Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels

Gestart door Erkens donderdag 06 september 2012, 13:50:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Ik heb een tijdje geleden de 4411 gekocht, deze wagon heeft een (permanent) sluitsein wat ik wel mooi vond. Alleen maakt de sleper van deze wagon soms sluiting bij een wissel.

Heeft iemand deze wagon ook en herkend dit probleem? Want nu heb ik hem maar aan de kant gezet omdat er niet mee te rijden is, wat natuurlijk zonde is.

Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
beste erkens,

ik heb deze wagon ook gehad met precies hetzelfde probleem. uiteindelijk heb ik hem terug gebracht naar de winkel, ik vond het jammer maar ik had hem niet gekocht om hem naast de rails te zetten.

groet,
bert
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Terugsturen naar de winkel is geen optie meer (te lang geleden), het enige wat ik zou kunnen doen is dan de sleper er maar onderuit halen, en wellicht met een batterij ofzo dat lampje aanzetten.
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Hoewel lastig kun je misschien achterhalen wat de reden is: sleepcontact te lang, te breed etc. Op de wissels zitten vaak hogere puko's waardoor soms een sleepcontact die bv slap is wel eens er afwipt en scheef gaat zitten met de kortsluiting tot gevolg. Dan kan een nieuw sleepcontact wel eens helpen, maar ik heb ook een wagon waarbij ik het sleepcontact 'stijver' heb gemaakt door op het verend strookje erboven een stukje plastic te lijmen waardoor het contact wel op en neer, maar minder horizontaal kon draaien. Bleek afdoende in mijn geval, maar hoeft bij jou geen oplossing te zijn natuurlijk. Overigens werk ik met M rails, wellicht dat het met plastic rails helemaal niet opgaat.
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
heb deze wagon ook.Geen enkel probleem mee.De sleper moet wel vrij kunnen bewegen tussen de 2 wielassen.Als hij te lang is dan raakt hij de asjes en geeft dus kortsluiting.Als dat zo is een korter type sleper eronderzetten.
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Beste erkens

Inhet verleden had ik ook last met dergelijke slepers, mijn remedie was om de assen van de wielen te isoleren daarna geen last meer gehad.

Fred
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Ik heb nu even goed kunnen kijken wat er gebeurd. De sleper komt tegen een van de wisseltongen aan.
Vooral bij een gebogen wissel als de wagon vanuit de binnenbocht komt is dit te zien. Het is echt een heel klein stukje, dus moet ik op zoek naar een kortere sleper. Wel vreemd dat een standaard wagon van marklin dit gedrag heeft, lijkt me toch dat ze dit testen?

Volgende vraag, waar kan ik die slepers (online) kopen? Ik kan ze zo snel niet vinden.
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Zie ===>klik
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Ah, natuurlijk conrad. Maar ik moet denk ik de kleinste hebben, alleen kan ik niet vinden hoe groot deze zijn, is ergens een overzicht te vinden van de marklin nummers met hun specificaties? Op de site van marklin vind ik alleen dat het "slepers" zijn.
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Wij (op dit forum) zijn van goede wil, doch enige zelfwerkzaamheid wordt op prijs gesteld.
Wij zijn geen alternatieve zoekmachine. ;)
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Dat snap ik ook wel (heb zelf bij een van de grotere forums gewerkt) en ik voel me ook enorm dom hier. Alleen zoeken op een nummer is vrij lastig. Ook het punt dat er hier in de buurt geen winkels zijn die dit spul verkopen, anders had ik daar heen gegaan.

In ieder geval heel erg bedankt, en ik hoop dat ik zelf ook nog iets constructiefs kan bijdragen aan dit forum, want tot nu toe heb ik alleen nog maar vragen gesteld inderdaad.
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Hm, ik ken de lengtes van al die types ook niet. Ik zie het bezwaar van het stellen van vragen ook niet zo. Bij C* staan de maten niet bij en dus komt er een logische vraag. Er moet een sleper onder van een ander type, logisch toch dat gevraagd wordt naar de ervaring van anderen? Zo voor de hand ligt het niet, zeker niet voor newbees. @nobody:Het is vast niet zo onvriendelijk bedoeld, maar zo komt het op mij wel een beetje over. @erkens:Stel vooral je vragen. Het zelf beantwoorden komt vanzelf als er andere newbees komen die weer van jouw ervaring gebruik kunnen maken. Ik ben hier ook gestart met heeeeeeel veel vragen (die allemaal super zijn beantwoord). En sommige antwoorden bleken achteraf best te vinden, maar onzekerheid speelt ook een rol. Welkom op dit forum en heel veel treinplezier gewenst.
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Märklin sleepcontact nr 7175, lengte 42 mm 
Märklin sleepcontact nr 7164, lengte 50,2 mm
Märklin sleepcontact nr 7185, lengte 62 mm

