Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Van Akkendam naar Spoorsteeg.

Gestart door harryp maandag 24 september 2012, 09:51:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.

Die betonplaat-schuttingen zijn leuk en heel herkenbaar, Harry !

In oude wijken zie je nog steeds.
Je zou eigenlijk ook nog ligusterheggen moeten maken, is ook typisch voor die tijd.
Die zie je nu nog maar zelden trouwens  :( Vervangen door de coniferen....

Grtz Tony
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Haha, de heggen liggen al klaar Tony!  :-)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Harry

Even je laatste foto's bekeken, en moet zeggen dat het een pracht van een baan is.  :warning: :warning:
Er komen echt prachtige details voorbij.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
-Harry:
Prachtig je jeugdherinneringen op je baan bouwen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Beste Harry,

Alleen ik zie geen foto's........., wat is anders aan de "foto plaats methode" t.o.v. 20 november?

Groet, Anne W
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hedenmorgen kon ik de foto's nog wél zien...
Google zal wel weer aan 't "updaten" zijn... 8o
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
foto's zijn hier zichtbaar! Zeer fraaie plaatjes.

groeten,
Roel
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Harry,

Prachtige huisjes en hekjes zeer sfeervol.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Wauw, wat een heerlijke trip down memory lane.
Net alsof je deel bent van "toen was geluk heel gewoon"

Prachtig sfeertje.

Ben nog maar net aan het beginnen met herstarten maar deze baan geeft me heel veel inspiratie en zin om snel te gaan beginnen

Groeten
Ad
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Georganiseerde puinhoop

Soms, als je een uurtje bezig bent met de aankleding dan krijg je van die taferelen zoals op deze foto.
Ik maak er een gewoonte van om steeds te blijven opruimen als ik klaar ben met een stukje enscenering.
Zo'm moment zit er nu aan te komen. Alles op zijn plek, even al het overtollige opzuigen en dan de laatste details aanbrengen.

De toekomstige foto's heb ik even op een andere plek neergezet in een hogere resolutie zodat je alles tot in detail kunt bekijken.

Grtz. H.





Na alles weer op zijn plek te hebben gezet nog snel even een stukje ligusterheg (Tony, op jouw verzoek :-))


Grtz. H.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
ziet er netjes uit :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hi Harry,

Leuk rijtje Hollandse huisjes.

groet
Harald
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hoi Harry, ziet er allemaal heel authenthiek uit.
Het hegje nog wat gelijk snoeien, bij de buren groeit het kennelijk harder. :D

Het valt wel op dat bij deze huisjes de dakkapellen kennelijk zowat in/over de goot staan.
Hogerop kan ook niet, dan gaan ze door de noklijn.
Bouwtechnisch gezien niet helemaal accuraat.

veel plezier met de verdere aankleding  :thumbup:


Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Veul werk.......

Zo af en toe een gestolen momentje en dan is er weer wat af na een paar weken.
Tussen de bedrijven door verzin je wat er allemaal uit je jeugd te zien moet zijn, want dat is de insteek: zoals het vroeger was in mijn herinnering.

Het herbeleven van je jeugd............
Een eigen geschreven verhaal, een zelfgemaakt schilderij en ook je eigen ?treintafel?  kun je naar je hand zetten.
Het is voor mij een bijzondere manier van je jeugd herbeleven als je dingen van vroeger terug laat komen. Zo is het niet een rijtje leuke huisjes maar wordt het een straatje met een verhaal.
Ik heb de straat eerder al  Stationsstraat genoemd maar dat kan ook nog Kerkplein of iets anders worden. En ofschoon we in  het dorp waar ik woon niet eens een spoor hebben of hadden, zijn er verder wel veel overeenkomsten te vinden uit mijn jeugd.

