Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Monostabiel Relais

Gestart door DB-Gast dinsdag 11 september 2012, 19:52:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Monostabiel Relais
DB-Gast
gast

Monostabiel Relais
Beste 3railers,

Nadat ik mezelf heb sufgegoogled(vandale woord voor 2012), heb ik toch wat vraagjes over monostabiele relais.
De bedoeling is dat het relais bekrachtigd wordt door een contactrails. Schakelrail of

1. Moet ik altijd een DC relais nemen met gelijkrichter of kan ik ook gewoon een AC relais kiezen?
2. Maakt het uit hoe lang een monostabiel bekrachtigd is?
3. Klopt het dat een relais stroom doorlaat, zowel in NC als in NO?
4. Zijn er seinen van Marklin met dit type relais?
5. Hebben jullie een voorbeeld van bijvoorbeeld conrad?

Een hoop vragen, maar voor een kundig modelbouwer zou dit geen probleem zijn
Bij voorbaat dank


Groet,

DB-Gast
Re: Monostabiel Relais
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Monostabiel Relais
Hoi DB gast,

Een monostabiel relais wil zeggen dat je het relais moet blijven bekrachtigen voor de werking.
Spanning weg en relais valt af.

Je moet helemaal niets,je wilt iets en dat is het verschil.
AC of DC relais maakt eigelijk niet zoveel uit,behalve dat de spanning anders is.

Een monostabiel relais moet je nooit te lang bekrachtigen,en zou ook eigenlijk niet langer moeten (in de CS praat je over 250 msec ,dat is 1/4 van een seconde).
Langer dan 1 seconde of meer bekrachtigen,kan doorbranding veroorzaken.

NC betekent Normaly Closed,en in het gewoon Nederlands betekent dit een verbreek contact.
NO betekent Normaly Open,en dit is je maak contact.

Deze toestanden worden gezien vanuit de ruststand van het relais,en wanneer je het relais bekrachtigd (er spanning op zet) zal het omgekeerd zijn.
Er zijn Märklinseinen met dit soort relais,maar ook de wissels hebben ze.

De seinen 7038 tot en met 7042 hebben ze,en ook de lichtseinen zijn ermee voorzien,maar dan wel de oudere seinen.

Conrad (voorbeeld)

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Monostabiel Relais
Lid sinds: 2008

offline
Re: Monostabiel Relais
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 11 september 2012, 21:05:44
Een monostabiel relais moet je nooit te lang bekrachtigen,en zou ook eigenlijk niet langer moeten (in de CS praat je over 250 msec ,dat is 1/4 van een seconde).
Langer dan 1 seconde of meer bekrachtigen,kan doorbranding veroorzaken.

Waar komt dit verhaal vandaan, Hans  8o :help:
Re: Monostabiel Relais
Hans en anderen!

Helaas klop het verhaal van Hans, niet helemaal of is niet duidelijk. Eerder wat verwarrend. Vandaar deze kleine aanvulling/correctie. 


Een monostabiel relais kan (een hele) lange tijd aangetrokken zijn. De inschakelstroom zal kleiner worden.
De stroom kan zelfs bij de meeste relais door een lager spanning nog verder verlaagd worden.


De meeste seinen en electrische wissels van M* hebben een bistabiel relais. Dat is een relais met twee spoelen, als de ene even bekrachtigd wordt schakeld het relais, als je de andere bekrachtigd schakeld het relais terug.

Groet

Niek 


 
Re: Monostabiel Relais
rovanko
gast

Re: Monostabiel Relais
Dit begrijp ik ook niet. Al de relais op mijn baan kunnen onbeperkt onder stroom blijven staan. Het zijn wel professionele exemplaren.

Gegroet,

Rob
Re: Monostabiel Relais
Blausee-Mitholz
gast

Re: Monostabiel Relais
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 11 september 2012, 21:05:44
Een monostabiel relais wil zeggen dat je het relais moet blijven bekrachtigen voor de werking.
Spanning weg en relais valt af.

Geheel waar echter je kunt een monostabielrelais wel bekrachtigen door een pulssignaal waarna een eigen maak-kontakt het signaal overneemt. In dat stroomcircuit moet wel een verbreek kontant zijn opgenomen voor de reset. Zo maak je van een monostabielrelais een geheugenfunctie.
Kun je nog kiezen tussen set- en reset overheersend hangt af waar je het verbreek kontakt plaatst

Nadeel van deze geheugens is dat bij inschakelen niet de laaste toestand wordt aangenomen maar altijd gereset is.