Gevonden met behulp van vriendje Google, op de Duitse Conrad site.
Ben ik zo slim, of .....
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Hoi,
ik zou een nieuwe korte nemen.
Ik ken het probleem.
Je kan proberen met een hoekmaat of id proberen de sleper zo recht mogelijk te buigen.
En vast te zetten met een druppeltje secondelijm,
want ze hebben vaak wat speling in de houder, en dat kan net de reden van
de kortsluiting zijn.

M* kent het probleem ook:
bij iets langere wagens wordt de kleinste sleper tegnwoordig
onder de achterste as gemonteerd, zodat de sleper goed meekantelt met de as.

Sukses!
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Citaat van: Erkens op donderdag 06 september 2012, 23:25:48
Ah, natuurlijk conrad. Maar ik moet denk ik de kleinste hebben, alleen kan ik niet vinden hoe groot deze zijn,

Hallo,

Inderdaad bij Conrad wordt deze tamelijk relevante informatie inzake de lengte niet gegeven. Nogal onnadenkend naar mijn gevoelen. Wat je het beste kunt nemen zijn de kortste slepers van Märklin (dat zijn de slepertjes die onder stoomlocomotieven zitten met gedeeld drijfwerk). Ik ben op vakantie dus heb ik geen gegevens inzake catalogusnummers tot mijn beschikking. Dergelijke slepertjes zijn in zakjes met twee stuks verkrijgbaar.

Heb je geen treinenwinkel bij je in de buurt? Dat lijkt me goedkoper dan dergelijke onderdelen te laten opsturen.

Gegroet,

Rob

P.S. Ik zie nu pas dat nobody jou al catalogusnummers heeft doorgegeven. Je hebt dus de 7175 nodig. Daarvan gebruik ik er tientallen van als sleper voor de sluitverlichting. Ik monteer ze altijd in het midden van het draaistel, dus niet excentrisch.
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Citaat van: nobody op vrijdag 07 september 2012, 15:45:42
Gevonden met behulp van vriendje Google, op de Duitse Conrad site.
Heel erg bedankt voor al je moeite, daar kan ik mee verder.

Citeer
Ben ik zo slim, of .....
Ik ben de duitse taal niet echt machtig, en aangezien ik op de nederlandse conrad site geen info kon vinden, alsmede op de marklin site is het daarnaast veel lastiger om wat via google te vinden als je de verkeerde zoektermen gebruikt.

Ik snap dat het vervelend is om een snotneus als ik die 40 jaar jonger is te moeten helpen met dergelijke simpele vragen, datzelfde heb ik ook op andere fora waar ik mijn menig computerprobleem heb opgelost, hoe eenvoudig dit voor mij ook was.

Ik waardeer jullie inzet dan ook, alleen erg jammer dat jij zo negatief tegenover mij staat met je reacties, jij (of moet ik u zeggen?) bent immers ook ooit begonnen, wellicht zonder de gemakken van internet zoals we die tegenwoordig hebben waarbij het eenvoudig is om een vraag in het rond te gooien en te "wachten" op een antwoord.

Citaat van: rovanko op vrijdag 07 september 2012, 17:08:13
Inderdaad bij Conrad wordt deze tamelijk relevante informatie inzake de lengte niet gegeven.
Dat soort informatie hoort ook niet te ontbreken, ik werk zelf bij een grote webshop, maar als ik dat soort dingen zien dan zorg ik ervoor dat dit aangevuld wordt.

Citeer
Wat je het beste kunt nemen zijn de kortste slepers van Märklin (dat zijn de slepertjes die onder stoomlocomotieven zitten met gedeeld drijfwerk).
De sleper die er nu onder zit is ongeveer 4,8cm. Dus ik zou volgens het lijstje van "nobody" de 7175 moeten zoeken.


Citeer
Heb je geen treinenwinkel bij je in de buurt? Dat lijkt me goedkoper dan dergelijke onderdelen te laten opsturen.
Helaas niet, althans er zit niks hier in de buurt van Lelystad.