Het was niet de gewoonte om vóór aan te bellen maar je liep achterom waar de achterdeur gewoon open was. Dat had voordelen want je stoorde nauwelijks in de bezigheden van de bewoners.
Je liep geheid naar de buren om je nieuwe schoenen te laten zien of een tekening die je had gemaakt. En spelen op straat was de normaalste zaak van de wereld.
Achter het huis ging het niet om de luxe van een tuin om in te zitten, er werd voornamelijk  groente  verbouwd. Het eventuele gras was er meestal alleen om de was op te laten bleken. Het veldje werd ook als ?de bleek? aangeduid. Daar op spelen mocht je niet want dan werd het gras vies en dus ook de was.
Je zag ook dikwijls een soort goal zonder netten achter het huis! Dat was om de matten en de traploper op te kunnen hangen om uit te kloppen. Bijna iedereen had kokosmatten  en die moesten elke week naar buiten om uitgeklopt te worden.


Een stoep lag er lang niet overal in de straat. Je kon dan met je vriendjes landkappen met een écht zakmes  in het zandpad dat langs de weg liep. Menig wegplaveisel werd vol gekrijt met een vakverdeling van een hinkelperk. Je gebruikte een leeg schoensmeerdoosje als hinkelhandicap.
Andere bezigheden waren touwtjespringen, tikkertje, tollen, verstoppertje en witte zwanen zwarte zwanen met de kinderen uit de straat. Op mijn 6e kreeg ik een step op luchtbanden, dat was gaaf!



De beter gestelde buren in de straat, die een auto kochten, lieten daar ook meteen een garage voor bouwen. Zo?n duur geval liet je niet buiten staan. Daar konden de bolides van toen ook niet zo goed tegen.  Het hielp wel als je hem door een speciaal bedrijf liet bitakken om roesten tegen te gaan..
En die buren met welstand hadden soms ook al een TV en een koelkast en al zeker geen WC, die we bij ons plonsplee noemden, die buiten stond.
De was werd in arbeidersgezinnen nog gedaan met put- of pompwater en ook nog met de hand op een wasbord.
De kachel moest elke morgen worden aangemaakt met kranten en hout om vervolgens verder op steenkool of turf gestookt te worden. Iedereen had wel een buitenhok  met een kolenbak. De kolenboer kwam ?s winters elke twee weken met een paar mud kolen, antraciet nr.4 en eierkolen voor de haard in de woonkamer.

Er werd eind jaren ?50 in de vorige eeuw veel gelopen ofwel gewandeld en ook veel gefietst. 
Brommers en motoren waren vóór de intrede van de automobiel het meest voor de hand liggende snellere vervoermiddel. Er waren best veel mannen die per brommer met moeder de vrouw achterop stevige enden aflegden voor bijvoorbeeld een familiebezoek op zondag.  Maar we hadden gelukkig ook nog de BBA bussen die ons op gezette tijden bijvoorbeeld naar de stad brachten want daar was meer te koop dan in ons dorp.
Het zijn maar een paar huisjes maar dit rijtje verteld al veel uit mijn eigen jeugd.









Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Mooie foto's en een mooi verhaal met hoog "Het Dorp" (Sonneveld) gehalte.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
-Harry:
Dank voor het delen van een mooi nostalgisch verhal en bijgaande foto's,  :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Harry,

Ik heb met plezier je verhaal uit je jeugd gelezen.
Ook de foto's heb ik lang bekeken omdat er veel leuke details inzitten. :)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Projectremmers

Kennen jullie dat, als iets niet lekker gaat en tegenzit dat zoiets een slechte invloed op de hele voortgang van je baan heeft.
Zo kocht ik ooit in Houten een gebouwde Vollmer kerk. Hij zat keurig in cellofaan en de verkoper verzekerde me dat er geen sporen van lijmresten op zaten.
Nou ben ik een enorme pietlut dus is het me niet snel goed genoeg als iets al gebouwd is maar door het cellofaan zag het er allemaal mooi uit. (voor dat geld!)
Eenmaal thuis begon de malaise. Niet netjes gebouwd, een hoop dingen zaten maar half vast. Wat nog erger was dat de sfeer van het bouwwerk niet mooi in mijn plan paste. De toren helemaal gesloopt en er een 'dorpser' toren van gemaakt. Na tig keren hiermee bezig te zijn geweest bleef het goeie gevoel weg en dan kom je op het punt van: "Én nu?".
Alsnog zelf een nieuw Vollmer pakket van deze kerk kopen? Of misschien toch doorzetten en de oneffenheden voor lief nemen!
Er zat nog geen spatje verf op en het schilderen van zo'n plastic priegelwerk vraagt ook veel van je energie. Zoveel dat de rem komt te zitten op je hele plan.
Je prakkiseert je helemaal suf wat de opties zijn. Maak ik op die plek i.pv. de kerk een mooie meent met een muziekkiosk? Of misschien iets van een park met een kapelletje?
Of........ uren en uren priegelschilderen!!! #$#!"&*#~"^@ Grrrr.

