Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)  (gelezen 16824 keer)

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 10 juni 2016, 20:31:09 »

Mooi materiaal Willem. :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

aleva000

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • http://www.aleva.org/
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 10 juni 2016, 23:26:58 »

Hallo,
dank Martijn en Michel voor je reacties. De Re460 heeft een deltamodule. Daarmee is probleemloos te rijden - en om te schakelen - met de blauwe trafo.
Digitaal werkt hij ook (ik heb dat een keer bij de hand gehad). Dan moet hij een adres krijgen en dan is hij bestuurbaar met digitaal-apparatuur.
De lichten werken echter niet constant met de deltamodule; als de loc stil staat zijn de lichten uit. Voordeel van Märklin loc's met deltamodule is dat ze op analoog gestuurde banen prima rijden en perfect omschakelen (zonder beweging/schokken) en ook met twee loc's bijv. in dubbeltractie gaat het omschakelen ook goed. Verder zijn ze - met name op modelspoorbeurzen - goed verkrijgbaar tegen faire prijzen. De hobby hoeft niet duur te zijn!

ps.: de Re460 is uiteraard ook met echte digitaalmodule verkrijgbaar; rijdt ook analoog-gestuurd goed. Alleen dan is het omschaklen met blauwe trafo niet aanbevelenswaardig. De omschakel-(over-)spanning is te hoog en beschadigt de digitaalmodule.

groeten,
Willem
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 juni 2016, 23:35:45 door aleva000 »
Gelogd

aleva000

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • http://www.aleva.org/
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
« Reactie #52 Gepost op: zondag 19 juni 2016, 11:21:14 »

intussen ben ik bezig om op het station Seetal Ahorn nieuwe bebording aan te brengen in de moderne DB huisstijl (overigens iets verfraaid tov. de echte). Hierbij horen ook de CTA-bakken (met klepperbordjes - lcd schermen vind ik niet zo leuk) en zg. kombi-borden. Deze bestaan uit spoornummer-aanduidingen, een stationsklok en een thermometer. Het is op dit moment erg fris voor de tijd van het jaar: 7 graden C.








hier is een kombi-bord te zien dat nog opgehangen moet worden. De passagier met de koffer op het karretje loopt zichtbaar te balen omdat het bord de doorgang versprert.




« Laatst bewerkt op: zondag 19 juni 2016, 11:24:23 door aleva000 »
Gelogd

Jørg

  • Gast
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
« Reactie #53 Gepost op: zondag 19 juni 2016, 11:53:59 »

-Willem:
Die bordjes zien er zeer goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: knap geknutseld
Gelogd

aleva000

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • http://www.aleva.org/
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
« Reactie #54 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2016, 15:55:25 »

goede middag,

boven in dit verslag heb ik melding gemaakt van de IR-stammen die om-en-om worden ingezet op de (fictieve) noord-zuid-Schwartzwaldroute en de Zwiterserlandexpress (Neckar-dal, Gäubahn). Intussen is de aflevering begonnen van een kleine serie IC-rijtuigen. Zij worden als versterking inzet op het traject Seetal Ahorn - Singen v.v. (elk uur) en Seetal Ahorn - Zürich (elke 2 uur). Per wijzigingsblad november gaat dit in.
Tevens wordt het materieel - eveneens als versterking - meegegeven in de IC Seetal Ahorn - Köln - Amsterdam CS op het binnenlandse traject (in Emmerich wordt de wagen af- resp. aangekoppeld). Hierbij een paar foto's van de tweede wagen, de 61 50 20-94 155-5.


