Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Storing

Gestart door Gerrit H. woensdag 26 september 2012, 14:51:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Storing
Lid sinds: 2009

offline
Storing
Help.

Mijn baan bestaat uit verschillende blokken met een eigen trafo die natuurlijk van elkaar geisoleerd zijn, althans de rijstroom. Ik heb gelezen dat de massa niet gescheiden hoeft te worden en het werkt (e) dan ook altijd perfect. Nu ben ik op het idee gekomen (ook gelezen) om de gele draden van de wissels en seinen en wat al niet meer, de vaste stroom dus, aan een enkele hoofddraad te solderen. Dus van alle blokken aanelkaar. Die gele hoofddraad heb ik aangesloten aan de trafo met het meeste vermogen, die van 30 VA.  Maar nu komt het probleem. Plotseling staat er een constante spanning op enkele wissels en het spoeltje wordt erg heet. Knip ik de bedieningsdraad van de betreffende wissel door is het afgelopen maar staat een andere wissel plotseling onder spanning.
Het ligt uiteraard niet aan de schakelrails want die heb ik gecontroleerd, ze blijven niet hangen.
Wat is er misschien met de massa? Moet de massa doorverbonden worden  met alle trafo?s?
Ik heb de klok wel eens horen luiden maar ik kom er maar niet uit.
Wie weet raad.

Gerrit.
Re: Storing
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Storing
Dag Gerrit.

Interessant probleem: eens kijken of ik je op weg kan helpen.

Allereerst: verzeker jezelf ervan dat alle transformatoren 'in fase staan':


Bron: 3rail Wiki

Vervolgens: iedere 'vaste spanning' van een verbruiker (wissel, sein, e.d.)
is dat ten opzichte van de massa van deze verbruiker. Wanneer je hiervoor
een gezamelijke voeding gebruikt zal de massa dus ook aan elkaar moeten
liggen. Of je dat nu juist wel of niet hebt is mij niet geheel duidelijk uit jouw
verhaal.

Tot slot: meten is weten! Hoeveel spanning staat er over de lampjes en de
spoelen? Bedenk dat de lampjes er voor gemaakt zijn om langdurig onder
spanning te staan, de spoelen daarin tegen niet.

Ik ben erg benieuwd of je hier mee verder komt.

Groeten,

Erik.
Re: Storing
Lid sinds: 2009

offline
Re: Storing
Hallo Erik,

Bedankt voor je reactie. Ik ga controleren of ze in ?fase?staan. Ik heb tot nu toe 4 trafo?s aangesloten 1 van 30 VA en 3 van 10 VA. De massa heb ik niet doorverbonden naar elke trafo. Wat bedoel je met ?Vervolgens: iedere 'vaste spanning' van een verbruiker (wissel, sein, e.d.) is dat ten opzichte van de massa van deze verbruiker? ?.
Elke trafo is verbonden met een blok, fase en massa, meer niet. De vaste stroom, dus de gele draad waar alle wissels enz. van alle blokken aangekoppeld zijn heb ik in de gele bus van de 30 VA trafo gestoken.
De wissellampje branden normaal.

Gerrit.
Re: Storing
Lid sinds: 2009

offline
Re: Storing
Erik,

Ik ben aan het testen geweest, de trafo?s stonden niet alle vier in fase. Ik heb ze onderling in fase gezet en de stekkers gemarkeerd. Toen de gele draad aangesloten. Helaas hielp het niet en 1 wissel stond onder spanning en 2 hoofdseinen. Onbegrijpelijk. Als ik de betreffende blauwe wisseldraad ontkoppel is de spanning eraf. Moet ik soms de gele draad ook doorverbinden naar alle trafo?s ?

Gerrit.
Re: Storing
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Storing
Dag Gerrit.

