar. In het Nederlands zou dat Aardekar moeten zijn.
Veel bouwers zullen het begrijpen als ik zeg, dat je heel vaak in dingen iets ziet, waar anderen overheen kijken.
Zo was deze kar oorspronkelijk een vierwieler zonder burries. Die heb ik ingekort.
De burries, waar het paard tussen ingespannen werd, heb ik gemaakt van een stukje onderdelenraam waar twee TV-antennes op vastzaten.
Deze tweewielers werden gebruikt voor mest, bieten, aardappelen en andere losse rommel. Ze waren vooral handig omdat ze konden kiepen.