21-10-2016 Het tweede rijtuig (verkeersrood/wit), na te zijn opgehaald door loc 101 003 (de wagen ernaast in blauwe IR-kleuren is al veel langer in bedrijf)


22-10-2016 Twee IC-wagens naast elkaar: links het eerste rijtuig tijdens proefbedrijf; rechts het tweede rijtuig dat afgelopen week werd afgeleverd


22-10-2016 Nadat loc 101 003 een (fictieve) slag naar Basel SBB heeft gemaakt met een IC wordt hij geparkeerd bij het rijtuig dat hij gisteren ophaalde

groeten,
Willem
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 oktober 2016, 16:16:27 door aleva000 »
Gelogd

Martijn

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52666.0
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
« Reactie #55 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2016, 18:35:18 »

Mooi materieel Willem. Leuk om te zien hoe je met de hobby bezig bent en dienstregelingen nabootst. Stel je de vertrektijden met een digitaal programma in?
Gelogd

aleva000

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • http://www.aleva.org/
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
« Reactie #56 Gepost op: zondag 23 oktober 2016, 01:24:50 »

dank je Martijn.
de dienstregeling ontstaat uiteindelijk (na het nodige denkwerk) uit Excel geprinte lijstjes; de besturing is analoog.
Dus de bediening bestaat uit: precies doen wat de lijstjes beschrijven.
Die zelfde excel toont ook meteen een vertrekstaat, zoals die op het station zou kunnen hangen.

groeten,
Willem
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
« Reactie #57 Gepost op: woensdag 15 februari 2017, 21:57:49 »


Leuk, jij hebt dat station dus ook: Pola, Bahnhof Reichenbach (im Kiental). Ik ben er een paar jaar geleden nog eens uitgestapt om het station te bekijken. Sinds de aanleg van de Lötschbergtunnel is dit station drastisch op de schop genomen: ander sporen plan, opgebroken sporen (spoor 1 is volledig afgebroken, alleen het grindbed lag er nog, en daarmee is ook het rangeerspoortje naar de houtzagerij verdwenen), een moderne fietsenstalling tegenover het stationsgebouw,  en een perrontunneltje naar het perroneiland, want oversteken van de rails mag er niet meer vanwege de hogere snelheden. Het gebouwtje zelf was nog vrij aardig intact, en het Pola station lijkt er nog steeds op (al bestaat het uitbouwtje voor de perronopzichter in het echt niet meer).

Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

aleva000

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • http://www.aleva.org/
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
« Reactie #58 Gepost op: zondag 29 december 2019, 14:00:41 »

dank je Jan Willem voor je reactie. Leuk te lezen! Het was inderdaad erg leuk daar. Nu helaas te veel op de schop gegaan idd. Gelukkig leeft de leuke uitvoering nog voort om de modelbaan (banen)!.

***

Het lijkt trouwens erg stil rondom de modelbaan Seetal. Daarom besloot ik weer te schrijven. Ondanks de stilte gebeurt er best veel. Nog afgezien van op een vrije zaterdag of zondag lekker rijden met de treinen.

Een overzicht van 2019

[Omgeving] Een grote hindernis was wel de zonnige zomer. Er komt zoveel licht door de ruiten de modelbaan-ruimte binnen dat bepaalde items begonnen te verkleuren. Ook werd ik zelf vaak verblind door al dat licht. Ik heb één van de ramen nu deels van zonwering voorzien, zodat de ruimte nu wat gelijkmatiger verlicht is en verschieten en verblinden niet meer aan de orde is.
De foto toont de afdichting van het raam. 14-4

20190420_123305 by aleva000, on Flickr

[Infrastructuur] Er waren nog een paar wissels die hele tijd handbediend bleven. Recent is het wisselpaar dat de goederensporen ontsluit voorzien van bekabeling zodat ze op afstand, vanuit het CVL, bediend kunnen worden. Het was nog een heel gepriegel. Ik ben blij dat het CVL-tableau compleet van zijn plek gereden kan worden; zo kun je er beter bij om alles aan te sluiten.
Op station Seetal Dorf werd een plaat met stations-benaming aangebracht; deze is op de gevel vanaf het perron te zien. Foto’s 27-12

20191227_152816 by aleva000, on Flickr

20191227_152919 by aleva000, on Flickr

[Materieel] Op materieelgebied mocht ik op 19-1 in Houten een nieuwe Hbis overnemen van een handelaar. Daarmee kwam het aantal van dit type op drie exemplaren. Op de foto’s van 26-1 is de wagen te zien.

