Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Van Akkendam naar Spoorsteeg.

Gestart door harryp maandag 24 september 2012, 09:51:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Van Akkendam naar Spoorsteeg.


Hallo allen,
Mijn naam is Harry en ook ik ben 3-railer sinds 2008
Omdat ik het  leuk vind mijn modeltreinbeleving te delen met anderen ben ik hier gestart met het topic:  van Akkendam naar Spoorsteeg.
In 2008 stopte ik met het roken van heel veel sigaren en tot op de dag van vandaag spaar ik van het uitgespaarde rookgeld mijn trein bij elkaar. Vroeger reed ik ooit een tijd zeer analoog met N-spoor van Trix. Dit stopte toen  door veranderingen in het gezin en een verhuizing . Met het hervinden van de hobby  waarvoor ik een mooie zolderkamer beschikbaar had besloot ik vanwege de vele mogelijkheden te beginnen met een H0-spoor.  Märklin was de uiteindelijke keuze.
Nu heb ik in ruim 4 jaar al aardig verzameld. Niet alleen in treintjes en rail maar ook in kennis. Ik ben er wel achter dat er onwaarschijnlijk veel te leren valt over mechanische en digitale techniek en ook over bouwen en enscenering.  En ik ben er nog LANG NIET !!!!
Alles boeit me!!. Hierdoor loop ik qua treinhobby ook continue in zeven sloten tegelijk. Dat heeft ook voordelen want ik kan altijd uit veel dingen kiezen en zodoende mijn tijd besteden aan de dingen die ik op dat moment leuk vind.
De geschiedenis van mijn baan laat ik achterwege. Dat waren jaren van constant nieuwe plannen en andere ideeën. Overigens is dat ?veranderen?  in in onze hobby een soort chronische aandoening geloof ik. Maar uiteindelijk lijken sommige delen in je baan een soort definitieve status te bereiken.
Vooral die dingen meld ik hier graag om ze te kunnen delen. Dit, omdat ik zelf ook enorm geniet van de dingen die anderen bereiken en laten zien. Vondsten van anderen hebben me ook behoorlijk geholpen en misschien dat ik met mijn treinbeleving  ook een bijdrage hierin kan leveren aan anderen. Beschouw mijn bijdrage maar als een tegenprestatie voor al het goede diehet 3-Rail forum mij heeft gegeven.

Mijn bijdragen tot dusver waren:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30198.msg533192#msg533192 Digitaal decoderprobleem
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36606.msg703506#msg703506 Fietsende Fietsertjes
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3993.msg453304#msg453304 S-88 Perikelen
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Belangrijk!

Door het wijzigen van mijn persoonlijke website is de link vervallen naar een aantal afbeeldingen.
Ik zal dat zsm weer rechtzetten.



Mijn eerste plannen hadden globaal iets te maken met het "definitieve plan".
het baanplan ziet er nu zo uit en is voor een groot deel al gerealiseerd.

Het schaduwgedeelte:


De Bovenbaan:


Het Totaal:


Koploper:
Hierin zijn de laatste aanpassingen nog niet verwerkt maar globaal klopt het wel.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Project Akkendam is een soort groot station. Dit was het eerste project wat ik heb kunnen afmaken.
Het bevindt zich aan de voorkant van het schaduwstation in het rechterdeel.
De gevels van het gebouw zijn uit een Kibri bouwpakket, Kibri B-9354 Zie foto.



In wording:




Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Het Brabants Boerderijtje: Het landelijke deel op de baan moet Brabants worden. Aangezien er geen bouwpakket bestaat van een
Brabantse boerderij (zover ik weet althans) ben ik met losse materialen aan de slag gegaan.
De muren, dakpannen en houten wanden zijn van Auhagen (kunststof). Het rieten deel van het dak is van balsahout
gemaakt, grof geborsteld en geschilderd geeft dat een natuurgetrouw effect.
De waslijn en wasfiguren zijn van Faller:151014. De put is een stukje aluminium pijp en de
zogenaamde putmik is van dunne geschilde takjes gemaakt.
Het kippenhok is ook van Auhagen kunststof plaatjes gemaakt. De ramen van de boerderij en het kippenhok
zijn op maat gesneden van allerlei restantjes. De kippen komen van Preisser.
De ondergrond is van 5 mm. Depron gemaakt. Je kunt dit materiaal goed schilderen met acrylverf en het is
ideaal om sporen en oneffenheden in het oppervlak te krijgen. Bijvoorbeeld de kuilen in de kippenren zien er heel
natuurgetrouw uit.


