Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman

Gestart door bellejt vrijdag 21 september 2012, 15:36:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Ik heb wisselaandrijvingen van Hoffman (Conrad) waar een hulpschakelingetje moet worden voorgezet.Dat is een kloontje met 2 transistoren BD679 en 2 weerstandjes van 10 K.Waar ik nu tegenloop is dat bij de serie gekochte nieuwe BD679 deze na een paar maal na elkaar omzetten erdoor gaan.
Ik heb een schakeling opgebouwd met de sterkere BD901 en ook de 10 k weerstand tussen basis en emitor.Hetzelfde fenomeen.
Als ik nu echter de weerstand van 10 K verhoog naar 20 K dan schijnt alles te blijven werken en worden de transistoren bijlange niet zo warm.
Daar ik reeds 20 jaartjes niet meer zo aktief ben in de zelfbouw en berekeningen van elektronika stel ik mij de vraag of er een goede uitleg hiervoor is.Denk zelf dat het komt omdat door de grotere weerstand de basisstroom wordt beperkt.Kan iemand mij hier een uitlegje voor geven want ik ben nieuwsgierig.Zou het ook mogelijk zijn de weerstand nog te verhogen om te voorkomen dat de transistoren doorbranden ?
PS: de aandrijving gaat nu ook wat zachter heen en weer.
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Hallo Johnny,

Citaat van: bellejt op vrijdag 21 september 2012, 15:36:36
Denk zelf dat het komt omdat door de grotere weerstand de basisstroom wordt beperkt.Kan iemand mij hier een uitlegje voor geven want ik ben nieuwsgierig.Zou het ook mogelijk zijn de weerstand nog te verhogen om te voorkomen dat de transistoren doorbranden ?
Lees volgende over transistoren eerst eens door.

http://users.khbo.be/peuteman/elektr2dekan1sem/deeldoc3.pdf

Om je op weg te helpen.
Een transistor heeft een stroomversterking Hfe = Ic / Ib.
Bij eenzelfde Hfe zal dus bij een grotere basisstroom een een grotere collectorstroom gaan lopen.


Mvg,
Peter
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Peter, die pdf's had ik ook al gezien.Zou eigenlijk eens mijn thesis over de versterker moeten nazien maar heb er geen zin in om al die formules opnieuw te gaan uitpluizen.Mijn oud geheugen laat me in de steek.  :( Daarom vroeg ik om een simpele verklaring waarom als ik die weerstand verhoog tussen basis-emitor de transistor blijkbaar niet zo warm loopt maar de hoffman wel nog goed schakelt.Enige verklaring die ik zie is dat de stroom collector-emitor meer beperkt wordt.
Dit is trouwens de junctie die bij de transistoren telkens defekt gaat.
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Citaat van: bellejt op vrijdag 21 september 2012, 18:31:08
:( Daarom vroeg ik om een simpele verklaring waarom als ik die weerstand verhoog tussen basis-emitor de transistor blijkbaar niet zo warm loopt maar de hoffman wel nog goed schakelt.Enige verklaring die ik zie is dat de stroom collector-emitor meer beperkt wordt.
Oke. Doordat je de basisweerstand verhoogt hebt zal er een kleinere basisstroom en dus een kleinere collectorstroom gaan lopen, wat weer een kleinere vermogensdissipatie in de transistor tot gevolg heeft. Met je verklaring die je ziet zit je dus aardig in de juiste richting  ;).

Mvg,
Peter
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
ok thkx.Dan ga ik volgende dagen eens proberen om die weerstand naar 44 K te brengen.Als alles dan nog goed schakelt dan bespaar ik op transistoren.Die 10 K blijkt op het randje te zijn.
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Ik denk dat het meer te maken heeft met de herkomst van jouw transistoren.
Tis maar een vermoeden, maar......
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
komen vanop 2 plaatsen Huub.In de elektronica shop waar ik normaal ga en vanuit Hong kong.Allebei hetzelfde fenomeen.Met de BD901 en de verhoogde weerstand schijnt het te lukken in testmodus.Ga gewoon de nieuwe waarden gebruiken en alles inbouwen.Als ik ze dan weer digitaal aanstuur zal ik nieuws laten.Maar dat kan nog een tijdje duren want bouwen staat op laag pitje.
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
O.k. dan heb ik het mis.