Het werd toch dat laatste! En wat dan zo leuk is, dat je van het resultaat weer een hoop extra energie krijgt voor het volgende project.
Die kleinigheidjes moffel ik wel weg.....................! ;)










Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Je hebt er een héél fraai Godshuis van gemaakt :important: :thumbup:
'k Zou er bijna van in "de Here" gaan... ;)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Mooie verbouwing van de kerk Harry! Zeer geslaagd toch?
Ook heb enorm genoten van jouw jeugd-mijmeringen :thumbup:
Je weet die sfeer erg goed over te brengen in model!

Groeten,

Erik.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
@Harry
Prachtige foto's en een dito verhaal.
Zeker ook de kerk heel netjes gedaan.
Bedankt voor het delen. :arrow: :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.

Ik heb ook heerlijk gezwijmeld en van de foto's en sfeer genoten, Harry  :thumbup:

Je zou ook nog kunnen denken aan een scharensliep, de melkboer met paard en wagen en knikkerende kinderen.
Ook allemaal uit het straatbeeld verdwenen.

Kerk is mooi gelukt en van te precies kijken, krijg je slechte ogen  :D

Grtz Tony
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Harry

Wauw die kerk heb je mooi aangepakt, nu lijkt het of ze al 100 jaar staat en dat mag wel bij een kerk.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
-Harry:
Prachtig priegelschilderwerk zoals je het zelf noemt,  :thumbup: de Heer zal u dankbaar zijn,  >:-D
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Citaat van: Tony op woensdag 07 december 2016, 15:56:59

Ik heb ook heerlijk gezwijmeld en van de foto's en sfeer genoten, Harry  :thumbup:

Je zou ook nog kunnen denken aan een scharensliep, de melkboer met paard en wagen en knikkerende kinderen.
Ook allemaal uit het straatbeeld verdwenen.

Kerk is mooi gelukt en van te precies kijken, krijg je slechte ogen  :D

Grtz Tony

IDD Tony,
Die figuurtjes dat wordt de kers op de taart.
De kolen kwamen nog met paard en wagen en melkboeren hadden we twee waarvan er een ook nog een paard voor zijn kar had en de ander zo'n driewielachtig autootje.
De ijscoman en het draaiorgel staan al te popelen maar we wachten daarmee tot alles zover klaar is.
Dat kan nog even duren want nu is eerst het MCC Car deel aan de beurt.

Grtz. Harry
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Harry:
Onze melkboer met paard en kar ging altijd na zijn ronde op café en wanneer het te lang duurde ging het paard alleen met de kar naar huis, en dan wist de vrouw van de melkboer waar ze hem moest gaan zoeken,  >:-D
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Das toevallig Jørg, de voerman van de kolenhandel woonde met vrouw en paard bij ons tegenover en daarmee gebeurde precies hetzelfde.
Het paard had dan wel zijn haverzak om zijn hoofd hangen maar dat hield hem niet tegen om alvas naar huis te kuieren. Meestal een kwam de kolenboer in beschonken staat een dik uur later ook thuis.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
-Harry:
Dat zal een eigenschap van de zelfstandigen toen geweest zijn misschien,  >:-D
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hee, wat een leuk en mooi topic is dit! Daar moet ik eens rustig voor gaan zitten om het helemaal door te spitten!
Volger erbij ;)!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Heel, heel, heel mooi gemaakt. Je hebt een echt sfeertje van "toen de wereld nog klein was" gecreëerd!
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Eens in de week de vuilnisbak buiten!

Bij iedereen stond wel zo'n zware zinken bak in de buurt van de achterdeur.
Eens per week rammelde het heel heftig op straat als die werden leeggemaakt door de mannen van de ophaaldienst.
Het kon ook gebeuren dat, als ze aan de straat stonden te wachten op de vuilnismannen, een hongerige zwerfhond ze omgooide voor de etensresten.