Citaat van: Gerrit H. op woensdag 26 september 2012, 21:39:23
... Wat bedoel je met ?Vervolgens: iedere 'vaste spanning' van een verbruiker (wissel, sein, e.d.) is dat ten opzichte van de massa van deze verbruiker? ?
Ik bedoel hiermee dat als de L (gele draad) aansluit op een verbruiker, hier de 0 (massa)
van dezelfde voeding moet worden aangesloten voor de juiste spanning. Een spanning is
in feite een potentiaalverschil tussen twee meetpunten (in dit geval de L en de 0). Als dit
niet van dezelfde voeding is en deze verschillende voedingen niet met de massa verbonden
zijn, dan spreekt men over een 'zwevend net' en is het niet duidelijk wat het optredende
potentiaalverschil is. Daarom is het verstandig om van alle voedingen de massa, nul of min
aan elkaar te leggen (te verbinden met elkaar), dit geldt voor zowel gelijk- en wisselspanning.

Citaat van: Gerrit H. op woensdag 26 september 2012, 22:11:28
Moet ik soms de gele draad ook doorverbinden naar alle trafo’s ?
Nee, enkel de massa (0), zie boven.

Heb je nu ook alle optredende spanningen gemeten?
Ik bedenk mij zo: de kans bestaat dat je een verbruiker er bij tussen hebt zitten waar (intern)
de L en de 0 omgedraaid zijn. (Voor een lampje maakt dit geen verschil) Dat zou dan betekenen
dat de spanning via de lamp niet naar de 0 maar naar de voedingszijde van b.v. een wisselspoel
gaat, waardoor er dus een gedeelde spanning voor de lamp en de spoel is. Kom je hier weer op uit:
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 26 september 2012, 20:32:51
Bedenk dat de lampjes er voor gemaakt zijn om langdurig onder
spanning te staan, de spoelen daarin tegen niet.
Optische controle: branden alle lampen even fel? (Nameten bij twijvel).

Groeten,

Erik.
Re: Storing
Lid sinds: 2006

offline
Re: Storing
Gerrit,

Heb je ook al eens gekeken of niet toch een draadje doorgaat naar een andere trafo (zonder dat je het zelf beseft) via-via  ?
Meestal is het onder de baan een al of niet geordende wirwar van draden en zonder dat je er bij stil staat heb je een verbruiker (lampje, wissel) onrechtstreeks ook nog eens op een andere trafo aangesloten. Is bij mij ook voorgekomen. Heeft ook lang geduurd voordat ik het ontdekt had.
Wat was er gebeurd ? Een gele stekker was losgekomen (heb ik er aan gehapert bij het onderdoor kruipen ?) en hing daar te bengelen. En blijkbaar had ik die stekker op een verkeerde verzamelbus gestoken waardoor een gans circuit ook nog eens via een andere trafo stroom kreeg.

Guy
Re: Storing
Lid sinds: 2009

offline
Re: Storing
Ik ga dat morgen eens op mijn gemak allemaal controleren. De wissellampjes branden normaal, de treinen rijden normaal en het zijn nu 3 verbruikers waar ik eerder nooit last mee heb gehad. Ik houd jullie op de hoogte.

Gerrit.
Re: Storing
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Storing
Citaat van: guyremgabdel op donderdag 27 september 2012, 13:35:48
Gerrit,

Heb je ook al eens gekeken of niet toch een draadje doorgaat naar een andere trafo (zonder dat je het zelf beseft) via-via  ?
Meestal is het onder de baan een al of niet geordende wirwar van draden en zonder dat je er bij stil staat heb je een verbruiker (lampje, wissel) onrechtstreeks ook nog eens op een andere trafo aangesloten. Is bij mij ook voorgekomen. Heeft ook lang geduurd voordat ik het ontdekt had.
Wat was er gebeurd ? Een gele stekker was losgekomen (heb ik er aan gehapert bij het onderdoor kruipen ?) en hing daar te bengelen. En blijkbaar had ik die stekker op een verkeerde verzamelbus gestoken waardoor een gans circuit ook nog eens via een andere trafo stroom kreeg.

Guy
Guy
Maakt het wat uit als je baan via trafo 1 stroom krijgt en de lampjes van de wissel bv via trafo 2?

Harrie
Re: Storing
Lid sinds: 2006

offline
Re: Storing
Harrie,

hangt er volgens mij van af met welk soort rails je rijdt. Voor c maakt het niets uit, maar voor m wel.

