Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel

Gestart door Marklin Ronald zaterdag 08 september 2012, 10:51:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb meteen een vraag.

Hoe kan het zijn dat de Bigboy 37990 met de mobile station geen geluidsproblemen geeft en met de Central Station 2 wel. Geluid is dan verschrikkelijk chaotisch. En bij de Mobile station geen enkele problemen.
Kunnen jullie mij vertellen waar dit aan ligt?

Groeten Ronald
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Wat is chaotisch? Een iets duidelijkere omschrijving hebben we nodig.
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Sorry,
Het rijgeluid het hapert en stottert echt vreselijk. Bij de Mobile station is het geluid zoals deze het moet doen maar bij de central station 2 is het geluid wel aanwezig maar dan erg storend, overslaan, dan weer geen, dan weer wel geluid.

Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Goeie ringleiding onder de baan? Klinkt eerder als een 'stroom' probleem.
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Lijkt mij inderdaad niet echt aan de centrale te liggen. De centrale geeft alleen een signaal naar de decoder, functie aan of functie uit.
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Als alleen de mobile station op de baan is aangesloten geeft de bigboy geen problemen, wordt de central station alleen aangesloten dan is het probleem er weer. Andere lokomotieven hebben geen problemen. Ook als er een klein stukje spoor wordt neergelegt rijd de lok met een mobile station gewoon goed, en met de central station weer problemen.
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Domme opmerking van mij (heb de ballen verstand van Marklin spullen :D) maar is je uitgangsspanning van je CS2 hoog genoeg? Volgens mij kun je dat in stellen?

Gr, Ben.
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Ronald,

Die Big-boy is nog een lok met Motorola decoder, waar je met dipswitches het adres instelt.
Hebben andere loks met geluid ook zo'n decoder, of zijn die mfx?

Kijk eens of op de CS2 DCC aanstaat en als dit zo is, zet DCC dan eens uit.
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Hallo Kappa,

In configuratie staat deze vermeld als MM2 codeerschakelaar. Hoe kan ik zien of deze in DCC staat? Maar ik zal nog eens verder kijken. Alle tips en adviezen blijven zeer welkom, mede 3-railers
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Ronald,


Ik ben niet bekend met de CS2. Maar ik neem aan dat de Big Boy 37990 in de loclijst staat.
Indien ja, verwijder dan de BB 37990 uit de loclijst.

Verwijder, indien nodig , ook de BB 37990 uit lijst op het Mobile Station.

CS2 geheel (volgens de regels) afsluiten en opnieuw opstarten. Controleer of de BB 37990 daadwerkelijk uit de loclijst is verdwenen.
Zet de BB 37990 terug op de baan en selecteer deze opnieuw via het CS2 menu op nummer 37990 uit de voorgeprogrammeerde M-loks in de stadaard Märklin lijst.
Indien je de door de fabriek ingestelde adressen (2) hebt gewijzigd dan moet je vanzelfsprekend deze adressen aanpassen in de voorgeprogrammeerde lBB 37990 uit de M-loclijst.


Willy
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Willy,

Ik ga het eens proberen. :thumbup:
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Alle tips die ik nu gekregen heb werken niet. Ik heb ook horen zeggen dat er een sensor in de lok zit welke voor de stoomslagen zorgt. Zou deze kunnen storen met de CS2 er zit een 60Va travo op. Zou een ESU loksound een optie zijn. Van horen en zeggen is de opvolger van de BigBoy (die met MFX) qua sound veel beter. Wat zijn jullie meningen.
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Verwijderen en opnieuw aanmaken van een MM2 lok heeft geen enkele zin.

Ronald, je moet even in je CS2 kijken of DCC in je CS2 staat geactiveerd.
Hoe dit moet weet ik niet.
Als je geen DCC decoders gebruikt, zal DCC waarschijnlijk niet aan staan en ligt de oorzaak ergens anders.

Ik vond wel een ssortgelijk topic van vorig jaar; http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33309.0
Maar daar staat geen oplossing in.

Blijkbaar ben je niet de enige want op Stummis staat ook een soortgelijk topic; http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=57833
Het probleem doet zich vooral voor als er meerdere mfx loks op de baan bevinden.
Maar de oorzaak blijft onduidelijk.

Leg het probleem anders een voor bij Marklin service.

Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Die persoon van het Stummiforum heeft het al voorgelegd bij M* en het probleem is daar bekend.
Men kan het oplossen met een nieuwe MFX-decoder voor de coulanceprijs van 307 Euro en 80 cent  8o

Ik zou dan een ESU monteren.

Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Hallo Ronald,

Volgens mij ben ik een paar weken geleden bij jou geweest ( heb 3 NS rijtuigen gekocht bij je ? ).

Ik had toen voorgesteld om eens langs onze club te rijden ( zie onderschrift ) en daar aan de slag te gaan met jou BigBoy.
Aanstaande zaterdag is de opening, hier ben je van harte welkom.
Op die dag zal het door de drukte niet misschien niet lukken om gelijk met jou loc aan de slag te gaan maar we willen het wel proberen.

Ik weet dat Sander mijn buurman in zijn BigBoy een MSD decoder van Marklin gemonteerd heeft en die heeft nu prachtige geluiden dus dat zou ook een optie zijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Citaat van: huub op zondag 09 september 2012, 10:57:55
Die persoon van het Stummiforum heeft het al voorgelegd bij M* en het probleem is daar bekend.
Men kan het oplossen met een nieuwe MFX-decoder voor de coulanceprijs van 307 Euro en 80 cent  8o

Ik zou dan een ESU monteren.


Het probleem is "bekend" bij M* maar wordt niet nader uitgelegd...
Coulanceprijs van 307 Teuro & 80 cent... Coulance?! M* is natuurlijk bang om een precedent te scheppen.

Mij lijkt het waarschijnlijker dat er eerder iets mis met de CS2 dan met de BB 37990.
Ook bij mij rijdt de BB 37990 "einwandfrei" (probleemloos) met ESU CS1 Reloaded.

Zoals ik eerder heb aangegeven, ik ben niet bekend met de CS2, dus mijn conclusie is puur speculatief.
Maar het is geen reklame voor M* en de CS2.
Dan liever een ESU ECoS.


Willy
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Citaat van: huub op zondag 09 september 2012, 10:57:55
Die persoon van het Stummiforum heeft het al voorgelegd bij M* en het probleem is daar bekend.
Men kan het oplossen met een nieuwe MFX-decoder voor de coulanceprijs van 307 Euro en 80 cent  8o

Ik zou dan een ESU monteren.
Of een mSd er in, de sound van de Big-boy is van de m site te downloaden.
In http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=76710 kun je zien hoe Marklin er een mSd in heeft gebouwd.
Als je die dragerprint kan bestellen bij Märklin, ben je klaar.
Alleen kan ik die print niet in de explosie tekening zien, want de tekening is nog van de 37990.
Maar via een emailtje naar Märklin service moet je het bestelnummer van die dragerprint wel kunnen achterhalen.
Je bent dan voor ?100,- klaar en heb je ook een veel mooiere sound.
Of je zet het geluid uit en laat het voor wat het is.
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Hallo Peter,

Denk dat het iemand anders is, gezien ik totaal geen NS materiaal rijd. Waarschijnlijk een andere Ronald... :D
Re: BigBoy 37990 Met de MS geen problemen met de CS2 wel
Ik ben op internet tegengekomen dat dit probleem wel vaker voorkomt. Zit er dan ook wel aan te denken om er een sMd van Marklin of een ESU LokSound in te zetten.
Mijn dank voor alle advies.