Citaat van: DB bas op maandag 21 mei 2007, 23:24:40
hoi johan die laatste foto dat was zeker met een beste lens.
groetjes bas
Nee hoor standaard lens van 50 mm.
Het is een uitsnede uit het orgineel van deze foto:
Als je 800x533 uit snijdt uit het orgineel van 3000x2000 dan lijkt het op een zware telelens. Eigenlijk mag je wat ik doe vergelijken met digitale zoom.
O ja die jongen op de foto is een naamgenoot van je (zijn vader zit ook hier op het forum) Hij kijkt zuur omdat hij de lok niet kan fotograferen en niet omdat de trein langs denderd over de brug waar hij opstaat. De damens vonden het minder prettig........ Was herfst 2005, zo weet je dat ook
Het bijzondere van de Bietschtalbrücke is dat het leterlijk in de middel of nowhere ligt. Het Bietschtal welke de brug overstapt is een nauwe kloof welke in een kromming ligt. Van uit het Rhônedal is de brug dan ook niet te zien omdat de kromming het aan het oog ontrekt. Verder staat er in de omgeving geen huizen of andere bebouwing zodat dat stukje landschap echt woest en verlaten is. Als het donker wordt moet je dat ook weg zijn! Dat maakt de brug extra mystrieus.
Het spoor komt uit de tunnel, gaat de brug over en verdwijnt meteen ook weer in een tunnel. De aanleg van de brug waarvoor speciaal een pad (met tunnels) werd aangelegd was in volle gang nog voordat de spoortunnels aan beide zijden doorgeslagen waren. Spanten werden met paard en wagen aangevoerd. Kun je na gaan rond 1900, in die tijd een perfect staatje van bouwkunst en planning dat alles precies uit komt op de juiste plek. Voor volledigheid nog gemeld dat de brug
in de helling van 2,5% en ook nog eens
in een
boog!Met al deze kennis heb ik extra diepe bewondering voor de bouwers van deze brug.
Helaas is de Fallerbrug recht dus de boog mist
Mvg, Johan.