Guy
Re: Storing
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Storing
Voor de duidelijkheid;
Verbindt alle massa contacten, van de gebruikte trafo's, met elkaar.
Controleer het in fase staan van alle trafo's onderling.
Ook voor m rails is dit probleemloos toepasbaar.
Een trafo 30 va kan ca 12 wissels seinen voeden incl. lampjes de resterende 18 va wordt voor het schakelen van een magneet artikel gebruikt.
Het verbinden van "gele" contacten heeft 2 bezwaren. 1ste er gaan blindstromen lopen. 2 een zo gekoppelde trafo heeft bij het uitnemen van een stekker op de pootjes van de stekker ca 220 volt staan.
cees
Re: Storing
Lid sinds: 2012

online
Re: Storing
Citaat van: Gerrit H. op woensdag 26 september 2012, 22:11:28
Erik,

Ik ben aan het testen geweest, de trafo?s stonden niet alle vier in fase. Ik heb ze onderling in fase gezet en de stekkers gemarkeerd. Toen de gele draad aangesloten. Helaas hielp het niet en 1 wissel stond onder spanning en 2 hoofdseinen. Onbegrijpelijk. Als ik de betreffende blauwe wisseldraad ontkoppel is de spanning eraf. Moet ik soms de gele draad ook doorverbinden naar alle trafo?s ?

Gerrit.

Gerrit,

Ik lees dat als je de blauwe draden ontkoppel de spanning eraf is. Waar heb je deze blauwe draden op aangesloten?

De gele en rode aansluitingen van de trafo's mag je nooit met elkaar doorverbinden, alleen de bruine "massa" aansluitingen mag je met elkaar doorverbinden.

Ik zou toch als ik jou was die gele hoofdraad nalopen. Anders al de aansluitingen hiervan losmaken.

Nu één voor één de aansluitingen weer maken en na iedere aansluiting kijken of het nog werkt, zodra je weer gekke dingen krijg, weet je waar het probleem zit.

Groet René
Re: Storing
Lid sinds: 2009

offline
Re: Storing
Alle gelen draden zitten vast aan de hoofddraad want ik soldeer alles.
Ik heb alle massa met elkaar verbonden.

Het maakt niet uit aan welke trafo de gele hoofddraad zit.

De blauwe wisseldraad loopt naar een soldeerstrip (waaraan meer blauwe draden zitten) die verbonden is met de bertreffende schakelrail, ook alleen maar gesoldeerd.
Ik heb geen meter om spanning te meten maar ik heb een lampje aangesloten op de soldeerstrip en de andere kant uiteraard aan de massa.
Het lampje brand heel zwak. Ik weet niet of dit geoorloofd is. Morgen maar weer op mijn rug onder tafel en zoeken of er soms ergens spanning ?lekt? en anders de heleboel loskoppelen en stuk voor stuk weer aansluiten. Tot zover bedankt allemaal. Wordt vervolgt.

Gerrit.
Re: Storing
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Storing
Hoi Gerrit
je schreef:
CiteerDe blauwe wisseldraad loopt naar een soldeerstrip (waaraan meer blauwe draden zitten) die verbonden is met de bertreffende schakelrail, ook alleen maar gesoldeerd.

Begrijp ik daaruit dat er meerdere wissels zijn aangesloten op één schakelrail?
Dan zou het best eens kunnen zijn dat deze twee wissels uit een andere "gele" draad gevoed worden.
Kijk dat eens na.

(je kunt dan een stroomkring krijgen "geel"-wisselspoel(A)-"blauw"-soldeerstrip-"blauw"-wisselspoel(B)-"geel" en dat is mogelijk de foute verbinding).

John
Re: Storing
Lid sinds: 2009

offline
Re: Storing
Jammer John maar ik heb maar 1 lange gele hoofddraad in gebruik voor alle gebruikers dus dat risico bestaat niet.