Het voorbeeld:

Maandag-Wasdag op de boerderij

Het kippenhok

De kippenren
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
De Meulendijk Op de meulendijk wonen de molenaar  ofwel de mulder en zijn vrouw. Een rustige landelijke plek waar men uitzicht heeft op het land van boer Bumkes, onder aan de dijk.
De molen die op zijn Brabants "meulen" wordt genoemd is van Kibri (9050). Het huis van de mulder is van Holland Scale (nr.14)
De meelschuur is van eigen hand.
De hele Meulendijk is van spoorwegovergang tot tunnelingang een afneembare module. Hierdoor is voor onderhoud en aanpassingen alles eenvoudig te bewerken.








Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hallo harry,

Welkom op het forum en je baan is een zeer mooie binnenkomer. Veelbelovend baanplan en je foto's van je station in wording geven al veel sfeer :thumbup: Gaaf hoor, die Kibri gevels zo gerangschikt! Maar ook de boerderij met kippenhok mag er wezen.

Ga zo door  :D

groet,
Michiel
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Dag Harry.
Bijzonder leuk om nu ook het "voorstellen" op H0 spoor te lezen en te zien! ;)
In je eerste "voostelling" was het nog hoofdzakelijk N-spoor en verzamelde je al wel H0 spoor maar nu is duidelijk alles in het teken van H0.
Van Akkendam naar Spoorsteeg (via de Meulendijk?) is een leuke en pakkende titel, Het Nederlandse landschap is prachtig getroffen en ook de details zijn zo heerlijk Nederlands.
Blijkbaar en héél duidelijk is niet alleen de opgedane spoorkennis maar ook de kennis op het gebied van de scenery bouw prachtig in de bouw toegepast.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Ook het filmpje met de fietsers is bijzonder leuk gemaakt. (net nog even gekeken!)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hallo Harry,

Allereerst van harte welkom hier op het prachtige 3rail forum.
Ik heb even je topic gelezen en gekeken naar het filmpje met de fietsers.
Je bouwt geweldig en je hebt oog voor detail wat geweldig is om als toeschouwer naar te kijken.
Dat de treinbaan zich in Nederland voor doet is voor mij iets extra's aangezien ik zelf ook een Nederlandse baan aan het bouwen ben.
Hoe heb je trouwens het station gemaakt en ben uiteraard vreselijk benieuwd wat de komende updates eruit gaan zien.
In ieder geval bedankt voor de updates en bij deze ga ik proberen dit eens goed te volgen. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groetjes,

Antal
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hoi Harry,

Waar het stoppen met sigaren roken al niet toe kan leiden.
Ik vind het heel mooi.
Je scenery bouw verraad een grote vakmanschap.
Ook je fietsfilmpje is erg leuk.
Ben zeer benieuwd naar het vervolg...

Groeten, Leo
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24964.msg426386#msg426386
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Bedankt voor al die lovende reacties die ik zo snel al kreeg op mijn topic. Vooral de vraag om meer is een plezierige aanmoediging. Ik moet tot mijn spijt bekennen dat ik bij het bouwen niet van elke fase een foto maak. Als het gebouwen betreft heb ik één vaste regel en dat is dat ik geen stukje plastic onbeschilderd laat. Er gaat op zijn minst weatheringpoeder overheen. Wat de kleuren en de structuur van het landschap betreft moet ik nog veel leren. Kleuren zijn snel te intens en dat is in werkelijkheid niet. In werkelijkheid vervagen kleuren in de verte en eigenlijk moet je je steeds realiseren dat elke meter op je baan, in het echt bijna 100 meters zijn. Daarom ben ik met de Meulendijk nog niet klaar.
Momenteel werk ik aan de enscenering rondom het boerderijtje van boer Bumkes. Het grappige is dat vanwege de keuze om alles in epoche III te doen er steeds herinneringen van vroeger in verwerkt worden. Een van die herinneringen is het slootje springen. Dat deden we met een bonenstaak als hulpmiddel, liefst een verse omdat die niet snel zou breken. "Blunzen" noemden we dat en de stok heette de blunsstok. Ik weet niet of dat blunzen iets was uit mijn Brabantse omgeving of dat wij het destijds zelf hadden verzonnen? Zijn er forummers die ooit geblunst hebben? Foto volgt.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Wat een leuke baan :thumbup:.
ik vind het een hele leuke sfeer hebben, en het ziet er allemaal top uit :).
Succes met de verdere bouw.

Gr, Myron
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Dag Harry,
Wat u hier laat zien is waanzinnig!
Geweldig om alle foto's te zien. Een mooie Nederlandse sfeer staat de modelspoorbaan altijd goed  :)
Bedankt voor het delen. Ik ga dit met plezier volgen.

Groet,
Remie
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Welkom hier, en zoals reeds gezegd al een mooie binnenkomer.
Duidelijk iemand die al een poosje bezig is, en van wanten weet !