Alsnog, iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en zoeken, en nogmaals sorry dat ik een newbie ben op dit gebied.
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Citaat van: Erkens op vrijdag 07 september 2012, 21:34:21
Ik ben de duitse taal niet echt machtig, en aangezien ik op de nederlandse conrad site geen info kon vinden, alsmede op de marklin site is het daarnaast veel lastiger om wat via google te vinden als je de verkeerde zoektermen gebruikt.
Fijn dat je op weg bent geholpen
Niks moeilijke Google zoekterm. Gewoon "Märklin 7164" ingeklopt. Bij de resultaten stond de Duitse Conrad site, met plaatjes, dus kennis der Duitse taal is niet van node.
Alle forumleden zeggen "je & jij" tegen mij. ;)
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Citaat van: Erkens op vrijdag 07 september 2012, 21:34:21

De sleper die er nu onder zit is ongeveer 4,8cm. Dus ik zou  de 7175 moeten zoeken.

Hallo Erkens,

Ik kom nog even terug op jouw hierboven geciteerde reactie. Nu blijkt dat op dit moment onder het draaistel al de kortste sleper van Märklin zit begrijp ik niet dat deze korte sleper op wissels kortsluiting veroorzaakt. Zit die sleper eigenlijk wel kaarsrecht ( en dan bedoel ik écht kaarsrecht!) onder het draaistel? En hangt de sleepschoen over zijn volle lengte volledig horizontaal en als je de sleper indrukt blijft hij ook dan volledig horizontaal? Zijn de fosforbronzen veertjes niet (licht) verbogen waardoor de sleper bij indrukken wat uit het lood geraakt?

Als dat allemaal OK is dan is het de eerste maal dat ik over dit verschijnsel verneem.

Gegroet,

Rob
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Citaat van: rovanko op zaterdag 08 september 2012, 14:30:13
Nu blijkt dat op dit moment onder het draaistel al de kortste sleper van Märklin zit begrijp ik niet dat deze korte sleper op wissels kortsluiting veroorzaakt.
Rob, in #1 van dit topic schreef Erkens: " Ik heb een tijdje geleden de 4411 gekocht, deze wagon heeft een (permanent) sluitsein wat ik wel mooi vond."
Hieronder een afbeelding van de wagon. Heeft dus niets van doen met draaistellen. ;)
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Ik heb er 2 gehad en alle 2 terug gebracht ik kwam er echt niet uit.
Mijn railbus 3016
had het zelfde probleem sluiting op een wissel tong en altijd op meegebogen wissels.Heb de sleper gewisseld met een sbb ae 6/6 en die had het niet met die sleper.
Wat bij mij ook veel verschil maakte ik had de wissels vast geschroefd als ik nu de schroefjes iets loser draaide was het probleem over bij sommige wissels ze stonden dus te veel onder spanning en lagen niet meer 100% plat. Maar bij 1 wissel bleef het probleem
Ik heb nu de sleper iets hol gebogen op de (3016)
maakt nu wel iets meer herrie maar blijft nu wel rijd
Soms zijn er van die dingen die mijn pet te boven gaan 8o

Met vriendelijke groet
Roland
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Citaat van: nobody op zaterdag 08 september 2012, 16:20:03

Rob, in #1 van dit topic schreef Erkens: " Ik heb een tijdje geleden de 4411 gekocht, deze wagon heeft een (permanent) sluitsein wat ik wel mooi vond."
Hieronder een afbeelding van de wagon. Heeft dus niets van doen met draaistellen. ;)

Dag nobody,

Ben ik er toch weer eens ingetuind! Ik lees dat Erkens een wagon met sluitsein bezit. Als ik "wagOn" lees dan denk ik niet ogenblikkelijk aan een goederenwagEn. Had hij in eerste instantie geschreven " ik heb een twee-assige goederenwagen met sluitlicht; de sleper veroorzaakt kortsluiting op wissels" dan had ik ogenblikkelijk begrepen waarover het ging en hem per kerende post kunnen adviseren.

In bijna alle gevallen is de oorzaak dat de veertjes van de sleper te sterk zijn, waardoor bij het passeren van wissels met hun verhoogde puntcontacten de wagen een beetje wordt opgetild i.p.v. dat de sleper wordt ingedrukt. De wagen begint dan als een evenwichtskunstenaar op een draad boven de Niagara te wiebelen op de sleper. De sleper blijft daardoor niet in zijn vereiste horizontale positie omdat de strakke veertjes toch wel een beetje meegeven(maar in ongewenste zin)
De enige oplossing is om de wagen te verzwaren. Een stuk lood of een stel oude moeren of ander metaalafval helpt dan.