Mvg, Johan
Re: Monostabiel Relais
rovanko
gast

Re: Monostabiel Relais
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 11 september 2012, 22:31:58

Geheel waar echter je kunt een monostabielrelais wel bekrachtigen door een pulssignaal waarna een eigen maak-kontakt het signaal overneemt. In dat stroomcircuit moet wel een verbreek kontant zijn opgenomen voor de reset. Zo maak je van een monostabielrelais een geheugenfunctie.
Kun je nog kiezen tussen set- en reset overheersend hangt af waar je het verbreek kontakt plaatst

Nadeel van deze geheugens is dat bij inschakelen niet de laaste toestand wordt aangenomen maar altijd gereset is.


Waarde Johan (in je nieuwe status op het forum),

Ik deel je mening.

Gegroet,

Rob
Re: Monostabiel Relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Monostabiel Relais
Citaat van: DB-Gast op dinsdag 11 september 2012, 19:52:10
1. Moet ik altijd een DC relais nemen met gelijkrichter of kan ik ook gewoon een AC relais kiezen?
De keus bepaal je zelf (voor DC-relais kies je eerder met een DC-trafo als externe aanstuurbron)

Citeer2. Maakt het uit hoe lang een monostabiel bekrachtigd is?
Nee niet voor het relais zelf. Maar vaak wel voor het apparaat dat je ermee aanstuurt (wissel, sein).

Citeer3. Klopt het dat een relais stroom doorlaat, zowel in NC als in NO?
Hangt af van de stand van het relais.

Citeer4. Zijn er seinen van Marklin met dit type relais?
Vrijwel niet; een sein geeft een semi-permanente toestand aan.
Als je de bestaande toestand wilt bewaren (bijvoorbeeld tot een volgende keer), gebruik je een bistabiel relais. Als een seintoestand alleen maar geldig is in het hier en nu, kun je het ook monostabiel aansturen, mits het geen M* sein (met ingebouwd bistabiel relais) is.

Citeer5. Hebben jullie een voorbeeld van bijvoorbeeld conrad?
Zie boven.
Re: Monostabiel Relais
DB-Gast
gast

Re: Monostabiel Relais
Kijk hier kan ik iets, dank jullie wel.

Met de meeste vragen had ik wel een vermoeden, maar een bevestiging is toch altijd beter. Het zou zonde zijn als ik dingen aanschaf die niet juist functioneren.

Ik wil wanneer ik de tijd heb zal ik zelf nog een baanaanbouwtopic creëren, om zaken te kunnen volgen.
Re: Monostabiel Relais
DB-Gast
gast

Re: Monostabiel Relais
Wat is de nominale spanning die ik voor deze relais kan gebruiken?

Het gaat om een wat oudere transformator 220V, 32 VA, met gelijkrichter, contactrails.

Moet ik dan 12V of 24V?
het relais moet natuurlijk kunnen werken, maar ook niet de geest geven!
Re: Monostabiel Relais
Lid sinds: 2008

offline
Re: Monostabiel Relais
hallo,

je moet kijken naar de spanning die je spoelen aankunnen, meestal is dat 12V of 24V voor kleine relais maar er zijn er veel meer.
dit staat normaal op de relais aangegeven.

de spanning die je via het contact schakelt kan een heel andere spanning zijn (vb. 230V)
laat je niet verassen door de spanningen die verschillen.
goed een elektrisch schema lezen kan veel ellende vermijden...

mvg

Bart


Re: Monostabiel Relais
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Monostabiel Relais
Citaat van: huub op dinsdag 11 september 2012, 21:38:02
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 11 september 2012, 21:05:44
Een monostabiel relais moet je nooit te lang bekrachtigen,en zou ook eigenlijk niet langer moeten (in de CS praat je over 250 msec ,dat is 1/4 van een seconde).
Langer dan 1 seconde of meer bekrachtigen,kan doorbranding veroorzaken.

Waar komt dit verhaal vandaan, Hans  8o :help:

Hoi Huub,

Even een rechtzetting van mijn kant:"

Met de relais bedoelde ik de Märklin wisselspoelen en die van de seinen,die mag je zeker niet te lang bekrachtigen.

Een monostabiel relais is dus wat anders dan de spoelen van de wissels en seinen,want die zijn zoals eerder al genoemd van het type bi-stabiel.

En een mono stabiel relais van welk fabrikaat dan ook,kan je wel langer inschakelen.

Alleen zal je een verbreker in de stroomkring moeten opnemen om dit relais weer te laten afvallen (in rust).

Zo duidelijk Huub?

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Monostabiel Relais
Lid sinds: 2008

offline
Re: Monostabiel Relais
Jawel Hans, heel duidelijk  :)