Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd

Gestart door Jan_Willem zondag 23 september 2012, 22:36:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Beste mode-hobbyisten,

Ik heb een Ecos 1 en een stapel DR4018/s (Splinternieuw gekocht, vorige jaar), ze zijn V1.0.

Ik ben bezig om de eerste te programmeren. Ik wil dat deze werkt vanaf adres 9, dus heb ik de Ecos een wissel aangemaakt met MM adres 9. De DR4018 heb ik op zowel de Power als Signal aansluiting op het programmeerspoor aangesloten. Ik heb geen lampje oid op out1 aangesloten, want dat hoeft volgens mij niet met deze methode. (laat me svp weten mocht dat wel moeten, maar volgens mij alleen nodig als je gaat voor de cv-programmeer-optie).

Goed, dan het programmeren: ik druk op de knop op de DR4018, die wordt rood, ik activeer de wissel op adres 9 op de Ecos, lampje op de DR4018 gaat meteen uit.
Dan druk ik op de wissel om hem om te zetten. meestal brand het lampje op de decoder even, soms ook niet. De wissel gaat in slechts een kwart van de keren ook daadwerkelijk om. De wissel is overigens goed (werkt analoog perfect).

Ook DCC wissel aangemaakt, zelfde procedure gevolgd. Wissel gaat dan nooit om (lampje op decoder brandt dan wel even.

Weet iemand of dit met Versie 1.2 van de decoder opgelost is?

Heeft iemand ervaring met dat upgraden van de software?

Ik hoop van jullie te horen.

Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Staat stomtoevallig de spanning van je ecos te laag?
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Volgens mij kun je geen wissel rechtstreeks op deze module aansluiten maar moet daar een hulpschakelingetje tussen?
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Albert,

Vertel, je maakt het nu erg spannend, moment ik pak even cola en chips.
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Zie handleiding. DR4101? Pak ik de borrelnootjes. >:-D

Maar misschien is het vermogen op zich groot genoeg. Ik heb het nog niet met M wissels uitgeprobeerd en stuur alleen de seinen er mee. Voor de wissels gebruik ik de KUEHN,.
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Jan-Willem

Ik heb dit jaar 10 DR4018 aangeschaft versie 1.2, met MM protocol was ik niet tevreden, zelfde probleem wat jij hebt, met DCC geen enkel probleem, mijn advies neem kontakt op Digirails laat je decoders door hun upgraden en leg je wissels vast met DCC in je Ecos.
Succes

Groet
Koos
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Yep, die heb je nodig als je bijvoorbeeld een Conrad wisselaandrijving wil schakelen dus eentje met een echte elektro-motor.
Voor de rest zal hij gewone electro-magnetische aandrijvngen zoals die van Marklin gewoon schakelen.
Dat is de Digirails uitvoering van de LA010
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Ok. Dacht dat je ze nodig had als je meer vermogen nodig bent. Op zich zie ik geen verschil in het aansturen van een electromagneet en een veldspoel van een motor... Die conrad dingen heb ik ook wel liggen, en ze schakelen supersnel.
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Hallo Koos,

Citaat van: KdeB op maandag 24 september 2012, 22:19:42
Ik heb dit jaar 10 DR4018 aangeschaft versie 1.2, met MM protocol was ik niet tevreden, zelfde probleem wat jij hebt, met DCC geen enkel probleem, mijn advies neem kontakt op Digirails laat je decoders door hun upgraden en leg je wissels vast met DCC in je Ecos.
Zelfde advies heeft Jan_Willem via een andere weg al gekregen.

Mvg,
Peter
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Citaat van: Freak link=topic=38743.msg704023#msg704023
Zelfde advies heeft Jan_Willem via een andere weg al gekregen.

Mvg,
Peter
/quote]

Peter

En hoe had ik dit moeten weten?
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Albert,

Voor een Motor moet je de draairichting omkeren, ompolen noemt men dat ook weleens, voor een elektromagneet hoef je alleen maar een spanning erop te zetten, poling is dan niet van belang.
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Hallo Koos,

Nee dat had je ook niet kunnen weten.


