Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuw baanplan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG maandag 10 september 2012, 21:35:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan 'Den Akker'
Bijgaand mijn baanplan, getekend in SCARM. Helaas kan ik in dit pakket geen kleuren aangeven, maar ik hoop dat het met de 3D afdruk duidelijk is hoe het loopt.
De lengte is 3,75 meter, het linker deel is 2,5 meter lang en het rechter 2 meter.
Het schaduwstation is nivo 0 en  komt op 50 cm hoogte. Voor de duidelijkheid heb ik het schaduwstation even buiten de baan gehaald.
Elk volgend nivo ligt 10 cm hoger, zodat nivo 3 op 80 cm hoogte komt.
Ik denk dat er maximaal 4 treinen tegelijk kunnen rijden. Ik bestuur de baan met Rocrail en 1 booster, ik heb geen centrale.
Ik rijd nu vooral stoom en 1 diesel, maar wat mij betreft kan er alles rijden wat ik mooi vind.
De tafel moet verrijdbaar worden zodat ik er ook aan de achterkant nog goed bij kan.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Albert.


Re: Nieuw baanplan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Nieuw baanplan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Mooi plan heb je gemaakt, heb een opmerking over de hoogtes tussen de nivo's,  10 cm is te krap daar ga je spijt van krijgen , 15 cm is een minimum volgens mij , zeker als je ergens moet zijn en er staan treinen voor je neus zodat je er niet overheen kan met je hand/arm.
Bij mijn baan is het ongev. 18 cm, Het is het overwegen waard denk ik zo.

Suk6 , Gr, Jan

Je hebt email.
Re: Nieuw baanplan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Je hebt lekker veel ruimte om een baan neer te leggen  :) Je moet inderdaad even heel goed kijken hoe de sporen precies lopen. Ik heb een paar zaken waarvan ik denk dat ik die, zeker gezien de ruimte die jij hebt anders zou hebben gedaan:
a) Ik vind de sporen in jouw station aan de korte kant. Met name het 1e spoor (waar volgens mij het stationsgebouw zou moeten komen) heeft maar 4 rechte stukken.
b) Alle sporen in je station hebben dezelfde onderlinge afstand. In het grootbedrijf liggen ze vaak 2 aan 2 met een peron er tussen.
c) Ik zie in je rangeergdeelte helemaal rechts een heel lang spoor naar achteren lopen. Echter aan de voorkant zit maar een heel kort spoortje. Hoe ga je daar een trein wegzetten?
d) In de keerlus op het rechterdeel zitten bochten van links naar rechts aan elkaar vast. Ik zou proberen hier een recht stuk (al was het maar 9,4cm) tussen te zetten.

Hopelijk heb je iets aan deze opbouwende punten.

Ik denk overigens dat als je de blokken goed indeeld, je met veel meer dan 4 treinen simultaan kan rijden.
Je hebt met name links wel lekker veel ruimte om een flinke stad te bouwen. :thumbup:

Met groet, Gerrit
Re: Nieuw baanplan 'Den Akker'
Hallo medeforummers,
Bedankt voor jullie reactie en de complimenten.

@Jan: aan de rechterkant staat de tafel tegen een knieschot van een meter hoog. Daarna begint het dak. Ik heb nu nog 20 cm over om iets aan scenery te doen. Als ik meer tussenruimte neem, zal ik de tafel lager moeten maken.

@Gerrit: Ik ga proberen de sporen in het station te verlengen. Aan de bovenkant heb ik 2 sporen, dus het is niet zo heel erg als het bovenste spoor aan de korte kant is.
Dat lange deel in het rangeergedeelte aan de rechterkant heeft inderdaad weinig zin zo. Er kan net een locomotief heen en weer rijden. Misschien beter om hier iets met industrie te doen.
Vraagje: wat is het doel van het korte rechte stukje in de keerlus? Lopen de treinen daardoor beter door de lus?

Nogmaals bedankt en ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Albert.
Re: Nieuw baanplan 'Den Akker'
Blausee-Mitholz
gast

Re: Nieuw baanplan 'Den Akker'
Ach ik heb 11 cm tussen het schaduwstation Jan, valt best mee.

Mvg, Johan
Re: Nieuw baanplan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Nieuw baanplan 'Den Akker'
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 11 september 2012, 19:14:06
Ach ik heb 11 cm tussen het schaduwstation Jan, valt best mee.
Mvg, Johan

1cm........ :P ;) :D

Albert , het is idd zo dat je de beschikbare ruimte zoveel mogelijk wil benutten, daar moet je dan keuzes in maken en dat kan
je zelf ter plekke het beste beoordelen, maar het het was maar een tip / opmerking, jij beslist uiteindelijk.

Suk6 met bouwen,

Gr, Jan
Re: Nieuw baanplan 'Den Akker'
Hoi Jan,
Alle tips om de baan te verbeteren zijn welkom  :thumbup:

Albert.
Re: Nieuw baanplan 'Den Akker'
Even de laatste update. Het station is nu iets langer en ik heb het lange stuk bovenin weggehaald.
Nivo 3 aan de rechterkant is versimpeld tot 3 sporen. Ik kan later altijd nog zien wat ik met de ruimte doe.
In de keerlus aan de rechterkant komen een paar korte rechte stukken. Daar is nog wel ruimte voor.
Ik heb geen kans gezien meer ruimte te maken tussen de sporen op het station.

Hieronder een paar screenshots van de wijzigingen.
Bedankt voor de tips.
Albert.