En aan het alleen maar vermelden van een catalogusnummer in een "draadje" heb ik beslist een hekel. Ik loop niet de gehele dag (en zeker niet nu ik met vakantie ben) met een Koll in mijn achterzak, en ik denk dat maar weinige belangstellenden alle catalogusnummers van de Märklinprodukten uit hun hoofd weten op te lepelen. Je wordt door de vragensteller dus verplicht eerst na te gaan waar hij het eigenlijk over heeft, en dat is de omgekeerde wereld.

Gegroet,

Rob

P.S. Ik hoop dat Erkens meeleest.
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Hm, niet helemaal correct. In het eerste mailtje is het nummer een hyperlink die linkt naar een afbeelding van de wagon....
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Citaat van: rovanko op dinsdag 11 september 2012, 17:34:39
Ik loop niet de gehele dag (en zeker niet nu ik met vakantie ben) met een Koll in mijn achterzak
Ha die Rob,
Dank (hoop mede namens Erkens) voor je reactie.
Veel plezier verder tijdens je vakantie.
Laat je lol niet vergallen door een broek met gigantische achterzak... ;)
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Citaat van: rovanko op dinsdag 11 september 2012, 17:34:39
In bijna alle gevallen is de oorzaak dat de veertjes van de sleper te sterk zijn, waardoor bij het passeren van wissels met hun verhoogde puntcontacten de wagen een beetje wordt opgetild i.p.v. dat de sleper wordt ingedrukt. De wagen begint dan als een evenwichtskunstenaar op een draad boven de Niagara te wiebelen op de sleper. De sleper blijft daardoor niet in zijn vereiste horizontale positie omdat de strakke veertjes toch wel een beetje meegeven(maar in ongewenste zin)
De enige oplossing is om de wagen te verzwaren. Een stuk lood of een stel oude moeren of ander metaalafval helpt dan.
Heb de afgelopen week weinig tijd gehad om er mee verder te prusten, wel kwam ik erachter dat de sleper niet goed recht onder de wagon zit, dus wellicht moet ik daar even beginnen met beter vastzetten.

Citeer
En aan het alleen maar vermelden van een catalogusnummer in een "draadje" heb ik beslist een hekel. Ik loop niet de gehele dag (en zeker niet nu ik met vakantie ben) met een Koll in mijn achterzak, en ik denk dat maar weinige belangstellenden alle catalogusnummers van de Märklinprodukten uit hun hoofd weten op te lepelen. Je wordt door de vragensteller dus verplicht eerst na te gaan waar hij het eigenlijk over heeft, en dat is de omgekeerde wereld.
Daar heb ik ook altijd een hekel aan, en daarom had ik nog even wat extra moeite gedaan om een nuttige link op de marklin site te zoeken (wat op die site niet echt eenvoudig is). Volgende keer zal ik direct de afbeelding plaatsen.

In ieder geval bedankt voor je reactie. (het was even nazoeken wat een "koll" was, voodat ik die opmerking begreep)

Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Zelf heb ik ook nog zo'n oude 4411 hier staan met sluitlicht. En inderdaad, ook die heeft problemen en wil graag ontsporen. Na wat gerommel aan de sleper zonder resultaat heb ik hem maar aan de kant gezet.
Ik zal met de gegevens tips nog eens aan de slag gaan, hopelijk helpt dat.

Overigens schijnen de goederenwagons/wagens met sluitlichten (eaos, bier- en koelwagen) uit de nieuwe display-set 00767 van Märklin volgens onze Duitse vrienden ook niet probleemloos te zijn op dit gebied. Bij de twee-assige bier- en koelwagen doet zich een soortgelijk probleem voor als bij de 4411.

Groet, Marc 
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Citaat van: Erkens op donderdag 06 september 2012, 13:50:26
..... de sleper van deze wagon soms sluiting bij een wissel .....

Zelf ook met hetzelfde enthousiasme als jij hebt gedaan, de goederenwagen gekocht met dezelfde ervaring naderhand.

Wat me vooral opvalt is dat het zich bij mij vooral voordoet bij het langzaam nemen van wisselstraten.
In volle vaart niet echt veel last van.

De diverse tips zijn ook bij mij zeer welkom.
Het verzwaren van de wagon is goedkoper als het vervangen van een (verder goed werkende) sleper (en kan altijd nog).
Re: Sleper 4411 maakt sluiting bij wissels
Citaat van: i_m_johny op donderdag 13 september 2012, 20:08:42
Wat me vooral opvalt is dat het zich vooral voordoet, bij het langzaam nemen van wisselstraten. In volle vaart niet echt veel last van.
In volle vaart gebeurd het ook, alleen is het net te kort om echt te merken. Als je in het donker rijdt zie je een mooie blauwe vonk als de wagon over de wissels rijdt.