20190126_104247 by aleva000, on Flickr

20190406_141658 by aleva000, on Flickr

Na bijna een jaar buitendienst te hebben gestaan werd eindelijk treinstel 451 803 hersteld van schade aan de bekabeling. Op de foto van 6-4 is de wagen te zien op het Zimmereck-viaduct.

Op 9-6 begon de aflevering van de IC2 dubbeldekkers bij de DB, spoedig gevolgd door proefritten op de trajecten rondom Seetal. De stammen bestaan uit elk 4 rijtuigen. Uiteraard had het gevolgen voor de plaatsing van de schakelrails bij (twee) seinen. Als tractie wordt voorlopig loc serie 101 ingezet. Märklin levert de wagens overigens in ruwbouw. Dat wil zeggen dat de interieurs gecompleteerd moeten worden en de stuurstandwagens hebben bovendien nog een ‘spoiler’ en (imitatie-) koppeling nodig. De onderdelen dienen apart besteld te worden, maar dit is relatief goed te doen. Verder dienen de assen van de stuurstandwagens die de lichtenwisseling regelen gangbaar gemaakt worden. Af-fabriek zitten ze te stroef gemonteerd, de lichtenwisseling werkt weliswaar, maar de wielen slippen (ipv dat ze mee rollen). Het is even puzzelen eer je de juiste balans hebt gevonden. Dit geldt in hel algemeen voor elke moderne stuurstandwagen van Märklin.

Het is fraai materieel, dat overigens een kleurvariant is van de regio-dubbeldekkers. Persoonlijk vind ik deze mooier dan de werkelijke uitvoering (die Märklin trouwens ook levert). Het is overigens leuk om – zoals je in het echt vaak ziet – IC-treinen in trek-duw formatie in te zetten. Dat is nu mogelijk!

20190622_114144[1] by aleva000, on Flickr

20190818_154643 by aleva000, on Flickr

[Exploitatie] Zoals ik in voorgaande berichten schreef heb ik een dienstregeling met vertrek- en aankomst-tijden van treinen van/naar fictieve bestemmingen. Het brengt een zeer afwisselend bedrijf met zich mee. Grensoverschrijdende treinen en buitenlandse loc’s zijn volop aan de orde. Uiteraard kun je discussieren of die loc’s inderdaad zo interoperabel zijn als ik ze inzet. Zolang het met bovenleidingspanning klopt vind ik het een aanvaardbaar verhaal. Bijgaande foto’s tonen het viaduct bij Zimmereck 20-4.

20190420_111417 by aleva000, on Flickr

20190420_113610 by aleva000, on Flickr

Een nieuwe conceptdienstregeling ligt klaar voor de grootschalige inzet van IC2-dubbeldekkers. Het nadeel is echter dat er veel van het boeiende bedrijf verloren gaat: veel minder rangeren, geen ruimte meer voor aan- en afhaken van koerswagens. In werkelijkheid zou men dat liever gisteren dan morgen invoeren. Op de modelbaan is het zoeken naar een tussenvorm, zodat de afwisseling nauwelijks er onder leidt. Feitelijk is de huidige dienstregeling voorlopig (2020) gehandhaafd en rijdt een IC2-stam om en om in het pad van de IC op ene fictieve tak en verderop in de cyclus op de andere tak.

[Seetalbahn, bus] Afgelopen voorjaar – nadat de dooi intrad – is van de gelegenheid gebruik gemaakt om het bus-plein bij Shopping-center aan te passen. Daardoor rijden bussen nu in twee richtingen de haltes op en af. Zo kan efficiënter gewerkt worden. Foto 9-3
Uiteraard is nu weer de nieuwe winter-periode ingegaan. Er worden weer extra bussen ingezet om alle bezoekers te verplaatsen naar de markante plekken.

20190309_180430 by aleva000, on Flickr

[Seetalbahn, tram] Het pittoreske station Seetal local bf kreeg nieuwe bebording, voldoend aan de huidige huisstijl. Foto’s 27-12

20191227_144946 by aleva000, on Flickr

20191227_145353 by aleva000, on Flickr
« Laatst bewerkt op: dinsdag 31 december 2019, 01:20:37 door aleva000 »
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.43 seconden met 23 queries.