Wij mogen n.l. in de fabriek niet zomaar chinees spul gebruiken.......

grv Huub
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Om hier op in te haken,

Op de club gebruiken we decoders van Lifftinski, en gebruiken we dezelfde schakeling om conrad aandrijvingen mee aan te sturen. Alleen bleek bij ons op de club, dat de BD679 niet werkt. De motoren gaan dan niet om. Pasten we de BD681 toe (dit was gebeurd in een testprintje) gaan de motoren wel om. Dus de BD 679's vervongen door de BD 681's, en de boel werkt.

Iemand enig idee wat hier een verklaring van kan zijn?
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Heren,

'Of de duvel ermee speelt' zeggen ze wel eens, maar dit weekend liep ik ook tegen een probleem met de LA010 schakeling aan. Aangezien ik op elektrogebied ruim onderontwikkeld ben (maar wel zelf zo'n printje met een voorbeeld erbij in elkaar kan solderen), heb ik een half jaar geleden 8 Hoffmann servo's gekocht, ze van de zelfgebouwde printjes voorzien en na het testen er vier ingebouwd.
Dit weekend echter wilde ik de andere vier inbouwen, maar helaas.
Bij het aansluiten en testen gebeurd er praktisch niets. Aan één kant hoor je de servo heel licht zoemen, maar dat is alles.
Wanneer ik de servo rechtstreeks op de trafo aansluit (en dus even met de hand moet proberen te schakelen) gaat het goed. Zodra het printje ertussen komt is het einde verhaal. 8 exact dezelfde printjes die het allemaal hebben gedaan en waarvan de 4 ingebouwde exemplaren het nog steeds doen.
Om moedeloos van te worden, zeker als je geen elektronicakennis hebt!
Heeft iemand raad??

René
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Rene,

Even voor alle duidelijk dit zijn GEEN servo's dit zijn motorische aandrijvingen.

Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Zo zie je maar Sprinter hoe ver mijn kennis reikt!  :-(

René
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
René,

Vervang de transistoren eens door een BD681.
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Wijbe, ik zal ze bestellen bij Conrad.
Bedankt,

René
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Wat heeft dat voor nut de BD679 is 80V max en de BD681 is 100V max voor de rest exact hetzelfde.
De LA010 werkt gewoon met een Marklin decoder of kloon daarvan.
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Citaat van: huub op zaterdag 22 september 2012, 14:00:25
Ik denk dat het meer te maken heeft met de herkomst van jouw transistoren.
Herkomst indien je bedoelt de fabrikant.

Citaat van: bellejt op vrijdag 21 september 2012, 18:47:04
Dan ga ik volgende dagen eens proberen om die weerstand naar 44 K te brengen.Als alles dan nog goed schakelt dan bespaar ik op transistoren.Die 10 K blijkt op het randje te zijn.
Als het goed is kun je hem zelfs verhogen tot zo?n 82K.

Mvg,
Peter
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Net nog even de bekende proef op de som genomen, en zo'n LA010 op basis van 2x BD679 en 2 x 10K gemaakt en aangesloten op een k83 (5211) kloon, dat werkt als de bekende trein, wordt absoluut niet warm en mijn n-lokje rijd netje heen en weer op een stukje spoor. En die gebruikt echt veel meer stroom dan de Conrad aandrijving. Of er wordt gewerkt met het verkeerde schema, of het wordt niet goed in elkaar gezet een andere verklaring kan ik niet verzinnen.
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Blijft het voor mij onverklaarbare feit dat van de 6 maanden geleden 8 gebouwde prints er 4 zijn ingebouwd en het nog steeds prima doen, en de 4 niet gebruikte die ik nu wil gaan inbouwen het laten afweten.
Iemand die daarop kan antwoorden is welkom!

