Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig een keertje bij jouw lokale stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  terugmeldingen, commando's
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: terugmeldingen, commando's  (gelezen 1358 keer)

Wimpie44

  • Gast
terugmeldingen, commando's
« Gepost op: maandag 14 mei 2007, 19:02:41 »

Zijn er mensen die signalering signalen en/of stuurcommando's via infra rood, of radiogolven overdragen en daarvoor niet de rails gebruiken ? Het hele systems gebeuren vindt plaats via de rails. Een deel van de funkties op de modelbaan: aansturen van wissels, bezet meldingen, wisselstanden, unieke codering loc e.d. zijn via alternatieve paden als infra rood en radiosignalen door te geven.....

Zijn hier mensen mee bezig geweest of nog bezig ?
Gelogd

Acido

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stand 7 :-)
    • Acido's Website
Re: terugmeldingen, commando's
« Reactie #1 Gepost op: maandag 14 mei 2007, 19:10:03 »

Citaat
Een deel van de funkties op de modelbaan: aansturen van wissels, bezet meldingen, wisselstanden, unieke codering loc e.d. zijn via alternatieve paden als infra rood en radiosignalen door te geven.....

Klopt, maar ik vraag me af: waarom zou je, als je al een compleet netwerk in de vorm van rails en rijstroomvoeding hebt liggen?

Acido
Gelogd

Wimpie44

  • Gast
Re: terugmeldingen, commando's
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 mei 2007, 20:54:13 »

Van het hele systeem dat in systems en voorgaande systemen dat gebruikt wordt, zou ik de los van de besturing en het aanmelden beperken tot het rijdend materieel. Alle rail beheer functies zou je veel simpeler en zonder afhankelijkheid van het rail netwerk gemakkelijk door kunnen geven. Het voordeel is dat de elektronica in boosters voor regelen van de treinen loop veel eenvoudiger gemaakt kan worden. Groter vermogen en meer treinen is gemakkelijker en goedkoper te realiseren en het totale systeem wordt minder kwetsbaar.

In de autoindustrie, robots en procesbesturing wordt exact hetzelfde systeem toegepast. De oplossing via een bekabeld net is kwetsbaar. De meeste autostoringen zijn elektrische storingen in de elektronica als er een elektronisch systeem gebruikt wordt. Een bewegend werkstation (loc) is kwetsbaar. Dat begint al bij de voorstel procedure van mfx locs. Als dat fout gaat, staat alles stil of gaat naar gedegradeerde mode, wat meestal niet werkt. Het ontwerp en het concept kan je volledig blijven gebruiken. Het hele idee met boosters en terugmelding door boosters maakt alles onnodig gecompliceerd. Het kan simpeler en betrouwbaarder, daarnaast goedkoper.
De protocol stacks en de werking van het systeem hoeft aan de buitenkant voor de gebruiker niet zichtbaar te veranderen.

Al die lipjes en rail onderbrekingen is vragen om problemen, dat los je veel simpeler op. Daar kan je hele andere componenten voor gebruiken.....

Railbeheer kan gescheiden worden van loc besturing. Als je kijkt naar het wespennest aan bedrading onder de banen van een beetje baan, dan hangt daar veel primitieve bedrading onder. Moeilijk en tijdrovend om aan te leggen. Dat kan met plug-N-play gerealiseerd worden. Ook decoders kunnen veel eenvoudiger van opzet worden en meer mogelijkheden bieden.

Ik wil Systems niet veranderen. Volgens mij kan je binnen Systems heel eenvoudig op een transparante manier door een andere of extra techniek toe te voegen, heel wat funkties in modelspoorland veel eenvoudiger en sneller realiseren. In de bedieningsapparatuur hoeft er in principe niets tot weinig te veranderen.

Ik zou nooit voor deze implementatie gekozen hebben. Het alternatief is ook toepasbaar bij de oudere systemen als Digital, Delta e.d. als je de opzet iets aanpast.

Uitgaande van radio transmissie, er is zeer weinig vermogen nodig om elk willekeurig punt op een modelbaan te kunnen bereiken. Als de frekwentieband hoog is (GHz) dan kan je met zeer kleine componenten werken. De baan wordt nu ook gemoduleerd met RF signalen. De rails is een grote transmissielijn waarover radio frekwenties worden verstuurd. Die kan je zo op radiogolven in een hoge GHz frekwentieband zetten en uitzenden en ontvangen. Voorwaarde is wel dat er frekwentieruimte beschikbaar moet zijn en dit soort toepassingen daarin mogen worden gebruikt.

Ook met Infra Rood (IR) gecodeerd kan je leuke dingen doen. Een klein spiegeltje bij de baan om het contact tussen de meet/signalerings/meldingspunten en ontvanger/zender door te geven te garanderen. De codering kan heel eenvoudig gerealiseerd worden. Een metalen stripje (flinterdun) onder een loc, een rijtuig o.i.d. kan gebruikt worden om te bepalen of er wel of geen loc of rijtuig op een bepaald punt gepasseerd is of stilstaat. Je kan dat ook coderen en gecodeerd doorgeven. Je weet dan exact waar alles (en dus ook wat) van het rijdend materieel zich op de baan bevindt, stilstaat of beweegt en waar.
 



« Laatst bewerkt op: donderdag 17 mei 2007, 19:57:07 door Wimpie44 »
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.018 seconden met 25 queries.