Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gebruik PC voeding voor accessoires.

Gestart door Wimpie44 maandag 14 mei 2007, 15:36:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebruik PC voeding voor accessoires.
Ik heb net een paar PC's ontmanteld en daar ook de voedingen uit gehaald. Uit de voedingen heb ik de ventilatoren verwijderd omdat die eenvoudig zijn in te zetten in verschillende situaties. De voedingen gaan naar de afvalverwerking.

Uit een PC voeding komt 3,3 / 5V / +12V / - 12V.

Zijn er mensen die bij de modelspoor de oude PC voeding gebruiken, denk aan accessoires of andere toepassingen ? Bij 12V komt er meer dan 4A aan stroom uit. Bij de lagere spanningen is de stroom aanzienlijk groter (pas op met kortsluitingen, beveiligen). Waar gebruiken jullie die voeding dan voor ?

Ik heb die voedingen nu gedemonteerd, maar het lijkt me dat deze voedingen ook bij de modelspoor hobby zou kunnen gebruiken. Het spaart een aardig bedrag uit en als je deze voedingen netjes en veilig wegwerkt, kan er best een toepassingsgebied in de modelspoorhobby voor zijn.



Re: Gebruik PC voeding voor accessoires.
Deze voedinge zijn goed te gebruiken.
De uitgangen zijn DC. (gelijkstroom)

Ik heb ze zelf ook liggen maar of ik ze ga gebruiken????
Ik zit er mee dat ze redelijk te horen zijn (ventilator) dus ik ben er voor mij zelf nog niet uit wat ik er mee ga doen.
Maar te gebruiken zijn ze zeker.
Re: Gebruik PC voeding voor accessoires.
hoi wimpie,

ik heb een tijdje pc voedingen gebruikt voor de verlichting van huisjes, lantaarnpalen, enz enz

Let op laat wel de ventilator erin zitten anders kan zo'n voeding in brand vliegen.

ik gebruik het nu niet meer omdat de ventilator te veel lawaai maakt, en ik het te riskant vond om de ventilator eruit te halen.

ik geef liever wat meer geld uit aan (2de hanse) marklin trafo's (of van de andere merken) dan dat mijn hobby in de brand vliegt.  :shock:

mvg mark

(edit riny je vbent me net voor) :P
Re: Gebruik PC voeding voor accessoires.
Hoi,

Ik heb zo'n voeding voor meerdere dingen gebruikt:
Hij voedde alleen een moederbord + netwerkkaart voor MrDirect (geen hd's of andere dingen, echt minimaal)
Ook zorgde hij voor de stroom voor een TFT scherm (12V nodig)
En leverderde de voeding de stroom voor de OM32 voor de seinaansturing op m'n baan.
Heeft ruim 2 jaar zo gedraait, nooit problemen gehad.

Groet,
Hans
Re: Gebruik PC voeding voor accessoires.
Ik gebruik die dingen een iedergeval niet. Het zijn schakelende voedingen, houd ik niet zo van 220V rechtstreeks aan de baan.
Ik gebruik liever een trafo !

(Niet voor niets zitten er in de mijn bekende interfaces voor treinbesturing opto-couplers tussen................)

Mvg, Johan.
Re: Gebruik PC voeding voor accessoires.
Freak,
Heb jij in je huis buiten de keuken en douche ergens anders geaarde stopcontacten?

Mvgr,
Hans
Re: Gebruik PC voeding voor accessoires.
Ik heb voor de PC waar ik nu op zit te werken een geaarde kabel getrokken van zolder (waar een geaard stopkontakt zit)  naar de werkkamer een etage lager. De draad loopt verder naar mijn treinkamer omdat daar ook een PC komt te staan.
Dus geaarde leiding aanleggen  :wink:
Losse PC voedingen komen niet op mijn modelbaan!

Mvg, Johan.
Re: Gebruik PC voeding voor accessoires.
Goh, Peter.

Jij ook al ???
Ik ook  :lol: :lol:
Re: Gebruik PC voeding voor accessoires.
In een nieuwbouw moeten alle WCD's geaard zijn.

Ook als jij een grote verbouwing doorvoerd zullen je alle WCD's moeten vervangen door geaarde en ook aarden natuurlijk. Maarja, wat is een grote verbouwing?

Een iets aarden vanaf een verwarmingleiding, gasleiding, waterleiding o.i.d. is ten strengste verboden!

Ik zal ook geen PC voeding gebruiken, met name vanwege de ventilator.
Re: Gebruik PC voeding voor accessoires.
Citaat van: HansKl op maandag 14 mei 2007, 22:28:23
Heb jij in je huis buiten de keuken en douche ergens anders geaarde stopcontacten?
Alle WCD zijn hier geaard. In de badkamer heb ik geen WCD. Op een aantal WCD is beveiliging aangesloten tegen overspanning, blikseminslag, inductie, elektromagnetische interferentie, noise, spikes e.d. Indien nodig gebruik ik een scheidingstransformator.

Voor PC voeding zie link:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/885613#probleem

Geen garantie, alles op eigen risiko.  :P