René
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Rene,

Op welk merk type decoder sluit je het geheel aan, het zal overigens niet de eerste keer zijn dat iemand over zijn eigen fout heen kijkt.

Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Wim,

We gebruiken de littfinski S-Dec-4-MM-F (magneetartikel) decoder. Op de club begrijpen we er ook geen ene *** van waarom een BD679 niet werkt, en een BD681 wel....

Bij een testprintje was een BD681 gebruikt omdat de elektrowinkel in de buurt de 679 niet had liggen. Bij de echte printjes gingen we een 679 gebruiken, en die werkten niet. Verschillende 'merken' gebruikt, geen effect. Toen 681's besteld en het printje werkt....

René,

Ben benieuwd of dat type bij jouw gaat werken. Bij 'ons' was het de oplossing. Maar waarom? Dat weten we nog niet...
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Wijbe,

Dan ben ik zo maar bang dat jullie de verkeerde uitvoering gebruiken je zou de versie met 2 weerstanden 100 ohm, 2 diodes 1n400x en 2 x bd679 moeten gebruiken.

Deze:




En inderdaad als je de verkeerde schakeling gebruikt bij een decoder, dan wordt het heel erg warm en zal de transistor uiteindelijk de geest geven.


Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Hallo René,

Citaat van: Wijbe op maandag 24 september 2012, 21:22:46
Ben benieuwd of dat type bij jouw gaat werken. Bij 'ons' was het de oplossing. Maar waarom? Dat weten we nog niet...
De Ri van de gebruikte transistor. Kun je ook terug vinden in de datasheets.


Mvg,
Peter
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Wim,

Die versie gebruiken we.

Schema'tje
.

Transistoren worden ook niet warm. Schiet ons maar lek :mrgreen:

Peter,

Citaat van: Freak op maandag 24 september 2012, 22:48:01
De Ri van de gebruikte transistor. Kun je ook terug vinden in de datasheets.

Wat bedoel je hier precies mee?
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Citaat van: Wijbe op maandag 24 september 2012, 22:56:24
Wat bedoel je hier precies mee?
Zie je BP, wil je daarover nog meer uitleg laat het dan maar even weten.

Mvg,
Peter
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Wiebe, Peter, Sprinter,

Het nu gepubliceerde schema wijkt af van het origineel dat door, ik dacht Wim Ros, is geplaatst. In dat schema zitten geen diodes, alleen twee weerstanden en twee transistoren, zoals eerder in dit draadje al te zien was.
Overigens gebruik ik de aloude Märklin K83 als decoder (16 stuks) die een eigen voeding hebben met een trafo en booster.

René
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
dit  bovenstaande schema is voor alle aansluitingen behalve Marklin en Viesmann.In het schema met de beide transistoren en weerstanden ben ik aan het experimenteren met een zwaardere trabsistor en grotere weerstanden.De bevindingen volgen eerstdaags.
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Rene, helemaal correct, Wijbe kwam er eigenlijk als een stoorzender tussen door.
Voor de k83, heb je de andere uitvoering nodig.

Deze:



En daarin zijn de weerstanden juist en ook het type transistor.
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Hoi Sprinter,

Dan zou het met de nieuwe schakeling opgelost moeten zijn. Blijf ik echter met drie! 'probleempjes' zitten; 1. Waarom doen die eerste vier het zonder mankeren in combinatie met een K83 en de laatste vier dus niet en 2. Wanneer ik die nieuwe schakeling wil gebruiken is daar dan ook een printlayout voor een strokenprint voor beschikbaar? en 3. Op de door jou genoemde website van modelspoorwijzernet lees ik dat deze print juist niet voor de K83 is maar dat daarvoor een andere print is, welke ook staat afgebeeld. Wat is het nou  :-(
Wanneer die laatste de juiste is, is ook daarvoor dan weer een strokenprintlayout beschikbaar?

Tot slot, daarnet nog even een LA010-printje losgehaald van een wisselmotor om apart door te meten. Nou ja, wat ik onder doormeten versta. Aangesloten op een trafo meet ik verschillende waarden tussen de 0,8 en 1,3 V ? Wel merk ik dat de transistors loeiheet worden.
Wellicht helpt dat ook nog bij de oplossing!

