Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Deze zijn binnen de geldende regels weer mogelijk!!.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.  (gelezen 604 keer)

i_m_johny

• Stamgast
  • Ik wens u hetgeen u mij wenst...
    • Spoorzicht
07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
« Gepost op: donderdag 26 december 2019, 15:11:01 »

De 'vloerbaan' was voorheen al snel met wat fantasie op te bouwen.

Het boek met de banenplannen van Fleischmann (ja ja, ook ik ben een 'overstapper') is werkelijk verslonden. Maar de rails die voor deze mooie banen nodig was, bleek ruim buiten mijn zakgeld van 50 cent per week te liggen.

De banenplannen van Marklin zijn nu trouwens ook nog een dankbare bron van inspiratie, maar het zelf leggen en uitproberen van railontwerpen is op de PC wel erg leuk.

Groeten,

Jan
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 december 2019, 15:07:12 door i_m_johny »
Draadje: Larkerveen & Swischenboden
Youtube: Klik
Website: Klik

i_m_johny

• Stamgast
    • Spoorzicht
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 27 december 2019, 09:40:15 »

Maar tegenwoordig zijn er diverse mooie programma's voor de PC, Tablet of laptop en kun je je 'digitaal bekwamen', zonder dat het een cent kost.
Tenminste, als je met beperkte aantallen rails genoegen neemt, omdat ook software ontwikkelaars natuurlijk hun brood moeten verdienen.

Zelf ben ik bij de keuze van het ontwerpprogramma vrij snel blijven steken bij SCARM. Eerst als Freeware waardoor het aantal stukken rails tot 100 werd begrenst. Het kopen had ik achteraf gezien al veel eerder moeten doen.

Ook heeft SCARM als 'Add-On' de "Model Trans Simulator". waarmee je 1 loc en max. 10 wagens (5 per sleep) kunt gebruiken. Het leuke is dat je dus je eigen ontworpen banenplan niet alleen kunt testen. Maar door de Power Edition van de  erbij te kopen, verruim je het aantal locs naar 5 en het aantal wagens naar 50 stuks en hoef je niets eens altijd de spoorbaan aan te zetten  ;). Met beide licenties ben je qua grootte en aantallen volledig onbegrensd en is een ontwerp voor een huiskamer vol binnen de mogelijkheden.

Even een korte impressie.....

« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 december 2019, 07:59:06 door i_m_johny »

i_m_johny

• Stamgast
    • Spoorzicht
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 27 december 2019, 09:46:02 »

- De "Train Controller", geeft je de gelegenheid om de loc('s) daadwerkelijk te laten rijden.
- De wissels kunnen omgezet worden naar behoefte.
- Zelfs de draaischijf is te 'bedienen' door erop te klikken (gaat maar één richting op).
- Het uitbreiden van het rijden materiaal kan door ze te downloaden bij Klik voor extra wagens en locs .
- Voorbeeld banenplannen zijn kan en klaar te downloaden Klik voor banenplanen

- De opties geven nog diverse mogelijkheden om 'het rijden' nog realistischer te maken.
- Het is aan te raden om eerst zoveel mogelijk het rijdende materiaal in te laden, omdat je als je je banenplan met locs hebt gevuld en later de lijst nog met een loc of wagen aanvult, de 'vulling' van je banenplan met loc verdwenen is (een bug naar mijn beleving).

- Door in het menu TOOLS te kiezen voor SETTINGS, kan er bij "Rolling Stock Collection Panel" gekozen worden voor "All Together". Hier krijg je links een overzicht van alle 'ingeladen' wagens en locs met afbeeldingen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 december 2019, 08:18:45 door i_m_johny »

Timaximus

• Vaste Gast
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 27 december 2019, 10:10:31 »

Het is best een aardig software pakket geworden dat SCARM. Gebruik het zelf ook naar tevredenheid.

Nog ff en je laad je ontwerp zo in je CS. Met alle toeters en bellen.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Jan22

• Vaste Inboedel
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 28 december 2019, 00:37:56 »

We wachten maar af.
Hoe bedoel je? Ken je het dataformaat van SCARM ? Kun je dat ergens ontsleuteld downloaden?
En hoe staat het met je CS? Is dat uit te lezen of in te lezen op een linux machine, m.a.w. is het dataformaat manipuleerbaar?
Als je dat wilt, dan moet je er niet op gaan zitten wachten, maar het of zelf hacken of verwijzen naar bronnen die dat al gedaan hebben.
Je mag het je programmeur in spé wel een beetje makkelijker maken ....
Jan Willem

Brig, Delémont.

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 28 december 2019, 04:00:54 »

@citaat i_m_johnny
Scarm : niet voor Mac denk ik?
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

i_m_johny

• Stamgast
    • Spoorzicht
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 28 december 2019, 07:53:22 »

@Jan22: Ik ben 'een gebruiker' en 'beheerder', maar geen ontwerper... Dus Hack ik niet, dat laat ik aan anderen over die daar meer gevoel voor en kennis van hebben.

Ik heb wel wat input aangeleverd bij de programmeur van RemoteCS2 (nu RemoteCS3), en gereageerd op zijn acties. Maar daar trek ik de grens. Zo bljft het leuk voor mij.

@WimPietje: Zo te zien alleen maar voor Windows.

Groeten,

Jan
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 mei 2020, 23:11:13 door i_m_johny »
Pagina's: [1]   Omhoog