Als je het hebt over slootje wippen is dat zoiets als  "fierljeppen" ?   Lijkt me tof om zo iets op je baan te gaan nabouwen.   
Het baanplan is toch al indrukwekkend, en veelbelovend
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Welkom. Prachtige resultaten tot dusver. :thumbup: Veel genoegen verder :important:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
De vorderingen rond de boerderij van boer Bumkes. Goed werk heeft tijd nodig dus een klein stukje kost je uren werk. Maar dat hoef ik hier niet uit te leggen.
De fierljepper ofwel de blunser is ook gespot!

Het bovenaanzicht

De brede loop onder de dijk. Hier is nog een hoop werk. De bedding en het erf moeten nog onderhanden worden genomen.
Het verliefde paar heeft wel een vaste plek.
Hij slooft zich enorm uit en zij zit gelaten op de plecht. Of dit een huwelijksaanzoek wordt kan ik helaas niet zeggen.

Boer Bumkes met de zeis tussen zijn dennen aan het werk.

Moeder Bumkes hangt de was op. Het is een hele drukte met vijf kinderen en ook nog oma die bij ze inwoont.  Drie van de kinderen spelen bij de sloot.

Pietje Bumkes is de waaghals van de familie. met een oude bonenstaak (blunsstok) is hij over de sloot aan het blunsen terwijl hij wordt aangemoedigt door zijn broerje en zusje.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
geweldig echt :D :D


gr erik
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Prachtige details en een mooi verhaal ook. Ik zou Pietje zo adopteren  :-)
Succes met de verdere bouw. Ik blijf dit draadje zeker volgen.
Groet
Gerrit
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
dat is een mooie baan  :thumbup: GZD, ben jaloers
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ziet er allemaal geweldig uit.
Mooie details en afwerking.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Holy Schroothoop, dat ziet er echt Nederlands uit zeg :eek: (afgezien misschien van de tunnel), hiermee maak je wel een entree :thumbup:.

Trouwens, Boer Bumkes is wel erg dicht bij het spoor aan het werk, als dat maar goed afloopt.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Wauw.... :thumbup: !

Zeer veel details, prachtig. Dit zie ik niet vaak!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Wauw :thumbup: zeer mooie baan zeg :thumbup: :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Heel erg mooi gemaakt zeg!!
Chapeau!! Erg Hollands gemaakt!
Ik ga je volgen!

Groetjes Mark ;)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Super gemaakt zeg!!

hoe heb je dat water zo mooi en echt gekregen?

Mvg Danny
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hoi Danny,

Het water is idd redelijk gelukt maar volgende keer doe ik het toch anders.
Nu heb ik "O"water gebruikt van ER-Decor. Gewoon uit de treinhobbywinkel.
Het is erg synthetisch en het droogt niet altijd goed op en het krimpt heel erg. Dan krijg je water wat tegen de kant op gaat staan.
De sloot achter de boerderij is echt niet goed. Ik ga het proberen met botenlak! Denk ik?
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Botenlak, of jachtlak is daar erg goed voor te gebruiken. Wel in dunne laagjes aanbrengen, anders duurt het erg lang met drogen. Op de voorgrond is hier een slootje van mij te zien die d.m.v jachtlak is gemaakt: Klik

Gr, Myron
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ziet er goed uit :)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Wie had ooit gedacht dat ik het druk zou hebben vanwege een mesthoop.
Nog onwaarschijnlijker, ik vond het nog leuk ook !!!
Maar er was meer te doen rond de boerderij van Boer Bumkes aan de Dennenlei.
De populieren moesten langs de weg komen en er moest wat aanwas komen van groen.
Het is niet veel maar toch, een zondagmiddag is snel om.





De voorloper van de GFT-Bak

Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Prachtig!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Wauw, schitterende baan!!!! :thumbup: Ik ga dit volgen. Ik heb al wat leuke scenery ideen langs zien komen en heb dus al weer wat bijgeleerd.

groeten Martin
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ziet er weer mooi uit en de bomen staan er leuk bij zo. :D

Groetjes,

Antal
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hoi Harry,

Dit zijn hele mooie stukjes 'scenery' die je ons hier voorschotelt. Echt heel leuk om naar te kijken!

Groet, Marc
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hollands glorie!

Dit is mooi!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
wauws :thumbup: GZD!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ik sluit me bij alle voorgaande berichten aan. Fijne Hollandse sfeer die uit de foto's spreekt. :thumbup:

Groet,
Ronald
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Alweer een weekend lekker kunnen werken. Rond de boerderij van de familie Bumkes was het een beetje 'n kale bedoening.
De mesthoop was eigenlijk het enige dat er vorige week bij is gekomen. Vandaag (8-10-12) is er een varkenshok met koeketel, buitenloop en opslagruimte bijgebouwd. Ook is er een begin voor een grote stal gemaakt die rechts van de boerderij moet komen.