René
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Rene,

Hij staat toch op strokenprint getekend in het bovenstaande bericht, of ben ik nu gek?


Ik neem aan dat je hem op een k83 aansluit en niet rechtstreeks op een wisselspanning trafo.
Verder als de transistor heet wordt, dan zou het best weleens kunnen zijn dan je ze verkeerd om op de print hebt gezet.
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Sprinter,

Hebben we het nu over het kleine schemaa'tje met twee transistors en twee weerstanden?
Dat kan ik wel omzetten naar een printje. Maar in principe is dit dus gelijk aan het alleerste!
Het wordt wel lastig te volgen zo! >:-D
(maar dat ligt uiteraard aan mij).

René
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Rene, het gaat om het printje met 2 weerstanden en 2 transistoren, de andere waar Wijbe mee kwam is de verkeerde voor jouw decoder. Helaas komt het wel vaker voor dat een draadje verstoord wordt door niet terzake doende informatie.

Dat schakelingetje is al in het tekeningetje op een strokenprint getekend, als je dat zo na maakt werkt het.
Ik wil er met alle plezier even 4 voor je maken, ik wil het zelfs bij je komen aansluiten als dat moet. Allemaal geen enkel probleem.
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Schakeling aangepast :

1 - transistoren vervangen door BD901
2 - weerstanden vervangen door 44 K (2 X 22 K in serie)

aangesloten op een wissel spanning van 15 volt werkt het perfekt en de transistoren worden zelfs bij onmiddelijk na elkaar schakelen niet warm.De Hoffman aandrijving gaat ook veel rustiger om en weer en de klik klak is verdwenen.

Besluit : vanaf nu deze standaard aanhouden voor een rustiger gedrag en geen defekte transistoren meer.

PS: kostprijs is dezelfde want de prijs van de onderdelen is gelijk.
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Hele snelle reacties, klasse!
Sprinter, ik weet niet of je in de buurt van Rotterdam woont, maar als je dat zou willen doen, maken en aansluiten, dan heb ik in ieder geval een heel goed voorbeeld!

René
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Rene,

Ze liggen inmiddels klaar. Stuur me maar even je verdere gegevens via een PB.

Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Citaat van: RRvdBeek op dinsdag 25 september 2012, 07:34:11
Wiebe, Peter, Sprinter,

Het nu gepubliceerde schema wijkt af van het origineel dat door, ik dacht Wim Ros, is geplaatst. In dat schema zitten geen diodes, alleen twee weerstanden en twee transistoren, zoals eerder in dit draadje al te zien was.
Overigens gebruik ik de aloude Märklin K83 als decoder (16 stuks) die een eigen voeding hebben met een trafo en booster.

René

Beste Rene

Jij werkt met de marklin K83 decoders en de Conrad aandrijvingen (wisselmotortjes) voor het omzetten van je Krail wissels.
Dan moet je het schema gebruiken met de 2 transistors en de 2 weerstanden.
Het schema wat elders wordt weergegeven is voor de aandrijvingen icm andere wisseldecoders, zoals die van ROCO.

tot morgen

groeten van teunis
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
Citaat van: Sprinter op dinsdag 25 september 2012, 10:48:14
Rene, helemaal correct, Wijbe kwam er eigenlijk als een stoorzender tussen door.
Voor de k83, heb je de andere uitvoering nodig.

Deze:



En daarin zijn de weerstanden juist en ook het type transistor.
Elektronica is voor mij een beetje chinees.
Maar als ik het goed begrijp kan ik bovenstaand schema gebruiken voor de hoffman en conrad aandrijvingen.
En welke weerstanden en transistors zijn dat?
Moet er op die strokenprint ook onderbrekingen komen?

Alvast bedankt

Wim
Re: probleem LA010 schakeling voor wisselaandrijving met 5211 Viessman
geen onderbrekingen op de strokenprint.Verder onderdelen zoals eerder beschreven.Ik heb de zwaardere versie gebouwd.Kostprijs is idem voor de 2.