Mvg,
Peter
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Dank voor alle reacties, waaronder de pb's.

Ik ga ze dcc aansturen en morgen gaat de stapel naar Digirails voor de firmware-update. Ze programmeren ze meteen voor me, dan zou het daar niet meer aan mogen liggen.....

Wordt vervolgd!
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
@sprinter, dat weet ik wel, maar een wissel heeft twee electromagneten dus drie draden, voor de conrad wisselschakeling geldt het zelfde, ook drie draden. Er zitten diodes in twee van de draden. Zo vindt de 'ompoling' plaats. Theoretisch zou het dus niet moeten uitmaken (bij wisselstroom). Bij gelijkstroom ligt dat anders. Wellicht zit hier de crux.
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Albert,

Ik denk dat je je zelf eerst eens beter in de materie moet verdiepen. Mijn cola en chips zijn nu op, en dit is voor mij duidelijk, je weet nog niet hoe het precies werkt.

Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Ok. Sorry voor het lastigvallen. Als we elkaar es op een beurs ontmoeten of zo, dan neem ik een nieuwe zak voor je mee.
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Citaat van: Sprinter op dinsdag 25 september 2012, 10:40:52
Albert,

Ik denk dat je je zelf eerst eens beter in de materie moet verdiepen. Mijn cola en chips zijn nu op, en dit is voor mij duidelijk, je weet nog niet hoe het precies werkt.

8o
Het zou zomaar kunnen zijn dat diegene misschien niet verder komt met deze materie  :?
Tenslotte is ons 3railforum "voor elkaar en met elkaar"   :thumbup:

"Helaas"  :O  moet ik hiermee eerdaags ook aan de gang, en ik heb er al 1 liggen voor de test, dus ik hou dit draadje goed in de gaten
( ps die ik heb is al ver 1.2, hopelijk scheelt dat )

groet Paul
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Ik heb er gisteren een voor de wissels gedaan, en vandaag 2 voor 16 seinen.
ging prima met een cs rel. maar moet toegeven dat de manual beroerd is....

Jan
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Albert,

Citaat van: aideeaidee op dinsdag 25 september 2012, 10:21:27
Bij gelijkstroom ligt dat anders. Wellicht zit hier de crux.

Hintje:

Uit de decoder komt gelijkspanning. Uit elk poortje telkens de -, of de +. Als je hierop een motor aansluit, wat gebeurd erdan?
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Citaat van: Boskabouter op dinsdag 25 september 2012, 14:43:05
Citaat van: Sprinter op dinsdag 25 september 2012, 10:40:52
Albert,

Ik denk dat je je zelf eerst eens beter in de materie moet verdiepen. Mijn cola en chips zijn nu op, en dit is voor mij duidelijk, je weet nog niet hoe het precies werkt.

8o
Het zou zomaar kunnen zijn dat diegene misschien niet verder komt met deze materie  :?
Tenslotte is ons 3railforum "voor elkaar en met elkaar"   :thumbup:

"Helaas"  :O  moet ik hiermee eerdaags ook aan de gang, en ik heb er al 1 liggen voor de test, dus ik hou dit draadje goed in de gaten
( ps die ik heb is al ver 1.2, hopelijk scheelt dat )

groet Paul

Beste Paul,

Zoals al aangegeven in een eerder bericht, voor de aandrijving van Marklin ( of andere vergelijkbare) heb je niets extra's nodig.
Wil je een aandrijving van Conrad  of een Tortoise dan heb je de genoemde DR4101 nodig dat is een soortgelijke hulpschakeling als b.v. een LA010 ( de versie met 2 weerstanden 2 diodes en 2 BD679).
Deze decoder werkt niet met het Motorola format en is alleen te gebruiken en te programmeren in het DCC format. Duidelijker kan ik het je niet vertellen, is het zo naar tevredenheid?
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Wiebe:

Met wisselstroom kun je met de bruine draad op nul en de beide andere met de diode om en om op geel de conrad aansturing om laten slaan. Op de decoder is de hulpschakeling nodig. De M* electrowissel kan direct aangesloten worden.