Rechts de mesthoop en links een reeds gevorderd interieur.
Dit is nog niet de eindfase maar er was al wel een dag werk ingestoken!







De koperen Koeketel werd vroeger gebruikt voor het koken van de was en voor het koken van varkensvoer. Daarom ook wel varkensketel genoemd.


Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Holy Schroothoop, dat is mooi geworden 8o.

Als je de naad tussen de stal en de tafel (foto 3) nog weg kan werken zou het 100% volmaakt zijn.
Mijn complimenten voor zo'n detaillering :thumbup:.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hoi Gerard,
Bedankt voor de complimenten.
Ik probeer een volgorde in de bouw weer te geven.
Kijk naar de foto's eronder en............ Geen naad!


Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Ik was dus te snel met mijn opmerking :oops:, mea culpa.

Hoe heb je die naad weggewerkt? Heb je de stal op de tafel vastgelijmd?
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.

, non est valde, Gerardus. Ik ben ook wel eens te snel.
maar...........
Ik maak hiervoor een pasta van grijs krijtpoeder en verdunde houtlijm.
Lekker smeuïg plamuren dus. Na het drogen werk het altijd nog af met pigmentpoeder.
Het kan ook met gewone gips vuller en dan schilderen natuurlijk.

Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Citaat van: harryp op maandag 08 oktober 2012, 00:37:18
, non est valde, Gerardus.
Dank u zeer :wink:.

Bedankt voor de uitleg. Zo leer je nog eens wat op een hele vroege maandagmorgen.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Er staan leuke details op de baan, lekker Nederlands :) .

Jeffrey
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Prachtig gemaakt allemaal Harry. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tony
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Leuke Nederlandse baan, Harry.

Vind die stam VSM-rijtuigjes wel gaaf!  :D
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Wauw! Deze ga ik volgen!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
wauws

ben ik even weg, gebeurd er dit! GZD!!!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Wat een prachtig gemaakte scenery! Met oog voor het vertalen van de echte wereld!

Grote klasse!

Groet, Dick
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hoi Harry,

Dat ziet er prachtig uit, mooier en realistischer  als wat ik gisteren bij sommige banen op Eurospoor gezien heb.

Groet Hubert
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Vrijdag bleek een mooie dag om Eurospoor te bezoeken. Wat me vooral beviel was het grote aantal jongeren en kinderen die veel interesse toonden voor de treinhobby.
Ik hoop echt dat de natie van treinhobbyisten zich blijft uitbreiden en dat de toekomst van al die mooie treinenmerken hiermee verzekerd is.
Mijn treinportemoneetje heeft flink geleden op deze grote treinenbeurs maar ik keerde zeer gelukkig huiswaarts. Weer genoeg materiaal om mee aan de slag te kunnen gaan.
Ik ben vooral gelukkig met mijn nieuwe gele DE2 van Artitec. Doet het goed naast zijn blauwe broertje.


Inmiddels is boer Bumkes bijna overspannen van alle geweld rond de boerderij. Was alles rond de nieuwe stal met hooischelft net klaar en dan beginnen de Spoorwegen te hakken en te breken!
Het spoorpersoneel moest steeds een heel eind omfietsen door Bielzenberg en daar hebben ze bij de Spoorwegdirectie iets op gevonden.
Een poortje in de muur die aan de Dennenlei grenst. Vroeger kon dat gewoon zonder vergunnigen. Geen kapvergunning nodig. Als er een boom in de weg stond dan ging die gewoon om!

Het concept voor dit verhaal is al een eind klaar maar het bijft een concept!
Schilderen, grassen lijmen en aankleden! Nog werk zat maar toch alvast een voorschouw.


De paardenkraal is klaar en de "mulder" is net een paar zakken haver wezen brengen. Paarden waren in die tijd zeker geen luxe!
Bijna alles werd met paarden gedaan. De inmiddels bijgebouwde stal heeft een hooischelft en een afsluitbaar deel voor de auto van de boer.
En een hok voor het fokken van konijnen.


De muur, die de werf van de spoorwegen scheidt van het boerenland, had al een poort voor het spoor. Heel soms worden materialen geleverd voor het onderhoud van de locomotieven.
De poort is dus bijna altijd gesloten en verboden voor het personeel om hiervan gebruik te maken!



Werk aan de winkel.........................













Even speciaal voor Gerard; Dit is een nieuw project in wording. Hiet zitten naden, kieren en onvolkomheden in die allemaal nog worden weggepoetst. TZT  ;) Of ben IK nou te vroeg :?








Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Wauw, dat ziet er mooi uit, en dan is het nog maar concept :thumbup:. De boomstammetjes zijn die echt of van de fabrikant?

grt Martin