Gerrit.
Re: Storing
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Storing
Maakt jou schakelrail doorlopend contact?
Cees
Re: Storing
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Storing
Citaat van: VT601 op vrijdag 28 september 2012, 21:24:24
Hoi Gerrit
je schreef:
CiteerDe blauwe wisseldraad loopt naar een soldeerstrip (waaraan meer blauwe draden zitten) die verbonden is met de bertreffende schakelrail, ook alleen maar gesoldeerd.

Begrijp ik daaruit dat er meerdere wissels zijn aangesloten op één schakelrail?
Dan zou het best eens kunnen zijn dat deze twee wissels uit een andere "gele" draad gevoed worden.
Kijk dat eens na.

(je kunt dan een stroomkring krijgen "geel"-wisselspoel(A)-"blauw"-soldeerstrip-"blauw"-wisselspoel(B)-"geel" en dat is mogelijk de foute verbinding).

John
Ik schakel soms ook meerdere wissels of seinen via 1 schakelrail,
Ik heb een tich aantal lampjes verdeeld over verschillende trafo,s
Als ik van 1trafo de gele steker er uit haal,blijven de lampjes flouw branden,is dit een probleem?
Het werkt verder wel goed.

Harrie
Re: Storing
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Storing
Hallo,

even een vraagje over de polariteit testen. Is dat ook te doen bij koppeling van digitaal en boosters. Ook wil ik even weten wat voor een lampje ertussen gehangen kan worden

Groet, Jasper
Re: Storing
Aliebengalie
gast

Re: Storing
Citaat van: Cees B op vrijdag 28 september 2012, 22:42:03
Maakt jou schakelrail doorlopend contact?
Cees

Nogmaals lees het bovenste !!!!!
Anders :
Blijft er niet een schakelrail hangen (contact maken).

Mvg: Alex
Re: Storing
Lid sinds: 2012

online
Re: Storing
Citaat van: Gerrit H. op vrijdag 28 september 2012, 21:18:54
De blauwe wisseldraad loopt naar een soldeerstrip (waaraan meer blauwe draden zitten) die verbonden is met de bertreffende schakelrail, ook alleen maar gesoldeerd.
Ik heb geen meter om spanning te meten maar ik heb een lampje aangesloten op de soldeerstrip en de andere kant uiteraard aan de massa.
Het lampje brand heel zwak. Ik weet niet of dit geoorloofd is.

Gerrit.

Beste Gerrit,

Als je een lampje aansluit aan de "blauwe" strip en de massa zal deze minder fel branden dan de rest. Met een multimeter kan je hier spanning meten om te controleren.

Denk toch dat er een vreemde gele draad tussen zit, misschien een lampje uit een huisje, straatlantaarn ofzo.

Welk type rail heb je eigenlijk?

Ik heb met M-rails wel eens gehad dat een blauw draadje beschadigd was en contact maakte via het gaatje door de metalen bedding.


Veel puzzleplezier, René
Re: Storing
Lid sinds: 2012

online
Re: Storing
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 28 september 2012, 22:43:03
Hallo,

even een vraagje over de polariteit testen. Is dat ook te doen bij koppeling van digitaal en boosters. Ook wil ik even weten wat voor een lampje ertussen gehangen kan worden

Groet, Jasper

Je kan gewoon een 16V lampje gebruiken dat je in een huisje zou plaatsen, ofzo.
Re: Storing
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Storing

Rene
Bij een niet gesloten stroomkring staat er de volle spanning op t/m de schakelrail. Sluitje je hier een lampje tussen , blauwe draad en massa,
dan zal het lampje gloeien waarbij de spanning zich verhoud tot de weerstand spoel en weerstand lampje.
Cees
Re: Storing
Lid sinds: 2012

online
Re: Storing
Cees,

Heb je gelijk in.

Dan mist hij toch ergens van een wissel of sein een gele aansluiting door een draadbreuk misschien?
Re: Storing
Lid sinds: 2009

offline
Re: Storing
Jongens, ik denk dat een draadbreuk, waardoor er stroom op de massa komt te staan, de enige reden zou kunnen zijn. Dat wordt het volgende wat ik ga controleren en dat zal wel even duren denk ik zo. Wordt vervolgt.

Gerrit.