Tussen alle opgespaarde rommeltjes en restjes kwam ik vuilnisbak-achtige dingetjes tegen.
Er moest even een stukje van de onderkant af en een hengsel moest er aan, maar dan was het ook heel aardig de bak van toen.
Het hengsel heb ik gemaakt van 0,3 mm veren-staal. Natuurlijk zilververf er op. Nog wel een beetje weatheren.






Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Fraaie zinken afvalemmers Harry! :thumbup:
Weer een herkenbaar stukje sfeer neergezet.

Groeten,

Erik.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
-Harry:
Mooi detail,  :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hoi Harry,

De afvalemmers zijn goed gelukt.
Ken ze zelf ook nog wel van thuis.

Je omgebouwde kerk vind ik trouwens mooier dan het origineel van Vollmer.
Daarvan vind ik de torenspits niet in de juiste verhouding met de kerk.
Dus een prima ombouwprojectje.
Zoals je wellicht weet, is ook in het echt wel vaker een bekroning van een kerktoren vervangen door een exemplaar uit een latere tijd.

Groeten,
Ton.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Zeer veel herkenbaar wat je bouwt en schrijft.  Ik ging met mijn moeder wel eens eieren halen in Den Dungen, een klein dorpje tegen Den Bosch aan. (Waar we woonden) huisjes e.d. zeer treffend!

Groeten Maarten
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Geen MCC maar kolen!

Eerder gaf ik aan met het MCC autocircuit verder te gaan na de voltooiing van e.e.a. maar niets is zo veranderlijk als de mens :) :)
Het thema kolen had ook wat extra aandacht nodig want zonder kolenboer geen kolen!
Voor de sfeer natuurlijk eerst op het www wat rondgesnuffeld om de vormgeving goed gestalte te kunnen geven.

Paard en wagen was in mijn jonge tijd normaal.



Op de werf was een en ander aan materieel noodzakelijk




Eerst paard en wagen ingespannen en personeel aangenomen om de zakken met eierkolen en antraciet 4 rond te brengen.


Voor de kolenhandelaar (die ik Kolenhandel Zwartboks noem) moest natuurlijk een bedrijfspand annex woonhuis komen.
Hiervoor had ik nog een leuk bouwdoosje liggen van AlsaCast.




Past goed in het straatbeeld en in de tijdgeest van het dorp.

De ruimte op de werf is voldoende voor de kolen. dus eerst een kolenbak gemaakt van overgebleven perrondelen.
Het kolenkraantje vond ik wat overdreven maar voor dat moment stond het er leuk bij en het gaf me weer inspiratie.


Kolen aanvoeren en dan weer rondbrengen maakt het verhaal redelijk rond maar een systeem om per spoor aan te voeren en dan ook nog in een bocht!??

Dat werd weer even kitbashen met spullen uit de restjesbak.
Een "rond"lopend perron met een verplaatsbare transportband was het plan.
Een paar assen uit een N-spoor wagon geleend en een basis gebouwd voor de band.
Na wat uurtjes bashen was het wat mij betreft voor de bakker (b.t.w. de bakker woont links van de kolenhandel :D)
Een verrijdbare transportband die de voorraadbakken vult.




Van bewegende beelden hier plaatsen heb ik geen kaas gegeten dus dan maar een hyperlink.:

www.youtube.com/watch?v=_AY51gzik6w]


Voordat ik aan het totale schilderwerk begin moet ik me nog gaan bezinnen over het toevoegen van een oliedepot.
Want stookolie was er bij de kolenboer meestal ook nog bij.

tot zo ver,
grtz. H.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.

Dat heb je fraai gekitbasherd, Harry  :thumbup:

Dat kolenhandel-gebouw straalt heel veel Brabant/Nederland uit trouwens, zo met die 2 kleuren gevel en dak .
Oja, ook nog een pluim voor de vuilnisbak !

Grtz Tony
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Heel veel kleine details. Daar houd ik wel van stil leventjes in een groot stilleven.

