Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

modelbovenleiding

Gestart door Jasperkc zondag 09 september 2012, 10:57:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
modelbovenleiding
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
modelbovenleiding
Hallo Iedereen, ik wilde gewoon eens even weten wie er thuis met bovenleiding op zijn modelbaan bezig is. Dan vroeg ik mij ook af. Is dat op de ouderwetse manier of volledig afgespannen of met een visdraadje aan de stroomafnemer om de pantograaf te beschermen of is er nog een mooiere manier. Post alles wat maar in je opkomt. Filmpjes, Foto's tekeningen detailschetsen. Ik ben ook wel benieuwd of de bovenleiding welke door Viessmann en Märklin op de markt gebracht wordt ook wel als betrouwbaar gezien wordt. Ik zie nl. regelmatig modelbanen met bovenleiding, maar dan zonder de stroomafnemer tegen de draad. Ook ken ik iemand die de bovenleiding van de jaren 70 van Märklin nog gebruikt en niets afspant. Laat mij je foto's dus maar zien!

Groet, Jasper
Re: modelbovenleiding
Lid sinds: 2006

offline
Re: modelbovenleiding
Jasper,

Ik heb bovenleiding maar enkel op de zichtbare gedeeltes. Ik rij digitaal, dus ik gebruik geen stroom van de bovenleiding. Op de moeilijker te bereiken gedeeltes is dit de oude marklin-bovenleiding. Deze is heel robust en mijn treinen (die met omhoog gestoken pantografen rijden) blijven er nooit aan haperen. Op de voorste passages is het de Viessmann bovenleiding. Heel wat mooier en fijner, maar bijlange niet zo robust. Daarom heb ik toch de pantografen moeten inkorten met een klein fijn draadje, zodat ze de bovenleiding nog net raken.

Guy
Re: modelbovenleiding
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: modelbovenleiding
Hallo Guy,

Leuk gedaan. Ik hoop op veel reacties. Ik ben echt benieuwd hoe het allemaal functioneert.

Groet, Jasper
Re: modelbovenleiding
Varekamp
gast

Re: modelbovenleiding
Hallo Jasper,

Ik ben zelf bezig met Viessmann bovenleiding. Zoals beschreven is deze mooier en fijner dan de oude M* rijdraden en masten.
Als ik je een tip mag geven, ga dan over op Viessmann. De pantograaf, zoals boven beschreven met een mooi zwart draadje vastmaken, zodat deze net niet de bovenleiding raakt. Scheelt ook een hoop slijtage van de pantograaf. Succes met je baan.

Groeten Ronald  :)
Re: modelbovenleiding
Ronald69
gast

Re: modelbovenleiding
Op mijn baan maak ik gebruik van zelfbouw bovenleiding.
Masten van oude rails en de rijdraden van 1mm2 lasdraad gecombineerd met 0.75mm2 telefoon/schelledraad.









De panto's gewoon tegen de rijdraad en zorgen dat de overgangen glad zijn zodat zij nergens blijven haken.

Grt, Ronald.
Re: modelbovenleiding
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: modelbovenleiding
Hallo Allemaal,

Tot nu toe leuke reacties. Ben benieuwd wat er nog allemaal gaat komen.

Groet, Jasper
Re: modelbovenleiding
Lid sinds: 2009

offline
Re: modelbovenleiding
Hallo Jasper,


Ik heb ook bovenleiding op me baan.
en dan nog al het oude Märklin.
en dat bevalt me prima.

Helaas even geen mogenlijkheid voor foto's.
Want de zolder staat even behoorlijk vol.
en je raad het waarschijnlijk al, de treinbaan staat op zolder...... ;)


gr Frans
Re: modelbovenleiding
Lid sinds: 2007

offline
Re: modelbovenleiding
Ik rij met drie soorten bovenleiding. De oude M*, Viessmann en Sommerfeld. De bovenleiding hangt alleen boven de zichtbare trajecten en ik rij met de pantograaf tegen de draad. De Viessmann en Sommerfeld bovenleiding is afgespannen. Ik heb een vrij grote baan met intensief treinverkeer en heb zelden een probleem met hakende pantografen. Hooguit als de kat weer eens een wandelingetje over de baan gemaakt heeft. Naast de treinbaan heb ik ook nog een trambaan. Hier gebruik ik een zelfbouw bovenleiding van het waslijn type die ook is afgespannen. Op de trambaan gebruik ik de bovenleiding als digitale voedingsdraad en tegen alle beweringen in kan ik melden dat dat gewoon goed functioneert. Kijk voor foto's en filmpjes even op mijn draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7586.100

Met vriendelijke groet,

Aldert

Re: modelbovenleiding
Eddie E69
gast

Re: modelbovenleiding
Ik ben aan het experimenteren met bovenleiding van H0bbex, kost een fractie van Sommerfeld of Viessman en ziet er (vind ik)zéér acceptabel uit, zeker de Quertragwerke met Masten (artikelnr. OH104) voor 16,90 inclusief draad en onderdelen! ;)