Ik beken schuld, iedereen (nu) tevreden?

Ik gebruik de C* aandrijvingen overigens niet, omdat ik alles nu met electrowissels heb kunnen oplossen. Heb het dus ook nooit uitgeprobeerd.
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Albert,

Bedoel er niks raars mee :oops: Probeerde je een hintje te geven waarom een motor niet werkt op een normale decoder :)

Vooruit ik zal het verklappen, uit de decoder komt gelijkstroom. En hij schakelt altijd via de + of de -. Gevolg is dat de motor maar 1 kant opdraait, vandaar dat je een ompoolprintje moet bouwen zodat hij 1 decoderuitgang ompoolt.

En ik me de eerste keer ook maar afvragen waarom een motoraandrijving wel werkt op wisselstroom en niet op gelijkstroom (naja 1 kant op dan) :mrgreen:
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Wybe, ik had het al begrepen hoor. Maar de uitleg helpt anderen wellicht ook nog.
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Citaat van: Sprinter op dinsdag 25 september 2012, 20:23:02
Citaat van: Boskabouter op dinsdag 25 september 2012, 14:43:05
Citaat van: Sprinter op dinsdag 25 september 2012, 10:40:52
Albert,

Ik denk dat je je zelf eerst eens beter in de materie moet verdiepen. Mijn cola en chips zijn nu op, en dit is voor mij duidelijk, je weet nog niet hoe het precies werkt.

8o
Het zou zomaar kunnen zijn dat diegene misschien niet verder komt met deze materie  :?
Tenslotte is ons 3railforum "voor elkaar en met elkaar"   :thumbup:

"Helaas"  :O  moet ik hiermee eerdaags ook aan de gang, en ik heb er al 1 liggen voor de test, dus ik hou dit draadje goed in de gaten
( ps die ik heb is al ver 1.2, hopelijk scheelt dat )

groet Paul

Beste Paul,

Zoals al aangegeven in een eerder bericht, voor de aandrijving van Marklin ( of andere vergelijkbare) heb je niets extra's nodig.
Wil je een aandrijving van Conrad  of een Tortoise dan heb je de genoemde DR4101 nodig dat is een soortgelijke hulpschakeling als b.v. een LA010 ( de versie met 2 weerstanden 2 diodes en 2 BD679).
Deze decoder werkt niet met het Motorola format en is alleen te gebruiken en te programmeren in het DCC format. Duidelijker kan ik het je niet vertellen, is het zo naar tevredenheid?

Beste Sprinter,
Bedankt voor je complete uitleg over de DR4101  :thumbup:
Zelf ben ik er als niet techneut erg blij mee dat jij het ons in Jip en Janneke taal toch duidelijk hebt gemaakt waarvoor mijn complimenten uiteraard.
Hopelijk heeft Aideeaidee er ook wat aan, ik in ieder geval wel. :thumbup:

Mocht je nog meer tips hebben, hou je zeker niet in zou ik zeggen.

En oja, zeker naar volle tevredenheid! bedankt  :D

Met vriendelijke groet Paul
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Eind goed al goed!

Ik heb de 10 decoders naar Digirails gestuurd, met daarbij het verzoek om ze te voorzien van firmware 1.2, en de adressen waaronder ik ze geprogrammeerd wilde hebben, wat voor soort programmering (wisseldecoder, schakeldecoder, lichtseindecoder en tl-licht schakeling.

Na 2 dagen alles weer keurig genummerd, geprogrammeerd en voorzien van V1.2 boekjes bij elke decoder retour, vriendelijk briefje er bij!

Net even getest en ben echt DIK tevreden!!!


Super! Bedankt Digirails!
Re: Digirails DR4018 icm Ecos schakelt belabberd
Jan Willem,

ik heb er een in de sein modus staan geprogrammeerd in dcc vanaf adres 120. aangesloten op multiprotocol centrale, laatste 2 adressen zijn niet thuis. vervolgens in mm, niemand meer thuis.  versie is 1.2 . wat doe ik verkeerd?

groetn jan