Ben benieuwd hoe het geheel er uit ziet als de kolenhandel operationeel is. :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hi Harry,

Heel leuk gedaan met die verplaatsbare transportband, wel een erg snelle.

groet
Harald
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
dat heb je mooi gemaakt :thumbup: :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Twijfel....?  Geen twijfel.........!!!

Zetten we de transportband op statisch of moet ie bewegen? Wat een dilemma!
Het kost heel wat kruim om het "mooi" te laten bewegenmaar na een tijdje twijfelen de schouders er maar weer onder gezet.
Of het gelukt is? Dat hoor ik graag als alles klaar is:-)
www.youtube.com/watch?v=lae1Coy4CMA&feature=youtu.be

Nu nu nog het afwerken en aankleden. Wat een heerlijke kerstgedachte :)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
-Harry:
Knap gemaakt,  :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
ik vind het wel geweldig bedacht en mooi gemaakt :thumbup: :thumbup:
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hi Harry,

Mooie trage snelheid nu.

groet
Harald
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
En zo werkt 't

Op foto 1- Het schuifmechanisme met de magneet in de behuizing van het perron en staaldraad die naar de servo loopt.

Op foto 2- De zware digitale servo met sparing in de bodem om onder het oppervlak te blijven. Hier is de drijf-draad goed te zien.

Op foto 3- De 0,3 mm kunststof afdekking van het aandrijfdeel. Aande buitenkant iets verhoogd om vrijloop van de aandrijving te hebben.

Op foto 4- Staat bovenin het pand van de groenteboer dat de servo netjes insluit.

Op foto 5- het definitieve rijtje met v.l.n.r. de groenteboer, de kolenhandel en de bakker. Achter de bakkerij loopt nog een stuk grond van de kolenboer zodat een loods en olieopslag ook nog een plaats kunnen krijgen.


Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Hoi Harry,

Man man man wat een geweldige scenery  :thumbup: :thumbup:
Veel gebouwen zijn heel herkenbaar van vroeger, erg leuk.

De kolen installatie is een mooi stukje techniek, als mijn eigenbaan ooit zover is wil ik ook graag bewegende gedeeltes maken lijkt me heerlijk om zoiets aan de kamer tafel te maken en later op de baan te plaatsen.


Fijne dagen en een goed en gezond 2017


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Harry,

De koleninstallatie gaat een mooi stukje scenery worden op je prachtige baan.

Fijne 2de kerstdag en een super goed 2017 toegewenst. :)
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.

Hoi Harry,

Ook de beste wensen voor het nieuwe jaar en dat er nog maar veel van deze knutselparels aan je hobbyketting geregen mogen worden  :P

Grtz Tony
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: Van Akkendam naar Spoorsteeg.
Zwarte Kerst ;)

Ideaal zo'n kerstvakantie. En als het niet kan met witte sneeuw dan doen we het maar met zwarte steenkool.
Brandstoffenhandel Zwartbox&Zn. krijgt langzaam gestalte.
Terwijl ik wacht op de olietanks ben ik begonnen met het afwerken van de kolenbakken en het transportsysteem.


Alles lekker onderhanden genomen en personeel op de transportband gezet. Zijn lunchbox heeft ie bij zich want zolang er geen kolen worden aangeleverd heeft hij daar toch niks te doen.

De volgende stap was de winterschilder die het pand een goeie beurt moest geven want zo'n Resin huis dat is het niet.



Anders dan oorspronkelijk bedoeld was, heb ik de grote (stal)deuren gesplitst en zo gemaakt dat ze open gezet kunnen worden.
Er zit ook al een verlichtinkje achter het voorraam en het is de bedoeling dat er achter de deuren ook licht gaat branden, zodat er zicht is op het binnengebeuren bij de kolenboer.

Dan is het tijd voor wat Bash-werk. 
Van de overgebleven delen van mijn locloods maak ik een typische kolenhandel-loods.
Een onmisbaar gebouw voor nog meer kolen en gevulde kolenzakken enz.enz. 
Voorlopig ben ik hier nog even zoet mee.



Voor de plaatsbepaling even provisorisch in losse delen neergezet om het gevoel te proeven.







Enfin, gelukkig ook werk zat om alles op z'n best te krijgen.
Schilderen, weatheren, aankleden, aansluiten enz.  ...................... tot dan dan!  :)

Grtz.
H.